Top Social

Pasta Goreng Pedas Versi Melayu

Monday, July 02, 2018
Pasta Goreng Pedas Versi Melayu  |  Pagi tadi aku sarapan nasi goreng.. Lunch aku bedal pulak nasi berlauk.. Balik kerja, mood makan nasik dah tak de sebab hari ni rasanya dah banyak makan nasik.. Sedang aku dok fikir nak masak apa, encik suami terlebih dahulu dah santap nasi dengan lauk semalam yang masih elok dan powerrrrr rasanya.. Haha!! Katanya tak nak membazir.. Bagus betul laki aku ni.. Kikiki.. Lastnya aku teringat pasta yang berbaki yang sebelum ni aku buat makanan untuk si Aqiff.. Sekarang ni dia dah tak nak dah pasta, dia layan nasik pulak.. Jadi, tak nak membazir aku decide masak Pasta Goreng Pedas Versi Melayu.. Kohkohkoh!!


Sebenarnya ni kali pertama aku buat pasta goreng ni.. Kire resepi campak-campak jerk la ni.. Main agak-agak jerk.. Yang pastinya harus pedas.. Tapi kesian jugak anak aku si Qhaliff tu makan pedas-pedas.. Tapi yang peliknya, dia layan baik punye walaupun pedas.. Biasa, kalau tengok makanan merah-merah dah tak nak makan.. Katanya pedas!! Tapi kali ni, boleh pulak dia makan.. Makan pun 3, 4 mulut jerk la.. Pastu layan telur goreng pulak sebijik.. Haha!! 

Dah ada masa ni, bolehlah aku up resepinya terus.. Walaupun resepi campak-campak, alhamdulillah boleh dimakan tanpa ada yang pengsan.. Haha!! Encik suami dah makan nasik, boleh layan lagik Pasta Goreng Pedas Meletop ni 2 pinggan.. Uisss, ada tangki spare ke dia? Haha!! Aku masak ni guna bahan yang ada jerk.. Kalau ada daging cincang atau ayam atau udang lagik best.. Tapi malangnya semua tiada kecuali ayam yang keras kejung dalam peti ais.. Takan nak tunggu cair kot!! Malam buta kang baru dapat makan jawabnya.. Jadi, guna ajelah apa ada ye.. Jom belek Resepi Pasta Goreng Versi Melayu aku ni..

RESEPI PASTA GORENG PEDAS VERSI MELAYU


Bahan-Bahan :-
300g pasta (aku guna yang jenis sayuran)
1 biji bawang besar - cincang halus
2 ulas bawang putih - cincang halus
2 sudu besar cili kisar
1 biji tomato - potong dadu
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
1 sudu Chicken Stock Knorr
Lobak Merah
Cili Besar (Merah) - Hiris (Guna lada benggala merah + hijau + kuning lagik cunnn)
Cili Padi (Hijau) - Potong kecil-kecil
1 cawan kecil air rebusan pasta
Garam, gula dan Pasti Sedap Knorr secukup rasa
Minyak untuk  menumis

Cara-Cara :-
1.  Rebus pasta terlebih dahulu sehingga lembut.. Jangan lupa isi sedikit garam tau masa merebus tu. Dah siap sila toskan ye..
2.  Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga keperangan. Selepas itu masukkan cili kisar dan tumis sehingga pecah minyak.. Kemudian masukkan buah tomato yang telah didadukan tadi dan masak sehingga layu.. Aku guna tomato segar sebab aku tak suka sos tomato.. Hehe
3.  Masukkan sos cili, sos tiram dan Chicken Stock Knorr.. Kacau rata dan tuangkan air rebusan pasta tadi.. Kacau sebentar dan biar mendidih.. 
4.  Masukkan sedikit gula dan sekiranya kurang masin, boleh tambah sedikit garam..
5.  Last sekali, masukkan pasta yang telah ditoskan airnya.. Gaul rata dan masukkan Cili Besar Merah, Cili Padi Hijau dan juga Lobak merah.. Gaul rata dan masak sebentar.. Kemudian bolehlah tutup api dan nikmatinya bersama keluarga.. Cewahh!!.. Lagi sedap makan bersama telur goreng.. Nyumm nyummm!!


Selamat mencuba.. :)



7 comments on "Pasta Goreng Pedas Versi Melayu"
  1. Yang versi campak-campak tu yang sedap Lea.. Kikiki..

    ReplyDelete
  2. terbaek.. sedap ni :)

    jemput join segmen ejulz kalau sudi :)

    http://ejulz.blogspot.com/2018/07/segmen-tambah-duit-dengan-kerja-partime_1.html

    ReplyDelete
  3. tekak melayu, mesti nak pedas jugak kan.

    ReplyDelete
  4. wahh sedappnya..tak pernah makan lagi pasta.

    ReplyDelete
  5. Baca entry ni terus lapar perut akak..pasta sayuran tu ada je kat rumah akak..boleh la buat lepas ni..confirm dimelayukan..

    ReplyDelete
  6. nowadays pasta omputeh ni dah boleh dimelayukan dah.
    terkejut omputeh kalu dtg sini hih i hi hi
    pe pun stil resepi / versi melayu yg terbaik, kan...

    ReplyDelete