novel
Showing posts with label novel. Show all posts

Mengidam Nak Baca Novel Ramlee Awang Murshid

Thursday, April 6, 2017

9 comments
Assalamualaikum wbt..

Mengidam Nak Baca Novel Ramlee Awang Murshid  | Dah kenapa tajuk cenggitu yek..? Hehe Sebenarnya ceritanya cenggini.. Kan sejak dua menjak ni aku dah terjebak dengan buku-buku berunsurkan SERAM..!! Berjangkit dengan Blogger Sha Mohamad la ni... Huhu Bila dah terjebak ni, teringat pulak sahabat aku si Yatt ni yang fanatik gile dengan penulisan Ramlee Awang Murshid... Dah tiba-tiba aku rasa nak baca buku Ramlee Awang Murshid pulak.. Terus roger dia untuk pinjam novel Tombiruo.. 


TOMBIRUO?? Kenapa tak tajuk lain?? 

Hehe sebabnya, novel ni kan akan di adaptasikan ke filem nanti.. Dan aku yakin, sahabat aku Yatt yang fanatik tu akan ajak aku pergi menonton nanti.. Tak bestla kalau dia sorang jerk yang tahu jalan cerita novel tu sedangkan aku blurrrr aje nanti... Sekurang-kurangnya aku tahu jalan cerita novel dan aku dapat tengok persamaannya dengan filem.. Hah gituu..

Kata kawan aku Tombiruo ni cerita bersambung.. Tu sebab ada 3 novel.. Tak sabar aku nak hadam novel-novel tersebut.. Harap-harap dapatlah aku faham jalan ceritanye.. Hiks..


Read More

Review Novel | Barongan

Friday, March 31, 2017

4 comments
Assalamualaikum wbt..


Review Novel | Barongan  |  Eceli, aku dah habis baca novel ni 28hb ritu.. Masa mula-mula nak beli ritu tak de la rasa excited sangat sebab dalam hati berkata-kata yang novel ni tak best dan tak seram.. Hehe.. Dah kenapa aku beli kan kalau dah macam tu? Hurmm aku beli sebab time tu dorang tengah buat sale.. Jadi aku rembat aje la yang mana ada.. huhu.. Beli dah lama sebenarnye.. Bulan 1 kalau tak silap aku..

Lepas aku hadam buku ni sampai habis, rupanye buku ni best dan menarik.. Seram.. So, tak rugi la aku beli ritu kan... Lepas ni mungkin aku akan berjinak-jinak pulak dengan novel seram.. Asek baca novel cinta jerk.. Jalan cerita lebih kurang je semua.. Bosan jugak kan.. Hiks..

Mesti korang nak tahu kan buku ni mengisahkan apa?.. Meh aku review sikit.. cewahh..

Watak Utama

Watak utama dalam novel ni seorang perempuan bernama Kyra.. Dia seorang anak yatim piatu dijaga oleh Pak Ngahnya sekeluarga selepas kematian kedua ibubapanya.. Kyra ni seorang yang lurus dan nerd.. Mak Ngahnya sangat membenci Kyra dan selalu buli si Kyra ni dengan menyuruh dia membuat pelbagai kerja rumah.. Haiss kengkadang sakit ati jugak aku dengan si Kyra ni sebab terlalu lemah dan berlembut.. Ikut aje apa orang suruh tanpa membantah... Hadoii!!

Masa dapat sambung belajar pown dia tetap dengan sikap dia tu sampaikan kena buli pulak dengan bebudak satu bilik dengan dia.. Sally dan Ameera.. Anak orang kaya.. Berlagak nak mampos.. Geram jerk aku dengan 2 orang budak perasan bagus ni.. Haha.. Aku pulak emosi kan.. Selain Sally dan Ameera, Ezah juga kawan sebilik Kyra.. Dia rapat dengan si Ezah ni.. Kire kawan baik la..

Universiti Malaysia, Sepang

Kyra dapat sambung belajar di Universiti Malaysia.. Hari pertama masuk kat sana pelbagai perkara pelik berlaku.. Banyak cerita-cerita menyeramkan singgah ke telinganya dan berlaku pada diri dia sendiri.. Perghh yang ni memang seram...

Kat universiti ni jugak la Ezah mati dibunuh oleh Ameera dan Sally tau sebab si Ezah ni suka melawan diorang tak macam Kyra, dia sangat lemah.. Huhuhu...

Tarian Kuda Kepang & Barongan

Haaa nak start dah ni kisah sebenar buku ni.. Kyra dan kumpulannya ditugaskan untuk membuat penyelidikan tentang Barongan ni.. Kan ke Kuda Kepang dan Barongan ni terkenal dekat Johor.. So, kebetulan rakan sekumpulannya berasal dari Batu Pahat, Johor.. Dorang pown kautim la untuk ke sana dan buat kajian..

Masa buat kajian tu la Kyra mendapat semangat yang baru dalam diri dia.. Barongan telah menguasai diri dia.. Barongan mengasut si Kyra ni supaya menjadi kejam dan pendendam.. Barongan mengasut Kyra untuk menuntut bela di atas kematian sahabat baik dia, Ezah.. Barongan menjadi pendamping Kyra dan Kyra menjadi kuat.. Seorang demi seorang yang pernah mengacau Kyra termasuklah yang membunuh kawan baiknya, Ezah tidak terlepas daripada dendamnya.. Habis semua dia bunuh..

Seram & Menakutkan

Aku rasa seram time baca kisah universiti yang dikatakan berhantu.. Selain tu, time Kyra buat pemujaan Barongan dan membunuh mangsa.. Cara bunuh yang diceritakan dalam buku ni menakutkan... Rasa macam aku berada kat situ dan menyaksikannya.. Huh..

Konklusinya

Pendek kata, aku suka buku ni.. Ianya berjaya buat aku teruja, seram dan takut... Haha.. Kalau korang nak tahu lebih lanjut tentang buku ni, korang kene baca sendiri baru best... Lepas ni aku nak try baca buku "Roh Rumah Sewa" pulak dari penulis yang sama..



Read More

Sinopsis Novel Putera Multazam

Friday, December 16, 2016

7 comments
Assalamualaikum wbt..


Sinopsis Novel Putera Multazam  |  Putera Multazam adalah novel hasil karya Ibnu Rijal.. Seorang penulis yang sangat aku kagumi.. Boleh dikatakan buku-buku yang ditulis oleh beliau dah aku baca... Kalau ada yang belum baca pown mungkin satu dua aje.. Hehe.. 

Sebenarnya novel ni dah lama kowt aku beli dan baca.. Aku pown tak berapa ingat dah jalan ceritanya macam mana.. Itu menandakan dah agak lama aku habis baca novel ni.. Hehe.. Tergerak hati aku hari ni nak up tentang novel ni sebab aku rindu nak baca buku hasil tulisan Ibnu Rijal lagi.. So, aku pilih novel Putera Multazam ni sebagai permulaan untuk aku kembali membaca karya Ibnu Rijal.. Hiks..

Kalau korang nak tahu.. Masa mula-mula aku belek buku ni, aku tak berminat sebenarnya untuk beli novel ni.. Dalam hati terdetik yang novel ni tak best... Tapi disebabkan penulisnya adalah saudara Ibnu Rijal, aku tekad untuk beli dan baca juga novel ni.. Bila dah baca novel ni, Alhamdulillah sungguh tak mengecewakan jalan ceritanya.. Novel ni best.. aku ulang NOVEL NI BEST!!!.. Haha.. Karya Ibnu Rijal tak pernah mengecewakan aku...

Insyaallah, aku akan baca balik novel ni nanti... Cerita yang penuh dengan pengajaran dan pengalaman.. Kalau korang adalah peminat novel, try la baca novel ni.. Novel ni berbentuk islamik... Bagi korang yang tak suka baca novel berbentuk islamik, cuba la baca novel ni.. Insyaallah, korang pasti akan menyukainya.. 

Okeh, sebelum aku ripit baca novel ni, jom ikut aku imbas balik sinopsis novel ni..


sumber pic : Blog Ibnu Rijal
.
.
SINOPSIS NOVEL 
PUTERA MULTAZAM


Multazam,
Seorang pemuda yang pulang ke kampung Muara Panjang setelah 20 tahun berkelana di bumi orang bagi menuntut ilmu.. Kepulangannya itu bersama sebuah kisah pengorbanan yang agung dan di sebalik namanya itu tersirat sebuah cerita hiba..

Perjuangan pemuda ini untuk membawa perubahan di Muara Panjang yang telah lama usang dan gersang dari syiar dan sinar, tak henti-henti dihujani halangan dan fitnah dari hati-hati yang khianat.. 

Adakah Multazam akan berjaya dalam perjuangannya itu? 

Dan...

Apakah kisah duka disebalik kepulangannya dan apakah yang ada di sebalik makna nama Multazam itu?



Read More

Sinopsis Drama Isteri Tuan Ihsan

Wednesday, November 30, 2016

5 comments
Assalamualaikum wbt..


Sinopsis Drama Isteri Tuan Ihsan  |  Sebuah lagi drama adaptasi dari novel bakal ditayangkan di Saluran Astro Ria dan Ria HD iaitu Isteri Tuan Ihsan... Drama ini akan bersiaran sebanyak 20 episod yang dilakonkan oleh Aaron Aziz dan Amyra Rosli sebagai teraju utama drama ini.. 

Drama ini akan diarahkan oleh Raja Ahmad Alauddin dibawah terbitan Global Station Sdn. Bhd.. Novel Isteri Tuan Ihsan ini adalah hasil nukilan Sara Kyoko.. Haiss macam menarik aje novel ni.. Kena dapatkan ni... Jom tengok sinopsis drama ni..


SINOPSIS DRAMA ISTERI TUAN IHSAN

Seroja Irdina gadis 24 tahun, membesar di kota.. Konjungan ke kelab malam adalah tempat berhibur bersama teman-teman.. Demi melindungi rasa sedih, seroja berlagak selamba dan berani.. Seroja juga lantang dalam bersuara.. Tetapi yang pasti dia sangat nakal, manja dan keras kepala.. (semuanya cukup lengkap dan ada pada diri Seroja..

Tuan Ihsan Iskandar kerana keliru antara cinta dan teman, dia pergi jauh membawa hati yang kecewa dan membina kehidupan di kota London.. Tumpuannya hanya pada kerjaya, tidak pernah terlintas untuk jatuh cinta sehingga mencapai 47 tahun usianya...

Demi satu permintaan, Tuan Ihsan kembali ke Malaysia.. Demi sebuah amanah, dia dipertemukan dengan Seroja Irdina, gadis yang dipohon dapat dijaga olehnya selepas ibu Seroja meninggal dunia.. Ibu Seroja (Imaninah) adalah teman istimewa pada Tuan Ihsan.. Pada Umaninah, Tuan Ihsan sahaja yang boleh menjaga Seroja kerana Seroja sebatang kara.. Imaninah dibesarkan di rumah anak yatim dan keluarga ayah Seroja pula telah membuang mereka kerana Soleh berkahwin dengan bukan wanita pilihan keluarga.. Episod baru kehidupan Seroja bila tinggal di banglo mewah Tuan Ihsan bermula..

Hari pertama Seroja ke banglo Tuan IHsan.. Seroja memperkenalkan diri sebagai calon isteri Tuan Ihsan.. Kedegilan dan sikap suka melawan membuatkan Tuan Ihsan hampir sakit jantung.. Di dalam rumah ada peraturan ditetapkan tetapi Seroja susah untuk mendengar arahan Tuan Ihsan sehingga pembantu rumah turut dimarahi oleh Tuan Ihsan kerana kedegilan Seroja.. Tuan Ihsan yang digelar "Pakcik  Hot" pening dengan kerenah Seroja.. Seroja juga diberi seorang bodyguard yang bernama Yusri untuk memantau pergerakan Seroja..

Namun Seroja Irdina mempunyai aura yang kuat, sesiapa sahaja mudah jatuh sayang padanya.. Hadirnya di dalam banglo mewah Tuan Ihsan mengubah sunyi jadi gegak pempita, hambar jadi ceria, suasana menjadi meriah dengan gelak tawa, sehinggakan para pekerja banglo tersebut berpalings etia.. Tanpa pengetahuan Tuan Ihsan, Seroja mewujudkan applikasi group whatsapp Calon Isteri Tuan Ihsan.. Di situ mereka bercerita dan mengutuk Tuan Ihsan, projek dan pelbagai lagi..

Miskipun Tuan Ihsan dan Seroja kerap bertelagah apabila bersua muka, sebenarnya di hati masing-masing terbit satu rasa.. Memandangkan usia mereka yang terlalu ketara berbeza, Seroja tertanya, jatuh cintakah dia kepada Pakcik Hot tersebut? Sedangkan Tuan Ihsan pula keliru, apakah rasa didadanya itu dinamakan "CINTA".. Apabila sunyi yang dirasainya itu tandanya "RINDU"..??

Kehdairan Sr. Zaim, membuatkan Tuan Ihsan rasa cemburu dan rasa tercabar... Di tambah pula bila Dr. Zaim memberi amaran pada Tuan Ihsan agar tidak mengongkong Seroja... Tuan Ihsan terus merasa dirinya tercabar bila Seroja rapat dengan Dr. Zaim.. Dr. Zaim terlubat sebagi model projek kerja akhir Seroja.. Sebenarnya Seroja sengaja rapat dengan Dr.Zaim kerana dia cemburu melihat Hanani Jane (model kaki pensel 2B) yang bertujuan untu mengikis duit Tuan Ihsan..

Tuan Ihsan pergi berjumpa dengan Tan Sri Shamsuddin (Datuk Seroja) untuk meminta menjadi wali Seroja tetapi keegoaan Tan Sri enggan mewalikan Seroja kecuali Tuan Ihsan sanggup membayar 10 juta.. Soleh (ayah Seroja) mempunyai adik yang masih belajar di Rusia.. Dengan ini saja mereka boleh bernikah..

Perkahwinan yang dirancang menepati citarasa Tuan Ihsan.. Kini status aplikasi dalam whatsapp group bertukar kepada Isteri Tuan Ihsan.. Walaupun Tuan Ihsan lebih dewasa, gara-gara terlalu biasa bersendiri, kadang terlupa bagaimana menjaga hari wanita bergelar isteri selayaknya.. Seroja Irdina pula masih dengan jiwa mudanya, masih deng keras kepalanya, barannya tetap bersisa, adakalanya dia mahu dilayan bagaikan seorang puteri, dia mahukan suaminya meletakkannya sebagai 1st prioriti.. Jangan ada sebarang rahsia, dia mudah berburuk sangka..

Disangka Tan Sri Shamsuddin teru smenjulang keegoannya.. Masa berganti terlalu pantas.. Kehadiran cicit melembutkan hati Tan Sri Shamsuddin.. Pada mulanya keengganan Seroja memaafkan datuknya sendiri selepas dipujuk oleh suaminya yang kini Tan Sri Shamsuddin semakin uzur dimakan usia.. Persaudaraan yang terputus terjalins emula.. Seroja dan Tuan Ihsan bahagia.. Memang benar pepatah melayu berkata Cinta tidak mengenal usia..

Credit : Kepala Bergetar

************************

Jangan  lupa ye, saksikan nanti kesudahan drama Isteri Tuan Ihsan yang di adaptasikan dari sebuah novel karya asal Sara Kyoko yang akan bersiaran tidak lama lagi..




Read More

Sinopsis Novel Rindu Awak Separuh Nyawa

Monday, November 21, 2016

4 comments
Assalamualaikum wbt..


Sinopsis Novel Rindu Awak Separuh Nyawa  |  Wohooo!! Aku tengah berusaha untuk menghabiskan membaca novel ni.. Hadoii tebal engkooo tahu takkk!! Terkejooo kejoo hakak nak habiskannya....

Hakak nak kongsi sinopsis novel hebat ni.. Korang baca ekk... Hehe


SINOPSIS RINDU AWAK SEPARUH NYAWA

"Kasih Maisarah!!!"

Kemarahan papanya tidak diendahkan.. Sikap angkuh dan sombong begitu menebal dalam diri.. Ditambah pula dia menyalahkan papanya di atas kematian arwah mamanya..

Pertemuan tanpa diduga dengan lelaki bernama Nazril Nazim membuka tirai baru dalam hidupnya.. Maisarah bertemu buku dengan ruas, keegoannya dicabar!

"Saya lagi rela kahwin dengan perempuan hodoh! Sebab kebahagiaan bukan pada paras rupa.. Saya mencari isteri solehah bukan ratu cantik dunia!!"

Bagai nak meletup jantung Maisara mendengarnya!

"Nazril! Kau sedang bermain dengan api! Dan api itu adalah aku! Aku akan bakar kau sampai hangus!"

Manusia itu tak sempurna pasti ada salah dan silapnya.. Begitu juga Maisara, ketulusan cinta Nazril Nazim menyinar keinsafan dalam dirinya. Namun di kala kasih berputik, cinta bersemu, Nazril pergi begitu sahaja...

Maisara akur kesilapannya tapi kenapa tiada ruang kemaafan buatnya? Hati Nazril beku! Maisara memujuk! Maisara merayu! Sekelumit pun tidak terkesan dihatinya!

"Mulai hari ini, awak tutup pintu awak serapat-rapatnya untuk saya sebab Nazril Nazim tak akan terima awak sampai awak mati!"

Ya Allah! Begitu bisa stiap patah katanya.

"Awak jangan risau, saya tak akan kembali semula dalam hidup awak. Kalau ditakdirkan saya mati, saya akan bawa kata-kata awak sampai ke liang lahad! Cuma jika awak ada sedikit ehsan, buat kali terakhir kali imamkan jenazah saya.. Bawa jenazah saya ke kubur, kebumikan saya dan kata Kasih Maisara saya dah buktikan saya tak akan terima awak sampai awak mati!" Jelas kelukaannya. 

Kini, Kasih Maisara telah pergi.. Keluar air mata darah sekali pun dah tak berguna lagi!

"Maafkan abang sayang, maafkan abang... Hati abang tak pernah mati buat sayang.. Saralah nafas, nyawa dan bidadari syurga abang."

Dalam hati dihimpit kekesalan, Nazril mendongak ke langit memandang bintang yang bertaburan..

"Kasih Maisara, rindu awak separuh nyawa," bisiknya dengan deraian air mata...



Sob sob sob.. sedihnya.. Baca sinopsis pown dah sedih.. Tu belum baca sampai habis novel ni.. Kena cepat-cepat habiskan ni.. Harap punya masa yang terluang yang banyakkkk gitu supaya dapat baca habis dengan cepatnya.. Haha..

Korang dah baca ke novel ni?? Sedih takkkkk?? Hehe




Read More

Sinopsis Novel Awak Sangat Nakal!

Tuesday, November 8, 2016

5 comments
Assalamualaikum wbt..


Sinopsis Novel Awak Sangat Nakal!  |  Sebuah lagi novel diadaptasikan ke drama... Awak Sangat Nakal! Lakonan Sharnaaz Ahmad dan Ayda Jebat.. Drama ni dah mula ditayangkan pada hari semalam 07 November 2016 di Astro Ria.. Best ke novel ni sampai diadaptasikan ke drama...?? Haaa kalau nak tahu kenalah baca novel dan tonton dramanya.. Sebelum tu, jom kita baca sinopsis novelnya dulu...

SINOPSIS NOVEL AWAK SANGAT NAKAL!

Pertemuan antara Johan Rizqin dan Erine Johanna bermula apabila gadis itu ditinggalkan mama dan papanya selama sebulan di bawah jagaan orang gajinya, Mak Munah. Oleh sebab dia kebosanan duduk di kampung, Erine menjadikan Johan Rizqin, mangsa usikannya. 

“Eh, saya nak panggil awak apa eh? Johan Rizqin tu, nama yang panjang tu.”
“Jo..”
“Jo apa? Joe Jambul? Jongang? Joyah? Jongos?”

Masalahnya, Johan Rizqin sudah bertunang dengan Ain Humaira, anak angkat Mak Munah. Tetapi kehadiran Erine, menyebabkan Johan mula berubah hati. Entah kenapa, dia merasakan perasaannya lain sejak diusik Erine. Tetapi untuk mendapatkan Erine, Johan terpaksa berdepan banyak cabaran. 

Walaupun begitu, Erine masih tidak boleh menerima cinta yang Johan berikan. Bukan kerana soal hati, bukan kerana tidak cinta, tetapi kerana amanah arwah suami Mak Munah kepada Johan. Erine merasakan dia menjadi penghalang kepada amanah itu. 

Gara-gara kenakalan dan sikap ingin tahunya untuk mencari siapa yang diamanahkan kepada Johan, Erine berjaya merungkai seribu satu rahsia, teori dan konspirasi yang disimpan Mak Munah selama 23 tahun. Erine kemudian mula merancang dan membuat pakatan sulit untuk menyelamatkan Johan daripada dibunuh. Tapi, sehebat mana pun rancangannya, hebat lagi perancangan Allah SWT. 

Adakah pengorbanan Erine kepada Johan, tidak sia-sia? Atau, hidupnya berakhir dengan hukuman mati?

“Apa abang pula... Ini dia, depan abang ni, budak nakal. She turned her can’ts into cans, and her dreams into plans. She is Erine Johanna. Awak sangat nakal, tapi sebab itulah abang sayang.”

Kalau tak boleh... paksa sampai boleh!


Read More

Novel Siti Rosmizah Lagi Menjadi Pilihan

Friday, November 4, 2016

2 comments
Assalamualaikum wbt

Novel Siti Rosmizah Lagi Menjadi Pilihan  |  Oke, semalam aku dah review novel Andai Itu Takdirnya 2... Itu menandakan aku dah habis baca novel tersebut dan akan memilih novel atau buku ilmiah lain pula untuk menjadi bahan bacaan aku.. Novel apakah menjadi pilihan aku kali ni?? Jom tengok sesama..


Novel ni lah yang akan menjadi bahan bacaan aku seterusnya.. Rindu Awak Separuh Nyawa juga hasil karya Siti Rosmizah.. Kenapa aku pilih novel ni?? Haa sebabnya penulisnya adalah penulis kegemaran aku.. Haha.. Aku yakin novel ni pown best kerana setiap penulisan Siti Rosmizah tak ada lagi yang mengecewakan aku setakat ini..

Jom belek sinopsis novel ni dulu sebelum baca...


Nampak tak?? Boleh baca tak?? Kalau tak boleh sila besarkan mata anda.. kalau tak nampak lagi, korang kene besarkan gambar ni la.. Haha.. 

Novel ni lagi tebal dari novel Andai Itu Takdirnya 2 tau.. Ketebalannya adalah 1225 m/s... Oh My!! Bilalah agaknya aku akan habis baca novel ni?? Jangan makan tahun sudah.. haha... Macam biasa, kalau aku dah habis baca novel ni nanti, aku akan buat review tentang novel ni ye..

Kalau korang nak tahu tentang apdet bahan bacaan aku dan nak tahu aku tengah baca buku apa sekarang.. Korang boleh tengah dekat Footer Bar aku ni..


Dekat kolum BEING READ tu aku akan update bahan bacaan aku... Kalau dah bertukar buku tu bermakna aku dah habislah baca buku sebelumnya.. Hehe.. Kengkadang ada jugak aku tak sempat nak buat review buku yang aku dah habis baca.. Mungkin masa tu aku terlalu bizi dan terlupa terus untuk buat review.. Ahakz.. 

Untuk novel ni tataw lah bila akan bertukar kepada yang lain.. Novel ni tebal sangat ohh!! Kene bagi masa yang panjang dekat aku untuk menelaahnya.. Haha..

Oke lah.. sampai sini dulu.. Dah habis baca nanti baru aku review k.. Bubeyy!!


Read More

Review Novel | Andai Itu Takdirnya 2

Thursday, November 3, 2016

14 comments
Assalamualaikum wbt..


Review Novel | Andai Itu Takdirnya 2  |  Alhamdulillah.... Selesai jugak akhirnya aku menghabiskan novel Andai Itu Takdirnya 2 ini.. Setelah sekian lama aku berusaha untuk habiskan pembacaannya.. Hehe.. Ketebalan novel ni boleh tahan jugak iaitu 921 muka surat.. Tebal gile kowt.. Kalau dulu novel setebal ni aku boleh baca cuma dalam masa 2 @ 3 hari, tetapi sekarang aku tak punya masa yang terluang untuk mengadap novel 24 jam.. Dengan kekangan tugas hakiki di pejabat, tugas sebagai isteri, tugas sebagai ummi dan tugas sebagai blogger.. Huhu.. Gile ko, bila masa aku ada masa untuk menelaah novel-novel ni.. Pulak tu novel tebal camni.. 

Walaupun mengambil masa yang agak lama untuk menghabiskannya, aku tetap bertabah kerana aku tahu kalau novel karya Siti Rosmizah mesti best punye dan tak mengecewakan jalan ceritanya.. 


Sebelum ni aku dah pernah baca novel Andai Itu Takdirnya dan kesannya pada aku adalah aku membaca sambil menitiskan air mata... Gile sedih..!! Jalan cerita yang digarab dalam novel ni bagi novel pertama dahulu sangat terkesan dan sangatlah sedih.. Sebab itu lah aku bertabah hati dengan membeli novel ni untuk aku hadam kisah disebalik novel kedua ni...

Untuk novel Andai Itu Takdirnya 2 ni, ceritanya lagi sedih daripada yang pertama dulu.. Sampai teresak-esak aku menangis.. Bila fikir balik, ehh novel je kowt.. Haha.. Rasa nak sepak-sepak diri sendiri.. Hehe!!

Tapi serius weh, novel ni sangatlah sedih.. Jalan ceritanya sangatlah hidup.. Seolah-olah aku yang berada di tempat Aleya itewww!! Ahakz.. Meh la aku cite sikit kat korang jalan cerita novel ni.. Tapi sikit-sikit aje la ye.. Panjang kowt kalau cite semua.. Huhi..


Sambungan daripada novel yang lepas, Syed Aizril dan Aleya telah kembali hidup bahagia bersama anak-anak setelah pelbagai ujian dan badai mereka lalui.. Setelah 8 tahun mereka melayari bahtera berumah tangga dengan indah dan manisnya, mereka sekali lagi di uji dengan dugaan yang berat untuk mereka galas...

Syed Aizril telah melabur jutaan ringgit dalam saham emas yang didalangi oleh Faizal iaitu musuhnya sendiri.. Faizal adalah bekas kakitangan syarikat miliknya dulu dimana dia telah dipenjarakan kerana pecah amanah.. Sejak itu, faizal menyimpan dendam terhadap Syed Aizril dan Aleya dan berjanji akan memusnahkan hidup mereka..

Bermulalah dugaan dalam hubungan Syed Aizril dan Aleya.. Perniagaan Syed Aizril jatuh kerana wang syarikat telah habis digunakan untuk melabur.. Sehinggalah perkara ini sampai ke pengetahuan papanya... Papanya terlalu marah dan menyebabkan ego Syed Aizril tercabar lalu dia keluar daripada rumah itu untuk membuktikan yang dia boleh berdikari dan membayar balik hutang syarikat tersebut tanpa bantuan papanya..

Ego gile ko yek Syed Aizril.. Menyampah betul aku.. Eh! emosi lak aku.. haha..

Dengan menjual semua aset yang dia ada, dia dapat membayar sedikit hutang tersebut.. Mereka sekeluarga berpindah ke rumah flat untuk meneruskan hidup dengan duit yang ada.. Kereta semua dijual kecuali kereta Aleya agar senang untuk kemana-mana.. 

Bermula dari situlah kehidupan mereka susah... Syed Aizril berubah sikap menjadi pemarah kerana masalah bertimpa-timpa yang datang.. Tambahan pula dia tidak pernah hidup susah sebelum ini..


Aduh panjangnya cerita ni.. Aku pendekkan ye..

Dipendekkan cerita, Syed Aizril menerima tawaran makciknya, Datin Syarifah Rosnah untuk membayar semua hutangnya dan kembali hidup senang seperti dulu.. Sebenarnya Datin Rosnah ada agenda tersendiri dengan tawaran tersebut.. Datin Rosnah ni berdendam dengan Aleya kerana kematian anaknya... Dia nak buat Aleya ni hidup merana dan bercerai berai dengan Syed Aizril.. Adalah sorang lagi perempuan gedik ni nama dia Syarifah Azreen, anak saudara Syarifah Rosnah telah diarahkannya untuk menggoda Syed Aizril... Syarifah Azreen ni pown memang ada hati dengan Syed Aizril ni dan berusaha untuk memiliki cintanya..

Dengan dugaan yang melanda hidupnya tu, membuatkan Syed Aizril mula menerima Syarifah Azreen dan melupakan janji-janjinya terhadap isterinya.. Bila dah rapat dan plan nak kawen, bermacam-macam kata hinaan dan cacian terhadap Aleya dilemparkan.. Iskk memang sakit hati lah kata-kata dia.. Rasa nak sepak jerk Syed Aizril ni.. Gile meroyan betul... Haha.. Emosi lagi!!

Masa tu Aleya mengandung anak mereka yang ke-4.. Dia jijik tengok Aleya dan tak nak bertanggungjawab atas kandungan Aleya tu serta disuruhnya Aleya gugurkan kandungan.. Isk bodohnyaa!! Dia cakap dia tak sayang anak tu.. Di tak nak anak tu.. Padahal anak dari zuriat dia jugak.. 

Yang paling tragis, Syed Aizril ni dera anak dia yang kembar tu si danny dan Awin duduk luar rumah time hujan turun dengan lebat.. Dahlah si Danny tu ada sakit asma/lelah.. Masa tu dia ngan Aleya dah tinggal berasingan dah.. Dia yang menjaga anak-anak.. Oleh kerana sikat bodoh dia tu semata-mata kerana pompuan murah si Azreen tu, anak dia Danny meninggal dunia kerana lelah akibat kesejukan yang melampau..

Ada lagi sedih, sebelum peristiwa kematian danny tu, Aleya datang nak tengok anak-anak dia kerana dah teralu lama tak jumpakan sebab si Aizril tak kasi jumpa hasutan dari Azreen dan si rosnah tu.. Aleya hanya diberi jumpa di pintu pagar sahaja dan diharamkan memasuki kawasan rumah tersebut.. Aleya bawak bekal untuk menguapkan anak-anaknya makan... Tapi dihalang oleh Aizril.. Merayu-rayu Aleya mintak belas ehsan untuk suapkan anak dia makan.. Time ni la aku sedih gile baca.. Sampai teresak-esak aku nangis wehh.. Gile ahh!!

Adehh aku dah letihlaa menaip review ni.. Haha.. Cukup ar takat ni.. Kalau korang nak tahu cerita selanjutnya yang lagik menyedihkan ni, korang beli ar ekk novel ni.. Korang mesti nangis punye ar..!! Percayalah cakap aku.. Kalau korang tak nangis baca novel ni, itu bermakna hati korang ada masalah tu.. Korang memang takde perasaan.. Haha!!


Aku titipkan Tinta Penulis untuk korang.. Hehe.. Oke lah sampai sini aje ye review aku.. Nak tahu kene beli sendiri.. Aku yakin korang takkan kecewa.. Ahazk... Adiosss..!!

Read More

Move On dan Semusim Di Barzakh Menjadi Pilihan

Saturday, October 15, 2016

6 comments
Assalamualaikum wbt..


Move On dan Semusim Di Barzakh Menjadi Pilihan  |  Lama dah rasanya aku tak update pasal buku... Baru-baru ni aku ke kedai buku Popular teman member aku.. Dia nak beli novel.. Pada awalnya sekadar teman sahaja.. Last-last aku terjebak sama membeli buku.. Aduiii.. Aku dan buku tak dapat dipisahkan.. Hajat hati nak berpencen dah beli buku sebab dekat rumah banyak lagi buku yang belum dihabiskan pembacaannya.. Ni dah tambah lagi.. Dah tanam dalam hati "stop beli buku dulu.. Baca habis dulu yang mana ada baru beli lagik lepas tu"... Hurmmm ketabahan kecundang juga akhirnya.. Jom la tengok apa hasil tuaian aku di Kedai Buku Popular tu..

Move On karya Reyna Ibrahim

MOVE ON

Buku pilihan aku.. Aku tak pasti kenapa aku beli buku ni.. Time aku pegang buku ni dan belek isi dalam, aku terus rasa nak beli dan baca.. Ada sesuatu yang menarik di dalamnya.. Kisah benar.. Tentang sebuah penceraian dan bagaimana penulis bangun kembali dari kegagalan.. MENARIK!! Rasa ingin tahu bagaimana penulis Move On dari kegagalan yang dia alami, membuak-buak.. Jadi aku batalkan nekad aku yang tak nak beli buku kepada nak beli buku MOVE ON ini... Haha..

Cover belakang Move On

Isi Kandungan Move On

Sebetulnya aku belum habis baca buku ni.. Aku tengah menelaah buku ni.. Setakat apa yang aku baca memang menarik dan penulisan penulis pown sangat baik.. Mungkin sebab penulis adalah seorang guru... Hiks.. Banyak pengajaran yang penulis kongsikan dalam buku ini.. Buku ni sangat sesuai bagi mereka-mereka yang sedang berada dalam kegagalan hidup dan ingin bangkit kembali dari kegagalan tersebut..... 

Kata-kata semangat


Sajak penuh makna


Biodata penulis..

Dalam buku ni bukanlah sekadar penceritaan kisah hidup semata-mata.. Terdapat juga kata-kata semangat diselitkan sebagai panduan pembaca dan juga sajak yang penuh makna tersirat.. Muka surat last sekali, kita diperkenalkan dengan penulis buku ini.. Reyna Ibrahim... Tak rugi aku beli buku ni.. Best dan rasa bersemangat bila baca buku ni.. Serius beb..!!


SEMUSIM DI BARZAKH

Buku kedua menjadi pilihan aku adalah Semusim di Barzakh.. Tajuk yang agak mengerikan.. Tapi itulah yang kita sebagai makhluk ALLAH akan lalui bila tiba masanya nanti.. Apakah isi kandungannya?? Meh tengok..


Banyak juga isi kandungannya.. 21.. Aku tak dapat nak komen apa-apa tentang buku ni sebab aku belum start baca lagi.. Nanti dah habis baca insyaallah aku akan buat satu lagi entry tentang buku ini...

Cover belakang berserta sinopsis

Kenapa aku beli buku ni?? Hurmm aku memang suka beli buku berkaitan hari akhirat.. Tentang alam barzakh... Tentang Syurga.. Tentang Neraka... Tak tahu la kenapa.. Mungkin aku nak tahu bagaimana keadaan disana.. Walaupown dalam buku hanya gambaran tetapi ianya tetap memberi kesan keinsafan pada aku.. Jom kenali penulisnye pula.. 

Biodata Hadi Fayyadh

Firstime aku beli buku karya Hadi Fayyadh ni... Tak tahu la penulisan penulis ni menarik atau tidak.. Sebab aku belum lagi baca buku ni.. Harapnya buku ni dapat beri keinsafan jugak pada aku yang tak berapa nak insaf ni.. Adehhhh!!

Ok la.. itu aje nak kasi tau korang.. Hehe.. Babai...


Read More

Bila Lagi Ku Punya Masa

Thursday, August 18, 2016

1 comment
Assalamualaikum wbt..

Bila Lagi Ku Punya Masa  |  Selamat malam korang?? Malam ni aku nk membebel kosong aje.. Rasa macam terbantut idea jerk malam ni.. Otak tak bekerja keras malam ni.. Dok relax sambil goyang-goyang dalam cengkerang kepala ni.. Haha..

Sebenarnya aku dok fikir-fikir bila aku boleh menghabiskan bacaan novel aku yang dok ada kat footer blog aku tu... ANDAI ITU TAKDIRNYA 2 karya penulis yang aku kagumi siti Rosmizah.. Rasanya lama dah kowt aku dok up gambar novel ni di bahagian BEING READ blog aku ni.. Tapi sampai sekarang tak jugak habis aku baca... huhu..



Sesungguhnya aku tak punya masa yang lengang untuk aku duduk santai sambil baca novel.. Bila time aku relax, time tu adalah time untuk aku rehatkan diri, minda dan segalanya.. Ahakz.. Buku bersusun-susun lagik yang belum aku baca... Tapi bukan novel la yek.. hehe... Aku teringin nak tahu kesudahan cerita ni, tapi itulah novel ni punya ketebalan yang agak ohsemnesss iaitu 920 m.s... huhu.. Korang nak tahu tak aku baru baca muka surat berapa?? Haha.. Baru muka surat 49 weehhhhh!!! Adoiiiiilaaaa..


Kalau dulu aku boleh habiskan satu novel dalam masa 2 hari sahaja.. Tapi tu memang stok tak tidur la.. Haha.. Bila dah start baca novel memang susah nak berhenti dolu-dolu.. Kalau baca sikit-sikit mula la tak senang duduk, dok fikir apa seterusnya yang akan terjadi... Sebab tu dulu, aku akan habiskan jugak sebuah novel tu dengan segera.. Supaya aku tak terfikir-fikir jalan cerita yang seterusnya.. mengganggu hidup ko tahuuuu!! Haha.. Alah, kaki-kaki novel mesti faham punyelah situasi aku ni.. 

Aku harap dapat le aku habiskan novel ni secepat mungkin.. Nak jugak buat review tentang novel siri 2 ni kan... Yang pertama dulu, jalan cerita memang best la.. Siap menangis agik baca siottt... Adoiiii.. Kene bantai gelak dengan geng serumah.. Hampeh betol laa... Mulanya aku gelakkan dia sebab dia nangis baca novel.. Aku ajet-ajet berhati kental, tak kan nangis.. Sekali bila time aku baca, nangis teresak-esak ohhh!! Kuang ajo0oo betol novel tu.. Haha..!! Dah kecoh satu opiz, aku baca novel nangis teresak-esak... Isk.. Lemau betol laaa.. hoho..

Read More

Review Novel | Pengantinku Jatuh Dari Langit by Mia Kiff

Thursday, June 9, 2016

1 comment

Assalamualaikum wbt..


Pengantinku Jatuh Dari Langit by Mia Kiff | Alhamdulillah semalam baru selesai aku habiskan baca novel ni... Bercita-cita jugak nak habiskan sebabnya dapat baca sikit-sikit aje dalam satu-satu masa... Tak punya masa dan kesempatan yang terluang... Sebelum aku buat review aku tentang novel ni, aku nak up dulu sinopsis novel ni... 

Sinopsis :-  

RINIETA AINI - Gadis miskin yang mempunyai tabiat melatah dan lurus bendul. Dia disuruh oleh Opah Milah, neneknya berhijrah ke Kuala Lumpur untuk berdikari. Berbekalkan SPM yang hampir gagal semua mata pelajarannya, dia bangga bekerja sebagai cleaner di Menara Mercu Holdings. 

WALAUPUN pekerjaannya dihina, dirinya dianggap bodoh, kelurusan dan kejujurannya banyak membantu hati dan jiwanya... 

Maaf ya, encik. Rasanya laluan lain banyak lagi. Boleh encik ke tepi? Saya ingin menjalankan tugas.” 

Lelaki itu menanggalkan kaca matanya menampakkan biji mata yang terbeliak. Nampak merah padam mukanya. Menghadiahkan renungan yang cukup tajam. 

Rinieta jatuh rahang. Alamak, Encik Arfylah. 

How dare you say this to me. Do you know who I am?” Tengking lelaki itu, bernada kasar. Berjela lagi Arfy marah di dalam Bahasa Inggeris sebaik melihat cleaner itu terkebil-kebil sahaja.  

Rinieta menggaru kepalanya. Alamak, speaking la pulak. “Sorry encik, I don’t understands one sepatah haram. Buat penat aje encik marah saya tadi. Saya bukannya faham bahasa orang putih. Cuba encik marah sekali lagi dalam Bahasa Melayu?” Pinta Rinieta, senyum tawar. 

Arfy Qhairant menggeleng. Sabar sajalah menghadap pekerja bawahan seperti gadis ini. 

NAMUN kerana salah faham dan tanpa dijangka, perempuan itu yang Tuk Mummy mahu jodohkan dengan Arfy. Datuk Khadijah menyangka Rinieta kekasih Arfy. Banyak perkara menjurus ke arah situ lalu plan menjodohkan cucu yang fobia mahu bernikah ini dijalankan… 

Cucilah otak Arfy bagi bersih. Banyak sangat kotoran dalam otak dia. Biar dia sedar sikit, langit itu tinggi atau rendah. Hanya cinta saja penawar segala masalah, cinta pada Allah, Rasul dan manusia. Jadilah cinta hati Arfy yang mampu menghilangkan belenggu yang memenjarakan dia selama ni. Bahagiakan hidup dia, ya.” – Tuk Mummy 

Kau dengar sini, sampai aku dapat segala harta yang aku nak, sehingga itulah kau akan menjadi isteri aku. Faham?” – Arfy Qhairant 

Jangan kita mencari kesempurnaan, tapi keikhlasan yang akan menyempurnakan kita,” – Rinieta Aini 

BERJAYAKAH pertelingkahan hero ego yang punya A hampir semua subjek dengan heroin lurus bendul yang ada D hampir semua subjek tatkala sebumbung? Bagaimana pula perasaan dan tindakan Arfy apabila adik kesayangannya yang baru pulang dari luar negara jatuh cinta dengan ‘orang gaji’nya itu aka isterinya yang dianggap ‘alien’!



Review aku :-

Ok aku cerita dulu yek serba sedikit jalan cerita novel ni..... Last nanti baru aku bagi bintang kat novel ni ekk... Aku buat review pendek aje la yek.. Masa tak mengizinkan aku menaip dengan lebih panjang.. haha.. First baca novel ni kita dikenalkan dengan watak Rinieta Aini, watak utama dalam novel ni.. Kira heroin la.. Hehe Panggilan manja dia Rin.. Rin ni datangnya dari kampung.. Dia anak yatim yang tinggal dengan Opah Milah di kampung... Ibunya telah meninggal dunia dan ayahnya pula entah kemana menghilang.. 

Dah habis belajar dia tolong Opah Milah berniaga kuih di kampung nya.. Sampailah dia disuruh oleh Opah Milah untuk berhijrah ke KL bagi mencari pekerjaan disamping menjejak ayahnya... Fatimah rakan sekampung dengan Rin telah mendapat pekerjaan terlebih dahulu daripadanya di KL.. Ini memudahkan Rin untuk berhijrah ke KL kerana dia boleh menumpang tinggal di kediaman Fatimah kawan baiknya itu..

Rin hanya berkelulusan SPM.. Itu pown keputusan SPM nya tak berapa nak ok... Jadinya dia buat keputusan untuk mencari pekerjaan sebagai tukang cuci sahaja sebagaimana kelayakan akademiknya... Pada awalnya dia diterima bekerja sebagai kerani di syarikat Menara Mercu Holding... Itu pown bukanlah kerana kelulusan yang dia ada.. Ianya pertolongan daripada Ayman Heyqal adik kepada CEO syarikat tersebut yang Rin kenal sewaktu tragedi lemas di kampungnya tempoh hari... Dimana Rin telah menyelamatkan Ayman Heyqal daripada lemas... Dari situlah perkenalan mereka bermula..

Semasa Rin menjawat jawatan kerani tersebut, terjadilah kejadian yang tidak ingini, dimana dia telah merosakkan mesin fotostat syarikat tersebut dan telah dimarahi oleh CEO dan dia meminta maaf serta berjanji untuk menggantinya tetapi dia memohon untuk diterima bertugas sebagai tukang cuci disyarikat itu seperti yang menjadi cita-citanya sebelum ni... Ingin menjadi Cleaner yang hebat dan berjaya.. Haha.. Aduhaii Rin..

Rinieta Aini adalah seorang yang lurus bendul... Tetapi dia berpegang teguh akan ajaran Islam... CEO syarikat Menara Mercu Holding, Arfy Qhairant... Seorang yang bongkak dan sombong serta berego yang tinggi... 

Dipendekkan cerita, terjadinya perkahwinan antara Rinieta Aini dan Arfy Qhirant adalah angkara Tuk Mummy yang memaksa dorang supaya berkahwin di atas salah faham yang berlaku antara mereka bertiga.. Tuk Mummy ni nenek kepada Arfy Qhirant ni... Orang yang baik dan tidak memilih pangkat atau darjat untuk dijadikan menantunya... Cleaner pown okey ajee... Janji berhati baik... 

Dalam perkahwinan mereka yang tidak diikhtiraf oleh Arfy menyebabkan Rin dijadikan oleh suaminya sendiri sebagai Orang Gaji... Dia jijik dengan cleaner sebenarnya.. Tak suka.. Benci.. Kotor.. Jijik.. Itulah perasaan dia terhadap cleaner yang dah pown jadi isterinya tu... Sepanjang perkahwinan dia tidak pernah menjalankan tanggungjawabnya sebagai suami terhadap Rin.. Rin selalu diherdik.. Dikeji.. Dibenci... Dimaki... Tapi Rin hanya wat lek wat pisss aje.. Haha.. 

Dipendekkan cerita lagik... Rupa-rupanya Rin tu cucu kandung kepada Tuk Mummy sebenarnya... Pak Su Arfy atau lebih tepat anak Tuk Mummy iaitu Rashidi yang telah menghilang diri setelah perkahwinannya di pecah belahkan oleh Tuk Mummy sebelum ni adalah ayah Rienita Aini.. 

Nak tahu cerita selanjutnya... Bagaimana hubungan suami isteri Rienita Aini dan Arfy Qhirant seterusnya?? Nak tahu kene la beli novel ni.. Baca sendiri baru best...

Bagi aku cerita ni pada permulaannya agak bosan dan ayat yang digunakan agak detail dan tak berapa nak santai... Tapi lama-lama baca jadi syok dan dah tak kisah ayat yang digunakan yang agak membosankan tu... Cuba la korang baca... Best cite ni... Aku kasi 4 bintang dari 5 bintang.. Haha...

Adoiii panjang jugak rupanya aku menaip... hiks.. K-Bai...!!



  
Read More

Review Novel | Meh, Sandar Pada Aku!

Monday, May 16, 2016

2 comments

Assalamualaikum wbt..


Alhamdulillah... Semalam baru habis pembacaan aku untuk novel Meh, Sandar Pada Aku! ni... Sekian lama aku baca, semalam baru habis baca... Sebelum aku review tentang novel ni, jom kita kenal-kenal dulu penulis novel ni...


BIODATA PENULIS

Penulis : Aifa Batrisya
Blog : Belog Biru - aifabatrisya.blogspot.com

Penulis merupakan anak kelahiran parit buntar dan kini menetap di selangor. Suka menulis berdasarkan kisah benar dan pengalaman disekelilingnya. Kisah meh, sandarkan pada aku! Adalah karya kedua setelah karya kahwin ganti. Kahwin ganti adalah berdasarkan pengalaman sahabat kembar sendiri, meh, sandarkan pada aku! Adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri.



Meh, Sandar Pada Aku!
"Aku perlukan kau, sebagaimana kau perlukan aku. Tapi kenapa kita tak sedar semua itu?"
Penulis : Aifa Batrisya
Terbitan : Karya Seni
Pengedar Tunggal : Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Ketebalan : 581 m/s


************************************

SINOPSIS

"Kata orang, tak kenal maka tak cinta... Tapi kalau dah kenal, asyik nak menyakitkan hati sahaja... buat apa? -Afnan Tasneem

Dia, gadis yang ceria, jujur cuma kadangkala lurus bendul tak bertempat.. Kehadirannya dia institusi penyelidikan itu hanya sekadar memenuhi syarat kredit yang diperlukan untuk menyempurnakan pengajian peringkat ijazah pertamanya. Sangkanya, praktikal hanya sekadar bekerja sambil menimba pengalaman awal sebelum tempoh alam pekerjaan yang sebenar. Rupa-rupanya tidak.

Berdepan dengan spesis lelaki terancam yang macam bagus seperti penyelianya itu membuatkan hatinya sentiasa berasa panas. Buat itu tak kena, buat ini tak kena. Langsung tak ada gaya sedang menjalani praktikal. Asyik kene buli, adalah! Lelaki itu cuma pandai bagi arahan, tapi tunjuk ajar memang tak pernah ada. Matanya pula langsung tak beralih dari skrin komputer setiap kali berkata-kata. Macam bagus sangat!

"Kau letak otak kau kat mana ha? Kat lutut?"
"Kenapa Doktor Syed tanya saya macam tu?"
"Sebab kau buat kerja tak guna otak. Tapi guna lutut!"

Dalam marah, dalam herdik... Tanpa sedar nama gadis itu sudah mula ada ruang dalam hati dan akal seorang lelaki bernama Syed Nadzhan yang selama ini dunianya kosong untuk kaum perempuan. Kehadiran Adam Naufal, anak didiknya yang selalu menjadi penyelamat gadis itu dengan senyuman dan bicara tenangnya membuatkan hati Syed Nadzhan yang mula terisi, rasa tergugat.

"Aku apa?"
"Tak ada apa-apa, Doktor Syed.."
"Aku tanya sekali lagi, Aku apa?"
"Errr... Doktor Syed kan handsome! Tentulah Doktor Syed tak suka perempuan macam saya yang biasa-biasa ni. Betul tak?"

Tapi rasa itu terhenti apabila mereka akhirnya ditakdirkan untuk duduk serumah...

Apakah pengakhiran kisah Afnan Tasneem? Berjayakah dia mengharungi tempoh praktikal dibawah seliaan lelaki itu dengan jayanya? Apakah hubungan sebenar di antara mereka berdua hingga memungkinkan mereka duduk bersama?

************************************

Meh aku review sikit novel ni..

Afnan Tasneem, watak utama selaku heroin dalam novel ini.. Menjalankan praktikal di sebuah institusi penyelidikan dibawah seliaan Dr. Syed Nadzhan bagi menyempurnakan pengajiannya.. Dr Syed Nadzhan tu hero ye dalam cerita ni... Bila dah ada heroin mestilah ada heronye kan.. hehe..

Afnan Tasneem ni seorang yang lurus bendul.. Selalu kene buli dengan Dr. Syed ni sepanjang dia praktikal dibawah seliaannya... Tapi lurus bendul dia pun, dia suka menjawab ape saja yang org cakap... Bukan sikit-sikit dia menjawab.. Panjang leboooo....

Bila dah hari-hari dok gaduh, dok benci membenci.. last-last sekali masing-masing tetiba terjatuh suka sesama sendiri tanpa sedar... Tapi perasaan tersebut hanya dipendam oleh Dr. Syed..  Ego seorang lelaki kan.. Pulak tu Dr. Syed ni seorang yang jenis anti perempuan... Sepanjang dia bertugas disitu, student-student praktikal dibawah seliaannya adalah lelaki.. Afnan Tasneem lah satu-satunya student perempuan pertama yang dia amek sebagai student praktikal dia.. Dr. Syed anggap perempuan ni hanyalah menyusahkan.. Sebab tu jugak la Afnan Tasneem ni gelarkan dia "spesis terancam".. haha..

Sebenarnya ada cerita disebalik ketidaksukaan dia terhadap kaum hawa tu.. Kesnya, apabila mama dia pernah tinggalkan dia dan papa dia selepas melahirkan dia.. membesarlah dia hanya dengan kasih sayang seorang papa sahaja.. Sebab tu la dia benci sangat dengan kaun wanita ni..

Dalam pada praktikal tu, Afnan berkenalan dengan Adam Naufal.. dia sukakan Adam sebab Adam seorang yang lemah lembut.. sopan terhadap perempuan.. baik.. Berbeza sangat dengan sikap Dr. Syed terhadapnya yang berlagak.. sombong.. ego.. bajet bagus tu.. Oleh sebab itu, Afnan dah jatuh hati dengan Adam kerana keperibadian Adam yang sopan santun tu.. Tapi ada la cerita yang tak best lepas tu antara dia dan Adam.. Kalau nak tahu kene la baca sendiri ekk.. ekekek..

Korang nak tahu macam mana Afnan dan Dr. Syed boleh duduk sebumbung.. haaa. Sebabnya, emaknya Afnan Tasneem ni kawen dengan papa Dr. Syed.. haha.. Gitu la cite nye.. Jadi la dorang adik beradik tiri.. Makanya, hancur luluhlah hati Dr. Syed.. Tak kesampaian hajat nak menjadikan Afnan sebagai kekasih mahupun isterinya.. Tapi mereka hanya adik beradik tirikan... Tak seibu dan sebapa.... Ape salahnya... hehhe

Cerita tak habis disitu.. bila dah duduk sebumbung, makin keraplah dorang bergaduh.. bertekak.. Sampai la Afnan dirancang oleh family untuk ditunangkan dengan Syed Emil.. Sepupu Dr. Syed.. Syed Emil sentiasa menghiburkan hati Afnan.. Mendengar luahan hati Afnan dikala Afnan memerlukan... Tapi Afnan hanya menganggap Syed Emil sebagai seorang abang sahaja.. Tak lebih dari itu.. Manakala Dr. Syed pula ditunangkan dengan Dr. Aleesya tanpa pengetahuannya.. Dr. Aleesya juga adalah sepupu Dr. Syed yang terlalu obses dengan Dr. Syed sejak kecil lagik... Selalu dok kejar-kejar Dr. Syed dan menagih cinta Dr. Syed.. Tanpa jemu... Cumanya Dr. Syed aje yang tak layan dan memang tak mahu dijodohkan dengan Dr. Aleesya..

Dipendekkan cerita.. mama dan papa Afnan dan Dr. Syed ke Jepun dan meninggal disana akibat bencana alam yang melanda bandar tokyo.. Makanya tinggallah Afnan dan Dr. Syed sahaja dirumah tersebut.. Amanat yang telah ditinggalkan oleh kedua orang tuanya untuk dia menjaga Afnan sebaik mungkin membuatkan dia bertindak memutuskan pertunangan dia dengan Dr. Aleesya dan mengahwini Afnan..

Disebabkan kejadiaan tersebut, Dr. Aleeya mendapat tekanan yang kronik dan menjadi gila.. Dia mendapat rawatan pakar psikitrik akibat tidak dapat menerima kenyataan tersebut....

Apakah pengakhiran kisah Afnan Tasneem? Berjayakah dia mengharungi tempoh praktikal dibawah seliaan lelaki itu dengan jayanya? Bagaimana seterusnya hubungan antara Afnan dan Dr. Syed serta Syed Emil..? Kalau nak tahu kene la beli dan baca ye.. Cerita dia best.. Tak rugi beli dan baca....



Read More

Review Novel | Tundukkan Playboy Itu

Tuesday, March 29, 2016

No comments

Assalamualaikum wbt..



Alhamdulillah.. Selesai jugak akhirnya aku habiskan baca novel 'Tundukkan Playboy Itu"...  Fuhhh tebal sangat ohhh!! Bercita-cita aku nak habiskan sebuah novel setebal 734 muka surat ni.. Novel ni pown dah di-adaptasi menjadi drama kat slot Akasia TV3... Aku tak de la ikut sangat drama dia.. Kengkadang jerk tengok... Baca novel lebih detail kowt jalan cerita dia.. Haha... Moh le aku review sikit pasal novel ni...

Penulis  :  Anjell
Penerbit  :  Karya Seni
Tarikh diterbitkan  :  Mei 2015

"Hanya dari panahan mata, kisah cinta bermula"


Okeh..!! Setahu aku Anjell dah hasilkan 3 buah novel.. Eksperimen Cinta, Suamiku Paling Sweet dan yang ketiga adalah novel ini.. Tundukkan Playboy Itu.... Maknanya, ini adalah novel pertama tulisan dia yang aku baca.. Yang lain-lain belum baca... haha!!

Permulaan cerita, diperkenalkan dengan 2 watak utama... heronya adalah Harraz Naufal..(wahh syahdunya nama..) heroinnya Nurin Areesa... Nurin adalah seorang graduan yang mempunyai ijazah dalam bidang arkitek dan sedang mencari kerja... Semua interview yang dihadirinya sebelum ni tak berjaya sebabnya dia tak berpengalaman... Kehadiran Tan Sri Mukriz iaitu ayah kepada Harraz ke rumahnya telah merubah keadaannya... Tan Sri Mukriz ni kawan baik ayah Nurin... So, mesti korang dah dapat agak kan.. Apa jadi lepas tu... Haha.. Diajaknya Nurin bekerja di syarikat anaknya Harraz Holding..

Harraz Naufal adalah seorang CEO muda Harraz Holding... Harraz Naufal ni terkenal dengan sikap playboy tahap maksimanya... Kat pejabat dia, semua pekerja kene berpakaian seksi meksi.. Tak seksi mesti kene reject... Firstime interview, Nurin di reject kerana cara pemakaian yang menutup aurat tak diterima Harraz.. Kolot katanya.. kekampungan.. Tak moden.. Tak internasional.. Cessss...!!! Last-last terpaksa jugak terima sebab ayahnya paksa dan ugut dia dengan mengatakan yang dia telah berhutang nyawa dengan ayah Nurin dan ini sebagai alasan untuk membalas budi..

Biasa la kalau dah tak suka tapi dipaksa untuk terima bekerja, sah-sah la si Nurin ni kene pedajal dek Harraz ni.. macam-macam dia buat pedajal kat Nurin ni... Kesian siottt Nurin... Tapi sweet moment-moment tersebut.. Muncul pulak watak Farhan, sepupu Harraz.. Dia suka Nurin.. Playboy gak si Farhan ni.. Sama level ngan Harraz dia punye Playboy tu.. Kirenya seangkatan laa... Mula-mula Farhan suka Nurin hanya untuk mempermainkan Nurin aje macam pompuan-pompuan lain yang dia kenal sebelum ni.. Last-last, dia suka bebetul kat si nurin ni sebab nurin ni pada dia lain dari yang lain.. Baik..!!! Sopan!!!  Tapi Nurin anggap dia kawan aje tak lebih dari tu... Oh lupe nak kasi tau.. Firstime berkenalan ngan Nurin, Farhan cakap dia ni driver harraz sebab takut nurin tamo kawan dia.. Akhirnya kantoiiiiiii !!!

Nak cerita semua panjang sangat la dek non... Hakkak cut-cut la yek... Lotih den nak menaip ohh...

Sejak bila Harraz jatuh hati pada Nurin????? OMG!!!!

"Hanya dari panahan mata, kisah cinta bermula"

Masa tu Nurin menghadiri satu pertunjukan fesyen sahabatnya Lee atau lebih gah lagik nama dia Nashrain Lee, Pereka fesyen terkenal dan internasional bak hang!! Nak dijadikan cerita model si Lee ni tak dapat hadir la pulakk last minit... dan Nurin sebagai ganti model tersebut dalam keadaan terpaksa yang tak direlainya... Kalau korang nak tau, Event untuk pertunjukkan fesyen ni dianjurkan oleh mummynya farhan.. Orang kaya raya kannn gitu leee... So, secara otometik nya kedua-dua playboy itew turut hadir dalam event tersebut... Itu pun paksaan oleh mummy farhan.. Tak datang mau kene kapak dek mummy dia... Nurin adalah model yang terakhir berjalan bersama-sama pereka fesyennya di atas pentas... Nurin berpurdah okeh... Masa tula si Harraz ni terpesona melihat kecantikan sepasang mata Nurin dan terus terjatuh hati.. Tapi dia tataw itu Nurin sebab Nurin berpurdah.. Cuma terdetik kat hati dia macam pernah lihat sepasang mata tersebut dan terasa dekat...

Dalam Bab lain lak, Harraz ditangkap khalwat dengan Elfira iaitu pekerja disyarikatnya di kediaman Harraz sendiri.. Elfira ni yang busuk ati pegi perangkap Harraz sebab dengki hubungan Harraz dengan Nurin... Pastu la Harraz melarikan diri untuk mencari ketenangan dan mencari sinar hidup yang baru... Mencari Islam yang telah hilang dalam diri... Kemana Harraz menghilang??? Dia ke Terengganu bertemu seorang insan yang dirasainya boleh membimbingnya kejalan yang diredhai... Dr. Abdull Haq.. Seorang yang dikenalinya ketika dalam perjalanan dia ke London suatu ketika dulu...

Akhirnya Harraz kawin jugak dengan Nurin setelah dia sembuh dari koma akibat kemalangan jalan raya... Mereka bina bahagia...paling best lepas kawin, semua staff pejabat dia dah tak dibenarkan berpakai seksi ye.. Harraz dah berubah... Alhamdulillah...

Cerita Elfira pula... Dia terus menghilangkan diri selepas kes khalwat tu dan muncul kembali setelah Nurin mengandung 4 bulan... Elfira dah insaf.. dia mintak maaf kepada Nurin atas segala kesalahannya... Elfira dah kawin time tu.. Dia kawin pown sebab lelaki tu perangkap dia.. Haha.. Tuhan balas dah weh.. cash...!!

Nurin keguguran???!!! ye.. Nurin keguguran semasa nak bantu Elfira daripada terus dipukul oleh suaminya... Suami Elfira menolak Nurin dan perut Nurin terkena pulak kat bucu meja kayu... huh...!! Nurin kemurungan selepas keguguran... Harraz berusaha untuk pulihkan keadaan Nurin.. Atas usaha Harraz itu, akhirnya Nurin sedar dia telah mengabaikan Harraz sebagai suami... Harraz dan Nurin berusaha untuk membangkitkan cinta meraka dan terus membina cinta bersama dijalan yang diredhai.


-Tamat-

Wah-wah panjang gile review aku kali ni... Korang kalau nak lebih terperinci aku suggestkan korang beli novel ni.. Best tau... aku kasi 5 bintang... Sepanjang aku baca novel ni, untuk watak-wataknya aku mesti terbayangkan para pelakon dalam slot Akasia 'Tundukkan Playboy Itu' di TV3 tu..


Hero & Heroin






Read More

Review Novel | Cik Calla Lily dan Encik Bos

Monday, March 14, 2016

No comments

Assalamualaikum wbt..


Jumaat hari tu dapat juga aku habiskan pembacaan novel Cik Calla Lily dan Encik Bos (CCLEB) ni dengan jayanya... Harini aku nak review sikit pasal novel ni.. Kan dah janji.. huhu.. 

Novel CCLEB ni terbitan Karya seni dan ditulis oleh Airisz... Rasanya ni adalah novel pertama Airisz yang aku baca.. Yang lain-lain belom lagik.. Mungkin lepas-lepas ni aku akan baca sebab novel CCLEB ni best.. Yang aku tahu trademark Airisz untuk judul novel-novelnya adalah dengan menggunakan Cik dan Encik.. Semua tajuk novel yang ditulisnya ada Cik dan encik.. Haha.. kire trademark la tu kan..

Okeh.. Nak cite sikit pasal jalan cerita novel ni.. Untuk permulaan cerita, kita diperkenalkan dengan watak Cik Calla Lily atau nama sebenarnya Chinta Adara atau nama manjanya Cik Ta.. (eh.. eh.. cam cik ta a.k.a rozita chek wan lak.. haha) Cik Ta ni berumur 26 tahun tapi masih tiada pasangan hidup.. Cik Ta ni bekerja di bahagian Kewangan di sebuah syarikat swasta.. Di bahagian dia bekerja tu kebanyakan kakitangan wanita dah lanjut usia dan belum kawin.. Alah senang cakap ANDARTU la.. 

Emak Cik Ta dah bising-bising suruh Cik Ta kawin sebab takut anaknya menjadi andartu.. Cik Ta pula memang pantang la kalau dengan Duda....  Siap dikutuk-kutuknya siapa sahaja yang berstatus duda.. Huhu.. Dia dah bertekad kalau nak kawin mesti dengan yang single.. 

Adehh panjang lak nak cite satu-satu part dalam ni.. Yang boleh aku katakan cerita novel ni memang best.. Jalan cerita memang santai habis.. Bahasa memang selamba badak je.. Kalau korang baca memang boleh gelak sorang-sorang ye...

Cerita novel ni memang berkisarkan Andartu... duda... kawin.. konflik keluarga pun ada.. kasih sayang semestinya.. paling dasyat adalah gosip... Dorang memang suka bergosip... Yang pastinya bila baca novel ni rasa best sangat.. Rasa nak suami yang macam fahrain tu.. hahaha.. Ehh.. Lupa nak perkenalkan hero dalam cite ni kan.. Hero dia Encik bos a.k.a Fahrain.. Orangnya sangatlah romantik dan dalam masa yang sama sangat tegas... Perkahwinan Cik ta ngan Encik Fahrain ditentukan oleh keluarga ye.. Emak Cik Ta ngan Emak Fahrain adalah kawan baik.... 


Haa.. korang baca la sendiri sinopsis kat belakang ni.. Nak cerita satu novel ni tak terlaratnya aku.. hehe.. Review sikit-sikit dah le yekk!! Cuma satu aku nak cite camne Cik Ta dapat gelaran Cik Calla Lily tu.. Kesnya Cik Ta curi bunga Calla Lily kat Resort sebelum program Team Building anjuran syarikatnya tamat dan perbuatan dia tu sempat diperhatikan oleh Encik Bos.. Haha.. Encik Bos ni Fahrain la.. Yang akhirnya jadi bos si cik Calla Lily ni.. Dan Fahrain juga la yang menjadi jejaka misteri yang selalu hantar bunga Calla Lily dekat Cik Ta.. Romaktiknyeeeeee.... 

Serius weh novel ni best.. Cuma satu aje tak puas ati, ending dia cam tergantung.. habis camtu aje.. Pape pun tak rugi kalau beli sebab novel ni santai dan menceriakan hari-harimu.. cia.. cia.. cia.. Aku bagi 4 bintang untuk novel ni.. yey!!

Last sekali aku nak kongsi jugak qoute yang cik dalila si hot and seksi dalam novel ni... Qoute dia berbunyik cenggini.. "Hidup ni harus dijalani, bukan buat spekulasi tentang apa yang bakal berlaku akan datang. Nasib seseorang tak sama.." wahh aku ejas sikit kasi best agik.. haha..!! jangan mareeee...


Okey laa.. Sampai sini dulu review aku.. Selamat membeli dan membaca yek untuk korang...!!
Read More

Lama Tak Dating Dengan Novel..

Friday, March 11, 2016

No comments

Assalamualaikum wbt..


Baru-baru ni mood cam tak berapa nak baik.. Rasa bosan.. Rasa kosong.. Rasa meluat.. eh.. eh.. Haha.. Rasa meluat tu tak betul... hikhik.. Rasa rindu...!! apakah??? rindu ape yekk?? tanya pada diri... hurmm Rindu nak dating... dating dengan siapa?? ..............

Oh! dengan NOVEL rupenya.. Lama sungguh aku tinggalkan dunia pembacaan novel setelah berkecimpung dengan dunia pembacaan buku-buku berbentuk islamic... Tetiba aje rasa rindu nak baca novel balik... Bila aku teringat novel maka teringat jugak kawan aku yang pembaca dan pembeli novel tegar.. Haha.. Ape lagik terus wasap dia nak pinjam novel... Aku request buku yang boleh buat aku gelak.. Kan tengah bosan...




Maka esoknya ini la hasil pinjaman yang aku dapat... 3 buah novel terus dia suruh aku khatam... Haha.. Dulu masa bujang-bujang dulu boleh la hadam 1 buku sehari... Sekarang ni nak khatam 1 buku.. huh mencabar betul... Mane taknye.. asek berebut dengan si kecik tu...




Buku pertama untuk dibaca aku pilih Cik Calla Lily Dan Encik Bos tulisan Airisz... Kawan aku cakap buku ni best... Kelakar... Makanya aku pilih la buku ni dulu untuk santapan mata dan jiwa... Takat ni dah setengah buku aku baca... Nanti dah abeh baca aku buat la review pasal buku ni.. 






Siap ada chop ye.. hehe..









Read More