Macam Mana HATI Kita Ketika Buat Maksiat?


Assalamualaikum wbt..

Pagi ni aku nak kongsi emel daripada Team Tarbiah Sentap yang aku dapat... Iaitu tentang hati kita... Jom kita ambil masa untuk muhasabah diri kita...





Time tengah buat dosa, time kita tak sempat bertaubat, time kita tunda-tundakan taubat, time kita dah rasa manis dengan maksiat..

Macam mana keadaan hati kita masa tu?

HITAM.. Hitam pekat hati kita.. Sehinggakan kita tak nak dengar kebaikan langsung!

Tengah dalam keadaan macam tu, tiba-tiba Allah tarik nyawa kita...!! Kita meninggal dunia dalam keadaan derhaka pada Allah. 

Dalam kubur terasa sempit sangat..!! Habis hancur jasad kita dalam tanah... Berkecai tulang belulang dihimpit tanah..!! Tak lama lepas tu, muncul ular hitam yang besar sangat..!! Ular tu belit tubuh kita. Allah..!! Sakit sangat..!! Tak cukup dengan itu, kala jengking datang merayap ke tubuh kita... Jasad kita kena sengat dengan kala jengking..!! Terseksalah kita dalam kubur hingga hari kiamat..!!

Tiba hari kiamat, kita dihidupkan kembali di padang mahsyar... Dalam lautan manusia... Kita rasa dahaga sangat..!! Lama sangat tunggu giliran kita untuk dibicarakan... Hinggalah nama kita dipanggil untuk dihadapkan di hadapan Allah SWT... Seluruh umat manusia melihat kita dibicara... Mulut terkunci... Setiap inci perbuatan kita masa kat dunia disoal...

Mata yang memandang perkara haram, kaki yang melangkah ke tempat maksiat, tangan yang melakukan perkara haram, semuanya disoal seadil-adilnya..!!

Cuba korang bayangkan dosa yang korang buat dan dosa tersebut diadili di akhirat... 

Satu per satu dosa kita diumum di khalayak ramai... Orang yang kita aniaya, diambil pahala kita... Lepas dah habis pahala, kita dapat pula dosa mereka... Allahuakbar..!!

Bayangkan betapa dasyatnya hari akhirat kelak..!! 

Selepas dihitung, ternyata dosa lebih berat dari pahala...

Terbuka gambaran neraka depan mata..!! Itulah tempat kita kembali..!! Api hitam menyala-nyala panasnya..!! Terdengar suara raungan manusia diseksa..!! Kita nampak ada sungai bernanah yang menggelegak... Minuman yang bakal menghancurkan perut kita..!! Kita nampak pula pohon-pohon berduri yang buahnya jadi makanan kita.... Itulah balasan yang setimpal atas dosa yang pernah kita lakukan atas dunia..!!

Ada yang potong lidah sendiri... Ada yang rambut bertukar jadi ular... Ada yang muka terseret kat bara api... Ada yang hangus kulitnya... Dan macam-macam lagi bentuk seksaan yang ada...

Kita diperlihatkan gambaran neraka... Malaikat-malaikat yang ada, dengan suara yang garau suruh kita berjalan ke depan untuk lintas titian sirat..!! Kita tak nampak kat mana titiannya.... Akhirnya kita dihumban ke dalam neraka..!! Seburuk-buruk tempat kembali..!!

Takut tak?

Rasa berharap dengan rahmat Allah tak?

Sekiranya ya, jom kita sama-sama muhasabah kembali diri dan bertaubat padaNya..!! Moga Allah sediakan syurga untuk kita..!!


Sumber



2 comments

  1. Terima kasih perkongsian ini..terima kasih teguran ini...BUKAN TAKUT TAPI SANGAT SANGAT TAKUT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kak... sama2 mengingatkan satu sama lain.. :)

      Delete