Tikar Beracun Mengakibatkan Kanser!!

Assalamualaikum wbt..

Tikar Beracun Mengakibatkan Kanser!!  |  Allahuakbar...  Semalam keluar kat akhbar-akhbar tempatan tentang berita tikar beracun... Tikar Evamatik.. !! Korang tau tak tikar evamatik ni macam mana rupanya?? Meh aku tunjuk..


Khabarnya, tikar ni beracun dan boleh mengakibatkan kanser.. Sepertimana yang korang sendiri maklumkan, tikar ni memanglah sangat murah, cantik dan mudah didapati... Tambahan pula pelbagai lukisan yang dok ada atas tikaq tu bagi menarik perhatian para pembeli.. huhu... Harga yang ditawarkan untuk sebidang tikar ni adalah diantara RM10 hingga RM45... 

Huh murah kan, jika nak dibandingkan dengan kelebihan tikar ni yang kalis air.. cantik.. Tapi, tanpa kita sedar dan tanpa kita tahu pown, rupanya terdapat kandungan bahan kimia yang bahaya pada tikar tu..  huhu.. Bahaya wehhh!! 

Dalam penghasilan tikar tersebut, 2 bahan berbahaya yang dikenali sebagai Phtthalate dan Bisphenol A (BPA) paling banyak digunakan walaupun telah diharamkan penggunaanya di banyak negara kerana ianya memberi kesan sampingan ohh!! Kedua-dua bahan ni banyak digunakan dalam penghasilan pembungkusan bekas makanan dan minuman, losyen, barang mainan, lantai PVC plastik dan paip air..  Bahan ni juga telah diharamkan dibanyak negara maju termasuk Kesatuan Eropah..

Khabarnya juga, ia boleh mengakibatkan kanser payudara kepada wanita dewasa, mengganggu sistem pembiakan hormon dan membantutkan pertumbuhan kanak-kanak... Wallawehhh... Sangat mengerikan perkhabaran ni...!!


Aku rasakan setiap rumah mesti ada tikar ni.. Termasuklah umah aku ni.. Aku siap beli 2 bidang agik weh... Mane nak tau beracun bagai.. adoii.. Risau pulak aku jadinya... Lepas ni jawabnya kene sedekah dekat Alam Flora la.. huhu.. Korang camne pulak?? Ada jugak ke beli tikar ni..?? Kalau ada, fikir-fikirkan lah apa yang patut dibuat dengan tikar tersebut ye.. Hiks..

Ni salah satu tikaq beracun yang dok ada kat umah aku



Untuk keterangan yang lebih detail korang boleh klik [ SINI ]  ye...!!


3 comments

  1. ade dekat rumah jugak , same bentuk mcm sis punye cime watna je lain hehehe ✌

    ReplyDelete
  2. ada dkt umah tapi dah lama tak gunanya tu...
    kalau tikar lantai yang biasa tu bahaya tak? hehe.. kena guna la tikar biasa tu jer tak pun tikar mengkuang ke rotan ke.. :)

    ReplyDelete
  3. Ada satu kat rumah. Siqah letak kat dapur. Huhu. Siqah suka tikar ni sebab comel. Adakah saya perlu buang tikar tu?

    ReplyDelete