Review Novel | Kisah Seram Malam Jumaat Vol 1

Review Novel | Kisah Seram Malam Jumaat Vol 1  |  Assalamualaikum wbt.. Hi uollss... Salam 11 Ramadhan.. Puasa tak hari ni?? Hehe.. Alhamdulillah aku dah habis baca sebuah lagi buku iaitu Kisah Seram Malam Jumaat Vol. 1... Kenapa ada Vol.1 tu? Sebenarnya novel ni ada 2 buah.. Volume 1 dan Volume 2... Sekarang aku tengah hadap Kisah Seram Malam Jumaat Volume 2 pulak.. 

Kisah Seram Malam Jumaat Vol 1
Kisah Seram Malam Jumaat Vol 1
Novel ni aku baca pada 24 Mei 2017 dan baru jerk habis baca pada 5 Jun 2017 yang lalu.. Dah kenapa ambil masa yang agak panjang tu? Walaupun novel ni nipis sahaja tapi aku terpaksa ambil masa yang panjang kerana aku baca 2 novel dalam 1 masa.. Novel ni aku bawa kemana-mana termasuk di tempat kerja... Time waktu rehat, kalau tak ada apa-apa yang perlu aku selesaikan barulah aku boleh hadap novel ni.. Tu sebab sedikit lambat aku habiskannya.. hehe..


Dalam novel Kisah Seram Malam Jumaat ni ada 4 cerita dari 4 orang penulis hebat... Ceritanya bukan bersambung-sambung tetapi kisah yang berlainan.. Dengan cara berkolaborasi ni, pembaca tak akan bosan membaca kisah yang sama sepanjang membaca novel ni.. Kita dapat baca 4 kisah terus dalam satu buku.. Memang terbaik.. Dalam 4 cerita dalam novel ni, ada 2 kisah yang aku suka dan membangkitkan keseraman aku semasa menghadamnya.. 


Cerita pertama yang boleh membuatkan aku rasa seram adalah kisah Syaitan oleh A. Darwisy.. Cara penulisan dan garapannya memang menarik dan tak membosankan.. Ada unsur-unsur seram dan mistik.. Jalan cerita pun menarik dan tak de cacat celanya.. Tahniah pada penulis kerana menulis cerita ini.. Ianya juga memberi pengajaran kepada sang pembaca... Bukan hanya cerita yang sia-sia.. Ada sesuatu disebalik kisah yang dinukilkan...


Orite, kisah kedua adalah Mancis dari Sufi Abqari... Mula-mula tengok tajuk ni, tak sangka ceritanya sebuah kisah yang hantu.. Aku ingatkan lebih kepada mistik.. Rupanya kisah hantu mancis.. Sampai aje cerita mancis ni aku dah buat andaian, mesti tak best cerita ni.. Bila dah baca, wah memang terbaik!! Tak sangka ada cerita yang macam ni.. Walaupun jalan ceritanya nampak macam simple, tapi ianya berjaya buat aku seram semasa membaca.. Tahniah juga kepada penulis kerana berjaya menghasilkan karya yang simple ini tetapi menarik jalan ceritanya... Paling penting boleh dapat feel seramnya tu.. Hiks..!!


Review Aku
*****

Kisah Seram Malam Jumaat Vol 1
My rating: 4 of 5 stars

Novel yang mengandungi 4 cerita seram yang berbeza karya 4 penulis yang hebat..

SYAITAN by A. DARWISY
➡️Sebuah cerita yang menarik dan berjaya membuatkan aku rasa seram semasa membacanya.. Kisah seorang wanita yang baru ingin berubah daripada kehidupan yang jahilliah kepada yang lebih baik.. Tetapi syaitan terlebih dahulu menguasai dirinye sehingga dia hampir tersesat jalan dengan mengamalkan ajaran sesat.. Ada sebab dia terjerumus dalam kancah ajaran sesat.. Disebabkan perasaan hasad dengki dan cemburu, kawan baiknya sendiri telah mendajalkannya secara halus sehingga dia tersesat dan terpengaruh dengan syaitan..

RAYA by NAIM TAMDJIS
➡️Cerita ni sekali baca cam seram tetapi rupanye kelakar... Boleh dikatakan cerita horror comedy la.. Di malam raya terserempak dengan jin (bunian) dan hantu... Sampaikan diekori hingga kerumah.. Siap tumpang naik motor lagi... Last sekali, rupanye bermimpi.. Hadoiii.. Tekanan mak membacanye nakk!! hahaha.

MANCIS by SUFI ABQARI
➡️Cerita mancis ni memang mengujakan aku semasa membaca.. Garapan dari penulis memang real dan sangat menyeramkan... Kisah seorang kanak-kanak mati akibat kesejukan dalam hujan yang dipaksa oleh mak tirinya untuk menjaja/menjual mancis sehingga habis... Selagi tak habis selagi itulah dia tak boleh pulang kerumah.. Sehinggalah dia mati dalam kesejukan.. Sejak itu, roh kanak-kanak itu mengganggu org kampung.. Dia digelar Hantu mancis..

POTRET LAMA by FAZRIN FAUZI
➡️Utk cerita yang terakhir ni, jalan ceritanya ok la jugak.. Kisah sebuah potret lama yang dicuri oleh tiga org pelajar yang ingin menyiapkan task mereka disebuah banglo lama.. Lepas potret lama dicuri, pelbagai kejadian yang mengerikan berlaku kepada mereka...

Orite, dalam keempat-empat cerita ni aku lebih suka kisah Syaitan dan Mancis.. Kisahnye lebih menyeramkan...




Baca juga :

10 comments on "Review Novel | Kisah Seram Malam Jumaat Vol 1"
  1. rajinnya lea membaca...kita nak baca pun tak sempat sekarang ni.,hehehe

    ReplyDelete
  2. kaalau novel seram2 meamng x berani nak baca... mesti tbawa2 mimpi

    ReplyDelete
  3. Jeles tgk lea dh byk hbs kan novel. Ana satu buku tak khatam2 lagi ni. Byk dah baca tp satu pun tak habis lagi. Hehe

    ReplyDelete
  4. wah bestnya...dia punya buku merah darah okey..

    ReplyDelete
  5. Yayy minat kita sama!! Sep sikit. Saya pernah obses sangat dengan satu buku sampai tak nak makan.

    ReplyDelete