Rawat Migrain Tanpa Ubat

Thursday, November 10, 2016

Assalamualaikum wbt...


Rawat Migrain Tanpa Ubat  |  Fuhhh kalau migrain menyerang memang menyeksakan... Kebiasaannya kalau sakit mesti ramai yang mengambil ubatkan bagi menghilangkan rasa sakit tersebut.. Kali ni aku nak share bagaimana nak legakan migrain tanpa mengambil ubat-ubatan..

APA ITU MIGRAIN?

Salah satu jenis sakit kepala yang banyak dikeluhkan adalah sakit kepala sebelah... Serangan sakit kepala terasa lebih menyiksakan dan terkadang datang secara tiba-tiba.. Rasa sakit kepala berdenyut-denyut yang kerapkali disertai dengan mual, muntah dimana rasa sakitnya disebabkan oleh pembesaran pembuluh darah di dalam kepala...

Pengidap migrain biasanya sensitif terhadap cahaya, suara dan bau-bauan.. Sakit kepala ini kebiasaannya berlaku dibahagian sebelah kepala sahaja dan kekadang berpindah ke sebelah lain pula..

GEJALA MIGRAIN

  • Berdenyut-denyut dibahagian sebelah kepala.. 
  • Sakit dibahagian belakang mata
  • Loya atau muntah-muntah.. Mungkin juga kedua-duanya sekali..
  • Rasa lebih sakit apabila terdedah dengan cahaya, suara bising dan bau-bauan..


FAKTOR PENCETUS MIGRAIN

Migrain mungkin akan lebih kerap berlaku jika adanya faktor pencetus seperti berikut :-

Makanan
Pengambilan Alkohol, buah-buahan sitrus, kafein (kopi, teh), makanan yang mengandungi tyramine (keju, yogurt, kacang dan sebagainya)

Persekitaran
Merokok atau bilik yang berasap rokok, cahaya terang seperti skrin yang terang atau cahaya yang berkelipan dari rancangan televisyen, bunyi bising dan bau-bauan yang sangat kuat contohnya minyak wangi..

Psikologi
Kemurungan, cemas, marah, stress/tekanan, keletihan dan sebagainya... Sesetengah serangan sakit kepala tidak berlaku semasa pesakit mengalami tekanan tetapi berlaku apabila pesakit berada dalam keadaan yang relaks sepertimana yang dipanggil "migrain hujung minggu" (weekend migraine)

Ubat-Ubatan
Rawatan hormon, sesetengah ubat tidur dan ubat perancang keluarga

Lain-Lain
Haid, pertukaran masa tidur dan putus haid

Namun bagitu, kesannya mungkin tidak sama bagi semua pesakit, contohnya, bagi sesetengah pesakit itu, serangan migrain tidak kerap berlaku walaupown mereka mengambil keju dan coklat...


5 CARA MUDAH MELEGAKAN MIGRAIN TANPA UBAT

1.  Berehat di bilik yang gelap


Cuba berehat di dalam bilik yang gelap semasa berlakunya serangan migrain... Cahaya tambahan dan berlebihan akan menyebabkan sakit kepala.. Tutup tingkap, tutup tirai, tutup lampu, baring dan tutup mata.. Berehatlah untuk mendapatkan ketenangan dan mudah tidur..


2.  Merendam Tangan Dalam Air Sejuk/Dingin


Rendam kedua-dua tangan di dalam air yang sejuk dingin selama mana yang boleh.. Ini dapat membantu melegakan kesakitan akibat migrain dengan cepat.. Digalakan juga untuk membuka dan menutup tangan semasa merendamnya didalam air..


3.  Mengambil sedikit kafein


Mengambil kafein dalam kuantiti yang banyak, tidak elok untuk kesihatan.. Tetapi sekiranya mengambil dalam kuantiti yang sedikit dan berpada-pada, ianya boleh bertindak sebagai ubat penahan sakit.. Bau kopi mampu menenangkan minda dan anti-stress.. Ambillah sedikit kafein semasa menghadapi serangan migrain dan rasakan berbezaannya..


4.  Gunakan Rempah Ratus


Letakkan kacang hijau, lada hitam dan garam kasar diatas kertas surat khabar.. Kemudian pihak dengan kaki sesambil tu selawat.. Insyaallah, migrain akan beransur hilang dan pulih.. Cara ini boleh dijadikan sebagai terapi kaki..


5.  Baring kepala ke bawah


Baring di atas katil dan turunkan kepala sehingga mencecah lantai... Biarkan kaki di atas katil.. Beradalah dalam keadaan seperti itu selama beberapa minit dan jangan terlalu lama.. Memadailah sehingga ianya dapat melegakan migrain tersebut... Buatlah secara berperingkat.. Secara rasionalnya, ia menurunkan perjalanan darah ke arah kepala...


Selamat mencuba.. !!


7 comments:

  1. wah rendam tangan kat air... baru tahu,, nice info lea

    ReplyDelete
  2. Sesekali akak ada juga kena migraine Lea...terima kasih kongsi tips ni..sangat berguna..

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kongsi ni.

    From:
    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Mnum kafein :) tp tk brtmbh skt kpala ke?

    ReplyDelete
  5. Kalau Sha.. Suka buat yg no 1 tu.. Tu yg paling berkesan dengan duduk bawah shower.. memang lega kepala..

    ReplyDelete
  6. sy selalu ambik painkiller. tak tahan kalau kepala dah berdenyut. :/

    ReplyDelete