Puasa 6 Hari Di Bulan Syawal

Assalamualaikum wbt..


Puasa 6 Hari Di Bulan Syawal  |  Hari dah Syawal yang ke-10.. Terlewat sikit aku update pasal puasa enam ni... Mungkin ada dikalangan korang dah habis melaksanakan puasa enam ni.. Kepada yang dah habis puasa enam, aku nak ucap TAHNIAH kepada korang.. Korang memang 0hsem..!! hehe

Syawal masih berbaki dan masih sempat untuk kita melaksanakan puasa enam ni.. Banyak kelebihannya bila kita berpuasa enam ni.. 

Daripada Abu Ayyub RA bahawa Rasulullah SAW bersabda,

"Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan, kemudian mengiringi dengan puasa sunat enam hari di bulan syawal, pahalanya seperti berpuasa setahun".

Huraian Hadith :-
  • Islam menganjurkan umatnya supaya melakukan kebaikan dan kebajikan secara berterusan, walaupun sedikit.
  • Seseorang yang hendak berpuasa sunat di bulan Syawal afdal berterusan dengan puasa Ramadhan iaitu selepas hari raya pertama.
Petikan : JAKIM

Jom tengok niat puasa enam macam mana..

NIAT PUASA ENAM



Oke, niat dah tau kan.. So, lepas ni boleh la kita sama-sama buat puasa enam hari dibulan syawal ni.. Aku pown tak buat lagik sebenarnya.. haha.. Adoiyai.. Insyaallah lepas ni.. 


2 comments