Review Buku | Kru Dari Langit - Cerita Dari Lapangan Terbang

Review Buku | Kru Dari Langit - Cerita Dari Lapangan Terbang  |  Aku tak mengambil masa yang lama untuk habiskan buku ni.. Cukup cuma 2 hari sahaja.. Tapi sebenarnya, buku ni hanya boleh dihabiskan dalam masa setengah hari atau paling lama pun sehari sahaja memandangkan bukunya tidak terlalu tebal dan ceritanya tidak membosankan.. Bagi aku yang supermommy ni, memang tak boleh nak mengadap dalam masa yang lama.. Sebab itulah aku mengambil masa 2 hari.. Hehe.. Best ke buku Kru Dari Langit ni?


Seperti yang aku story baru-baru ini, buku ni aku dapat hadiah dari seorang rakan blogger.. Boleh baca SINI.. Kiranya aku salah seorang yang beruntung sebab dapat membaca karya 7 penulis yang berpengalaman di lapangan terbang.. Macam-macam cerita ada.. Kisah seram pun ada uolls..

Sinopsis Kru Dari Langit


"Sila pasang tali pinggang keledar anda."

Hari ini kapal terbang sudah menjadi pengangkutan yang rutin, affordable, mudah dan begitu selesa. Semua orang boleh terbang!

Langkah pertama ke lapangan terbang, semua nampak tenang dan ceria. Wajah petugas yang senyum sampai ke telinga. Cantik-cantik dan hansome juga peramah. Nampak serba sempurna kecuali apabila flight delay!

Tetapi tak siapa tahu hiruk pikuk, kelam kabut dan kerenah disebaliknya. Cabaran yang didepani oleh setiap petugas, dari penjaga kaunter sehingalah para juruterbang. Tidak semuanya smooth-take off. 'Cuaca' kadangkala tidak menentu.

KRU DARI LANGIT adalah cerita mereka.

Watak-watak yang kita temui sepanjang di lapangan terbang dan berada di udara. Tentu sekali, ia cerita sisi lain - yang anda tidak akan dengar melainkan dari kaca mereka.

"Sit back, and enjoy the flight."

Review


Serius, mula-mula aku dapat buku ni terlintas difikiran aku adakah buku ni best dan tak membosankan.. Bila fikir balik, kalau Sha yang hadiahkan mesti dia suka akan isi buku ni.. Jadi, terus aku positifkan diri untuk baca buku ni dengan satu semangat yang membara.. Cewaahhhh!!

Seperti yang aku katakan diawal tadi, buku ni mengisahkan beberapa kisah pendek dari 7 orang penulis iaitu Rafi Harumin (Abang Imigresen #orangkaunter), Idora Darwina (akak Check-in), Hafiz Mohd Roslan (Encik Jurutera - Penyelenggaraan Pesawat), Nurul Khadijah (Cik Pramugari), Rina Shourhami (Cik Pramugari), Md Shafik (Abang Pramugara) dan Kapten Fariz Mokhtar (Mr. Pilot)..

Setiap penulis ada pengalaman dan kisahnya yang tersendiri.. Setiap kisah yang dipaparkan ada nasihat dan pengajaran disebaliknya.. Mungkin selama hari ini kita lihat, inilah kerjaya yang paling gah dan bergaya serta menjadi perhatian orang ramai.. Paling tepat, kerjaya yang penuh glemer, tetapi disebaliknya yang ramai tak tahu dan tak pernah ambil tahu, tanggungjawab yang mereka pikul sangatlah berat dan mempunyai risiko yang tinggi..

Ikhlas aku katakan, selepas baca buku ni barulah aku tahu betapa beratnya tanggungjawab mereka.. Buku ini juga banyak memberitahu kita apa yang patut dan tidak patut dilakukan ketika kita berada atau berurusan di lapangan terbang... Bukan itu sahaja ye, buku ini juga memberi kita kesedaran tentang sikap kite yang mungkin kadang kala 'tak semenggah' tanpa sedar.. Haha!!

Buku setebal 173 mukasurat ini, dihiasi dengan ilustrasi kartun yang comel-comel oleh Cikgooden.. Bila ada ilustrasi macam ni, memang tak bosan baca..

Rating : ★★★★


Memandangkan aku suka dengan kisah yang ada dalam buku ni, jadi aku sangat recommend kat korang untuk baca dan faham tugas mereka di lapangan terbang... Banyak pengalaman dan pengajaran yang boleh korang dapat dari buku Kru Dari Langit ni.. Rugi tau tak kutip pengalaman mereka.. Hehe..

KRU DARI LANGIT adalah cerita mereka!!


1 comment on "Review Buku | Kru Dari Langit - Cerita Dari Lapangan Terbang"
  1. NIce review Lea.. Sha harap mereka akan buat buku kedua.. seronok baca pengalaman dari sudut pandangan mereka..

    ReplyDelete