Hari Pertama Puasa


Assalamualaikum wbt..


Salam Ramadhan buat sahabat-sahabat blogger dan pembaca blog ni.. Teruja hari pertama puasa... Sampaikan tak pandai nak bajet waktu pergi kerja.. hehe.. Untuk waktu bekerja bagi bulan puasa ni, aku dah buat keputusan untuk ambil waktu berperingkat WP4 iaitu waktu bekerjanya dari 7.30 pagi hingga 4.00 petang... Bila dah rutin harian waktu bekerja dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang, rasa janggal pulak.. Sampaikan nak bajet masa pown dah tak pandai.. Terlalu awal pulak keluar dari rumah pagi tadi.. haha..!! Esok kasi ejas balik...

Untuk bersahur pagi tadi aku dah masak siap-siap malamnya.. Mane la tau kan tersedar lambat ke... Kelam kabut pulak jadinya... Makanya baiklah aku sediakan payung sebelum hujan.. ye dakk?? Aku masak ayam pedas aje... Sahur simple-simple sudah.. Pepagi takdenya lalu sangat nak makan... Berbuka karang tataw la camne..  korang macam mana pulak?? Macam aku jugak ke?? 

Aku lock jam pukul 4 pagi.. Bunyik aje jam terus bangun baq hang...!! Tak de dah nak peram-peram dulu 15 minit atau 30 jam.. haha.. Nampak tak betapa excited-nye nak bersahur kali pertama untuk tahun ni.. Bangun aje kasi perangat lauk aje.. Nasik masih panas membara sebab plug tak bertutup.. hoho..

Itu kisah bersahur.. Ni haa nak cite kisah masa anto anak ke pengasuh pagi tadi.. 

Tragedi pulak pagi tadi masa aku pegi anto anak ke rumah pengasuh.. Pengasuh tak de pulak kat rumah.. Tak sampai lagi dari kampung.. Adehh.. Haha.. Penangan puasa ni... Terpaksa la aku bawak si kecik tu ke pejabat dulu sementara tunggu pengasuh sampai dari kampung... Aku poen silap jugak sebab tak maklum dulu yang aku masuk awal kerja.. hehe.. Pengajaran ni...

Pape pown aku nak ucapkan selamat berpuasa kat korang semua.. Moga ramadhan kali ni memberi lebih keberkatan dan lebih bermakna dari tahun sebelum-sebelumnya.... Puasa penuh tauuu..!! Haha...


4 comments

  1. Assalamualaikum.

    pada saya,better masak lauk utk sahur mlm sebelumnye.sbb xde la kelam kabut kalau terbangun lewat.

    wife saya mlm tadi masak sup ayam.saya x kesah pun makan apa waktu sahur,tp..dok fikir sbb anak pun bangun sahur sama,tue yg buat sup tue.si ayah dia nie ha,makan sahur kunyah nasik sambil pejam,maklumlah hari pertama.lagi pun sahur nie,xde nafsu sangat pun nak makan.makan ala kadar utk amik berkat je.

    kang buka xtau la.yg penting..air bergelas-gelas la.hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Encik suami..

      Tula sy masak terus malamnya.. Takut pagi kelam kabut.. Sahur memang tak lalu mana makan tapi kene jugak bangun makan kalau tak rasa tak lengkap puasa kan... Makan sambil pejam mata pown ok.. haha..

      Haaa waktu buka harus la terkam air dulu.. hihi..

      Delete
  2. hari nih, alhamdulillah tak de laa nak liat bagai nak bangun sahur.. susah jugak kalau nak ekjas waktu masuk kerja 7.30 pagi - 4.00ptg.. sebabnya nak ekjas masa antar ke anak sek plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... harap2nya kita tak liat la ye sampai habis puasa... hikhik..

      Tula kan.. susah betul nak ejas masa dengan hantar anak lagik.. Tapi takpe cuba sedaya mungkin.. :)

      Delete