info
Showing posts with label info. Show all posts

Nestlé Sokong Kecelikan Braille Sumbang RM45,000 kepada Masyarakat Cacat Penglihatan

Monday, February 11, 2019

5 comments
Nestlé Sokong Kecelikan Braille Sumbang RM45,000 kepada Masyarakat Cacat Penglihatan  |  Selaras dengan matlamat Nestlé Malaysia untuk meningkatkan kualiti hidup dan menyumbang ke arah masa depan yang lebih sihat, pada 4 Februari baru-baru ini, Nestle Malaysia telah menyumbang bahan bacaan Braille bernilai RM45,000 kepada Yayasan Orang Buta Malaysia (YOBM). Bahan bacaan yang bersamaan 1,000 buku itu akan membantu 500 kanak-kanak buta dan cacat penglihatan.


Pn. Nirmalah Thurai, Pengarah Eksekutif Hal Ehwal Korporat, Nestlé Malaysia berkata, “Kami amat komited untuk membawa perubahan bermakna dalam kehidupan mereka yang memerlukan. Sebagai sebuah syarikat yang menyokong keterangkuman dan kepelbagaian budaya, kami percaya bahawa setiap insan sewajarnya diberi peluang yang sama untuk membaca dan menulis, termasuk golongan buta. Kecelikan braille adalah satu komponen penting dalam pendidikan kerana kemahiran ini membuka pintu dan menambah peluang untuk orang buta dan cacat penglihatan. Kami berharap sumbangan ini dapat membantu menambah baik kadar celik huruf dalam kalangan orang buta dan cacat penglihatan di Malaysia.


Menurut En. Silatul Rahim Dahman, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Bersama YOBM, “Kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Nestlé Malaysia kerana bermurah hati memberi sumbangan ini dan sekian lama menjadi penyokong kuat masyarakat buta. Sumbangan ini pasti akan memberi banyak manfaat kepada masyarakat kami, terutama sekali kanak-kanak. Di YOBM, kami percaya bahawa pendidikan boleh memutuskan kitaran diskriminasi dan kemiskinan, dan buku-buku ini pasti akan memberi peluang kesaksamaan kepada masyarakat kami.


Jom Kenali Nestle Malaysia

Nestlé merupakan pengeluar makanan dan minuman terbesar di dunia. Beribu pejabat di Switzerland, Nestlé beroperasi di 189 buah negara di seluruh dunia, dan seramai 328,000 orang kakitangan kami komited terhadap matlamat Nestlé, iaitu untuk mempertingkatkan kualiti kehidupan serta memainkan peranan untuk membina masa depan yang lebih sihat. Prestasi kami dipacu oleh strategi Pemakanan, Kesihatan dan Kesejahteraan kami.  

Menjana khasiat rakyat Malaysia sejak 1912, Nestlé telah meraih kepercayaan para pengguna kami menerusi jenama dan produk kami yang bermutu tinggi. Kami juga komited untuk mempertingkatkan kualiti kehidupan masyarakat di mana kami beroperasi, sambil mengekalkan kecemerlangan dan ketelusan produk Halal kami. Ini sejajar dengan janji kami untuk menawarkan GOOD FOOD, GOOD LIFE kepada semua. Untuk ketahui lebih lanjut tentang usaha kami menjana khasiat rakyat Malaysia melebihi seabad, sila layari www.nestle.com.my atau kunjungi laman Facebook kami di http://www.facebook.com/NestleMalaysia 


Read More

Prosedur Hukuman Sebatan Bagi Pesalah Syariah Kerana Musahaqah

Friday, September 7, 2018

10 comments
Prosedur Hukuman Sebatan Bagi Pesalah Syariah Kerana Musahaqah |  Baru-baru ini viral satu Malaysia tentang keputusan Mahkamah Syariah Terengganu yang telah menjatuhkan hukuman sebat ke atas dua orang wanita kerana cubaan melakukan hubungan sejenis (Lesbian)... Hukuman sebat seumpama ini adalah yang pertama dilaksanakan di Malaysia terhadap pesalah yang didakwa di bawah Seksyen 30 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Syeksyen 59(1) Enakmen Yang Sama Kerana Musahaqah (Lesbian).

Rentetan dari kontrovesi yang berlaku ini, timbul pelbagai reaksi di kalangan rakyat Malaysia... Ada yang berpandangan positif dan tidak kurang juga yang memberi reaksi negatif.. Reaksi negatif itu mungkin disebabkan kurangnya pemahaman orang ramai terhadap pelaksanaan hukuman tersebut..

Jom sama-sama faham akan prosedur hukuman sebatan bagi pesalah syariah kerana Musahaqah ini.. Boleh rujuk info-grafik kat bawah ni ye..


Jika diteliti prosedur hukuman sebat yang dijalankan oleh Mahkamah Syariah ini, ia ternyata berbeza daripada hukuman sebat yang dijatuhi oleh Mahkamah Sivil kerana ia lebih lembut dan ringan berbanding sebatan yang dilaksanakan oleh Mahkamah Sivil.. Cara sebatan yang dilakukan adalah dengan pukulan yang sederhana menggunakan rotan yang kecil dan tidak boleh kena bahagian muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit pesalah..

Tujuan hukuman ini dijalankan adalah untuk memberi pengajaran kepada pesalah agar mereka menginsafi perbuatan yang bercanggah dengan hukum agama yang telah mereka lakukan.. Oh ya, hukuman ini dijalankan di dalam dewan sambil disaksikan oleh kira-kira 100 orang.. Ini sekaligus dapat memberi pengajaran juga kepada mereka yang menyaksikannya..

Moga kita semua juga mengambil pengajaran dari kejadian ini dan sekaligus dijauhi dari perkara-perkara seperti ini.. Insyaallah..


Read More

Pekeliling Waktu Bekerja Di Bulan Ramadhan Tahun 2018

Tuesday, May 15, 2018

5 comments
Pekeliling Waktu Bekerja Di Bulan Ramadhan Tahun 2018  |  Puasa dah dekat ni uolls.. Esok lusa dah.. Korang yang mana bekerja dalam sektor awam, dah isi ke borang Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) untuk bulan Ramadhan nanti? Kalau belum tu, bolehlah isi cepat-cepat nanti tak sempat pulak Ketua Jabatan nak beri kelulusan.. Macam biasalah, bulan Ramadhan kita akan diberi kelonggaran untuk pulang lebih awal setengah jam daripada biasa.. Tetapi rehat pun setengah jam aje hokeh!! Kire balance la kan.. 

Pekeliling Waktu Bekerja Di Bulan Ramadhan Tahun 2018, Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) Bulan Ramadhan Tahun 2018
Pekeliling Waktu Bekerja Di Bulan Ramadhan Tahun 2018

Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) Bulan Ramadhan Tahun 2018 ini sebenarnya terkandung didalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2017 - Penambahbaikan Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) Di Agensi Kerajaan Persekutuan yang telah dikeluarkan pada 22 Disember 2017... Pekeliling ini berkuatkuasa mulai 01 Januari 2018..

Untuk memudahkan korang, aku up terus kat disini Jadual Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) Bulan Ramadhan Tahun 2018 untuk rujukan korang.. Jom check waktu mengikut negeri masin-masing..




Kalau korang nak print atau nak terus rujuk pekeliling tersebut, korang bolehlah klik kat SINI.. 

Semoga Ramadhan kali ini membawa lebih keberkatan kepada kita dan kita dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna.. Aku ucapkan Selamat menyambut Ramadhan kepada seluruh umat Islam diatas muka bumi ALLAH SWT ini.. Jadikan Ramadhan kali ini, Ramadhan yang paling bermakna buat kita.. Insyaallah.. 


Read More

Jadual Berbuka Puasa Dan Imsak Bagi Negeri Pahang 2018

Saturday, May 5, 2018

5 comments
Jadual Berbuka Puasa Dan Imsak Bagi Negeri Pahang 2018  |  Assalamualaikum wbt.. Tinggal beberapa minggu lagi kita umat Islam akan menyambut bulan penuh keberkatan, Bulan Ramadhan.. Korang dah bersedia ke fizikal dan mental untuk menghadapi bulan Ramadhan ni.. Yela, selama sebulan kita akan menahan lapar dan dahaga... Bukan itu sahaja ye, mulut pun kena puasa dari berkata-kata benda yang tak elok.. Tinggalkan title 'makcik bawang' dan 'pakcik bawang' buat seketika.. Eh!! Bukan seketika, kalau boleh buat selama-lamanya.. Hiks.. 


Orite, kali ni aku nak kongsikan dengan korang Jadual Berbuka Puasa dan Imsak Bagi Negeri Pahang 2018 supaya dapat menjadi rujukan kita bersama di bulan puasa nanti.. Untuk negeri-negeri lain, aku akan sertakan pautan di akhir entry nanti ye...

Jadual Berbuka Puasa Dan Imsak Bagi 
Negeri Pahang Darul Makmur
Tahun 1439/H2018M


ZON 1 : PULAU TIOMAN



ZON 2 : ROMPIN, PEKAN, MUADZAM SHAH & KUANTAN



ZON 3 : MARAN, CHENOR, JENGKA, TEMERLOH, BERA & JERANTUT



ZON 4 : BENTONG, RAUB & KUALA LIPIS



ZON 5 : GENTING SEMPAH, JANDA BAIK & BUKIT TINGGI



ZON 6 : BUKIT FRASER, GENTING HIGHLANDS & CAMERON HIGLANDS


Untuk paparan yang lebih jelas, sila klik pada gambar


Bagi negeri-negeri lain, korang boleh klik SINI..


Semoga puasa kita pada tahun ini membawa keberkatan yang berganda dan dapat kita melakukan lebih banyak ibadah dengan sempurna sepanjang bulan ramadhan nanti.. Jauhi segala keburukan dan dekati segala kebaikan, insyaallah apa yang kita lakukan akan diberkati.. Selamat menyambut Ramadhan 2018.. Sama-sama kita perbaiki ibadah puasa kita..


Read More

Tarikh Bayaran Khas Tahun 2017 Bagi Penjawat Awam Dan Pesara Kerajaan

Friday, December 15, 2017

11 comments
Tarikh Bayaran Khas Tahun 2017 Bagi Kakitangan Kerajaan Dan Pesara  |  Alhamdulillah.. Tarikh bagi  Bayaran Khas Tahun 2017 untuk kakitangan kerajaan dan juga pesara telah diumumkan.. Kebetulan pulak tarikh bayaran  tersebut dibuat sebelum tarikh ayah mertua aku berangkat ke tanah suci Mekah.. Jadi, dah tak perlu runsing pasal modal nak hantar beliau nanti... Syukur Alhamdulillah, dipermudahkan olehNYA.. 

bonus 2018, bonus 2017, bayaran khas tahun 2017, bonus kakitangan kerajaan, bantuan khas 2018
Tarikh Bayaran Khas Tahun 2017 Bagi Penjawat Awam Dan Pesara Kerajaan

13 Disember 2017, Pekeliling bagi Bayaran Khas Tahun 2017 telah pun dikeluarkan dan tarikh Bayaran Khas Tahun 2017 adalah pada 08 Januari 2018.. Bagi penjawat awam akan menerima sebanyak RM1,000 manakala bagi Pesara Kerajaan pula akan menerima RM 500.. Alhamdulillah rezeki tahun ni lebih sikit berbanding tahun-tahun sebelum ni.. Bagi mereka yang mempunyai anak yang masih bersekolah, pastinya sangat mengharapkan bantuan khas ini kan, bagi menampung keperluan persekolahan anak-anak.. Haaa korang yang tak de anak sekolah tu, apa plan korang? Nak guna duit tu untuk apa? Atau sebagai tabungan untuk masa hadapan?

Hurmm bagi aku pula, dengan duit RM1000 yang bakal aku terima nanti, aku nak bayar hutang piutang aku seperti Cukai Tanah tanpa sedar yang dah 2 tahun tak berbayar... Adeh.. Kenapalah aku cuai sangat yek.. Cukai Pintu yang masih tertunggak tu pun aku nak settle semua sekali supaya tak mengganggu fikiran aku ni.. Haha.. Selebihnya, aku nak buat back up untuk hantar ayah mertua pergi umrah nanti... Bila hutang settle, barulah boleh hidup tenang dan bersenang lenang tanpa perlu fikir apa-apa dah pasal hutang..  Tak gitu? Haha... Serius weh, kalau berhutang ni rasa semak otak..

Ok, kalau korang nak tengok Pekeliling Bayaran Khas Tahun 2017 yang dikeluarkan oleh JPA pada 13 Disember 2017 yang lalu, korang boleh klik SINI ye..


Read More

Gegar Vaganza 2017.. Anda Team Siapa?

Monday, November 27, 2017

5 comments
Gegar Vaganza 2017.. Anda Team Siapa?  |  Sekarang jam menunjukkan 2.32 pagi.. Tapi mata masih segar bugar lagi tak mahu lelap.. Sejak bercuti pantang ni, selalu aje tidur lewat.. Rasa mengantuk entah kemana menghilang.. Huhuhu.. Ok, aku sebenarnya baru je habis tonton Gegar Vaganza 2017 Minggu ke-5 ni di youtube.. Yelah, nak tengok live di Astro Ria, malas nak langgan.. Jadi, tengok di youtube aje la.. Hehe..

liza hanim, lan kristal, gegar vaganza, syura, hazami, gv2017,

Korang team siapa untuk tahun ni? Aku rasa tahun ni ramai yang  mantap-mantap.. Mula-mula aku team Liza Hanim dan Lan Kristal.. Lepas tengok konsert minggu ke-5 ni, dah rasa nak tambah team lagi... Haha.. Syura dan Hazami.. Memang mantap gile la Syura nyanyi lagu Sekuntum Mawar Merah (Ella).. Memang patut dipuji.. Hazami pulak, aku rasa dia konsisten setiap minggu dan nyanyian dia memang best dan sedap di dengar.. Tak hairanlah kan dia jadi seorang guru muzik.. 


Liza Hanim memang aku minat dia dari dulu lagi.. Vokal dia memang mantop tak yah nak cakap la.. Aku suka lagu-lagu dia.. Dulu-dulu kalau pergi karok, mesti nyanyi lagu dia.. Sampai nak terkeluar anak tekak.. Lagu dia kebanyakannya bernada tinggi.. Huiii mencabar betul... 

Tapi minggu ke-5 ni agak kecewa sikit sebab Liza Hanim nyanyi tak berapa ok.. Hurmm.. Mungkin jugak lagu Dayang Nurfaizah ni agak susah untuk dibawa kot... Aku sendiri pun tak boleh nak hadam melodi lagu Lelaki Terangung ni.. Susah sangat.. Sampai ke sudah aku tak karok lagu ni.. Haha.. Tak reti wehhh.. 


Lan Kristal pun aku suka sebab vokal dia.. Lain dari yang lain... Kengkadang rasa cam Awie pun ada jugak.. Haha.. Mungkin aku ni peminat Awie kot.. Ekeke.. Apa-apa pun aku memang suka dengan vokal Lan.. Mantap meletop gituu.. Perfomance dia setiap minggu pun best wehh.. Kagum aku dengan dia.. Harap-harap dia dapat ke final.. Manelah tahu ada rezeki jadi juara kan.. InsyaAllah.. 

Ada masa nak try duet dengan Lan la kat Smule.. Berangan gitu aku.. Yelah kat Smule aje kite dapat duet dengan retis ni.. Tapi rasanya sekarang Lan dah tak sempat kot buat OC sebab bizi dengan GV kan.. Mungkin nextime lepas abes GV ada la tu kot dia berSmule balik.. Hiks..

Minggu ni Elyana terkeluar.. Minggu depan siapalah pulak agaknye ye... Kene tunggu dan lihat ajo lah jawabnye... Apa-apa pun jihan dan nabil menten kelakar.. Tak tun tuang.. Tak tun tuang... 






Read More

Semakan Keputusan Peperiksaan Secara Online Melalui SAPS

Monday, October 30, 2017

13 comments
Semak Keputusan Peperiksaan Anak Secara Online Melalui SAPS  |  Dalam era teknologi yang serba canggih ini dan zaman maklumat di hujung jari, pencarian dan penyampaian maklumat secara cepat dan tepat adalah penting.. Ia dapat menjimatkan masa dan meningkatkan kecekapan semua pihak di samping memberikan kemudahan untuk mengakses maklumat pada bila-bila masa dan di mana sahaja.. Selaras dengan perkembangan teknologi masa kini, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah memudahkan para ibu bapa yang mempunyai anak-anak bersekolah untuk membuat semakan keputusan peperiksaan secara online dengan memperkenalkan Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS).

saps ibu bapa, sistem analisis peperiksaan sekolah, kementerian pendidikan malaysia, saps, semak keputusan peperiksaan, keputusan peperiksaan online
Semakan Keputusan Peperiksaan Secara Online Melalui SAPS 

Apa itu SAPS Ibu Bapa?
Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) merupakan satu sistem online yang diwujudkan oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk menyimpan data-data peperiksaan sekolah di seluruh Malaysia. Sistem ini boleh memudahkan ibu bapa dan pelajar membuat semakan keputusan peperiksaan, serta guru untuk memasukkan markah peperiksaan secara online.. Sistem SAPS ini juga boleh diakses dan digunapakai oleh pihak sekolah, KPM, JPN dan PPD..

Aku yakin ini adalah satu berita baik buat ibu bapa diluar sana terutamanya bagi mereka yang terlalu sibuk dengan kerjaya sehingga tak punya masa untuk melihat atau mengambil keputusan anak-anak di sekolah.. Betul tak? Sekarang ibu bapa dah boleh semak keputusan anak-anak secara online sahaja.. Tak perlu lagi ke sekolah.. Hanya perlu berada di depan PC mahupun smartphone dah boleh mengetahui dan memantau perkembangan prestasi pelajaran anak-anak... Sangat mudah kan.. Segalanya hanya di hujung jari sahaja.. Jimat masa dan tenaga.. Dah tahu cara semak? Haa kalau belum tahu, jom lihat cara semaknya..

Cara Semakan SAPS Ibu Bapa

Ok, sebelum aku ajarkan cara semakan aku nak maklumkan terlebih dahulu bahawa semakan keputusan peperiksaan secara online ini hanya melibatkan pelajar sekolah rendah dari darjah 1 hingga 6 dan sekolah menengah dari tingkatan 1 hingga 5 sahaja.. Segala keputusan peperiksaan boleh disemak melalui laman SAPS kecuali peperiksaan UPSR, PT3 dan SPM.. Keputusan bagi ketiga-tiga peperiksaan awam ini hanya boleh diambil di sekolah sahaja ok!.. Jom belajar cara semak..

Langkah-langkah Menyemak Keputusan Peperiksaan Pelajar 

Ibubapa/penjaga boleh membuat semakan dengan mengikuti langkah-langkah seperti berikut :-

1Layari laman web SAPS Ibu bapa di https://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/



2.  Masukkan No. Kad Pengenalan/Sijil Lahir pelajar dan klik 'Cari'..


3. Pilih negeri dan klik 'Cari Di Sini' untuk cari nama sekolah.. Dah jumpa nama sekolah, klik 'Semak'..


4. Pilih tahun peperiksaan..


5. Pilih jenis peperiksaan... Seterusnya klik 'Papar Slip Keputusan' untuk lihat keputusan peperiksaan dan klik 'Papar Markah Peperiksaan' untuk lihat semua markah bagi setiap peperiksaan yang telah diduduki pada tahun tersebut..


Contoh paparan Slip Keputusan dan Analisa Markah Peperiksaan


Mudahkan.. Dengan adanya SAPS Ibu Bapa ni, rasanya tiada alasan lagi untuk ibu bapa beralasan tidak ada masa mengikuti perkembangan prestasi akademik anak-anak kerana sistem ini boleh digunakan dimana sahaja anda berada... Janji ada talian internet.. Hehe.. 

Selain SAPS, Kementerian Pendidikan Malaysia juga telah menubuhkan satu lagi laman web iaitu sistemkpm.com.. Mesti korang tertanya-tanya kan apa tujuan laman web tersebut ditubuhkan... Jadi, di sini aku ceritakan serba sedikit berkenaan laman web tersebut..



Sistemkpm.com merupakan sebuah forum yang baru ditubuhkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk membekalkan informasi berkenaan sistem-sistem KPM... Sebelum ini, kakitangan kerajaan seperti guru-guru terpaksa menghantar email untuk pertanyaan dan menunggu agak lama untuk mendapatkan jawapan.. Jadi, dengan adanya forum ini, segala pertanyaan yang sering diajukan tidak perlu lagi ditujukan kepada pegawai melalui email..

Nampaknya segalanya akan menjadi lebih mudah selepas ini dengan adanya forum seperti ini.. Kenapa lebih mudah? Yelah, hanya melalui forum ini segala pertanyaan dan permasalahan yang berkaitan ada jawapannya.. Betul tak? Tapi apa kaitannya sistemkpm.com ini dengan SAPS Ibu Bapa? Ada kaitannya... Melalui sistemkpm.com ini juga, korang boleh dapatkan maklumat terperinci tentang SAPS Ibu Bapa... Lihat anak panah dalam gambar diatas... Itulah kaitannya.. Hehe.. Jadi, dengan hanya melayari laman web sistemkpm.com ini, korang dapat pelbagai maklumat.. Mudahkan...

Oklah, aku harap artikel ini dapat membantu dalam menyemak keputusan peperiksaan anak-anak anda.. Semoga dengan adanya sistem ini, ianya akan menjadi titik tolak kepada ibu bapa dalam memantau perkembangan prestasi akademik anak-anak dan lebih mengambil berat tentang pelajaran mereka.. Sekaligus dapat mengatur jadual pembelajaran anak dengan lebih baik mengikut prestasi mereka.. 


Read More

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1

Thursday, September 7, 2017

3 comments
Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1 | Mohd Zaki Yamani Azman 28, atau lebih di kenali dengan pangilan Zaki Bijak. Berasal dari Jerantut Pahang, Zaki di diagnos menghidap kanser darah atau Hodgkin Lymphoma Tahap 3, ekoran bengkak di belakang leher pada Julai 2014. Namun beliau telah berhasrat ingin melengkapkan misi Hitch Hike ke seluruh kepulauan Borneo dengan hanya berbekalkan RM1 yang telah bermula pada 29 Ogos 2017 lalu.

Dengan membawa misi menjelajah #cancerbukantiketuntukmati dalam erti kata lain cancer bukan bermakna kematian. Zaki menjelajah dengan hanya menumpang kenderaan orang awam dalam menyampaikan mesej tersebut. Negeri di bawah bayu, Sabah merupakan destinasi pertama beliau.

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Gambar Zaki Bijak Ketika ingin bertolak ke Sabah.
Walaupun beliau menghidap kanser tahap ke 3 , namun beliau tak pernah berputus asa dan menganggap bahawa penyakit ini merupakan satu semangat untuk beliau terus berjuang dan mengembara bagi memberitahu kepada semua bahawa #cancerbukantiketuntukmati.

''Program ini diinspirasikan rakan saya dari Finland yang pernah menumpang di rumah saya semasa mengembara. 

''Jadi, untuk program ini saya menyiapkan diri dengan maklumat berkaitan perjalanan, dokumen penting seperti lesen, mykad, wang RM1, sedikit pakaian dan peralatan khemah. 

''Tetapi, saya sangat bersyukur hidup di bumi Malaysia yang tinggi budi pekerti.. Walaupun tidak saling mengenali, saya bukan sahaja dibenarkan menumpang kenderaan, malah diajak bermalam dan diberi makan di rumah mereka sebelum meneruskan perjalanan pada keesokan hari,'' Zaki Bijak.

Menerusi laman Facebook beliau Zaki Bijak kini beliau telah 50% mengeliligi Kepulauan Sabah. Dan bakal menamatkan kembara Borneo Sabah dan masuk kepulauan Sarawak Pula. Sepanjang perjalananan beliau juga, beliau banyak memuji masyarakat Sabah yang sangat prihatin dan bantuan dari pelbagai bentuk. Allahamdulilah Orang Sabah Bagus Bah !!!!

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.
Kalau korang nak ikuti kisah beliau yang penuh liku-liku, korang boleh la follow Facebook beliau, setiap detik perjalanan beliau akan dikongsikan bersama anda. Yang pastinya kekuatan dan ketabahan beliau sungguh luar biasa bukan seperti pesakit Kanser.

Jika ada yang ternampak atau terserempak dengan beliau, jangan segan-segan hulukan bantuan tau.. Sesungguhnya tangan yang memberi itu lebih baik dari menerima. Bukan wang ringgit yang di pinta namun nilai kemanusia itu lebih bermakna.

Jom kita support Zaki Bijak dalam misi ''CANCER FIGHTER'' Jelajah Borneo Dengan RM1 #cancerbukantiketuntukmati.

Segala pertanyaann atau bantuan yang ingin di salurkan ( mana tahu beliau singgah perkampungan anda ) boleh la berhubung terus dengan beliau. PM je kat facebook Zaki Bijak.

Kredit : Sabahanblogger.com






Read More

Kembara Jom Jimat Elektrik

Thursday, August 17, 2017

7 comments
Kembara Jom Jimat Elektrik  |  Pada 27 Julai 2017 yang lalu seramai 26 orang pelajar dan 3 guru pembimbing dari SMK Telok Panglima Garang (SMKTPG), Kuala Langat, Selangor telah berkunjung ke Taman Seri Medan yang terletak di Telok Panglima Garang untuk menjalankan program Kembara Jom Jimat Elektrik sempena pertandingan Toyota Eco Youth (TEY) 2017. SMKTPG dipilih mewakili negeri Selangor dalam program tersebut di peringkat kebangsaan. Kumpulan pelajar dari SMKTPG yang dikenali sebagai Team Eco Panglima ini telah menjalankan program Kembara Jom Jimat elektrik selama 3 bulan.    

 jimat elektrik, smk telok panglima garang, jom jimat elektrik, toyota eco youth, team eco panglima
 Team Eco Panglima bersama guru pembimbing, Pn. Norazimah yang berdiri dua dari kanan  

Meningkatkan kesedaran kepada penduduk tentang kepentingan menjimatkan elektrik 

Tujuan program Kembara Jom Jimat Elektrik ini adalah untuk meningkatkan kesedaran kepada penduduk Taman Seri Medan tentang kesan penggunaan elektrik yang berlebihan kepada alam sekitar. Kesan penggunaan elektrik yang berlebihan ini membawa kepada pemanasan sejagat.   

Menjadi tanggungjawab Team Eco Panglima untuk memberi kesedaran kepada penduduk setempat akan kesan negatif penggunaan elektrik yang berlebihan ini disamping memberi tips menjadi pengguna yang bijak kepada penduduk Taman Seri Medan.    

jimat elektrik, smk telok panglima garang, jom jimat elektrik, toyota eco youth, team eco panglima
Bersama salah seorang penduduk Taman Seri Medan ketika menjalankan soal selidik 

Puan Norazimah Abd Talib selaku guru pembimbing Team Eco Panglima berkata, "Kami telah menyebarkan risalah tentang penggunaan serta kepentingan penjimatan elektrik kepada para penduduk di Taman Sri Medan tersebut. Disamping itu, kami juga menerangkan cara-cara untuk menjimatkan elektrik, seterusnya mengurangkan kadar bayaran bil elektrik."   

jimat elektrik, smk telok panglima garang, jom jimat elektrik, toyota eco youth, team eco panglima
Bunting Kembara Jom Jimat Elektrik di Taman Seri Medan 

"Melalui pemerhatian dan maklumat yang kami peroleh ketika pertama kali beramah mesra bersama para penduduk Taman Sri Medan, kadar bayaran bil elektrik mereka mencecah RM200 - RM500. Walau bagaimanapun, kami telah mencadangkan beberapa langkah untuk mengurangkan jumlah bil tersebut. Lawatan kali kedua pada bulan Julai, kami memperoleh keputusan yang agak mengejutkan di mana terdapat penduduk yang berjaya mengurangkan jumlah bil mereka daripada RM500 kepada RM200 ke atas dengan menggunakan langkah-langkah yang dicadangkan oleh kami.
Beliau mengakhiri wawancara dengan berharap agar lebih ramai lagi penduduk dapat mengurangkan kadar bayaran bil elektrik di samping dapat mengurangkan kesan penggunaan elektrik yang berlebihan kepada alam sekitar. 


Read More

Cara Untuk Hilangkan Pijar Tangan Akibat Pedas Cili

Friday, August 4, 2017

23 comments
Cara Untuk Hilangkan Pijar Tangan Akibat Pedas Cili  |  Alkesahnya nak dijadikan cerita.. Semalam aku bercuti disebabkan tak berapa nak larat pergi kerja.. Rajin la pulak memasaknya semalam... Dah alang-alang bercuti, bolehlah memasak, ye dak? Semalam aku bikin Ikan Keli Berlada.. Tabiat aku kalau masak ikan keli berlada ni, mesti aku buang semua bijik lada.. Memang tak lalu dek tekak nak makan bijik lada.. Bukanlah tak de langsung, ada juga tapi tak de la banyak.. Hehe.. Kemain aku kerjakan lada semalam.. Dengan tak bersarung tangannya.. Sarung tangan plastik tu dah habis.. Makanya, dah siap masak tu hangatlah wehhh tapak tangan ni... Berpijar-pijarrrr tapak tangan guweeee!!.. Tak senang duduk jadinya.. Untuk menghilangkan pijar ni aku pun suruhlah encik suami google cara untuk hilangkan pijar tangan akibat pedas cili.. Dapatlah beberapa cara dan aku cuma try 2 cara jerk.. Moh aku kasitau..

Cara Untuk Hilangkan Pijar Tangan Akibat Pedas Cili
Cara Untuk Hilangkan Pijar Tangan Akibat Pedas Cili

Banyak caranya untuk hilangkan pijar ni sebenarnya, tapi aku upkan yang aku try aje la yek.. Sebab cara yang aku try tu memang berkesan.. Sekejap aje pijar tangan dah hilang..


Cara Untuk Hilangkan Pijar Tangan Akibat Pedas Cili

01. Ramas Beras

sumber foto : google

Cara pertama adalah dengan meramas beras... Rumah korang mesti ada beras kan... So, amek sedikit beras dan ramas beberapa minit sehingga rasa pijar tu berkurangan atau hilang... Pastu boleh la basuh tangan korang tu.. Aku cuba semalam memang berkesan.. Siap dapat tapak tangan yang lembut lagik hasil dari meramas beras tersebut.. Ekeke..


02. Rendam Tangan Dalam Air Garam

sumber foto : google

Lepas aku ramas beras tu, aku cuba pulak rendam tangan dalam air garam.. Saje je aku guna dua cara nak tengok berjaya ke idok.. Lepas aku ramas beras tu, masih ada sikit rasa pijar di hujung jari.. Jadi aku guna pulak cara kedua dengan merendam tangan dalam air garam beberapa minit.. Lepas rasa pijar dah hilang, bolehlah cuci tangan.. Hehe.. 

Memang berkesan kedua-dua cara ni.. Alhamdulillah, lepas hilang pijar tangan barulah aku ada selera nak makan nasi lauk ikan keli berlada yang aku masak tu.. Kalau tidak, dok berkibas-kibas ajelah tangan aku... Kalau korang terkena pijar tangan akibat lada, boleh la cuba 2 cara ni.. Atau pun, ada banyak lagi cara sebenarnya.. Korang boleh tengok kat link ni --->  https://siraplimau.com/cara-hilangkan-pijar-tangan-pegang-cili/

Selamat mencuba.. !!


Read More

Harga Petrol Naik Lagi!

Thursday, July 13, 2017

16 comments
Harga Petrol Naik Lagi!  |  Setelah harga petrol turun mendadak semasa musim perayaan yang lalu, kini harga petrol kembali meningkat dari semasa ke semasa.. Minggu ni harga petrol naik lagi! Berikut adalah senarai kenaikan harga petrol mingguan dari tarikh 13 Julai hingga 19 Julai 2017..

harga petrol mingguan
Harga Petrol Mingguan

sumber : SINI


Read More

Tarikh Akhir Pengeposan Pos Laju Sebelum Hari Raya Aidilfitri 2017

Tuesday, June 13, 2017

11 comments
Tarikh Akhir Pengeposan Pos Laju Sebelum Hari Raya Aidilfitri 2017  |  Hi korang! Dah siap ke persiapan rasaya korang? Baju raya dah beli? Haaa kalau belum beli tu dan berhajat nak beli secara online, korang kene beli cepat-cepat.. Nanti tak pasal-pasal baju raya tak sempat sampai sebabnya Pos Laju dah buat pengumuman tarikh akhir pengeposan Pos Laju sebelum Hari Raya Aidilfitri nanti.. 

pos malaysia, poslaju, tarikh akhir pengeposan pos laju,
Tarikh Akhir Pengeposan Pos Laju Sebelum Hari Raya Aidilfitri 2017

Korang dah tahu ke bila tarikh akhirnya? Sebagai seller, aku rasa kebanyakannya dah ambil maklum tentang perkara ni kan... Kalau korang sebagai pembeli, mungkin ada yang belum tahu kot.. Kalau ada yang masih belum tahu, moh le kite pakat tengok bila tarikh akhir untuk pengeposan barang.. Jom baca memo dari Pos Laju malaysia ni..



Tarikh akhir untuk pengeposan adalah pada 21 Jun 2017 (Rabu) ye.. Kalau ada yang nak beli barang untuk raya secara online, boleh lah buat segera sebelum 21hb ni... Kalau tak jawabnya korang pakai ajelah baju raya tahun lepas.. hehe.. Ngeeeee...!!




Read More

Bonus Raya 2017 Untuk Kakitangan Awam Dan Pesara

Friday, June 2, 2017

11 comments
Bonus Raya 2017 Untuk Kakitangan Awam Dan Pesara  |  Alhamdulillah.. Siaran Media berkenaan Bonus Raya bagi tahun 2017 iaitu Bantuan Khas Kewangan Bersempena Hari Raya Aidilfitri 2017 telah dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia hari ini... Hampir 1.6 juta penjawat awam akan menerima bonus raya iaitu sebanyak RM 500 manakala Pesara pula sebanyak RM 250 bagi persediaan menyambut Hari Raya Aidilfitri tahun ini.. 

bonus raya 2017
Siaran Media Bonus Raya 2017

Semoga dengan adanya bonus raya ni dapatlah mengurangi bebanan kita untuk sambut Aidilfitri nanti.. Untuk mendapatkan Pekeliling Bantuan Khas Kewangan Tahun 2017 boleh klik kat SINI ye..


Baca juga :



Read More

Kenapa Kita Ditakdirkan Bertemu Orang Yang Salah

Wednesday, May 31, 2017

10 comments
Kenapa Kita Ditakdirkan Bertemu Orang Yang Salah  |  Bila sebut jodoh pertemuan ni, mungkin ada dikalangan kita yang merasakan yang dirinya dipertemukan dengan orang yang salah.. Lebih tepat, bukan seseorang yang mereka impikan... Manusia mana ada yang perfect ye dak?? Semua tak sempurna.. Pasti ada kekurangannya.. Cumanya, bila dah merasakan diri dipertemukan dengan orang yang salah tak kiralah x-kekasih ke, x-wife ke, x-husband ke atau apa saje xxx pasti akan membawa gundah sepanjang kehidupan mereka.. Rasa tak bahagia.. Rasa tak selesa dengan pasangan.. Mungkin ada juga yang timbul perasaan benci.. Betul tak?? Sesungguhnya ada sebabnya ALLAH SWT tu pertemukan kita dengan pasangan kita.... DIA lebih mengetahui segala-galanya.. DIA lebih tahu apa yang terbaik buat diri kita..

sumber foto : rusydee artz

Yang kita suka itu belum tentu ianya baik buat kita.. Sebaliknya yang kita tak suka itu tak semestinya ianya buruk buat kita.. Sesungguhnya ALLAH SWT itu lebih Maha Mengetahui..

Kenapa Kita Ditakdirkan Bertemu Orang Yang Salah?

  • Memang ALLAH sengaha menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh sebenar, masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.
  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik..
  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH dalam apa jua keadaan.
  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita mendapat kasih sayang yang terbaik khas untuk diri kita.
  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa ALLAH itu Maha Pemurah dan Penyayang kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.
  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yang mana tidak semua orang berpeluang untuk megalaminya.
  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita jadi manusia yang hebat jiwanya.
  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa cinta yang terbaik hanya apabila kita bersama-sama ALLAH.
  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih mengenali kehidupan yang tidak selamanya kekal.

Read More

Panduan Ringkas Solat Terawih Di Rumah

2 comments
Panduan Ringkas Solat Terawih Di Rumah  |  Awal Ramadhan lagi entry ni bertapa dalam draft... 5 Ramadhan barulah berkesempatan untuk publish.. huhu.. Korang camne terawih?? Penuh ke setakat ni?? Bagi aku sendiri agak sukar ke masjid untuk melaksanakan solat Terawih.. Anak masih kecil.. Sukar dikawal.. Kang tak pasal-pasal atas belakang orang dia naik.. Haha!! So, lebih sesuailah bagi aku untuk melaksanakannya di rumah sahaja... Bagi ibu-ibu yang tak berkesempatan untuk ke masjid melaksanakan solat terawih, bolehlah ikut Panduan Ringkas Solat Terawih Di Rumah seperti yang aku upkan kat bawah ni ye.. :)

PANDUAN RINGKAS SOLAT TERAWIH DI RUMAH

Panduan Ringkas Solat Terawih Di Rumah








Sumber : http://alturl.com/j4gxo

Semoga dengan perkongsian ni, dapatlah menjadi panduan buat korang semua yang tak berkesempatan ke masjid untuk menunaikan solat Terawih.. Dan semoga ibadah puasa kita kali ni diberkati olehNYA..





Read More

Cuti Perayaan Persekolahan 2017 Rasmi Dari KPM

Tuesday, May 30, 2017

7 comments
Cuti Perayaan Persekolahan 2017 Rasmi Dari KPM  |  Ada lagi tak dikalangan korang yang bergelar ibubapa kepada anak-anak yang masih bersekolah tapi belum tahu tentang Jadual Cuti Perayaan Persekolahan Bagi Tahun 2017? Kalau ada moh le aku kasitau sikit ye tentang perihal ni.. Untuk makluman mommies and daddy, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telahpun mengeluarkan surat siaran KPM Bilangan 18 Tahun 2016 bertarikh 13 Disember 2016 berkenaan Takwin Penggal dan Cuti Persekolahan Tahun 2017 Bagi Sekolah Kerajaan dan Sekolah Bantuan Kerajaan. 


Sebenarnya takwin penggal dan cuti persekolahan ni bukan saja penting buat ibubapa pelajar tapi juga pada guru-guru.. Dengan adanya takwin ni, senanglah para guru untuk merancang aktiviti untuk pembangunan pelajar sepanjang tahun 2017 ni.. Bila dah dekat nak raya ni, mesti ibubapa nak merancang percutiankan.. Ada yang nak balik kampung la.. Ada jugak yang nak bercuti kemana-mana dengan family.. Dengan adanya jadual cuti perayaan ni, bolehlah rancang percutian dengan lebih selesa.. Tak gitu?? Jom tengok Jadual Cuti Perayaan Persekolahan Bagi Tahun 2017.


Jadual dah ada.. Jadinya, korang bolehlah rujuk dan rancang cuti perayaan korang ye.. Kalau nak lebih detail, korang boleh baca surat siaran yang dah dikeluarkan oleh KPM.. Aku upkan kat bawah ni.. Klik aje link yang aku kasi bawah ni yek.. Selamat merancang percutian buat korang semua.. :)



Read More