Bila Terlalu Letih, Marah Mula Jadi Raja..


Assalamualaikum wbt..

Bila Terlalu Letih, Marah Mula Jadi Raja.. |  Semalam keletihan melanda diri aku.. Ya ampunn letih yang aku rasa tak dapat digambarkan oh..!! Tuhan aje yang tahu.. Sebab apa?? Sebab sesungguhnya Allah SWT Maha Tahu... hiks..

Seperti biasa, setiap hari selasa ada kelas belajar al-quran.. Jadinya lepas habis aje kerja, terus pergi kelas mengaji... Habis aje kelas mengaji dalam jam 6.40 petang terus berkejar-kejaran balik untuk siap-siap berbuka puasa.. Hoh sempat ke?? Harus la sempat sebab aku berbuka dekat rumah member aku.. Haha.. Ada jemputan berbuka lagi semalam... Alhamdulillah.. Kalau tak de jemputan, harus aku beli aje juadah berbuka.. Nak masak memang tak sempat leeee...

Bila dah ada jemputan tu, jangan la pulak pergi time nak makan aje.. Pergi lah ringan-ringankan tulang jugak kan.. Tak dapat tolong masak pown tolong hidang pown dah kira ok... Meluncur dengan lajunya kereta aku semalam risaunya tak sempat nak menolong.. Kang tak pasal-pasal tebal muka 2 depa bila semua dah terhidang tunggu ngap aje.. kehkeh..

Alhamdulillah sampai umah member aku tu, semua tak terhidang lagik.. Aku pown dengan cekapnya buat aksi menghidang juadah berbuka puasa dengan jayanye.. Wahhh ayat cam susah sangat aje kerja-kerja menghidang tu ye dak..Poyo aje lebih Lea Azleeya ni kan.. Haha..

Dah siap berbuka apa semua.. Sekali lagik la kene ringan-ringankan tulang belulang aku yang kurang eksesais ni untuk kemas-kemas meja makan dan membasuh segala ape yang perlu dibasuh.. Jangan tahu makannnn aje bak kata orang-orang  tua.. haha.. Memandangkan perut dah kenyang, servis terbaiikkk aku kasi.. Bersih segala bende dalam sinki aku cuci.. hiks..

Dah siap segalanya, relax-relax jap then terus beransur pulang ke rumah sendirik... Bila dah sampai rumah baru terasa keletihan yang amat... Badan rasa sangat-sangat letih semalam... Sakit-sakit segala sendi mendi yang ada.. huh.. 




Bila letih yang 'terlampau' melanda diri, dah mulalah kemarahan nak bermaharajalela dengan sewenang-wenangnya... Haaa ni baru masuk bab kemarahan tu.. Panjang betul mukadimah letih tu yerk.. haha.. Semalam terlalu letih agaknya, tu sebab aku asyik rasa nak marah.. Sampaikan anak aku pown kene marah.. Aduii sian pulak bila ingat balik.. Hehe.. Tapi tak de la marah teruk.. Marah-marah manja kata orang... Sian si kecik tu jadi mangsa.. Tapi pastu aku pujuk balik dia.. Pujuk bila aku rasa diri aku agak meroyan marahkan si kecik yang tataw ape-ape tu.. Seb baik en. somi pergi terawih.. Kalau tak mesti dia jadik mangsa aku.. wahaha..!!

Pasni aku kene lebih belajar untuk kawal kemarahan yang agak sia-sia macam semalam tu... Kemarahan ni sebenarnya bahaya jugak kan kalau dah tak terkawal.. Macam-macam boleh jadik.. Seb baik kemarahan aku semalam hanyalah seperti melukut di tepian gantang aje.. Ada kaitan ke?? koh-koh..



Untuk tidak terus rasa letih dan rasa marah, aku buat keputusan untuk tidur awal... Baju tak sempat gosok.. Beg anak aku tak berkemas... Semua aku ignorekan aje.. Pas tidurkan si kecik, aku pown ape agik... Membuta jugak laaa... Takan nak tengok saje si kecik tido dengan lenanya tak?? hoho.. Itu aje ubat keletihan dan kemarahan bila time nak menunaikan kewajiban kepadaNYA tak boleh.. Tetttt... 

Sebelum aku merapu lebih panjang.......  lebih baik.............................. K.bai...!!


3 comments

  1. Replies
    1. Haha... biasa la bila letih.. gitu lee gayenye..

      Delete
  2. Kalau letih memang rasa nak marah orang je. Siqah pun camtu. Huhu. Kena selalu ingatkan diri 😢

    ReplyDelete