Review Novel | Kacau by Ariff Adly

Wednesday, December 5, 2018

Kacau by Ariff Adly  |  Sejak dua menjak ni rasa nak hadam cerita seram aje.. Mungkin jugak dah lama tengok novel-novel seram ni bertenggek atas rak buku aku tanpa di sentuh dan hanya perhiasan semata.. Bila mood membaca dah ada ni, memang akan ku pulun habis-habisan supaya semua novel dapat dihabiskan dan bolehlah aku memborong  novel yang baru.. Haha!! Kali ni nak review novel Kacau by Ariff Adly pulak.. Baru sat je habis baca.. Sementara mood blogging masih tersisa ni, moh aku buat review.. Ahakz..


Mula-mula tengok cover novel Kacau ni, macam tak teruja sangat nak beli dan baca.. Tapi bila baca review kat Goodreads, wahh menarik pulak review pembaca yang dah baca novel ni.. Jadinya, dengan segera tangan ini membuat order.. Ahakz..

Kacau merupakan novel karya Ariff Adly yang pertama aku baca.. Ariff Adly atau lebih selesa dipanggil Kidd merupakan pelajar lepasan KPMB dalam jurusan Higher National Diploma (HND) in Computing Software Development. Berasal dari negeri bendera merah biru iaitu Johor Darul Takzim. Seorang introvert yang selesa hidup dalam dunia sendiri.


Tajuk : Kacau
Penulis : Ariff Adly
Muka Surat : 326
Penerbit : Buku Fixi Sdn. Bhd.
Tahun Diterbitkan : Februari 2014


Sinopsis Kacau



"Syira? Syira! Ajim, mana Syira?!" teriak aku.

"Dia ada sebelah aku tadi, tapi lepas blackout tu aku..."
Al terhenti. Dia memandang ke atas. "Oh my god!! Sana!"
Al menunjuk ke arah Syira yang sedang bergayut pada lampu chandelier, masih cuba memanjat.

"Someone do something! Bawak dia turun! Fiq! Jimie!"
Al yang biasanya tenang dalam semua perkara semakin hilang identitinya.

Fiq berlari ke arah Syira dan menariknya dari bawah.

"Hahahahahahahahahahahahahaha!" Syira mengilai melihat Fiq yang terkial-kial menarik kakinya. Aku turut cuba menghulurkan bantuan, tetapi usahaku seperti tidak memberi apa-apa impak.

"Fiq, on three/ Kita rentap sama-sama!" cadang aku.

"Okay!"

"One, two... three!"


Review Kacau


Kok seram bangat novel ni.. Bisa berdiri bulu tengkok ku.. Eh tengkok ada bulu ke? Hahaha.. Serius weh, novel Kacau ni boleh buat aku tak dapat tidur malam sebab terbayang-bayang dan merasakan ada yang sedang memerhati.. Oh god!! Seram...

Mula-mula aku ingat jalan cerita Kacau ni cuma seram biasa-biasa jerk.. Yelah, tajuk pun sempoi gila, Kacau jerk pun.. Tapi bila aku meniti setiap plot yang ada dalam novel ni, boleh gugur jantung dek ketakutan yang melampau.. Hohoho...

Aku tak pastilah bagi pembaca yang lain.. Tapi bagi aku novel Kacau ni memang seram dowh.. Nak lagi baca time tengah malam.. Perghhh terbaikkkk seram dia.. Haha!!

Bahasa yang digunakan dalam novel ni jugak agak kasar sedikit.. Memang tak sesuai kalau dibaca oleh mereka dibawah umur.. Nasib baik dekat cover novel ni dah tercatat "Untuk Pembaca Matang".. Ahakz.. Jadi, korang yang dibawah umur, jangan nak mengada-ngada baca ye.. Hiks.. Tapi serius aku suka weh cara penyampaian penulis dalam novel ni.. Dialog yang ditampilkan bersahaja dan sempoi.. Bahasa remaja zaman sekarang kot.. Haha!!

Novel Kacau ini berkisahkan 7 orang sahabat yang suka mencabar diri dengan games Ghost Hunt dimana mereka akan mencari rumah atau bangunan tinggal untuk menjejak entiti.. Beberapa kali ghost hunt dilakukan tetapi malang tidak berlaku sebarang kejadian yang mereka harapkan.. Selepas percubaan demi percubaan tidak berhasil, sampailah kepada game seterusnya di building tinggal di Seremban.. Sebuah pasaraya.. Menurut cerita, pelbagai kejadian berlaku sebelum penutupan pasaran tersebut..

Kali ini, mereka membawa kelainan dengan menyeru roh dalam permainan Spirit of the coin dengan harapan mereka boleh nampak kelibat atau entiti dengan mata kepala dorang sendiri.. Itu merupakan kepuasan bagi dorang.. Uis.. Memang dorang ni gila kan.. Banyak juga aku baca novel seram yang berkaitan dengan ritual spirit of the coin ni.. Movie pun pernah aku tengok pasal bende ni.. Huh!! Seriau pulak rasa.. Huhu..

Ok, bermula dari situlah berlakunya perkara yang tak diingini.. Bila mana permainan yang dimainkan itu dilanggar syarat-syaratnya.. Satu persatu kejadian menimpa mereka bertujuh... Fiq, Jimie, Ajim, Amat, Syida, Syira dan Al..  Seorang demi seorang menjadi manga sehingga terbunuh dalam keadaan yang mengerikan.. Ada ke yang selamat?


"Seorang penuntut IPTA jurusan Kejuruteraan dan Alam Bina ditemui mati oleh rakan serumah pada jam 10.32 pagi semalam di loteng rumah sewanya. Nur Insyirah binti Abdul Razak dipercayai membunuh diri akibat tekanan pelajaran, namun siasatan lanjut ke atas badan mangsa masih dijalankan bagi mengenalpasti punca sebenar kematian. Manakala rakan serumah mangsa diminta hadir ke balai polis bagi membantu siasatan."


Haaa dari satu kejadian ke satu kejadian, aku memang tak sabar-sabar nak tahu kesudahannya.. Selamat kah mereka? Bagaimana berakhirnya jalan hidup mereka.. Tragis ke? Pelbagai persoalan bermain difikiran aku.. Mood seram sentiasa on.. Tak pernah Off..

Diakhir cerita, barulah tahu punca sebenar kejadian yang mereka alami.. Betul-betul tak sangka.. Sebenarnya bukan dari permainan Spirit of the coin puncanya tetapi ada sebab lain.. Itu sekadar sebagai asbabnya sahaja.. Mungkin ada la sedikit sebanyak punca dari permainan itu tetapi punca sebenar adalah lebih dasyat..

Apakah puncanya yang sebenar? Ada atau tidak antara mereka yang  terselamat? haaa aku cuma boleh cakap, novel ni best.. Seram.. Ngeri.. Mendebarkan.. Memang tak rugi aku beli dimana pada awalnya aku sangat was-was nak beli novel Kacau ni takut aku kecewa dengan jalan ceritanya.. Ternyata ianya memberi satu pengalaman yang mendebarkan dan menyeramkan sepanjang aku melangkah dari satu plot ke satu plot yang lain.. Korang wajib beli dan baca weh!!


Rating & Cadangan


Rating : 🌟 🌟 🌟 🌟 

Banyak novel yang aku baca aku akan beri 4 bintang.. Sebabnya setiap novel yang aku beli aku akan pastikan review dari pembaca lain gempak dan menarik baru aku beli.. Kalau review suam-suam kuku memang aku tak beli la.. Buat bazir duit aku jerk.. Haha!! 

Untuk Kacau ni aku boleh bagi 4 setengah bintang sebenarnya.. Aku suka jalan ceritanya dan penceritaannya lancar dan tanpa gangguan lain seperti typing error dan sebagainya.. 

Bagi korang yang suka novel genre seram, bolehlah baca Kacau sebabnya korang pasti akan merasakan keseramannya sepanjang membaca novel ini.. Silap hari bulan korang tak boleh tidur dek kerana rasa ada yang memerhati.. Bagi yang tak berani tu, korang fikirlah banyak kali dulu ye untuk baca novel ni.. Haha!! Nak selamat baca siang weh!! Kiki... 

Dalam novel ni ada la juga diselit kisah cinta antara mereka.. Ada jugak cinta tak kesampaian sebabnya tak sempat luah dah menemui ajal..   

Apa-apa pun, tahniah buat penulis kerana menghasilkan karya yang ohsem cenggini.. Lain kali please hasilkan lagi ye Encik Ariff Adly.. Saya nak baca lagi.. Haha!! Aku doakan penulis sentiasa dilindungi olehNya dan diberi kesihatan yang baik supaya dapat menghasilkan novel yang lebih BEST lagi... Ahakz..


9 comments:

  1. Serammm baca sinopsis dan akak review novel kalut ni.... Akak bagi semangat nak baca novel pahtu buat review hahaha

    ReplyDelete
  2. Dah lama tak baca buku FIXI. Rasa macam dah tua sangat pula.
    Mungkin lepas ni kena baca balik la sebab review best. Hihihi.

    ReplyDelete
  3. Best kacau ini.. Meremang bila baca..

    ReplyDelete
  4. alamak seram pula bila baca. mesti best ni

    ReplyDelete
  5. dah baca buku ni, memang seram.
    walaupun ada part yg macam pernah jumpa dalam filem seram tapi olahan penulis berjaya bangkitkan mood seram tu

    ReplyDelete
  6. Hai kak leya..Lama tak Blogwalking blog kak leya..hehe..wow ada novel baru lah..

    ReplyDelete
  7. seram sangat ni sampai bulu tengkuk pun naik, memang patut baca siang je haha

    ReplyDelete
  8. 4 novel sy beli, 1 pun lom baca lg 😭😭😭

    ReplyDelete