Top Social

Image Slider

Ancasa Royale Pekan, Pahang Ceriakan Anak-Anak Yang Kurang Bernasib Baik

Monday, September 30, 2019
Ancasa Royale Pekan, Pahang Ceriakan Anak-Anak Yang Kurang Bernasib Baik  |  Alhamdulillah, pada 19 Mei 2018 yang lalu aku dijemput sekali lagi oleh Ancasa Royale Pekan, Pahang untuk menghadiri Majlis Berbuka Puasa bersama kanak-kanak yang kurang bernasib baik dari Sekolah Kebangsaan Sri Maulana, Pekan. Majlis ini telah diadakan di Saffron Brasserie Ancasa Royale Pekan, Pahang dalam suasana yang cukup meriah dan serta penuh dengan keinsafan.


Majlis ini diadakan bertujuan untuk mengeratkan ukhwah yang sedia terjalin di antara pelanggan setia Ancasa Royale Pekan, hotel yang hebat ini dengan penduduk setempat daerah Pekan, Pahang. Disamping itu, ianya juga salah satu cara untuk mendekati golongan yang kurang berkemampuan di sekitar kawasan tersebut. Warga kerja Ancasa Royale Pekan, Pahang berganding bahu memasak bubur lambuk untuk diagihkan kepada 500 orang penduduk sekitar daerah Pekan serta pelanggan setia yang sentiasa menyokong Ancasa Royale Pekan sejak dari penubuhan sehingga ke hari ini.

Dalam majlis tersebut, Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Pengurusan Aset Uda, YBhg. Datuk Tajuddin Mohamed dan diiringi oleh Naib Presiden Kanan, Bahagian Hospitaliti iaitu Encik Shah Azam Khan serta Pengurusan Kanan Ancasa Hotel telah menyampaikan sumbangan berupa duit dan baju raya kepada 50 orang anak-anak yatim. Pada masa yang sama juga, sumbangan berupa barangan keperluan untuk anak-anak yatim turut diagihkan hasil sumbangan daripada ADABI untuk kegunaan anak-anak yatim sepanjang bulan puasa.

Anak-Anak dari Sekolah Kebangsaan Sri Maulana, Pekan menerima sumbangan daripada Ancasa Royale Pekan, Pahang
- foto credit : Blog Seorang Syed-

Menurut Encik Shah Azam, "Konsep memberi atau bersedekah patut diterapkan secara konsisten bukan sahaja pada bulan Ramadhan bahkan pada bulan-bulan lain juga kerana amalan bersedekah ini dapat meningkatkan nilai-nilai murni peribadi kita di samping mengeratkan lagi kemesraan di kalangan masyarakat tanpa mengira taraf dan darjat," ujar beliau.


Usai sahaja azam Maghrib, tetamu yang hadir berbuka puasa dengan pelbagai hidangan yang enak berkonsepkan 'Kampong Boy' yang disediakan oleh chef berpengalaman di hotel bertaraf antarabangsa yang pastinya akan menggamit nostalgia zaman kanak-kanak sewaktu di kampung halaman serta keenakan berbuka puasa dengan masakan bonda. Apa menu yang ada? Jom kita lihat..

Antara lauk pauk yang ada

Lauk pauk.. Semua sedap-sedap belaka

Bergedil , Tauhu Sumbat

Kerabu, Ikan Masin

Keropok

Kambing Bakar

Satay Ayan & Daging

Murtabak, Roti Canai & Mee Goreng

Beraneka Mee

Churos & Jemput-Jemput

Buah-Buahan

Desert

Bubur Lambuk

ABC

Antara Air yang dihidangkan
Banyak lagi sebenarnya menu yang ada di Ancasa Royale Pekan, Pahang.. Lebih 120 jenis juadah dihidangkan.. Tak terambil semua gambar.. Cukuplah yang ada ini untuk tatapan korang.. Itu pun rasanya dah cukup untuk buat korang terliur.. Hahaha.. Alhamdulillah kali ni aku puas hati makan di Ancasa Royale kerana selera aku cukup baik tahun ini.. Banyak menu yang aku cuba walaupun tak kesemuanya.. Kalau aku rasa semua menu, rasanya tak bangun aku kekenyangan.. hehe..

Juadah yang paling aku nanti-nantikan adalah Kambing Bakar.. Tak boleh tidak sebab aku memang penggemar Kambing Bakar.. Kiranya Ancasa Royale Pekan ni memang menepati citarasa aku.. Lagi satu menu yang menarik perhatian aku adalah Churos... Serius, aku tak pernah makan sebelum ni.. Hanya dengar cerita orang aje.. Bila berkesempatan untuk merasa, ternyatalah makanan itu sedap dimakan bersama coklat... Paling terkilan aku tak dapat rasa Shell Out sebabnya aku malas nak bersusah payah kopak kulit ketam, udang dan sebagainya.. Jadi, aku tahankan hati.. Haha..

Antara rakan blogger yang hadir

Bergambar kenangan bersama Cik Aliah
Kali ni ramai juga rakan blogger yang hadir berbanding tahun sebelumnya.. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya meriah sikit majlis kan.. Syukur juga sebab dapat bertemu dengan orang yang bertanggungjawab menjemput rakan media ke majlis tersebut, Cik Aliah.. Ramah orangnya tau.. Seronok berborak dengan beliau seolah-olah dah lama kenal.. Sangat friendly..


Okeylah, kepada korang yang ingin merasai sendiri masakan persis air tangan ibu, korang boleh dapatkan baucer Ramadhan Buffet Hotel Ancasa Royale pada harga RM68 untuk dewasa dan RM40 untuk kanak-kanak.

Untuk sebarang tempahan dan maklumat lanjut, sila hubungi :-

No. Telefon
09-424 6600

atau layari

Website



Review Novel | Kakak Kemboja by Naim Tamdjis

Tuesday, September 24, 2019
Kakak Kemboja by Naim Tamdjis  |  Ingat senang ke nak habiskan satu novel dalam masa yang singkat? Huh memang tak mudah bagi aku buat masa ini dek kekangan masa yang sangat kronik.. Otak aku ni kalau lakar carta organisasi, dah bercabang-cabang pembahagiannya.. Sungguhpun begitu, aku tetap jugak curi-curi masa untuk membaca walaupun aku terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk habiskan satu novel.. Baru ni habislah sudah aku baca novel berjudul Kakak Kemboja tulisan Naim Tamdjis.. Biasanya kalau penulis Naim Tamdjis ni, novelnya tak akan mengecewakan para pembaca.. Betul ke? Moh baca review aku.. hehe

kakak kemboja

Lirik Lagu Belenggu Rindu - Dato' Jamal Abdullah ft Wany Hasrita

Monday, September 16, 2019
Belenggu Rindu - Dato' Jamal Abdullah ft Wany Hasrita   |  Wahh Dato' Jamal ada lagu baru.. Kali ni berduet dengan penyanyi yang semakin meningkat naik, Wany Hasrita.. Sebagai peminat no.1 Raja Pop Malaysia ni, aku memang tak akan ketinggalan untuk mengambil tahu tentang perkembangannya.. Best jugak lagu Belenggu Rindu ni.. Lagu dan liriknya dari Hael Husaini dan Ezra Kong.. 


Pelajar Automotif belajar bagaimana memilih produk dengan betul melalui WD-40®

Monday, September 16, 2019
Pelajar Automotif belajar bagaimana memilih produk dengan betul melalui WD-40®  |  Tujuh orang pelajar dari School of Skills di Setia Alam baru-baru ini di dedahkan dengan kerja-kerja praktikal dalam kehidupan sebenar. WD-40® telah menganjurkan satu projek yang mencabar pelajar-pelajar untuk melibatkan diri dalam ilmu pengetahuan penyelengaraan dan pengubahsuaian pada kenderaan sebenar. Objektif utama projek ini adalah untuk mendidik para pelajar tentang teknik-teknik penyelengaraan dan pengubahsuaian yang praktikal serta cara memilih produk dengan betul. 


Resepi Ayam Masak Kicap Berkuah Sedap. Mesti Cuba!!

Sunday, September 15, 2019
Resepi Ayam Masak Kicap Berkuah Sedap. Mesti Cuba!!  |  Kalau datang angin rajin, habis semua menu nak dimasaknya. Tak kiralah kari daging atapun nasi lemak.. Itulah aku.. Hehe.. Biasanya kalau masak pun time hari cuti.. Itu pun kalau tak keluar kemana-mana.. Hari kerja bukanlah tak masak langsung tetapi jarang-jarang.. Biasalah, dah balik kerja tu bila dah rasa letih, tak kuasa dah nak bermesra-mesra dengan dapur.. Mesra dengan sofa lagi syok.. Haha!!

Minggu ni kerajinan tu lebih sikit berbanding sebelum ni.. Hari sabtu aku masak Tomyam Putih dan hari ini hajat hati nak masak gulai ayam tapinya bahan pulak tak cukup.. Nak keluar beli, memang malas la.. Encik suami pulak kerja.. Hurmm.. Lastnya masak ajelah Ayam Masak Kicap Berkuah.. Biasa masak simple jerk.. Kali ni kita masak lain sikit dari biasa.. Kali ni aku skodeng resepi dari blog Dari Dapur.. Jom aku turunkan resepinya disini.. 

ayam masak kicap

Resepi Ayam Masak Kicap Berkuah Sedap

Bahan-bahan
  • 8 ketul ayam (diperap dengan serbuk kunyit dan garam selama 15 minit)
  • 4 biji bawang merah**
  • 4 ulas bawang putih**
  • 1 cm halia**
  • 3 sudu besar cili kisar
  • 1/2 sudu besar asam jawa (ramas dan ambil airnya) - aku guna asam keping jerk sebab asam jawa tak de.. hehe
  • Kicap manis Kipas Udang
  • Minyak untuk menumis
  • 1 cawan air
  • Garam, gula dan serbuk perasa
Bahan-bahan tambahan
  • 1 biji bawang besar dipotong bulat
  • 4 biji cili merah/hijau - aku guna lada besar merah sebab tak nak pedas, anak nak makan oh!
  • 10 helai daun kari
Cara-Cara

  • Tumbuk bahan bertanda **.. Jangan blend tau nanti tak sedap.. Tapi aku blend jerk sebab malas.,. Haha!!
  • Goreng ayam yang diperap tadi separuh masak..
  • Tumis bahan tumbuk hingga naik bau.
  • Masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak dengan api yang kecil
  • Masukkan air asam jawa/asam keping dan air. Biarkan mendidih hingga pecah minyak
  • Tambah garam, gula, serbuk perasa dan kicap secukup rasa. 
  • Masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaul sebati.
  • Masukkan potongan bawang besar, lada dan daun kari.. Masak hingga bawang layu..
  • Siap untuk dihidangkan..

Ayam Masak Kicap Berkuah ni sedap dimakan bersama nasik yang panas.. Boleh bertambah-tambah tau.. Next, aku akan kongsi resepi Tomyam Ayam Putih lak ye.. Tengok kelapangan masa.. Hehe.. Ok, pada yang nak masak simple-simple bolehlah cuba resepi ni.. Memang sedap sehingga menjilat jari.. haha!! Selamat mencuba uolls..!!



Penyelesaian Terbaik Masalah Keputihan, Kegatalan dan Bau Pada Bahagian Intim Wanita Dengan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel

Wednesday, September 11, 2019
Penyelesaian Terbaik Masalah Keputihan, Kegatalan dan Bau Pada Bahagian Intim Wanita Dengan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel  |  Assalamualaikum wbt.. Hai korang.. Lama betul rasa tak update story kat sini... Almaklumlah kebizian melanda sejak kebelakangan ni.. Ok, kali ni nak share dengan korang tentang bagaimana cara kita sebagai seorang wanita untuk menjaga bahagian intim kita dengan baik supaya tidak mengundang sebarang masalah ataupun penyakit sehingga hilang keyakinan diri..

ubat keputihan

Jangan ingat paras rupa dan badan sahaja ye harus kita beri perhatian dalam penjagaan diri.. Bahagian intim juga perlu dijaga dengan sebaik mungkin.. Buat semua wanita diluar sana, aku ingin tekankan disini bahawa penjagaan bahagian intim perlu diberi perhatian terutamanya bagi korang yang dah berkahwin.. Aku yakin, korang juga inginkan bahagian intim korang sentiasa berada dalam keadaan rapi dan bersih bukan? Kalau tak terjaga, mana mahunya berada dalam keadaan yang baik.. Betul tak? Jadi, kat sini aku nak kongsikan dengan korang cara bagaimana untuk menjaga bahagiaan intim dengan baik dimana ia adakah jalan penyelesaian terbaik bagi masalah keputihan, kegatalan dan bau pada bahagian intim dengan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel

Penyelesaian Terbaik Masalah Keputihan, Kegatalan dan Bau Pada Bahagian Intim Wanita Dengan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel

ubat keputihan

Aku yakin ramai wanita diluar sana mengalami masalah dibahagian intim tetapi mungkin ada dikalangan mereka yang malu untuk bertanya atau mencari cara bagi menyelesaikan masalah tersebut.. Jangan malu ye kengkawan.. Kalau malu bertanya boleh sesat jalan tau.. hehe.. Jadi, carilah jalan penyelesaian tersebut supaya tidak mengundang masalah dan penyakit yang lebih serius..

Ada tak dikalangan korang mengalami rasa pedih ketika membuang air kecik, gatal dibahagian sulit secara berterusan, faraj berbau terutamanya selepas hubungan seks dan keluar cecair jernih, putih atau kuning yang dinamakan sebagai keputihan dari faraj? Jika korang mengalami situasi tersebut, korang boleh terdedah dengan BV (Bakteria Vaginosis).. Ini boleh menyebabkan seseorang itu hilang keyakinan diri.. Jangan bimbang kerana Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel dapat membantu anda! Penyelesaian terbaik masalah keputihan, kegatalan dan bau pada bahagian intim wanita adalah Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel..

Kembalikan Keyakinan Diri Dengan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel


ubat keputihan

Kenapa perlu mengambil ubat preskripsi yang keras dan mempunyai banyak kesan sampingan sedangkan korang masih mempunyai cara semulajadi, selamat dan mudah untuk menghapuskan gejala-gajala tersebut.. Dengan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel, korang dah tak perlu mengalami rasa pedih ketika membuang air kecil, kegatalan tiada lagi, bebas dari bau yang kurang menyenangkan, seluar dalam tidak rosak lagi dengan cecair yang keluar dari faraj dan tak perlu bergantung dengan ubat preskripsi lagi...

Kalau korang nak tahu, fungsi utama Gynofit ini adalah merawat Bakteria Vaginosis (BV) dan melembapkan bahagian intim wanita.. Apa punca sebenar Bakteria Vaginosis ini? Haaa antara puncanya adalah :-
  • Mengandung
  • Kencing Manis
  • Tekanan
  • Penggunaan Tampon
  • Sering terkena jangkitan di bahagian intim
  • Pengambilan pil
  • Antibiotik
  • Kolam renang
ubat keputihan

Gynofit adalah produk buatan Switzerland yang merupakan gel lembut, mudah dan efektif untuk merawat gejala dan menyelesaikan masalah BV daripada terus merebak rasa gatal, pedih, bau yang kurang menyenangkan dan kekeringan. Gynofit sejenis gel yang bukan sabun pembersih.. Ia dicipta oleh pakar sakit puan dan disyorkan oleh doktor di seluruh dunia yang telah terbukti berkesan secara klinikal dan selamat digunakan walaupun ketika mengandung.. Telah ramai yang mencubanya dan mendapat manfaat darinya...

Gynofit Acid Lactic Gel ini didatangkan dalam aplikator steril yang bersih dan selamat digunakan.. Satu kotak mengandungi 6 unit Gynofit.. Packagingnya sangat comel dan kecil molek.. Jadi, mudah nak  bawak ke mana sahaja.. Selit jerk dalam handbag dan boleh digunakan pada bila-bila masa diperlukan.. Lagi pun korang dah tak perlu nak fikir tenang pencemaran terhadap produk ni sebabnya packagingnya diyakini selamat..

Kebaikan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel

ubat keputihan

Tahukah anda? Sekitar 10% - 30% wanita hamil akan mengalami Bakteria Vaginosis (BV) semasa mengandung.. Mempunyai BV semasa mengandung dapat meningkatkan risiko kelahiran pra matang dan bayi mempunyai berat yang rendah serta jangkitan rahim selepas bersalin. Jangan bimbang, Gynofit dapat membantu merawat Bakeria Vaginosis.. Nak tahu tak apakah kebaikan Gynofit? Haaa antara kebaikannya adalah :-
  • Lembut dan efektif
  • Mengandungi bahan semulajadi iaitu Lactic Acid dan Glycerin
  • Membenteras bakteria
  • Bebas pengawet dan bau
  • Sesuai digunakan selepas bersalin, menopous dan selepas menjalani rawatan kemoterapi
  • Bersih dan mudah digunakan
Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel ini bertindak dengan cepat terhadap kegatalan dan iritasi serta menghalang bau yang tidak menyenangkan. Ia juga boleh mengawal flora faraj serta melindunginya apabila mengambil antibiotik.. Untuk penggunaannya pula, tiada sekatan penggunaan dan tiada interaksi dengan ubat lain.. Paling penting, Gynofit ni bebas hormon, bebas paraben dan bebas kimia berbahaya.. Jadi, korang boleh menggunakannya tanpa perlu ada rasa risau kerana ia selamat digunakan.

Kesan Penggunaan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel

ubat keputihan

Untuk pengetahuan korang semua, Gynofit ni menggunakan sistem yang menggabungkan gliserin dan dua asid pelindung (levulinc dan anisic acid). Asid ini membantu menyeimbangi pH bahagian intim kita dan melindunginya daripada jangkitan bakteria. Antara kandungan Gynofit ini adalah aqua, propyleneglycol, hydroxyproply methyl cellulose, sodium lactate, lactic acid, glycogen, p-anisic acid, levulinic acid dan sodium hydroxide.

Antara kesan yang korang akan rasai selepas penggunaan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel ini antaranya :-
  • Tiada lagi masalah ketidakselesaan di bahagian alat sulit
  • Kembalikan keyakinan diri
  • Menjadikan hubungan intim lebih memuaskan
  • Kawasan faraj menjadi lebih sihat dan bersih
Cara Guna Gynofit Lactic Acid Vagina Gel

ubat keputihan

Disyorkan pakai pada waktu malam dan rasai perbezaan pada keesokan harinya.. Ok, dalam penggunaan gel ni, ia akan diserap melalui membran mukus dimana ia dapat membuang sel kulit mati dan kulit menjadi lembap.. Bukan itu sahaja tau, ia juga dapat mengawal keseimbangan flora faraj dan pH kawasan intim.. Jadi, korang tak akan rasa kekeringan dan iritasi lagi.. 

Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel ini juga menyokong perkembangan tisu, bebas daripada masalah walaupun ketika mengandung atau menyusu, menghindar vaginosis serta hubungan seksual menjadi lebih memuaskan. Oh ya, untuk maintenance tips bagi mengelakkan masalah berulang, 2 aplikator setiap selepas datang bulan.. Harus diingat ye, dilarang sama sekali menggunakan gel faraj ini ketika datang bulan.. Paling best, remaja perempuan (anak dara) juga boleh menggunakan produk ini.. Haaa bukan kita yang dah kawen je boleh guna tau.. Anak dara pun boleh!

Testimoni Penggunaan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel Daripada Lea Azleeya


Orite, aku sendiri dah cuba Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel ni dan aku akui keberkesanannya.. Pada mulanya agak takut jugak nak cuba.. Almaklumlah, cara gunanya agak berbeza.. Biasanya aku hanya guna pembersih keintiman wanita jerk.. Now, aku teruja nak cuba gel faraj Gynofit ni pulak sebab tengok feedback dari penguna lain sangat positif.. Mulanya ingat agak susah untuk gunakan gel faraj gynofit ni, rupanya bila dah ikut step yang betul, mudah sahaja.. Tekstur gelnya pun sangat lembut... 

Pengalaman kali pertama menggunakannya, aku pilih untuk guna pada waktu yang disyorkan iaitu pada waktu malam... Bila bangun pagi, memang betul aku dapat merasai keselesaannya... Tiada lagi masalah ketidakselesaan di bahagian keintiman dan aku rasa lebih bersih... Ini membuatkan aku rasa lebih yakin pada diri aku untuk melalui sepanjang hari dan berhadapan dengan orang ramai.. Satu lagi aku suka sangat packagingnya yang kecil molek sebabnya mudah aku bawak kemana sahaja.. Tak seperti pencuci kewanitaan dimana aku terpaksa angkut botol yang agak besar untuk kesana sini.. Sangat leceh!! 

Masalah Kawasan Intim Selesai Dengan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel.. Gel Faraj Yang Diyakini Selamat Dan Berkesan Oleh Pakar Sakit Puan!

ubat keputihan

Bagi korang yang bergelar wanita yang mempunyai masalah bahagian keintiman, janganlah malu atau segan untuk mencari jalan penyelesaian bagi masalah keintiman yang korang hadapi.. Kalau malu dan buat tak tahu, kelak ia boleh mengundang kepada masalah atau penyakit yang lebih serius.. Jadi, carilah jalan penyelesaian bagi masalah korang tu dan aku sangat recommend korang guna Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel ni kerana gel faraj ini diyakini selamat dan berkesan oleh pakar sakit puan... Tak perlu ragu untuk mencubanya.. Kembalikan keyakinan diri anda dengan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel.. Oh ya, gel faraj ini juga dibekalkan di hospital swasta terutamanya..


Untuk dapatkan Gynofit Lactic Acid Vaginal Gel ini dan info lanjut tentang produk, sila layari :-

💬 Telefon : 03-8210 5261  |  012-317 6022
💬 Email : info@vinovapharma.com


Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap.. Wajib Cuba!

Tuesday, September 10, 2019
Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap.. Wajib Cuba!  |  Berkurun dah kot tak masak resepi ayam masak lemak cili api ni.. Entah bila last aku masak masakan ni.. Cuti baru ni teringin pulak nak makan dan terus aje arahkan encik suami beli bahan-bahan yang tak ada dalam freezer.. Nasib baik member on jerk dengan selera aku ni.. Haha!! Biasa dia request lauk kari.. Isk tak jemu agaknya.. Huh!! Kali ni tukar la sikit selera kan.. Kita makan menu yang pedas meletop pulak.. Pedas keh?? Hehe..

masak lemak kuning
Ini jerk la gambo yang ada!! Ahakz..

Adeh, terlupa nak snap gambar lauk yang lebih proper.. Nasib jugak la ada gambar ni.. Kalau tak, kena pinjam gambar orang lain.. Opsss!! Haha.. Ok, macam biasa bila dah lama tak masak satu-satu jenis lauk tu, mesti nak kene google resepinya.. So, blog yang aku tuju terlebih dahulu sudah semestinya blog kak azie kitchen.. Aku serasi dengan resepi di blognya.. Setakat ini semuanya menjadi dan sedap.. Alhamdulillah.. Tq Kak Azie.. Muaxxxx ciked! Kali ni aku cuba resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Yang Sedap dan Wajib Cuba! Jom check resepinya.. Resepi derhaka ni.. Haha.. Kalau ikut betul rasanya lagi sedap kot.. Aku ni tau nak senang jerk kejenye.. Kehkeh!!

Ayam Masak Lemak Cili Api

Bahan-Bahan
1/2 ekor ayam - dipotong beberapa bahagian
1 kotak santan jenama Adabi
2 keping asam keping
1 helai daun kunyit - hiris halus
1 batang serai - diketuk
Garam secukup rasa

Bahan Kisar
8 biji cili api hijau
5 biji cili api merah
1 inci kunyit hidup
2 ulas bawang merah
1 batang serai

Cara-Cara

  • Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar sehingga agak masak
  • Masukkan ayam, kacau rata hingga sebati..
  • Masukkan santan cari dan masak sehingga mendidih... Masukkan asam keping. (aku isi 2 keping asam keping sebabnya asam keping aku tu kurang masam.. hehe)
  • Bila ayam dah empuk, bolehlah masukkan daun kunyit yang dihiris halussss..
  • Kemudian tambahkan santan pekat. Selepas masukkan santan pekat, masak dalam 6-8 minit sahaja.. Tutup api dan terus di kacau..
  • Kemudian buka api perlahan sahaja supaya kuah mendidih kecil agar tiada buih-buih cinta dalam kuih.. hehe.. 
  • Last sekali, sesuaikan rasa masam, masin, manisnya... Kalau rasa tak masin, tambah la garam ye..
  • Bila dah nampak kuah pekat dan terbit minyak, bolehlah ditutup api dan sedia untuk disantap.. Hiks..

Alhamdulillah menjadik aku punya masakan kali ni.. Lemak cukup, masin cukup, pedas cukup.. Perfect.. Pape pun kene terima kasih pada Kak Azie ni.. Banyak bantu aku dalam masakan.. Hiks.. Bila masak pedas, mesti anak tak boleh makan.. Jadi, aku gorenglah ayam kunyit kacang panjang dengan harapan dorang makan.. Tapi hampeh, tak jugak mahu makan.. Susah betul la dorang ni nak makan nasik.. Kalau biskut tu laju jerk.. Memang budak-budak cenggitu ek.. Susah hati aku.. Huh..

masak lemak kuning


Ini untuk anak.. Hehe.. Nama jerk untuk anak tapi mak bapaknya jugak perabis.. Huhu.. Oklah, next episod aku share resepi lain pulak ye yang aku dah cuba.. Insyaallah.. :) Pape pun korang try la dulu ye Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap ni.. Wajib Cuba tau! Selamat mencuba..



Ancasa Junior Chef 2018 Kembali Lagi Dengan Kerjasama Adabi

Wednesday, September 04, 2019
Ancasa Junior Chef 2018 Kembali Lagi Dengan Kerjasama Adabi  |  Menjadi tradisi apabila menjelangnya cuti persekolahan yang berlangsung di salah satu hotel mewah terbaik, Ancasa Hotels & Resorts telah merangka satu program khas sempena cuti persekolahan. Pada 01 Disember 2018 yang lalu telah diadakan program tahunan anjuran Ancasa Hotels & Resort menyaksikan cef-cef cilik beraksi menunjukkan bakat dalam bidang Kulinari dan pelbagai aktiviti menarik telah diadakan.



Program yang dikenali sebagai AnCasa Junior Chef ini merupakan program tahunan Ancasa Royale Pekan Pahang dan tahun ini merupakan penganjuran kali ke – lapan dengan kerjasama ADABI yang bertujuan untuk memupuk budaya minat memasak dalam diri anak-anak sejak dari bangku sekolah lagi. Program ini menyasarkan kanak-kanak berumur 6 – 12 tahun bertepatan dengan perumpamaan melayu iaiti ‘Meluntur Buluh Biar Dari Rebung’. Pada peringkat umur begini, kanak-kanak mudah untuk menerima tunjuk ajar dan pada masa yang sama dapat membantu membentuk sahsiah dan jati diri yang positif dalam diri mereka.


Program yang ditunggu-tunggu oleh warga pekan ini menyaksikan cef-cef cilik beraksi mempamerkan kereativiti mereka dalam menyediakan menu yang ringkas lagi berkhasiat iaitu ‘Chicken Spaggethi Carbonara’ serta membuat dekorasi kek sambil dibantu oleh cef-cef Ancasa Royale Pekan Pahang. Pada masa yang sama, cef-cef cilik diberikan pendedahan tentang penyediaan makanan sihat dan seimbang bertepatan dengan menu yang disediakan pada kali ini. Memang lain betul pengalaman mengadakan acara di hotel terkemuka ni kan. Kemudahannya lengkap, beza benar dengan hotel murah.






Selain dari Program Junior Chef, Ancasa Royale Pekan menampilkan kelainan daripada tahun-tahun sebelumnya dengan menganjurkan program Zumba bersama ‘Coach’ Zana, Karnival Makanan serta ‘inflatable bouncer’ untuk kanak-kanak. Lebih menarik lagi, program derma darah serta pemeriksaan kesihatan secara percuma dengan kerjasama Hospital Daerah & Jabatan Kesihatan Daerah Pekan turut diadakan bagi memberikan pendedahan tentang kepentingan menjaga kesihatan kepada orang ramai yang hadir dan seterusnya memeriahkan lagi program Ancasa Junior Chef.


Menurut Encik Baharin Baharudin, Pengurus Besar Ancasa Royale Pekan Pahang, ‘Ancasa Junior Chef adalah merupakan wadah terbaik buat anak-anak memanfaatkan cuti penggal persekolahan dengan mengikuti aktiviti memasak dalam suasana yang santai dan paling penting adalah menyeronokkan. Daripada program ini, ibu bapa dan anak-anak secara tidak langsung dapat mewujudkan ‘family bonding’. Pada tahun ini juga, Ancasa Royale telah mengambil inisiatif dengan menganjurkan pelbagai program-program menarik seperti Aerodance, pemeriksaan kesihatan serta karnival makanan bagi mendekatkan diri dengan penduduk sekitar Pekan dan beramah mesra dengan komuniti di negeri Pahang khususnya Daerah Pekan.

Turut hadir sama meriahkan program tersebut adalah wakil dari ADABI serta pihak pengurusan Ancasa Hotels & Resorts.


Sebagai penghargaan kepada para peserta, pihak penganjur juga telah menyediakan lampiran resipi, apron dan topi chef serta hamper sumbangan dari pihak ADABI kepada kanak-kanak ini. Sijil Penyertaan turut diberikan pada akhir program ini.



Lirik Lagu Hatiku Milikmu - Siti Nordiana

Sunday, September 01, 2019
Lirik Lagu Hatiku Milikmu - Siti Nordiana  |  Tak dinafikan penyanyi Siti Nordiana kini semakin meningkat naik namanya.. Kalau pasang radio tu, sana sini pasang lagu dia.. Lagu dia pun banyak yang best-best sekarang ni.. Lebih up to date dan diberi nafas baru.. Aku sendiri pun suka dengar lagu-lagu nyanyian Siti Nordiana.. Salah satunya adalah lagu Hatiku Milikmu.. Lirik dia best dan melodinye pun best.. Time bujang dulu, kalau lirik cenggini dah beri 1000 makna pada aku.. Haha!!

foto : google 
Lirik Lagu Hatiku Milikmu
Siti Nordiana

Aku telah merasakan
Pahitnya kau tinggalkan
Pernahkah di hatimu mencintaiku?
Takkan pernah habis kasihku padamu
Selama jiwaku masih untukmu

Jangan pernah kau biarkan aku
Untuk kembali pada kekasih aku yang lalu
Aku hanya ingin mendampingimu
Hingga nadiku tak dapat engkau rasakan

Cinta hatiku takkan pernah bisa
Menggantikan oleh yang lainnya
Pernah kucuba dan kurasakan
Tapi 'ku tak daya

Jangan pernah kau cuba untuk meminta
Aku pun di sini tak pernah rela
Tolong jagalah dan kau kuatkan hatimu untukku
Hatiku milikmu

Jangan pernah kau biarkan aku
Untuk kembali pada kekasih aku yang lalu
Aku hanya ingin mendampingimu
Hingga nadiku tak dapat engkau rasakan

Cinta hatiku takkan pernah bisa
Menggantikan oleh yang lainnya
Pernah kucuba dan kurasakan
Tapi 'ku tak daya

Jangan pernah kau cuba untuk meminta
Aku pun di sini tak pernah rela
Tolong jagalah dan kau kuatkan hatimu untukku
Hatiku milikmu
Hatiku milikmu