Amalan Harian Sepanjang Ramadhan


Assalamualaikum wbt..

Hai korang...!! Dah lunch ke belomm?? 0oopss..!! Lupa pulak puasa yek.. haha.. Ada yang tak puasa ke ni?? Huhu.. Jangan wehh.. Tak baik ohh tinggal puasa dengan sengaja... Kecuali la kaum wanita, ABC kan.. haha..

Eh korang, sepanjang bulan puasa ni, amalan apa yang biasa korang buat?? Cam aku kat opiz ni, ada buat tadarus al-Quran sepanjang ramadhan ni.... Setiap tahun akan buat tadarus bukan tahun ni aje yang sebetulnya.. Alhamdulillah la ada jugak amalan di bulan puasa ni untuk aku dan staff-staff kat sini lakukan..  ye dakk?? Kalau nak harap dekat rumah, jarang-jarang aje mampu... Dok membizi dengan kerja rumah dan anak.... Bila anak dah tidur boleh la baca Quran sekejap... Si kecik tu tidurnya kejap-kejap pulak tu.. Kalau ada masa panjang pown sebelum solat subuh.. Haaa time tu boleh la pulun habis-habisan baca Quran.. haha....

Kenapa aku tak baca aje Al-Quran depan anak?? Hoh, camne la nak baca ye kalau dia asek  nak merampas aje quran dari aku... Tak dapekkk nyee.. Semua yang aku buat dia nak buat.. Aku baca buku dia nak baca jugak.. Aku nak berHP.. Dia nak jugak.... Dah camnooo tuu... So, kene la carik waktu-waktu yang betul-betul sesuai kan... 

Ehhhhhhh.. dah terbabas dari tajuk sebenar pulak.. Yang sebenarnya aku cuma nak up kat sini amalan-amalan yang boleh kita amalkan sepanjang bulan ramadhan.... Boleh la kita beramal dan menambah pahala.... Juga boleh mencari keberkatan ye di situ kengkawan... haaaaaaaa..


Ada 5 amalan di situ ye tuan-tuan dan puan-puan sekalian..... 

Qiamullail... Dah bangun awai-awai nak sahur tu leh la sekali rembat qiamullail dulu sebelum sahur.. Pastu dah setel baru sahur...  

Sahur dan berbuka.. Dah nama agik puasa, mesti la ada sahur dan berbuka kan.. Yang ni mungkin tak timbulkan masalah kowt.. Kalau ada pown sahur.. Mungkin ada yang terbabas tak bersahur.. Kalau bab berbuka tu tak mungkin la tak kowt kecuali tak puasa.. haha.. Tapi kengkadang yang tak puasa tu yang lagi lebih dari yang berpuasa... betol tak?? hiks.. 

Solat berjemaah... Yang ni keutamaannya untuk kaum lelaki la.. Tapi ramai jugakkan kaum wanita pergi terawih... Solat fardhu dulu, pastu terus solat terawih.. Banyak wehh tuu pahalanya solat berjemaah ni... Tak caye tanye ustaz.. hehe..

Membaca Al-Quran... Yang ni cam aku cakap tadi la... Banyak sangat kelebihannya bile kita membaca al-quran di bulan puasa ni.. Sebenarnya bukan bulan puasa aje.. Hari-hari biasa pown sama.. Tapi sekarang aku cakap pasal bulan puasa.. So, tumpu pada bulan puasa aje la yek.. Baca la Al-Quran, banyak kebaikan yang kita akan dapat...

Sedekah... Yang ni senjata bagi kita umat Islam.. Bersedekah la.. Terutama bagi mereka yang memerlukan.. Contohnya, Ibu bapa.. Kaum kerabat... Anak-anak yatim... Orang miskin... dan... Orang yang sedang dalam perjalanan... Bersedekah la.. Kita takkan miskin dengan bersedekah.. Bak kata pepatah...  "Jangan takut miskin dengan bersedekah"...


4 comments

  1. Alhmdulillah terima kasih perkongsian ni ya Lea...moga kita isi setiap malam ramadhan sebaiknya..amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama kak.. Sama-sama lah juga kita amalkan yek kak.. :)

      Delete