Top Social

Murtabak Mengkasar | Murtabak Sedap Menjadi Pilihan Ramai Di Kuantan

Thursday, January 03, 2019
Murtabak Mengkasar | Murtabak Sedap Menjadi Pilihan Ramai Di Kuantan  |  Nampaknya projek jalan-jalan cari makan geng-geng blogger pantai timur pada hujung minggu yang lalu bukan terhenti setakat di Restoran Bummbu Nasi Singgey sahaja tetapi diteruskan pula dengan minum petang di gerai Murtabak Mengkasar Bukit Sekilau pula.. Dah agak lama jugak aku tak merasai keenakan Murtabak Mengkasar ni.. Tak dinafikan, Murtabak Mengkasar adalah murtabah sedap yang menjadi pilihan ramai orang di Kuantan ni malah mereka dari luar kuantan juga..

Murtabak Mengkasar | Murtabak Sedap Menjadi Pilihan Ramai Di Kuantan

Murtabak Mengkasar Bukit Sekilau

Murtabak Mengkasar di Jalan Bukit Sekilau ni sebenarnya sudah lama beroperasi iaitu lebih kurang 17 tahun lamanya.. Sememangnya murtabak mengkasar ini sangat terkenal di Pekan dan juga Kuantan malahan ia juga sudah menjadi satu jenama murtabak di Negeri Pahang.. Kalau korang nak tahu, Murtabak Mengkasar ini telah menjadi santapan kegemaran bagi kerabat Diraja Pahang dan ramuan istimewanya juga telah diturunkan oleh Tukang Masak Sultan Pahang.. Hurmm patutlah Murtabak Mengkasar ini sangat istimewa dan menjadi kegemaran orang ramai..


Kalau dari rumah aku ke gerai Murtabak Mengkasar Bukit Sekilau ni memakan masa selama 30 minit sahaja  sekiranya trafik berjalan lancar... Kalau jalan sesak, faham-faham saja la kan.. Hehe.. Ok, gerai ni sangat mudah dicari kerana dia bersebelahan dengan Kampus UiTM Bukit Sekilau.. Alah ape susah, sekarang ni kan ada aplikasi waze atau google map yang boleh tolong kite cari lokasinya.. Jadi tak perlu nak runsing bagai takut sesat atau tak jumpa.. Kat bawah ni aku upkan alamat untuk korang..


ALAMAT
Gerai Murtabak Mengkasar
Pusat Jaja UiTM,
Jalan Bukit Sekilau,
26060 Kuantan, Pahang

NO. TELEFON
012-963 0448

WAKTU OPERASI
3.00 Petang - 1.00 Pagi

PRODUK
Murtabak Mengkasar & Murtabak Frozen

LOCATION



Selalunya kalau sebut aje murtabak, mesti ingat bulan puasa atau pasar malam kan.. Kebiasaannya, time bulan puasa memang makanan ini sangat dicari dahulu sebagai pembuka selera berbuka puasa.. Di pasar-pasar malam juga ada dijual murtabak dengan pelbagai varisi tetapi sudah semestinya tak sama dengan Murtabak Mengkasar ni kerana ia mempunyai keunikannya yang tersendiri seperti rempahnya adalah homemade, bentuknya juga berbeza dari yang lain iaitu segiempat memanjang dan ia memiliki tiga lapisan berintikan daging atau ayam yang diadun bersama rempah ratus yang berkualiti.. Sebab itulah Murtabak Mengkasar ini menjadi pilihan ramai..


Menu Istimewa Di Murtabak Mengkasar Bukit Sekilau

Ok, Murtabak Mengkasar ni ada 5 jenis kesemua iaitu Mix Special, Daging Special, Ayam Special, Daging Biasa dan Ayam Biasa.. Harganya pula adalah dari RM8 hingga RM12 sahaja.. Memang murah setanding dengan saiznya yang agak besar.. Kalau dilihat akan ketebalan murtabaknya, aku yakin ramai yang beranggapan ia memuakkan.. Sebenarnya tidak kerana selepas satu suapan, korang akan menyuapnya lagi sehingga habis.. Hehe.. Memang sedap dan puas hati..


Oh ya, di gerai Murtabak Mengkasar juga terdapat menu sampingan seperti Roti Canai, Roti Telur, Roti Telur Bawang, Roti Planta, Roti Bawang dan juga Roti Boom.. Kot la ada yang datang tetapi tak nak makan murtabak kan, jadi bolehlah order menu sampingan yang ada..

Sebelum aku terlupa Murtabak Mengkasar ini cawangan utamanya adalah di Pekan, Pahang.. Jadi, bagi korang yang menghala ke Pekan, Pahang bolehlah singgah Murtabak Mengkasar di Pekan, Pahang untuk merasai keenakannya.. Rugi kalau pulang tanpa rasa terlebih dahulu Murtabak Mengkasar ni..

Menu Murtabak Mengkasar Pilihan Aku

Antara menu murtabak yang menjadi pilihan aku di gerai Murtabak Mengkasar ini adalah Murtabak Daging Biasa, Ayam Biasa, Daging Special dan Ayam Special.. Yang Mix punye aku tak sempat nak rasa sebab perut dah penuh.. Haha!! Jom aku belanja gambar..

Murtabak Ayam Biasa

Murtabak Daging Biasa

Murtabak Daging Special

Murtabak Ayam Special

Yang ni Mix Special punya..

Murtabak Mengkasar ni memang besar saiz dia.. Jadi, sekeping boleh makan dua orang.. Isinya juga sangatlah meriah weh!! Dengan bersalut telur lagi kalau yang special.. Memang terbaiklah rasa dia.. Kuahnya pula didatangkan dalam dua jenis iaitu kuah kari dan juga bawang jeruk pink tu (tak tahu orang panggil apa.. haha!!)


Bagi aku memang sangat berpuashati dengan murtabak di gerai Murtabak Mengkasar Bukit Sekilau ni.. Saiznya besar, harga berpatutan dan rasanya sedap... Layanan juga terbaik dari pekerja-pekerjanya.. Paling best, gerai ini dibuka pada setiap hari.. Jadi, sekarang ni kalau nak makan murtabak dah tak perlu nak tunggu bulan puasa atau tercari-cari di pasar malam dah.. Pergi aje terus kat Gerai Murtabak Mengkasar ni dan nikmati murtabaknya yang enak.. Seronok weh!!


Murtabak Mengkasar Frozen

Bila dah menjadi terkenal dikalangan masyarakat malah rakyat Malaysia, tak mustahil kalau murtabak pun disediakan dalam bentuk sejuk beku.. Begitulah juga dengan Murtabak Mengkasar ini, dimana korang dah boleh dapatkannya dalam bentuk frozen... Mudahlah untuk dibuat stok di rumah dan dimakan pada bila-bila masa sahaja..


Kata Tuan Hj. Din, pada awalnya, murtabak frozen ini dibuat secara kecil-kecilan sahaja sehinggalah ia mendapat sambutan yang luar biasa dan mula membuatnya secara besar-besaran dengan memasarkannya sehingga ke Jeddah.. Packagingnya juga dah menarik sekarang tidak seperti mula-mula dahulu.. Yelahkan, kalau dah dipasarkan ke luar negara, packagingnya juga haruslah menarik.. Barulah pelanggan yakin untuk membelinya.. Harga pun tak mahal mana, yang special cuma RM15 sahaja manakala yang biasa pula RM12...

Packaging yang menarik

Setiap produk yang dikeluarkan oleh pengurusan Murtabak Mengkasar, kualiti produk makanan yang dipasarkan sangat dititikberat dan dijaga dengan baik.. Sebab itu juga, ramai yang percaya dengan produk keluaran Murtabak Mengkasar Sdn. Bhd. ni..

Haa berita baik buat korang di luar sana yang berminat untuk menjadi ejen bagi menjual Murtabak Mengkasar Frozen, bolehlah buat permohonan sekarang kerana mereka sedang mencari ejen bagi seluruh Semenanjung Malaysia bagi meluaskan lagi perniagaan mereka..

Eh, aku pun ada bawa balik sekotak murtabak frozen ni tau.. Cuma belum ada masa nak masak lagi.. Mungkin hujung minggu ni kalau tak keluar kemana-mana.. Hehe..

Apa Kata Aku Tentang Murtabak Mengkasar


Bagi aku, rasa dan keenakan yang ada pada Murtabak Mengkasar ni sudah cukup bagi menarik orang ramai untuk singgah dan makan di gerai mereka.. Aku sendiri sangat teruja dengan rasanya.. Pada aku, ia memang sedap.. Bagi korang pula aku tak pasti sebabnya setiap orang selera masing-masingkan berbeza.. Jadi, untuk tau sedap ke tidak, korang kena datang sendiri dan rasa..


Saiznya memang puashati sampaikan sekeping kena makan dua orang baru boleh habis.. Isinya pun sangatlah banyak dan padat.. Paling penting murtabak ni tidak mendatangkan rasa muak ye.. Sekali makan, rasa nak lagi dan lagi.. Servis yang diberikan oleh pekerja-pekerjanya pun sangat bagus.. Memang tak perlu tunggu terlalu lama di meja.. Sekejap saja, murtabak dah sampai.. Hehe..

Sempat beramah mesra dengan owner Murtabak Mengkasar

Bagi mereka yang datang dari jauh tu, bolehlah beli yang frozen.. Nanti bolehlah menikmatinya kat rumah pulakkan.. Kalau ada yang nak buat stok kat rumah pun boleh.. Borong banyak-banyak simpan dalam peti ais.. Bila rasa nak makan, bolehlah terus masak.. Dah tak perlu nak mencari lagi..

Oklah, secara keseluruhannya aku berpuashati dan aku doakan semoga perniagaan Murtabak Mengkasar ini terus maju dan berjaya.. Nak bagi ratinglah.. Hehe.. Aku bagi 4.5/5 untuk keseluruhannya.. Lain kali aku pasti akan singgah lagi.. Insyaallah..


Untuk maklumat lanjut, boleh layari :-

Facebook

Instagram



10 comments on "Murtabak Mengkasar | Murtabak Sedap Menjadi Pilihan Ramai Di Kuantan"
  1. Sedapnya. Tengok gambar pun dah lapar hihi

    ReplyDelete
  2. ya Allah kecur air liur baca entry ni

    ReplyDelete
  3. tak sempat lagi eda nak terjah ke sini setiap kali ke Pahang..Ada jugak rasa teringin nak rasa murtabak yang viral ni

    ReplyDelete
  4. weih lapaar.. nk buat trip pergi sana la !

    ReplyDelete
  5. Wow, nampak menariklah murtabak nie, harga pun berpatutan, sesuai dengan intinya yang nampak banyak jea.. adoiii lapar perut la pulak..

    ReplyDelete
  6. Sedap nampak yang daging tu.. meriah gitu

    ReplyDelete
  7. Nampak ohsem pembuatan murtabaknya.. Siap ada frozen.. bolehlah tapau bawa balik lepas makan kan Lea..

    ReplyDelete