Review Novel | SPLIT by Nurul Ain Syuhada

Saturday, December 22, 2018

SPLIT by Nurul Ain Syuhada  |  Holaaaa!! Hi korang.. Selamat berhujung minggu.. Pergi mana wiken ni? Mesti plan korang gempak-gempak kan.. Aku setakat ni ada beberapa plan dah untuk anak-anak tapi sampai detik ini masih belum berjalan lagi.. Haha.. Lagi pun si kecik tu tengah tidur, jadi dapatlah aku luangkan masa untuk coretkan review novel yang dah pun selesai aku baca tempoh hari.. Novel apa pula kali ni ye? Yes, novel SPLIT by Nurul Ain Syuhada.. Nak tahu best atau tak novel ni, kenalah baca sampai habis ye... Hiks..


Novel SPLIT ni aku beli bersekali dengan Novel Psiko di Shopee.. Memandangkan review di Goodreads tentang novel Split ni sangat ohsem, jadi secara automatiknya aku sendiri tak sabar-sabar nak membacanya.. Lagi menarik novel ini telah diadaptasikan kepada drama iaitu Split TV Series yang ditayangkan di saluran Astro Citra dan Video On Demand. Nasib baik aku belum tengok drama Split ni, kalau tak spoil nak baca novel..

Biasanya kalau novel yang telah diadaptasikan kepada drama dan aku telah tengok dramanya sebelum membaca, memang aku tak akan baca dah novelnye.. Kalau baca novel dulu baru tengok drama, kira ok lagi sebabnya dengan membaca novel kepuasannya lebih berganda kerana cerita dalam novel lebih detail.. Lebih mengecewakan sekiranya drama adaptasi sedikit berbeza jalan ceritanya daripada jalan cerita novel.. Fuhh lagik frust weh!!

Ok, jom kenali serba sedikit latar belakang penulis iaitu Nurul Ain Syuhada..
Rosnurul Ain Syuhada Rosli merupakan nama sebenar bagi pemilik nama pena Nurul Ain Syuhada. Beliau dilahirkan pada 08 Jun 1993 di Kangar, Perlis dan telah menamatkan pengajiannya di Universiti Kuala Lumpur Busniss School dalam bidang Bachelor of Management and Entreprenuership. Berbintang Gemini, penulis yang berusia 20-an ini amat gemar membaca. Disinilah berputiknya minat untuk menulis. Beliau mula menulis karangan ringkas dari tingkatan empat. 
SPLIT merupakan buah tangannya yang ke-4 dengan Karyaseni dan Penulisan2u. Buku ini merupakan buku kegemarannya sendiri diantara buku-buku yang sebelum ini yang pernah diterbitkan.

Tajuk : SPLIT
Penulis : Nurul Ain Syuhada
Muka Surat : 528
Penerbit : Karyaseni Sdn. Bhd.
Tahun Diterbitkan : Ogos 2017



Sinopsis SPLIT


MARYAM, Gadis yang umurnya kian lanjut usia dan belum terbuka pintu hatinya buat sang arjuna setelah pernah dikecewakan.. Sehinggalah dirinya mula didatangi seseorang yang baik biacaranya, murah dengan senyumannya. Tanpa diduga, mereka berdua menetap di bawah satu kondo yang sama!


"Kenapa saya tak pernah nampak awak?" - MIKAEL

"Resident kat sini mungkin beribu. Probability awak nak terserempak dengan saya macam satu nisbah tujuh ribu. So, memanglah kita tak pernah terserempak." - MARYAM


Hari demi hari pun berganti sehinggalah karekter yang berbeza dalam tubuh yang sama buat pertama kali muncul di hadapan Maryam! Jejaka penuh misteri itu kadang-kadang boleh berubah menjadi seorang pemarah, kasar, jahat dan semua sikap mazmumahlah senang cakap!


"Hoi? Kau hoikan aku? Aku ada nama okey. Nama aku bukan hoi. Hafez. H-A-F-E-Z. Hafez." - HAFEZ

"Mikael, tak payah nak main-mainlah! Siang tadi awak tak buat perangai macam ni pun." - MARYAM


Persoalan mula bermain di minda Maryam. Siapa MIKAEL? dan siapa pula HAFEZ? Belum lagi reda hal Mikael dan Hafez, muncul pula karakter kanak-kanak bernama Adam yang mencari ibunya! Bertambah kalut Maryam jadinya! Siapa pula ADAM?

Perhubungan Mikael dan Maryam semakin rapat dan hampir beralih ke gerbang perkahwinan setelah desakan daripada ayah Maryam yang tak habis-habis meminta supaya Maryam segera berkahwin. Pada waktu itu, Maryam merasakan Mikael calon yang paling layak. Setelah berkahwin, ada lagi kejutan yang dialami Maryam. Kejutan apakah itu? Ada tiga sahajakah personaliti Mikael? Akan tersingkapkah lagi personaliti Mikael yang belum diketahui Maryam? Mampukah Maryam terus hidup dengan karakter-karakter lain Mikael? Semuanya akan terjawab dalam SPLIT.


Review SPLIT


Sesuatu yang tak dijangkakan.. SPLIT memang best!! Jalan cerita superb ohsem!! Tak tipu, novel ni memang best gile.. Mula-mula, ingatkan novel ni ada unsur-unsur seram ke apa.. Rupanya novel ni sweet-sweet gitu disamping dihiasi dengan sedikit aksi, kecewa, sedih, dan kekeliruan.. Eh, ada jugak babak romantik tau.. Haha..

Serius, mula-mula baca novel ni aku sendiri jadi keliru dengan personaliti dalam novel ni.. Nama lagik split kan.. Maka muncullah pelbagai personaliti.. Semakin lama aku baca semakin aku mengenali dan serasi dengan setiap personaliti yang wujud.. Eh, kadang rasa cam aku yang berada di tempat Maryam.. Ahakz.. Memang agak memeningkan kepala untuk menghadam setiap personaliti yang ada.. Sekejap jadi baik, pastu jadi jahat, ada ketika jadi kanak-kanak, then jadi pakcik-pakcik lepas tu jadi pulak remaja kembar dengan dua personaliti berbeza.. Lagi mengharukan bertukar menjadi wanita bernama Dhia.. Haha.. Punah jadinya.. Memang huru-hara hidup weh kalau jumpa orang yang SPLIT personality ni..

Yang aku paling suka dan boleh tabik spring la, ketabahan Maryam menangani dan menghadapi dengan tenang setiap pesonaliti yang berbeza ini.. Dapat menerima setiap yang muncul.. Cuma, paling dia tak tahan dengan personaliti pakcik-pakcik tu, Encik Pian yang suka membebal macam ayah-ayah sangat.. Hehe.. Dia jadi rimas..

Personaliti yang bernama Hafez, seorang yang agak kasar, pemarah dan agak ganas.. Tetapi yang sweetnya dia menjaga dan melindungi Maryam dengan baik walaupun kadangkala Maryam tidak tahan dengan perangai Hafez itu sendiri.. Setelah kemunculan Hafez, nampaknya Maryam lebih mencintai dan menyayangi Hafez berbanding Mikael walaupun ianya orang yang sama cuma sikap mereka sangat berbeza..

Setelah ditipu hidup-hidup oleh kekasihnya Aryan selama 7 tahun, Maryam bangkit setelah mengetahui perkara sebenar.. Kebangkitannya semula adalah disebabkan Mikael.. Mikael dan Hafez banyak menyedarkannya dari terus berada dalam kekecewaan.. Dia menjadi wanita yang berjaya.. Plot sedih bermula apabila ayahnya meninggal dunia akibat kanser.. Maryam tidak diberitahu sehinggalah diakhir hayat ayahnya baru dia mendapat tahu.. Alhamdulillah, dia bersyukur kerana dia sempat menunaikan hasrat ayahnya yang ingin melihatnya berkahwin..

Dengan siapa dia kahwin? Ya, dia berkahwin dengan seorang lelaki yang mempunyai split identiti.. Mempunyai banyak personaliti iaitu Mikael..

"Siapapun aku, sayang itu tetap untukmu"

Oh ya, dalam novel Split ini juga terselit kisah aksi dimana berlakunya konflik dalam keluarga Mikael.. Kisah ibu tiri dan abang tirinya yang tamakkan harta sehingga sanggup membunuh ayah kandung Mikael.. Muaz sentiasa memburu Mikael kerana risau akan hartanya dirampas semula oleh Mikael, pemilik yang sah.. Terjadinya beberapa aksi pergaduhan antara mereka dan akhirnya muaz di tembak mati oleh polis..

Bagi aku setiap plot yang disusun penulis sangat menarik dan tidak berbelit walaupun novel ini menceritakan tentang split personaliti.. Selepas habis sahaja baca novel ni aku rasa puas dengan jalan cerita yang disampaikan oleh penulis dan pengakhiran ceritanya juga adalah happy ending.. Itu yang kita mahukan.. Haha..


Rating & Cadangan


Rating : 🌟 🌟 🌟 🌟 🌟

Yeah aku bagi 5 bintang untuk novel Split ni sebabnya aku sangat puashati dengan jalan ceritanya.. Dari awal hingga akhir, memang tak mengecewakan aku.. Dari satu plot ke satu plot menjadikan ceritanya menarik dan mengujakan.. Sehingga aku sendiri tak sabar nak tahu kesudahan cerita ini.. Setiap personaliti yang muncul membaca seribu satu cerita.. Jadi, korang perlu kenali sendiri setiap personaliti yang ada... Menarik tau! Rugi tak baca..

Bagi yang suka novel yang sweet tetapi mencabar minda dan perasaan, bolehla baca novel SPLIT ni.. Korang akan merasai ketabahan Maryam menghadapai semua personaliti yang ada.. Silap-silap lepas baca korang boleh jadi tabah cam Maryam.. Hehe..

Terdapat juga adegan romantik dan mencuit hati dalam novel Split ni yang boleh membuatkan korang tersenyum dan geli hati.. Serius weh, tak rugi beli dan baca novel ni..

Aku doakan semoga penulis dapat menghasilkan karya yang lebih ohsem lepas ni untuk menjadi santapan aku.. Ahakz.. Gut luck penulis.. :)


6 comments:

  1. Yeah!! Sukses.. kikiki.. Nanti layan drama dia tau.. boleh double gelak ketawa.. kikiki..

    ReplyDelete
  2. Sy layan drama ni. memang bestt lagi2 sbb shukri n sara ali berlakon
    dalam drama takde ceritakan sal penyakit ayah mariam kan. ending pun sampai kahwin je..
    nti jmpe k.lea nk gosip sal novel ni lagi lah. tak puas tgok drama. hahaha

    ReplyDelete
  3. alaaaa teringin nak baca :'( dah lama tak baca novel macam ni haha
    terjebak nak baca gara2 review ni. thank you for the review kak hehe

    ReplyDelete
  4. macam best. ada drama dia?? hurm.. double best ni. ^^

    ReplyDelete
  5. Rasa ada drama novel ni.. Macam best sinopsis dia nanti boleh usha ni

    ReplyDelete
  6. since the first time baca blurb novel ni memang niat nak beli tapi sampai sekarang tak beli-beli !

    ReplyDelete