3 Perbezaan Antara Bitcoin dan Bitcoin Cash

Tuesday, March 10, 2020

3 Perbezaan Antara Bitcoin dan Bitcoin Cash | Sejak 1 Ogos 2017, terdapat kemaskini dari Bitcoin atau lebih dikenali sebagai hard fork. Perubahan ini membuat sesuatu yang radikal dengan memecahkan Bitcoin menjadi dua. Yang pertama ialah Bitcoin (BTC), sama seperti sebelumnya, dan yang kedua ialah Bitcoin Cash (BCH) yang merupakan pemisahan dari Bitcoin asal.

3 Perbezaan Antara Bitcoin dan Bitcoin Cash

Walaupun Bitcoin Cash bukan satu-satunya hasil daripada perpecahan Bitcoin sebelumnya, kali ini ia mempunyai paling banyak kesan, dimana dengan cepat menjadi salah satu aset crypto terbaik dari segi permodalan pasaran.

Dengan nama yang sama, terdapat banyak kekeliruan dari aktivis Bitcoin sendiri untuk memahami perbezaan antara kedua-duanya. Berikut adalah perbandingan 3 perbezaan antara Bitcoin dan Bitcoin Cash dari kesan perubahan dalam sistem operasi.

Bayaran Transaksi

3 Perbezaan Antara Bitcoin dan Bitcoin Cash

Terdapat banyak kritikan Bitcoin kerana kurang berjaya dalam memenuhi keperluan pasaran yang semakin meningkat, dengan meningkatkan kos setiap transaksi Bitcoin. Pada masa ini, BCH menawarkan kos transaksi purata yang lebih rendah berbanding dengan BTC. BCH mempunyai purata USD 0,0019 manakala BTC dengan USD 0,39. Baca artikel ini dari tradingindo mengenai pilihan binari.

Walaupun ini belum menjadi tanda aras, kerana BCH belum sepenuhnya diserap oleh pasaran dan tidak memiliki kandungan rangkaian yang sama seperti BTC. Mungkin pada masa hadapan, BCH akan meningkatkan kos transaksi, tetapi pada masa ini, BCH lebih tinggi daripada BTC berdasarkan kos per transaksi.

Kelajuan Transaksi

BCH boleh menampung lebih banyak urusniaga sekaligus, yang bermaksud bahawa setiap urusniaga dapat dilaksanakan secara langsung dalam satu blok tanpa menunggu beratur satu persatu. Walaupun kita perlu mempertimbangkan bahawa BCH tidak digunakan seperti BTC dan oleh itu, ia belum lagi mengalami ujian BTC yang tepat dari segi rangkaian yang lebih padat.

Walau bagaimanapun, kita masih boleh menyimpulkan bahawa BCH kini lebih awal dari segi kapasiti tinggi setiap blok berbanding dengan BTC. Penunjuk jelas bahawa urusniaga di BCH adalah lebih cepat sekarang.

Kuasa Komputasi

Jika kita bercakap mengenai kuasa hashrate atau pengkomputeran Bitcoin dan rangkaian Tunai Bitcoin, BTC lebih tinggi kali ini. Bitcoin Cash hashrate total, yang mewakili berapa banyak pelombong kuasa pengkomputeran digunakan untuk mengesahkan transaksi dan rangkaian selamat, hanya dalam bahagian kecil jika dibandingkan dengan Bitcoin. Hari ini, keseluruhan BTC mempunyai 100 exahash sementara BCH hanya mempunyai 2 exahash, atau hanya satu perlima daripada BTC.

Ini bermakna bahawa Bitcoin Cash lebih terdedah kepada "serangan 51%", jika sekiranya kumpulan mengawal 51% atau lebih daripada hashrate rangkaian, ada kemungkinan mereka boleh membalikkan transaksi atau tindakan lain yang boleh menjejaskan rangkaian dan membahayakan pemegang BCH.

Kesimpulannya

3 Perbezaan Antara Bitcoin dan Bitcoin Cash

Buat masa ini, BCH telah berjaya mengalahkan BTC dari segi kecekapan blok transaksi, yang bermaksud kos transaksi yang lebih rendah dan juga lebih murah. Walaupun BTC mempunyai lebih banyak adopsi yang boleh digunakan. Kemudian rangkaian Bitcoin jauh lebih selamat kerana hasrat yang ada pada pelombong. Belum lagi Bitcoin ketika dilihat sekarang lebih tinggi dalam nilai dan termasuk dalam aset terbaik dalam dekad ini.

Walau bagaimanapun, kebanyakan perbandingan dari kedua-dua mata wang kripto ini boleh dipantau 
seiring perkembangan dan berapa lama mereka berada di pasaran. Sangat mungkin jika BCH menjadi lebih popular, ia akan menghadapi masalah seperti BTC yang kini mempunyai biaya transaksi yang lebih tinggi. Ataupun pelombong yang akan berpindah ke BCH jika harganya dapat naik seiring dengan peningkatan popularitinya.

Jadi buat masa sekarang, tidak ada kesimpulan tentang siapa yang lebih baik. Di masa depan, sangat mungkin jika kedua-dua Bitcoin dan Bitcoin Cash memainkan peranan masing-masing, dengan Bitcoin lebih sebagai emas digital, sementara Bitcoin Cash sebagai wang tunai digital, atau sebagai cara pembayaran yang lebih praktikal.

Kita harus menunggu bagaimana kedua-dua mata wang digital ini dapat menyelesaikan masalah masyarakat dalam sistem pembayaran antarabangsa digital secara praktikal. Jika kita bandingkan, kedua-duanya mempunyai kelebihan berbanding kaedah pembayaran konvensional seperti pemindahan bank atau kad kredit. Bitcoin yang semakin popular dan diterima oleh kedai dalam talian seperti Amazon, menandakan kebangkitan Bitcoin dan Bitcoin Cash untuk digunakan secara global di seluruh dunia.




5 comments: