Showing posts with label story. Show all posts
Showing posts with label story. Show all posts
Tanda, Rawatan dan Pencegahan Penyakit Tibi (Tuberkulosis)

Tanda, Rawatan dan Pencegahan Penyakit Tibi (Tuberkulosis)


Assalamualaikum wbt..


Tanda, Rawatan dan Pencegahan Penyakit Tibi (Tuberkulosis)  | Kebelakangan ini ramai betul yang batuk-batuk.. Kadang-kadang ada yang sampai berminggu-minggu tak baik-baik lagi.. Mungkin kah batuk biasa atau telah dijangkiti penyakit batuk kering atau lebih dikenali dengan penyakit Tibi... Kalau korang perasan di televisyen sekarang pown kerap ditayangkan iklan tentang penyakit Tibi ni.. Mungkin sekarang musim ramai yang terkena Tibi kowt.. Bahaya ke Tibi ni?? Ofkos bahaya... Jom ambil tahu serba sedikit tentang Penyakit Tibi (Tuberkulosis) ini..


APA ITU PENYAKIT TIBI?




TANDA-TANDA & GEJALA PENYAKIT TIBI

 Batuk yang berterusan selama 2 minggu
 Kahak yang mengandungi darah
 Demam dan berpeluh, lazimnya pada sebelah petang dan malam
 Susut berat badan dan hilang selera makan
 Sakit dada bila batuk atau semasa menarik nafas panjang
 Mudah letih dan lemah badan


CARA JANGKITAN

Kuman TIBI disebarkan melalui udara.. So, bila pesakit TIBI bersin atau batuk, kuman TIBI akan bertebaran di udara... Individu yang menyedut udara tercemar tersebut akan terdedah kepada jangkitan kuman TIBI ini..


GOLONGAN BERISIKO TINGGI MENDAPAT JANGKITAN TIBI

 Perokok tegar
 Pembawa HIV
 Warga tua
 Pengidap penyakit kronik seperti diabetis, tekanan darah tinggi, buah pinggang
 Pesakit yang mengambil ubat steroid dalam jangka masa yang lama


CARA MENGESAN TIBI

 Melakukan pemeriksaan kahak 
 Menjalankan pemeriksaan x-ray


LANGKAH PENCEGAHAN PENYAKIT TIBI

 Dapatkan suntikan BCG bagi bayi yang baru dilahirkan dan murid sekolah darjah 1 (7 tahun) sekiranya tiada parut BCG dilengan.
 Dapatkan pemeriksaan segera sekiranya mengalami batuk berterusan lebih 2 minggu
Ahli keluarga / individu yang terdekat/rapat dengan pesakit TIBI hendaklah tampil bagi menjalani pemeriksaan.

TIPS UNTUK PESAKIT TIBI

 Mendapatkan rawatan yang berterusan sehingga betul-betul sembuh
 Amalkan cara hidup yang sihat dan memakan makanan yang seimbang
 Mendapatkan rehat yang secukupnya
 Pastikan pintu dan tingkap rumah dibuka pada waktu siang supaya mendapat pengudaraan   yang baik bagi mencegah kuman TIBI merebak.
 Cahaya matahari juga penting bagi membunuh kuman TIBI yang bertebaran di udara dengan membiarkan cahaya matahari memasuki rumah seberapa banyak yang boleh
 Berhenti merokok


Dah tahukan tanda-tanda penyakit TIBI ni.. So, kalau korang mengalami tanda-tanda tersebut, cepat-cepatlah ke klinik untuk membuat pemeriksaan... Cegah sebelum parah..!!

Sepintas lalu, pesanan dari KKM...






Read more »
Lea Azleeya
3 Comments
6 Tips Menghilangkan Bau Hapak Kasut

6 Tips Menghilangkan Bau Hapak Kasut


Assalamualaikum wbt..


6 Tips Menghilangkan Bau Hapak Kasut  |  Pergghhhh.... !! Kalau bab kasut berbau ni memang tak boleh blah... Boleh pengsan baq hang!! Tengok kucem tu sudah leee.. Mati terlentang penangan bau kasut... Haha..

Bila kasut hapak, kaki pown turut serta berduet hapak sama.. Kalau nak menyinggah kemana-mana yang memerlukan kita membuka kasut, mesti fikir banyak kali sama ada nak singgah atau tak kan.. hehe.. Contohnya kalau nak ke butik yang memerlukan kita membuka kasut sebelum masuk.. Mahu pengsan semua yang ada dalam butik tu bau kaki kita.... Dah kasut berbau, automatik membawak sampai ke kaki... Ye dak??



Oleh itu, jom kita cuba carik jalan penyelesaian bagi masalah kronik ini... Dekat sini aku nak share beberapa tips yang boleh korang cuba bagi menghilangkan bau kasut yang hapak.. Cuba la mane tau menjadikkan.. Tak cuba tak tahu.. Yang penting kita usaha dan mencuba... Jom kita cuba tips dibawah ni..

1.  SODA BIKARBONAT

Taburkan sedikit soda bikarbonat di dalam kasut.. Soda bikarbonat berfungsi menyerap bau busuk dan membuatkan kasut kembali segar.. Taburkan danbiarkan semalaman dan keesokan harinya keluarkan baki soda bikarbonat tersebut.. Insyaallah, bau hapak akan hilang...

2.  BEDAK BABY

Bedak baby juga boleh menghilangkan bau hapak kasut dan mempunyai fungsi yang sama seperti soda bikarbonat.. Sekiranya soda bikarbonat tiada, bolehlah menggunakan bedak baby sebagai ganti..

3.  LETAK BELAKANG PETI AIS

Cara ni memang femes time sekolah dulu.. Basuh petang, pastu letak belakang peti, esok pagi dah kering sekering keringnya.. Bila kasut betul-betul kering, bau hapak pown susah nak hinggap pada kasut.. Hehe..

4.  SURAT KHABAR

Balut kasut dengan surat khabar dan simpan di tempat yang sejuk dan berangin.. Kertas surat khabar dapat menyerap bau hapak pada kasut..

5.  BIJI KOPI

Ambil beberapa biji kopi dan balutkan dalam tisu.. Letakkan balutan kopi tadi ke dalam kasut dan biarkan semalaman..

6.  JANGAN PAKAI KASUT KETIKA KAKI BASAH

Untuk mengelakkan kasut daripada berbau hapak, jangan pakai kasut ketika kaki basah atau lembab kerana ianya membolehkan bakteria membiak dan merebak.. Untuk kesan maksimum, gunakan produk yang boleh menghilangkan bau kasut dengan cepat....


6 tips yang boleh korang cuba.. Tapi yang paling penting, kebersihan kaki perlu dijaga agar kaki sentiasa sihat dan segar.. Baru lah tiada lagi bau hapak pada kaki mahupown kasut..

Selamat mencuba.. :)




Read more »
Lea Azleeya
6 Comments
Tip Penjagaan Gigi Untuk Anak

Tip Penjagaan Gigi Untuk Anak


Assalamualaikum wbt


Tip Penjagaan Gigi Untuk Anak  |  Bila bercakap tentang penjagaan gigi anak ni, aku sekarang dah mula risau sebab gigi anak aku si Qhaliff tu dah banyak yang tumbuh... So, penjagaan gigi untuk dia amat penting.. Tapinya, nak berus gigi dia amatlah susah ye.. Suruh bukak mulut pown tak nak.. Camno tuu?? Anak korang macam mane pula??

Permulaan penjagaan gigi untuk anak ni, seeloknya dilakukan bermula gigi susu pertama tumbuh dengan membersih menggunakan tuala lembut dan basah.. Pernah jugak beberapa kali aku sempat buat untuk Qhaliff.. Lepas tu, ya ampunnn susah amat nak bersihkan gigi dia.. 


Sebenarnya, penjagaan gigi susu yang baik sangatlah penting bagi memastikan kedudukan gigi kekal tumbuh rata atau tidak berlapis.. Ibubapa sepatutnya mengambil berat penjagaan mulut anak-anak seawal usia bayi menerusi pemeriksaan gigi secara berkala sebaik sahaja gigi pertama bayi tumbuh dan membersihkan gigi dan gusi bayi selepas setiap kali makan..

Wahh siapa tu yang hebat buat semua ni?? Kalau ada, dialah ibu yang terbaik dalam donea ini... Hiks... Aku pown nak usaha buat untuk Qhaliff lepas ni walaupown dia berkeras tak nak aku cuci gigi dia.. Arapnya berjayalah.. Aku pown nak jadi ibu yang terbaik dalam donea jugakkk.. Haha!!

Jom aku kongsikan tip penjagaan gigi untuk anak..

  • Galakkan anak anda makan makanan berkhasiat

  • Gunakan ubat gigi berflorida.. Sekiranya usia anak anda kurang daripada tujuh tahun, letakkan ubat gigi dalam jumlah yang kecil pada berus gigi mereka

  • Berjumpa doktor gigi setiap 6 bulan sekali bagi membantu mengatasi gigi rosak.. Lawatan pertama berjumpa doktor gigi seharusnya bermula dari masa tumbuhnya gigi susu yang pertama atau selewat-lewatnya menjelang umur setahun

  • Jangan beli atau simpan stok snek di dapur rumah, tetapi sebagai alternatif, ibu bapa boleh menyediaakan keropok atau potongan buah-buahan sekiranya anak-anak mahu snek diantara waktu makan

  • Pastikan aktiviti memberus gigi sesuatu yang menyeronokkan dan bukannya membebankan... Anda boleh nyanyikan lagu atau buatkan aktiviti menggosok gigi seperti satu permainan..

  • Biarkan anak anda memberus gigi anda, kemudian memberus giginya sendiri dan kemudian anda pula menyudahkan pemberusan gigi..

  • Biar anak anda memilih berus gigi dan ubat gigi kesukaannya

  • Bacakan buku mengenai gigi, kebaikan menggosok gigi dan juga berjumpa doktor gigi..

  • Jangan gunakan paksaan ketika memberus gigi anak anda, sekiranya anak anda tidak mahu memberus, nasihatkan anak anda secara perlahan-lahan sehingga dia mahu memberusnya..




Read more »
Lea Azleeya
5 Comments
Tip Untuk Berjaya Dalam Kerjaya

Tip Untuk Berjaya Dalam Kerjaya


Assalamualaikum wbt..


Tip Untuk Berjaya Dalam Kerjaya  |  Tip lagi untuk korang.. Haaa kali ni aku nak kasi tip untuk berjaya dalam kerjaya.. Ada tak yang nak berjaya dalam kerjaya ni?? Kalau ada boleh la try tip yang akan aku up kat sini.. Sudi-sudikanlah membacanya ye.. Agak panjang sikit.. Kalau nak berjaya jangan malas-malas untuk baca sampai habis tau..

Silalah baca dan hadam ye.. :)



IMPIAN & SASARAN

Mempunyai impian dan sasaran tertentu untuk mencabar diri ternyata sesuatu yang baik.. Ia melatih diri untuk berusaha mencapai sesuatu yang luar biasa dalam kehidupan..

Bagaimanapun, jika impian atau sasaran yang ditetapkan terlalu tinggi, ia akan memberi tekanan yang lebih besar kepada kita.. Tetapi jangan cepat mengalah sebaliknya cuba sebaik mungkin terlebih dahulu... Gagal sekali bukan bermaksud gagal selama-lamanya.



JANGAN TERTEKAN

Tertekan apabila sesuatu kerja itu tidak dapat diselesaikan atau risau antara punca stress.. Tekanan tidak mendatangkan kebaikan dalam diri kita sebaliknya boleh mendatangkan banyak penyakit..

Apabila kita sering gembira dan senang hati, lebih mudah impian dicapai yang disusuli usaha.. Selain itu, stress akan membuatkan diri kita lemah dan malas untuk melakukan semua kerja.. Untuk Muslim, cara terbaik untuk menghilangkan stress adalah dengan memperbanyakkan doa dan zikir..



BERANI CUBA SESUATU YANG BARU

Sebagai manusia, kita mempunyai satu tabiat yang sering dilakukan iaitu sentiasa mengulangi perkara sama.. Kita takut untuk mencuba sesuatu yang baru kerana khuatir hanya akan bertemu dengan kegagalan..

Sikap seperti inilah yang menyebabkan seseorang itu tidak maju dan terus ketinggalan.. Tidak salah untuk mencuba sesuatu sebab ia akan membuat minda kita mencuba perkara di luar zon selesa..

Keluar dari zon selesa antara langkah awal untuk mencapai kejayaan yang lebih hebat...



BANDING PENCAPAIAN DIRI DENGAN ORANG LAIN

Anda boleh membandingkan pencapaian diri sendiri dengan orang lain yang lebih berjaya tetapi jangan terlalu obses sehingga ia berupaya membuatkan anda sentiasa dalam tekanan..

Ini kerana, sekiranya anda gagal untuk mencapai sesuatu tahap yang diingini, ia menyebabkan anda mudah berasa putus asa dan mengutuk diri sendiri..

Setiap individu diberikan daya mampu yang berbeza kerana ada antara kita yang mendapat lebih manakal yang lain pula sedikir rezeki mereka..



KONGSI IDEA DAN MAKLUMAT

Rata-rata manusia hari ini mempunyai 'penyakit' takut-takut untuk berkongsi dan memberitahu idea yang mereka miliki.. Contonnya, bila mereka mempunyai satu idea hebat tetapi mereka simpan kerana takut orang lain menirunya..

Sebenarnya, jika kita berkongsi idea itu bersama orang lain, kita akan menjadi lebih kreatif untuk berfikir.. Secara psikologinya, ia memaksa kita mencari idea yang lebih hebat daripada idea asal.. Ia juga membuatkan kita mengambil rindakan pantas untuk merealisasikan idea berkenaan..



KEKALKAN MOTIVASI DIRI

Kebiasaannya, anda akan berasa tahap untuk memotivasikan diri amat penting bagi setiap individu.. Tetapi pada masa yang sama motivasi diri akan hilang secara perlahan-lahan..

Cara untuk mengekalkan motivasi diri dengan kekalkan momentum anda.. JIka anda sedang berkobar-kobar untuk melakukan sesuatu pekerjaan, jangan berhenti sehingga dua atau tiga hari kerana momentum anda akan berkurangan..

Motivasi diri juga akan berkurang dan akhirnya semuanya menjadi sia-sia saja.. Oleh itu, sentiasa fikir mengenai kerja yang dilakukan itu supaya momentum anda terus kekal dan tidak berkurangan..



SENTIASA BERFIKIRAN POSITIF

Ramai tidak percaya pada kekuatan berfikiran positif.. Sesetengah orang berpendapat, berfikiran positif hanya cakap kosong.. Sebenarnya tidak kerana apabila sentiasa berfikiran positif, minda kita akan segar dan berdaya saing..

Sematkan kata-kata positif dalam minda dan ulangi sebanyak mungkin.. Mungkin pada peringkat permulaan, anda tidak nampak kesannya tetapi sampai satu tahap, anda akan lihat dengan berfikiran positif kita tidak lagi cepat berputus asa..

Sebaliknya, lebih cekal dan tabah menghadapai dugaan atau cabaran yang mendatang..


DEKATI DIRI DENGAN ORANG YANG HEBAT & BERJAYA

Tahukah anda bahawa 85% kejayaan diri bergantung kepada mereka yang berada di sekeliling kita?

Oleh itu, dekatilah mereka yang hebat dan berjaya supaya anda mempunyai motivasi untuk menjadi seperti mereka.. Beranikan diri untuk meninggalkan kelompok lama dan binalah kelompok baru agar dapat mengorak langkah lebih maju ke hadapan dalam bidang perniagaan mahupun profesional lain..



CATAT MATLAMAT DIRI

Setiap individu mempunyai matlamat untuk berjaya.. Tetapi kalau sekadar mempunyai matlamat tidak cukup.. Ianya hanya ibarat angan-angan kosong..

Sebagai permulaan, tulis matlamat diri yang boleh dilihat, dipegang dan dibaca bagi tujuan peringatan..

Kajian menunjukkan 98% orang tidak menulis matlamat diri.. Ini menyebabkan mereka tidak tahu cara untuk menetapkan matlamat akibat tidak pernah didedahkan dengan perkara berkenaan.. Selain itu, mereka juga tidak percaya dengan menulis matlamat boleh memberi faedah.. Kebanyakannya menyatakan dengan berfikir sahaja matlamat tanpa menulisnya sudah mencukupi..



JANGAN MALU & SOMBONG UNTUK BERTANYA

Terdapat sesetengah orang yang sudah berada di tahap selesa dan hebat malu untuk bertanya kerana risau kredibiliti mereka akan merundum..

Jangan begitu, walau ditahap mana pown anda, ilmu harus sentiasa di cari.. Cara mudah untuk mendapatkan ilmu adalah dengan bertanya.. Dengan bertanya, kita akan mendapat jawapan yang diingini dengan tepat dalam masa yang singkat..

Ada juga yang terlalu merendah diri lalu malu untuk bertanya kerana bimbang soalan yang hendak ditanyakan itu dianggap soalan bodoh.. Mereka terus menyimpan pertanyaan itu dan semua persoalan tidak terjawab dan akhirnya mereka gagal mencapai cita-cita..

Jangan malu beryanya kawan.. Nanti korang jugak rugi.. Bak kata pepatah, "malu bertanya sesat jalan"..


Menguruskan Masa Dengan Baik


PENGURUSAN MASA YANG BAIK

Pengurusan masa sangatlah penting untuk menjadikan seseorang itu berjaya terutamanya apabila anda melakukan lebih daripada satu pekerjaan.. Dengan menyediakan jadual dalam diari harian, lebih memudahkan supaya segalanya berjalan dengan lancar..

Pastikan adan bijak membahagikan masa antara keluarga dan kerja supaya hidup anda tidak kelam kabut.. Berkomunikasi dengan mereka sekiranya mengalami sebarang kesulitan yang tidak boleh dielakkan..






Read more »
Lea Azleeya
4 Comments
[name=Lea Azleeya] [img=//1.bp.blogspot.com/-grWfwgzBOkQ/Xq8WSYJDTsI/AAAAAAAAfZI/tVxseM6NvuIeDN_Ksav4Cf2pX3udRXJGQCLcBGAsYHQ/s1600/lea%2B1.jpeg] [description=Hi, Lea here! I'm lifestyle & beauty blogger based in Kuantan, Pahang. I'm started blogging since Jun 2013. For any review, please email me at sotskirts@gmail.com] (facebook=http://www.facebook.com/s0tskirt) (twitter=http://www.twitter.com/LeaAzleeya) (instagram=http://www.instagram.com/lea_azleeya) (youtube=http://www.youtube.com/leaazleeya)