Top Social

Image Slider

Showing posts with label tip. Show all posts
Showing posts with label tip. Show all posts

Tip Percutian Yang Tenang Tanpa Masalah Kewangan

Monday, April 03, 2017
Assalamualaikum wbt..

kredit foto : travelkliq.com

Tip Percutian Yang Tenang Tanpa Masalah Kewangan  |  Kalau cakap je pasal bercuti sape yang tak teruja kan.. Bercuti ke luar negara.. Bercuti di dalam negara... Perghh memang syok.. Tapi aku nak tanye korang, korang pergi bercuti tu korang dah rancang ke perbelanjaan.. Atau korang main redah jerk?? Bukan apa, time pergi kemaheeeennnn seronok, bila balik je dari bercuti dah mula fikiran kusut tak tenang dek masalah kewangan.. Sebab tu perancangan perbelanjaan sangat penting sebelum pergi bercuti..

Meh le aku kongsi dengan korang beberapa tip yang mungkin boleh membantu korang sebelum pergi bercuti...

1. Menabung

Bagi yang memang dah banyak duit simpanan sampai tak kehabisan atau gaji memang besar gile, aku rasa memang tak de masalah kowt nak pergi bercuti kemana-mana tanpa memikirkan masalah kewangan.. Tapi bagi yang suam-suam kuku macam aku ni, perlu sangat rancang perbelanjaan sebelum pergi bercuti.. 

So, langkah pertama yang perlu diambil adalah MENABUNG.. Sediakan tabung khas dan setiap bulan korang asingkan terus duit ke dalam tabung khas tersebut.. Bila dah cukup target korang, dengan senang hati korang dah boleh pergi bercuti dengan menggunakan duit simpanan percutian tersebut.. 


2. Rancang Dengan Teliti

Haaa yang ni penting tau.. Korang kene tentukan kat mane korang nak bercuti.. Sama ada negara, bandar atau tempat-tempat peranginan.. Korang juga kena rancang siap-siap lokasi menarik yang korang nak kunjungi semasa percutian tersebut.. Melalui perancangan tersebut juga, korang dah boleh mengetahui jenis pengangkutan yang sesuai ke lokasi pilihan korang dan bayaran yang dikenakan.. 

Ini boleh menjimatkan tenaga, masa dan juga perbelanjaan korang nanti.. Tak de la sampai sana baru nak terkial-kial mencari tempat menarik.. mencari pengangkutan bagai.. Tak ke haruu biruu nanti..


3. Pakej Murah

Kalau korang nak bercuti kat luar negara, eloklah korang cari negara yang ada pakej promosi yang ditawarkan oleh ejen pelancongan.. Dapatlah korang potongan harga kan.. Kat situ dah menjimatkan perbelanjaan korang..


4. Bajet Harian

Buat bajet harian siap-siap sepanjang percutian korang.. Ianya termasuklah kos penginapan, kenderaan, makan minum dan shopping... Ini akan melancarkan lagi perjalanan percutian korang tanpa dibelenggu dengan masalah kewangan..


5. Teksi Jadi Pilihan

Kalau korang plan nak bercuti secara beramai-ramai, aku syorkan korang memilih teksi sebagai pengangkutan korang kerana ianya lebih murah berbanding bas atau kereta... Yelah dah ramai kire tong-tong la kan.. Kalau bas kene bayar mengikut bilangan orang pulak.. Kalau pakai kereta pulak dah nak kene fikir duit minyak, tol dan bagai-bagai lagi..  


6. Ole-Ole Murah

Yang ni biasa la, kalau pergi bercuti kat mana-mana tak sah kalau tak bawak balik ole-ole kan.. Mane beli untuk diri sendiri lagi, keluarga dan kengkawan.. Kat situ saje pown dah habis banyak kowt.. So, untuk langkah-langkah penjimatan, korang cari la maklumat dulu sebelum korang membeli tu.. Kat mana barang yang murah-murah.. Pastu jangan pulak korang rambang mata, semuanya nak dibelinya.. Beli yang perlu dah la.. Tak payah nak bajet  banyak duit sangat ye.. Haha..

Lagi elok kalau korang catat siap-siap nama-nama yang korang nak kasi ole-ole tersebut.. Tak de la pembaziran berlakukan..


7. Duit Kecemasan

Haaa duit kecemasan perlu ada.. Ini penting bagi kegunaan bila perlu.. Contohnya, semasa percutian korang tak sihat ke dan memerlukan rawatan, haaa masa tu la korang nak guna duit kecemasan ni.. Tak pown time nak balik tu, berat bagasi korang dah berlebihan, kalau tak de duit kecemasan, mane korang nak amek duit bayar semua tu kan.. Dan mungkin ada lagi kemungkinan yang memerlukan duit kecemasan.. So, korang kena stanby duit kecemasan ok..


8. Wang Tunai

Wohaaa..!! Sebaiknya korang guna wang tunai semasa berbelanja..  Itu sebaiknya kerana bila korang guna kad kredit, korang akan dikenakan cas perkhidmatan atau bunga yang tinggi.. Selalunya, sebab inilah korang akan dibelenggu masalah kewangan bila pulang bercuti nanti.. So, kalau boleh elakkan guna kad kredit ye semasa bercuti.. Hiks..


5 Tip Kekal Cantik Elak Perut Buncit

Wednesday, January 11, 2017
Assalamualaikum wbt..


5 Tip Kekal Cantik Elak Perut Buncit  |  Tajuk kemain lagik ye.. Haaa sape kat sini perut buncit, angkat tangan?? Eleh malu-malu lak nak ngaku dia tu.. Hehe.. Rini nak kongsi dengan korang bagaimana nak elak perut daripada memboroi.. Nak tahu tak?? Jom baca terussssss..


Katakan Tidak Pada Minuman Berkarbonat

Korang sendiri tahukan, minuman berkarbonat ataupun lebih dikenali minuman bergas ni sangatlah bahaya kepada kesihatan kita.. Dalam minuman berkarbonat terlalu tinggi kandungan gulanya.. Kajian mendapati mereka yang kerap meminum minuman ini akan menjadi gemuk dengan lebih cepat berbanding mereka yang tidak mengambilnya..

Kalau korang nak tahu, pemanis tiruan yang terdapat dalam soda boleh membuatkan perut buncit lebih pantas dan akan sering mengundang rasa lapar dengan cepat.. Pleaseeeeeeeee gantikan minuman ini dengan minuman lain seperti teh atau air kosong sahaja ye untuk elak perut korang memboroi sekali gus dapat menjaga kesihatan korang juga..


Kurangkan Gula

Dari pemerhatian aku sendiri, sekarang ni terlalu banyak makanan yang manis-manis malahan terlalu manis di pasaran.. Mungkin sebab tu jugak kowt sekarang ni macam-macam penyakit dok ada dan menyinggah pada kita.. Makanan bergula ni lah boleh menyebabkan sebahagian besar kalori berubah menjadi lemak di perut.. So, pilihlah makanan yang kurang gula ataupun mengandungi guna semula jadi seperti madu ataupun buah-buahan.. 


Jangan Kurang Atau Terlebih Tidur

Kalau ban kurang tidur dan terlebih tidur ni aku yakin ramai orang zaman sekarang yang terjebak dalam keadaan ini.. Mungkin ada yang terlebih bekerja, jadi dia kurang tidur... Atau ada juga yang jenis gemar tidur, dia akan terlebih tidur.. Begitulah sebaliknya.. Ramai mana agaknya yang menjaga masa tidur mereka? Ada tak yang betul-betul cukup tidur.. 

Jika korang kurang tidur, ini akan menyebabkan kadar metabolisme tubuh akan berkurangan, sekali gus menyukarkan pembakaran lemak berlaku... Manakala tidur yang berlebihan pula akan membuatkan tubuh menjadi pasif dan terbiasa untuk tidak banyak bergerak.. 2 tabiat ini lah yang boleh menyebabkan lemak berkumpul dengan lebih cepat.. Jadi, sila pastikan tidur anda cukup secukupnya ye.. Hiks..


Perbanyakkan senaman Kardio

Korang tau tak apa itu senaman Kardio? Senaman Kardio ini adalah senaman yang menguji dan memperbaiki stamina apabila perbuatan diulang banyak kali dalam tempoh tertentu dan pada intensiti tertentu.. Apa juga jenis senaman yang membuatkan jantung kita berdegup laju dari biasa dan berpeluh dengan banyak dari biasa, haaa itulah dinamakan senaman Kardio.. Contohnya, berlari atau jogging, futsal, skipping dan lain-lain lagi..

Apabila otot besar sudah dikuatkan dengan latihan bebanan, seterusnya lakukan senaman kardio bagi mempercepatkan proses pembakaran lemak.. Berlari atau senam aerobik dapat membantu membakar kalori berlebihan tapi syaratnya hentikan pengambilan lemak buruk.. Hehe..


Bersenam Dengan Bijak 

Bila korang dah berhasil kurangkan lemak di bahagian perut, korang boleh mulakan pula dengan senaman perut pula.. Bersenam sehingga terasa regangan dan jangan berlebihan... Otot perut yang mantap akan membantu seseorang tampil lebih sihat dan segar... 



Selamat Mencuba..!!



2017 Money Saving Challenge.... Your Choice?

Sunday, January 01, 2017
Assalamualaikum wbt..


2017 Money Saving Challenge.... Your Choice?  |  Kita dah pown melangkah ke tahun 2017.. Hari ni adalah hari pertama dalam tahun baru.. Maka bermulalah kalender baru dalam hidup kita.. Terlalu laju masa berlalu kini.. Sehingga terasa semakin singkat masa setiap hari yang dilalui.. Bumi semakin tua.. Kita pown setiap tahun akan meningkat ke usia yang semakin tua.. Sudahkah cukup ilmu ibadat kita didada untuk ke 'sana' nanti?? Huhu.. Moga kita diberi kesihatan yang baik untuk mengumpul sebanyak mungkin kebaikan didunia untuk ke sana nanti ye..

Ok, aku nak tanye uolls.. Tahun ini apa azam baru korang?? Ada tak terselit dicelah-celah senarai azam baru korang tu untuk MENABUNG?? hehe.. Kalau ada, Alhamdulillah.. Yelah kan, sekarang ni semuanya mahal.. Kena berjimat cermat dan menabung untuk masa depan..

Dalam entry aku yang terdahulu, aku ada upkan jadual menabung 52 minggu kan.. Baca kat sini >> Cabaran Tabung 52 Minggu  .. Kali ni, ada 3 lagi Jadual Money Saving Challenge untuk tahun 2017 nak aku kongsikan dengan korang semua.. Jadual-jadual ini aku perolehi dari facebook saudara Fendi Endy..


Rajin gile kowt saudara Fendi Endy ni buat jadual Money Saving Challenge ni.. Cantik pulak tu.. Sangat bermanfaat.. Ok, jom kita pakat tengok jadual yang dihasilkan oleh Saudara Fendi Endy ni.. 

sumber : SINI

2017 Money Saving 52 Week Challenge... Jadual ni sama dengan yang aku up sebelum ni.. Caranya sama tapi gambarnya berbeza.. Itu aje la.. Yang terdahulu, jadualnya berbentuk tabung dan yang ini berbentuk table.. Dua-dua cantik.. Cantik memang cantik, tapi boleh tak sahut cabaran 52 minggu ni?? Itu lebih penting sebenarnya.. Hehe.. 



sumber : SINI

2017 Money Saving 26 Week Challenge.. Jadual ni pula hanya 26 minggu sahaja.. Jumlah simpanan gandaan RM2.. Minggu pertama korang kena menabung sebanyak RM2 dan minggu seterusnya jumlah simpanan akan bertambah RM2 setiap minggu.. Hehe.. Minggu last tu nampak macam pedih sikit kowt.. Kikiki.. Boleh ke cabar diri korang?? Ahakz..





sumber : SINI

2017 Money Saving 12 Month Challenge.. Yang ni mengikut bulan.. Aku rasa yang ni lebih mudah untuk dilaksanakan kowt.. Haha.. Mane tak mudahnye, dapat gaji terus simpan siap-siap RM25 untuk bulan pertama tu.. Bulan seterusnya gandaan sebanyak RM25 juga sehingga bulan Jun.. Start bulan Julai, jumlahnya mula menurun pula sebanyak RM25 setiap bulan.. Sampailah bulan Disember.. Huhuhu.. Mudah woiii yang ni.. Ekeke.. Akhir tahun dapat jumlah terkumpul sebanyak RM 1,050.. Ok la pada tak de langsungkan.. Hiks.. Korang pown mesti nak pilih yang ni jugak kan.. Malu-malu lak nak mengaku... hehe!!




sumber : SINI


2017 Money Challenge For Kids.. Ini jadual untuk simpanan anak kita... Aku rasa cam nak sahut cabaran yang ni untuk anak aku... Sekurang-kurangnya, ada duit tambahan untuk simpanan dia pada akhir tahun nanti.. Korang pown boleh la buat untuk anak korang juga.. Tapi kalau yang anak ramai tu, buatlah mengikut kemampuan yek.. Yela, faham-faham saje lah zaman sekarang ni, duit sangat terhad.. Barang mahal.. Kang tak terkejar pula nak sahut cabaran ni.. 

Oklah, tu jerk aku nak kongsikan dengan korang.. Khas sempena tahun baru ni.. Kalau korang rasa mampu, korang buat la.. Kalau tak mampu, tak perlu la buat.. Aku cuma sekadar berkongsi sahaja.. Aku sendiri kalau buat pown mengikut kemampuan.. Mungkin aku akan pilih jadual mengikut bulan tu dan jadual untuk anak sahaja.. Itu ajelah yang mampu bagi aku.. Hehe

Selamat menyahut cabaran buat korang semua.. Selamat menyambut tahun baru juga.. Tahun 2017..


8 Cara Menghabiskan Masa Bersama Anak-Anak

Friday, December 23, 2016
Assalamualaikum wbt..

8 Cara Menghabiskan Masa Bersama Anak-Anak  |  Kengkadang kalau hari cuti kita blur tak tahu nak buat aktiviti apa bersama anak-anak.. Kebanyakan bila hujung minggu hanya lepak santai depan tv atau anak mengadap tablet masing-masing tanpa mengisi masa terluang dengan aktiviti yang lebih berfaedah.. Bosan kan?? 

Di zaman serba mahal ni, aku rasa ramai mommy-mommy diluar sana yang berkerjaya kan.. Lagi la tak punya masa untuk anak-anak.. Bila hujung minggu, mesti nak siapkan kerja rumah pula.. Kemas rumah, memasak, cuci pakaian dan sebagainya.. Habis, bilanya nak luangkan masa bersama anak-anak?

Boleh sebenarnya.. Nak tau macam mana, jom baca seterusnya..


 1 Kemas Rumah Bersama

Dalam kehidupan seharian kita, banyak sebenarnya kerja rumah yang perlu dibereskan setiap hari... Bagi ibu yang bekerjaya, hujung minggulah masa yang sesuai untuk menguruskan rumahtangga.. Kadangkala masa untuk anak-anak pown tiada.. jadi untuk menghabiskan lebih masa bersama anak-anak, ajaklah mereka sama-sama melakukannya seperti menyapu sampah, mop lantai, lipat pakaian, bersih bilik air, siram pokok bunga dan sebagainya.. Cipta waktu untuk perbualan dan pengajaran yang lembut..



2 Memasak

Aktiviti memasak pula boleh dijadikan aktiviti yang menyeronokkan.. Mengajak mereka sama-sama membantu ketika memasak.. Berikan tugas-tugas yang bersesuaian dengan anak.. Atau boleh juga menugaskan setiap anak, sehari dalam seminggu untuk membantu untuk memasak.. Bagi anak yang dah besar la.. hehe.. Cara ini juga dapat memberikan mereka kemahiran, malah bermanfaat untuk mereka ketika mereka dewasa nanti...



3 Makan Bersama

Waktu makan adalah waktu kita berkumpul bersama anak-anak.. Ini adalah waktu yang tepat untuk percakapan yang berkualiti bersama mereka.. Malahan, ia antara perkara yang boleh dilakukan sekali dalam sehari..



4 Bermain

Bermain adalah kegemaran bagi kebanyakan kanak-kanak.. Setiap kali ada kelapangan masa, ajaklah mereka bermain bersama-sama.. Bagi mereka, ini bukan hanya soal bermain dan memang, tetapi sebaliknya ia adalah masa untuk kita duduk dan bergelak ketawa bersama...



5 Riadah

Melakukan riadah dapat membentuk gaya hidup yang sihat... Jadi, ajarlah anak tentang pentingnya beriadah walaupun sekadar beraktiviti yang santai.. Mereka pasti gembira melakukannya..



6 Mengaji atau membaca buku

Sepertimana yang kita tahu, mengaji dan membaca buku banyak sangat kebaikannya.. Jadi, galakkanlah anak mengaji dan membaca buku bersama-sama setiap kali ada masa terluang.. Apabila melakukan aktiviti ini, bolehlah saling bertukar cerita dan pandangan..



7 Berbelanja / Shopping

Sekali sekala ajaklah anak-anak berbelanja agar mereka merasakan mereka istimewa ketika anda meluangkan masa bersama mereka.. 



8 Luang sedikit masa sebelum anak tidur

Jika anak-anak sudah besar, ini bukanlah lagi menidurkan mereka tetapi situasinya masih sama.. Pergi ke bilik tidur mereka dan luangkanlah beberapa minit untuk berbicara dengan mereka agar mereka tahu yang kita pedulikan mereka.. 


Tip Untuk Berjaya Dalam Kerjaya

Wednesday, December 21, 2016
Assalamualaikum wbt..


Tip Untuk Berjaya Dalam Kerjaya  |  Tip lagi untuk korang.. Haaa kali ni aku nak kasi tip untuk berjaya dalam kerjaya.. Ada tak yang nak berjaya dalam kerjaya ni?? Kalau ada boleh la try tip yang akan aku up kat sini.. Sudi-sudikanlah membacanya ye.. Agak panjang sikit.. Kalau nak berjaya jangan malas-malas untuk baca sampai habis tau..

Silalah baca dan hadam ye.. :)



IMPIAN & SASARAN

Mempunyai impian dan sasaran tertentu untuk mencabar diri ternyata sesuatu yang baik.. Ia melatih diri untuk berusaha mencapai sesuatu yang luar biasa dalam kehidupan..

Bagaimanapun, jika impian atau sasaran yang ditetapkan terlalu tinggi, ia akan memberi tekanan yang lebih besar kepada kita.. Tetapi jangan cepat mengalah sebaliknya cuba sebaik mungkin terlebih dahulu... Gagal sekali bukan bermaksud gagal selama-lamanya.



JANGAN TERTEKAN

Tertekan apabila sesuatu kerja itu tidak dapat diselesaikan atau risau antara punca stress.. Tekanan tidak mendatangkan kebaikan dalam diri kita sebaliknya boleh mendatangkan banyak penyakit..

Apabila kita sering gembira dan senang hati, lebih mudah impian dicapai yang disusuli usaha.. Selain itu, stress akan membuatkan diri kita lemah dan malas untuk melakukan semua kerja.. Untuk Muslim, cara terbaik untuk menghilangkan stress adalah dengan memperbanyakkan doa dan zikir..



BERANI CUBA SESUATU YANG BARU

Sebagai manusia, kita mempunyai satu tabiat yang sering dilakukan iaitu sentiasa mengulangi perkara sama.. Kita takut untuk mencuba sesuatu yang baru kerana khuatir hanya akan bertemu dengan kegagalan..

Sikap seperti inilah yang menyebabkan seseorang itu tidak maju dan terus ketinggalan.. Tidak salah untuk mencuba sesuatu sebab ia akan membuat minda kita mencuba perkara di luar zon selesa..

Keluar dari zon selesa antara langkah awal untuk mencapai kejayaan yang lebih hebat...



BANDING PENCAPAIAN DIRI DENGAN ORANG LAIN

Anda boleh membandingkan pencapaian diri sendiri dengan orang lain yang lebih berjaya tetapi jangan terlalu obses sehingga ia berupaya membuatkan anda sentiasa dalam tekanan..

Ini kerana, sekiranya anda gagal untuk mencapai sesuatu tahap yang diingini, ia menyebabkan anda mudah berasa putus asa dan mengutuk diri sendiri..

Setiap individu diberikan daya mampu yang berbeza kerana ada antara kita yang mendapat lebih manakal yang lain pula sedikir rezeki mereka..



KONGSI IDEA DAN MAKLUMAT

Rata-rata manusia hari ini mempunyai 'penyakit' takut-takut untuk berkongsi dan memberitahu idea yang mereka miliki.. Contonnya, bila mereka mempunyai satu idea hebat tetapi mereka simpan kerana takut orang lain menirunya..

Sebenarnya, jika kita berkongsi idea itu bersama orang lain, kita akan menjadi lebih kreatif untuk berfikir.. Secara psikologinya, ia memaksa kita mencari idea yang lebih hebat daripada idea asal.. Ia juga membuatkan kita mengambil rindakan pantas untuk merealisasikan idea berkenaan..



KEKALKAN MOTIVASI DIRI

Kebiasaannya, anda akan berasa tahap untuk memotivasikan diri amat penting bagi setiap individu.. Tetapi pada masa yang sama motivasi diri akan hilang secara perlahan-lahan..

Cara untuk mengekalkan motivasi diri dengan kekalkan momentum anda.. JIka anda sedang berkobar-kobar untuk melakukan sesuatu pekerjaan, jangan berhenti sehingga dua atau tiga hari kerana momentum anda akan berkurangan..

Motivasi diri juga akan berkurang dan akhirnya semuanya menjadi sia-sia saja.. Oleh itu, sentiasa fikir mengenai kerja yang dilakukan itu supaya momentum anda terus kekal dan tidak berkurangan..



SENTIASA BERFIKIRAN POSITIF

Ramai tidak percaya pada kekuatan berfikiran positif.. Sesetengah orang berpendapat, berfikiran positif hanya cakap kosong.. Sebenarnya tidak kerana apabila sentiasa berfikiran positif, minda kita akan segar dan berdaya saing..

Sematkan kata-kata positif dalam minda dan ulangi sebanyak mungkin.. Mungkin pada peringkat permulaan, anda tidak nampak kesannya tetapi sampai satu tahap, anda akan lihat dengan berfikiran positif kita tidak lagi cepat berputus asa..

Sebaliknya, lebih cekal dan tabah menghadapai dugaan atau cabaran yang mendatang..


DEKATI DIRI DENGAN ORANG YANG HEBAT & BERJAYA

Tahukah anda bahawa 85% kejayaan diri bergantung kepada mereka yang berada di sekeliling kita?

Oleh itu, dekatilah mereka yang hebat dan berjaya supaya anda mempunyai motivasi untuk menjadi seperti mereka.. Beranikan diri untuk meninggalkan kelompok lama dan binalah kelompok baru agar dapat mengorak langkah lebih maju ke hadapan dalam bidang perniagaan mahupun profesional lain..



CATAT MATLAMAT DIRI

Setiap individu mempunyai matlamat untuk berjaya.. Tetapi kalau sekadar mempunyai matlamat tidak cukup.. Ianya hanya ibarat angan-angan kosong..

Sebagai permulaan, tulis matlamat diri yang boleh dilihat, dipegang dan dibaca bagi tujuan peringatan..

Kajian menunjukkan 98% orang tidak menulis matlamat diri.. Ini menyebabkan mereka tidak tahu cara untuk menetapkan matlamat akibat tidak pernah didedahkan dengan perkara berkenaan.. Selain itu, mereka juga tidak percaya dengan menulis matlamat boleh memberi faedah.. Kebanyakannya menyatakan dengan berfikir sahaja matlamat tanpa menulisnya sudah mencukupi..



JANGAN MALU & SOMBONG UNTUK BERTANYA

Terdapat sesetengah orang yang sudah berada di tahap selesa dan hebat malu untuk bertanya kerana risau kredibiliti mereka akan merundum..

Jangan begitu, walau ditahap mana pown anda, ilmu harus sentiasa di cari.. Cara mudah untuk mendapatkan ilmu adalah dengan bertanya.. Dengan bertanya, kita akan mendapat jawapan yang diingini dengan tepat dalam masa yang singkat..

Ada juga yang terlalu merendah diri lalu malu untuk bertanya kerana bimbang soalan yang hendak ditanyakan itu dianggap soalan bodoh.. Mereka terus menyimpan pertanyaan itu dan semua persoalan tidak terjawab dan akhirnya mereka gagal mencapai cita-cita..

Jangan malu beryanya kawan.. Nanti korang jugak rugi.. Bak kata pepatah, "malu bertanya sesat jalan"..


Menguruskan Masa Dengan Baik


PENGURUSAN MASA YANG BAIK

Pengurusan masa sangatlah penting untuk menjadikan seseorang itu berjaya terutamanya apabila anda melakukan lebih daripada satu pekerjaan.. Dengan menyediakan jadual dalam diari harian, lebih memudahkan supaya segalanya berjalan dengan lancar..

Pastikan adan bijak membahagikan masa antara keluarga dan kerja supaya hidup anda tidak kelam kabut.. Berkomunikasi dengan mereka sekiranya mengalami sebarang kesulitan yang tidak boleh dielakkan..






Cara Simpan Makanan Yang Betul

Tuesday, December 20, 2016
Assalamualaikum wbt..


Cara Simpan Makanan Yang Betul  |  Korang simpan makanan camne kat umah? Betul ke cara korang simpan tu? Hari ni aku nak kongsi sedikit panduan cara penyimpanan makanan yang betul.. Panduan ni hasil dari pembacaan aku dari artikel-artikel yang berkaitan penyimpanan makanan.. Jom tengok cara penyimpanan makanan yang betul..


Ramai pakar pemakanan bersetuju, cara penyimpanan makanan tidka betul boleh menyebabkan ia mudah tercemar sekali gus membuka ruang keracunan pada orang memakannya.. Antara kesan ketara akibat makan makanan tercemar adalah seperti sakit perut, muntah-muntah atau kehilangan air dalam badan.. Kadangkala makanan yang dibeli di pasar atau pasaraya sememangnya bersih tetapi kerana kita tidak menyimpannya dengan baik serta betul, makan kuman dan bakteria mudah menghinggapinya.. Makanan yang bersih adalah kunci kesejahteraan sekeluarga..

Panduan Penyimpanan Makanan Secara Asas


Arahan penyimpanan makanan pada label bungkusan sebenarnya bukanlah sekadar hiasan semata-mata tetapi ianya bertujuan untuk kita mengikuti arahan tersebut agar makanan tidak tercemar.. So, sila baca, fahami dan ikut arahan tertera sebelum dan selepas membuka setiap bungkusan.. Ada produk yang sesuai disimpan dalam ruangan sejuk beku atau sesuai diletakkan di dalam bekas kedap udara sahaja..


BIJIRIN

Umumnya, bijirin seperti beras, kacang dan tepung gandum perlu disimpan di dalam bekas kedap udara dan disimpan di tempat dingin, kering dan jauh daripada sinaran matahari.. Penyimpanan di tempat yang sejuk dan berair memudahkan ia rosak.. Sebagai contoh, beras mudah dihinggapi kumbang/kutu beras jika sering terdedah kepada hawa sejuk..


SUSU & PRODUK TENUSU


Susu dan produk tenusu antara yang mudah rosak.. So, pastikan anda mengenali jenis susu yang dibeli..

Susu Segar Pasteur

Haruslah diletakkan di ruang pendingin yang mempunyai suhu antara 0 - 4 darjah celcius.. Elakkan meletakkan susu pasteur pada suhu bilik kerana ia mudah dicemari bakteria..


Susu Ultra Tinggi / Susu U.H.T

Tidak perlu disimpan di dalam peti sejuk.. Selepas kotak dibuka, lebihan susu hendaklah disimpan di dalam peti sejuk di ruang pendingin pada suhu antara 0 - 4 darjah celcius...

Keju

Mestilah sidimpan dengan pembungkus asalnya di dalam peti sejuk.. Selepas dibuka, ia mestilah dibungkus semula dengan sempurna menggunakan pembungkus baru yang kalis air (seperti aluminium atau plastik) atau diletakkan di dalam bekas yang bertutup ketat bagi mengelakkan kekeringan wap air di permukaan keju..

Nota kaki :-
Elakkan mengimpan susu berdekatan dengan bahan makanan yang mempunyi bau yang kuat..


TELUR


Telur sebaiknya disimpan di ruang pendingin pada suhu 0 - 4 darjah celcius bagi mengelakkan pertumbuhan bakteria.. Sungguhpun ada yang gemar membasuh telur sebelum disimpan, tetapi ada saranan, elak basuh telur sebelum disimpan.. So, semasa nak guna barulah basuh,... Itu lebih baik bagi mengelakkan telur rosak..


DAGING, AYAM & IKAN


Simpan daging, ayam dan ikan yang akan digunakan dalam tempoh tidak melebihi tiga hari di ruang penyimpanan khas di bawah ruang sejuk beku pada suhu antara 2 darjah celcius atau kurang.. Untuk penyimpanan yang lebih lama, daging, ayam dan ikan hendaklah disimpan secara sejuk beku iaitu kurang daripada 0 darjah celcius..

Untuk hasil terbaik, daging, ayam dan ikan hendaklah disimpan didalam bekas plastik kedap udara sebelum disimpan bagi mengelakkan berlakunya proses kekeringan dan baunya 'menjangkiti' makanan lain pada ruang penyimpanan yang sama..


BUAHAN & SAYURAN



Untuk mengekalkan kesegaran buah-buahan dan sayur-sayuran, anda boleh membungkusnya menggunakan plastik pembungkus makanan sebelum dimasukkan ke bahagian ruang penyimpanan di dalam peti sejuk.. Bagi sayuran berdaun pula, ia perlu dikeringkan terlebih dahulu sebelum disimpan di dalam peti sejuk..

Nota kaki :-
Jangan simpan buah-buahan dan sayur-sayuran di ruang sejuk beku kerana ia boleh merosakkan tisu buahan dan sayuran selain tidak segar..





Fesyen Kaca Mata Hitam Pilihan Anda

Friday, December 16, 2016
Assalamualaikum wbt..

Kaca Mata Hitam Pilihan Anda  |  Wahh kemain bergaya lagik cik bulus pakai kaca mata hitam ekk.. Rasanya korang pown kalah kalau nak dibandingkan dengan cik bulus ni.. Haha.. Korang mesti ada pilihan korang sendirikan dalam memilik kaca mata yang sesuai untuk korang.. Mungkin juga korang adalah salah seorang penggemar kaca mata dan mempunyai koleksi kaca mata yang pelbagai jenis.. 

Aku sendiri kalau dulu memang mempunyai beberapa koleksi kaca mata.. Tapi dulu la.. Sekarang dah tak berminat lagi untuk bergaya dengan kaca mata seperti dulu.. Haha. Sekarang kalau pakai pown kerana nak lindung mata daripada cahaya matahari..

Di pasaran terdapat pelbagai jenis dan bentuk rekaan kaca mata hitam yang boleh dipadankan dengan gaya serta personaliti kita.. Bagi mereka yang bijak menggayakan kaca mata hitam mengikut bentuk muka dan jenis cermin mata unik dan luar biasa, pastinya mereka akan kelihatan lebih menyerlah..

Mari kita lihat beberapa jenis fesyen kaca mata hitam yang popular dan sering menjadi kegilaan ramai..

1 AVIATOR



Kaca mata jenis ini cukup ikonik di Amerika Syarikat.. Semuanya bermula apabila kaca mata ini direka khas bagi tentera udara yang memerlukan perlindungan terhadap mata sewaktu bertugas di awan biru..

Imej tentera udara mengenakan kaca mata aviator ini menjadi dambaan dan kini terus dikomersialkan.. Ia turut digunakan oleh kebanyakan selebriti Hollywood seperti Tom Cruise, Val Kilmer dan ramai lagi..



2 CAT EYE


Cat Eye.. Fesyen kaca mata yang cukup popular di kalangan wanita.. Bentuknya menyerupai mata kucing memberikan imej seksi, sekaligus menyerlahkan sisi kewanitaan.. Mula popular pada tahun 50-an dan fesyen cat eye ini cukup digemari oleh selebriti Marilyn Monroe..



3 RETRO

Tak lapuk dek hujan tak lekang dek zaman.. Begitulah perumpamaan kepada gaya kaca mata hitam jenis retro ni.. Kaca mata bersaiz besar ini memberikan gaya yang luar biasa kepada si pemakai.. Ianya pastinya mencuri tumpuan mereka yang melihat.. Gaya ini juga sesuai digayakan dengan pelbagai fesyen.. Ia juga boleh didapati dalam pelbagai warna dan corak..



4 BULAT


Kaca mata jenis bulat ini sinonim dengan legenda muzik, John Lennon yang gemarkan gaya vintaj.. Bersaiz kecil dan berbentuk bulat.. Bingkainya diperbuat daripada logam dan sesuai dengan pelbagai bentuk muka.. 



5 SUKAN


Gaya ini khas buat mereka yang gemar bersukan atau berperwatakan lasak.. Selain tahan lasak, bentuk ini juga lebih praktikal Ciri khas juga dilengkapi bagi menepati sukan yang diceburi.. Contohnya, kaca mata polarized untuk menahan silau matahari..


Info 
PANDUAN MEMBELI KACA MATA HITAM

1 
Pastikan terlebih dahulu tujuan pembelian.. Adakah hanya sebagai pelengkap gaya atau untuk melakukan aktiviti di luar

2 
Pilih kaca mata yang 100% memberi perlindungan daripada sinar UV

3
Pilih ukuran bingkai kaca mata yang bersesuaian dengan bentuk wajah

4 
Berkenaan bahan bingkai kaca mata pula, pilih yang sesuai dan pastikan ianya selesa ketika dipakai..



Cabaran Tabung 52 Minggu

Friday, December 16, 2016
Assalamualaikum wbt..


Cabaran Tabung 52 Minggu  |  Wohaaaa...!! Akhirnya aku terjebak parah... Sebelum ni aku tengok kawan-kawan blogger dok up jadual menabung ni.. Mama Jue up.. Azhafizah up jugak.. Lastnya aku pown terjebak sama.. Kuat ke aku nak ikut jadual TABUNG 52 MINGGU ni?? Kental ke jiwa dan nurani.. Haha.. Kita tunggu dan lihat sajalah ye nanti.. Sama ada aku hebat atau pown tak.. Ahakz..

Korang pulak macam mana??

Tak de plan ke nak menabung.. Tak pown korang anggap ni sebagai azam baru korang untuk tahun 2017.. Jadual Tabung 52 Minggu ni dibuat khas untuk tahun 2017... Siapalah agaknya ye buat jadual yang comel ni.. Warna warni.. kredit untuk orang yang mencipta jadual comel ni..

So, macam mana korang?? Boleh tak masukkan dalam list azam baru untuk tabung 52 minggu ni?? Hehe.. Korang tak berani ye sahut cabaran ni.. Baik mengaku.. Haha..

Okey la.. Pada yang berjiwa kental dan berazam nak menabung di tahun baru nanti, boleh la guna pakai jadual ni... Korang hanya perlu menabung pada hari jumaat sahaja.. Seminggu sekali mengikut jumlah yang telah ditetapkan itewwww!! Kalau korang berjaya, akhir tahun akan membuahkan hasil yang lumayan dan bolehlah plan nak bercuti atau sebaliknya.. Tapi kalau bercuti, rasanya kena tambah bajet sikit kowt.. Sekarangkan semuanya mahal.. Tak pown korang simpan aje duit ni untuk kegunaan dikala memerlukan.. Tak gitu??

Baiklah.. Selamat mencuba dan berusaha ye kengkawan semua.. Adios amigos.. Babai..


Menguruskan Masa Dengan Baik

Thursday, December 15, 2016
Assalamualaikum wbt..


Menguruskan Masa Dengan Baik  |  Kali ni aku nak kasi tip pengurusan masa yang baik... Kengkadang aku sendiri pengurusan masa kelaut.. Tapi tak pe la, kita cuba perbaiki apa yang kurang..... Aku kasi up kat sini tip ini untuk rujukan aku sendiri juga.. Kita sebagai manusiakan mudah lupa.. Tu sebab aku up entry ini sebagai panduan diri sendiri.. 

Sebelum aku teruskan kepada cara-caranya, mari kita tanya pada diri sendiri akan 3 soklan dibawah ini..

"Adakah anda rasa bahawa anda telah bekerja kuat tetapi pada masa yang sama, anda rasa usaha itu tidak berhasil?"

"Adakah anda rasa anda tertekan dengan kesuntukan masa?"

"Adakah anda rasa anda hilang arah atau anda tidak tahu hendak berbuat apa?"

Dah ada jawapan? 

Kalau jawapan korang banyak "YA", ini bermakna pengurusan masa korang belum berada pada tahap yang berkesan.. Untuk itu, dibawah ini ada beberapa tip yang boleh korang ikut untuk pengurusan masa yang berkesan..



1
GUNAKAN SEGALA ALAT YANG ADA

Anda perlu mempunyai beberapa alat seperti Jadual Waktu Aktiviti (JWA), Log Masa (LM dan Catatan Senarai TUgasan (CST).. Jika anda menggunakan program email seperti gmail, yahoo, webmail dan sebagainya, anda boleh menggunakan organiser yang terdapat dalam program tersebut untuk membantu anda mencatat dan merekod senarai aktiviti anda.. Gunakan kemudahan dan alat-alat ini untuk membantu anda mengesan dan mengurus masa anda dengan cekap serta berkesan..


2
ELAKKAN DARIPADA TERLALU BANYAK BERSEMBANG

Di zaman serba canggih ni, ramai yang mempunyai akaun atau email.. Bila dah mengakses laman sesawang, pasti akan diganggu dengan kehadiran email atau ajakan pengguna lain yang mahu bersembang..

Bagi memastikan tiada gangguan seperti ini, pastikan pc anda tidak disambung ke talian internet.. Jika anda terpaksa juga menggunakan internet semasa belajar atau bekerja, pastikan siitem peringatan email atau chat dimatikan terlebih dahulu..

Periksa email anda sehari sekali sahaja dan jangan terlalu leka membaca semua email yang tidak penting.. Uruskan sistem fail yang baik untuk menyimpan email yang diperlukan dan buang email yang tidak penting.. Guna kaedah, baca, balas dan tekan kekunci tect, kemudian terus tutup.. Teruskan membuat tugasan anda..


3
CATATKAN MASA YANG SERING ANDA ABAIKAN

Kenal pasti masa yang terbuang kerana melakukan kerja yang tidak mendatangkan hasil dan masa yang telah digunakan untuk kerja-kerja yang berfaedah..

Dengan menggunakan catatan, anda akan dapat mengetahui masa yang manakah telah dibuang dengan sia-sia dan masa manakah yang telah anda gunakan secara optimum..


4
TENTUKAN MATLAMAT PENGGUNAAN MASA ANDA

Dalam sehari, anda hanya mempunyai masa 24 jam sahaja.. Tugas anda bukanlah untuk menambah masa tetapi anda perlu menggunakan masa yang ada dengan sebaik mungkin.. Perlu diingat, anda tidak akan dapat mengubah masa, tetapi anda boleh mengubah tingkah laku dan aktiviti anda agar bersesuaian dengan peruntukan masa yang ada..

Sekiranya anda telah membuat JWA, anda akan memahami bagaimana masa anda telah terbuang.. Disinilah peranan anda untuk menentukan matlamat tingkah laku dan aktiviti yang perlu dibuang juga tingkah laku serta aktiviti yang perlu di tambah..


5
RANCANG AKTIVITI ANDA

Sediakan sebuah buku catatan untuk anda melakar perancangan terhadap tugasan yang diterima.. Bila anda akan melaksanakannya, apakah bantuan yang anda perlukan, dengan siapa anda dapatkan bantuan dan berapakah perbelanjaannya.. semua ini anda perlu rancang dengan teliti supaya anda dapat panduan bagaimana untuk menyiapkan tugasan tersebut dengan sempurna..


"Rancanglah masa anda dari sekarang..
Semoga panduan ini dapat membantu anda..!!"



12 Petua Murah Rezeki

Friday, December 09, 2016
Assalamualaikum wbt..


12 Petua Murah Rezeki  |  Rezeki datangnya dari Allah S.W.T.. Namun kita sebagai manusia haruslah berusaha untuk mendapatkan rezeki yang halal.. Bukan hanya duduk goyang kaki dan tunggu rezeki itu datang dengan sendiri,... Ahakz.. Itu malas namanya ye.. Memang betul, setiap orang Allah dah tentukan rezeki masing-masing.. Dah kalau malas camne rezeki nak datang ye dak?? Hehe..

Kunci untuk murah rezeki adalah dengan bersedekah.. Jom kita tengok, sedekah yang bagaimana yang boleh kita amalkan.. 


12 PETUA MURAH REZEKI



Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air di luar rumah untuk kucing-kucing yang datang bertandang


Asingkan sedikit hasil dari gaji atau upah jerih perih anda untuk disumbangkan kepada anak yatim atau orang miskin


Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet untuk diberikan kepada yang memerlukan


<
Letakkanlah dibilik sebuah kotak... Setiap kali anda rasa anda telah berbuat dosa, masukkan wang kecil kedalamnya.. Genap 1 bulan, buka kotak itu dan sedekahkan wang tersebut


Jika anda hadir dalam acara keramaian (keluarga @ kerabat @ sahabat), belilah 1 @ 2 kotak air mineral dan niatkan untuk sedekah kepada orang-orang yang memerlukannya.. (Orang tua, sakit, kanak-kanak dan lain-lain)


Jika anda membeli barang dari peniaga-peniaga kecil kemudian peniaga ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah)


Belilah mushaf (Al-Quran) dan letakkan di dalah satu masjid.. Bayangkan berapa banyak pahala yang anda akan dapat daripada setiap huruf bagi mereka yang membacanya..


Berikanlah perasaan gembira kepada setiap orang, khususnya kepada mereka yang sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doa yang tulus

Lemparkanlah senyuman kepada orang yang anda temui.. Berikanlah salam kepada orang yang duduk dan bertuturlah dengan ucapan yang baik kerana semuanya adalah sedekah

Jangan biarkan anda tertidur, melainkan telah anda ampuni setiap orang yang telah berbuat jahat kepada anda dari menghina, menyebarkan fitnah dan menzalimi anda...


Setkan pada handphone anda penggera peringatan pada masa-masa tertentu untuk anda baca surah Al-Fatihah @ Al-Ikhlas untuk disedekahkan kepada kedua ibubapa anda sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia..

Jangan lupa untuk mengasingkan wang gaji anda untuk ibu dan ayah anda


6 Tip Kekal Sihat Ketika Bercuti

Saturday, December 03, 2016
Assalamualaikum wbt..


6 Tip Kekal Sihat Ketika Bercuti  |  Bercuti!!! Wahh seronoknya... Memang seronokkan kalau dapat bercuti.. Dapat kenal tempat orang.. Tenangkan fikiran.. Paling best dapat menikmati keenakan pelbagai makanan yang ada di tempat orang.. Pergilah mana pown, mesti nak rasai keenakan apa jua hidangan yang memberikan keseronokan saat bercuti... 

Tapi korang kenalah beringat dan berpada-pada juga dalam segala hal yang dilakukan semasa bercuti ye.. Kerana semasa bercuti ni, mungkin tenaga yang diperlukan agak lebih sikit.. Mana tak nye, ke sana ke sini.. So, kenalah berhati-hati kerana kengkadang keseronokan yang kita kecapi tu mungkin boleh membuatkan kita jatuh sakit.. hah gituuu!!

Satu lagi perlu korang ingat, bukan semua jenis makanan yang ada dalam dunia ni sesuai dengan perut kita.. So, berhati-hatilah dalam memilih menu untuk santapan.. Jangan main bedal aje.. Nanti mudarat diri.. Hiks..

Jadinya, untuk tetap sihat sepanjang bercuti, naahhh aku kasi tip untuk korang... Mungkin dapat membatu korang sepanjang bercuti nanti..


1 BERSENAM

Walaupun bercuti, bersenam juga perlu dilakukan.. Jika anda perlu menempuh penerbangan yang jauh, cuba berjalan di sepanjang laluan tengah di dalam pesawat untuk merenggangkan tubuh setiap satu jam.. 

Manfaatkan juga kemudahan gimnasium jika ia disediakan di hotel penginapan anda..


2 MAKANAN BERSIH

Cari tempat makan yang bersih.. Walaupun percutian anda itu percutian 'cari makan', anda tetap perlu memastikan tempat makan yang dikunjungi terjamin kebersihannya.. 

Jangan sampai sepanjang perjalanan anda menahan sakit perut.. Jangan lupa mencuci tangan sebelum dan sesudah makan.. Bawalah sabun antiseptik yang berbentuk gel dan tidak perlu dibilas, ke mana saja anda pergi..


3 BEREHAT

sebelum memulakan percutian, rancang jadual perjalanan anda sebaiknya.. Jika hari pertama anda seharian di luar dan banyak berjalan atau aktiviti lasak, biarlah hari berikutnya dimanfaatkan untuk beristirehat atau melakukan aktiviti yang membolehkan tubuh anda berehat.. 

Pilih juga aktiviti yang lebih santai seperti memanjakan diri di spa atau menonton pertunjukan teater, wayang dan jangan berjaga malam kerana anda memerlukan tidur yang cuku untuk aktiviti pada keesokan harinya.


4 ALAHAN

Jika anda mempunyai alahan tertentu, pastikan rakan anda tahu mengenainya.. Hal ini penting supaya rakan anda dapat membantu jika anda memakan sesuatu yang membuatkan anda alahan..

Beritahu juga cara pertolongan yang bagaimana harus dilakukannya jika reaksi alahan muncul..

Lakukan hal serupa jika anda memiliki penyakit tertentu..


5 KRIM PELINDUNG MATAHARI

Sinar matahari yang terik dapat memberi kesan buruk untuk kulit terutamanya bercuti di pantai atau berjalan-jalan di daerah panas terik..

Oleh itu, rajin-rajinlah memakai krim sun block dengan SPF25 atau lebih.. Sapukan juga pada tubuh anda setiap 1/2 jam hingga 1 jam sekali..

Dengan pemakaian krim sun block, kulit anda tidak gelap ataupun alahan kerana terdedah dengan sinaran matahari yang terik..


6 UBAT-UBATAN

Selalulah bawa ubat-ubatan yang biasa anda ambil/guna.. Walaupun anda tidak menghidapi penyakit tertentu yang memerlukan ubat khusus, bawalah ubat biasa seperti ubat sakit kepala, selesema, cirit birit, mabuk dan banyak lagi..

Justeru itu, jika nada sakit, anda sudah bersedia dengan ubat, sekali gus dapat mengelak daripada sakit itu berpanjangan..

Anda juga tidak perlu bergegas mencari farmasi atau kedai untuk mencari ubat pada saat diserang sakit..

Ubat yang anda cari juga adakalanya suka rdiperolehi di farmasi terutama ketika anda bercuti di luar negara.. Jadi, ubat yang dibawa dapat membantu anda..




5 Cara Awal Bagi Wanita Untuk Belajar Menutup Aurat

Tuesday, November 29, 2016
Assalamualaikum wbt..

5 Cara Awal Bagi Wanita Untuk Belajar Menutup Aurat  |  Pagi ni tergerak hati nak kongsikan dengan korang tentang bagaimana cara awal bagi wanita-wanita belajar untuk menutup aurat.. Kirenya macam langkah permulaan la bagi mereka yang nak belajar menutup aurat.. Step by step.. Baru istiqamah.. Moga ianya dapat membantu korang dan juga aku.. Aku pown masih dalam pembelajaran.. Moga aku pown istiqamah.. Doakan aku juga ye.. Hehe.. Kalau ada salah dalam mana-mana perkongsian aku, silalah tegur secara berhemah ye.. Jom tengok apakah cara-caranya... 







Aku dapat info ni dari google.. Credit kepada yang melukis 'komik indah' ini.. Semoga dengan perkongsian ini, beliau juga mendapat kebaikan daripadanya.. :)