Review Novel | Dari Tanah Ke Tanah By Tajul Zulkarnain

Review Novel | Dari Tanah Ke Tanah By Tajul Zulkarnain  |  Alhamdulillah akhirnya dapat juga aku habiskan novel psiko ni.. Novel Dari Tanah Ke Tanah by Tajul Zulkarnain... Novel yang membuatkan fikiran aku berkecamuk dan bercelaru tak menentu.. Novel yang betul-betul mencabar fikiran dan perasaan aku.. Starting baca dah membuatkan aku pening untuk memahami jalan ceritanya.. Tapi ku gagahkan juga diri untuk menghabiskan novel ni.. Dah beli tak kan tak nak baca kan... Mesti habiskan juga walaupun agak mencengkam perasaan dan fikiran.. Hahaha ayat aku tak leh blah wehhh!!

Dari Tanah Ke Tanah By Tajul Zulkarnain
Dari Tanah Ke Tanah By Tajul Zulkarnain

Starting baca novel ni, aku dah tak faham jalan ceritanya... Aku siap whatsapp kawan ulat buku aku Blogger Sha Mohamad dengan menyatakan padanya yang aku tak  boleh nak blah baca buku ni.. Agak sukar untuk aku faham jalan ceritanya.. Sha cakap dekat aku, agar aku baca slow-slow dan nanti akan faham juga.. Bila dah dapat sokongan padu bak bola lontar peluru hehehe aku gagahkan diri untuk teruskan bacaan aku.. Dan akhirnya, aku faham jalan ceritanya walaupun agak psiko.. Nasib baik aku tak mental ohh!! Hiks..

Sinopsis novel Dari Tanah ke Tanah


Moh tengok review aku tentang novel Dari Tanah Ke Tanah hasil karya Tajul Zulkarnain...


Dari Tanah Ke TanahDari Tanah Ke Tanah by Tajul Zulkarnain
My rating: 4 of 5 stars

Expectation aku bila firstime tengok tajuk dan kulit buku novel ni, membayangkan ini adalah novel ilmiah.. Mengisahkan sebuah kematian dan alam kubur.. Ternyata, jangkaan pandang pertama aku tu meleset sama sekali..

Novel ini sebenarnya mengisahkan perjalanan hidup seorang pesakit mental tidak kronik yang hampir-hampir terjebak dengan kegiatan haram dan rasuah disebabkan kekurangan yg ada padanya sebagai pesakit mental... Sahabat baiknya terlibat dgn kegiatan menjual tanah rezab melayu kepada bukan melayu dan terlibat dengan rasuah... Dia hampir-hampir terlibat.. Nasib baiklah, dia agak kuat pegangan agamanya dan terus menghindarkan diri dari terus terjebak... Biasalah manusia kan, kalau dh nampak duit banyak boleh jadi sawan... hehe..

Tapi serius ye kengkawan, baca novel ni sangat mencabar fikiran dan perasaan.. Kena fahamkan betul-betul.. Aku dah rasa cm aku pulak nak tersampuk sakit mental baca novel ni... huhuhu... Bercelaru fikiran sekejap..

Kalau korang sukakan novel yang boleh cabar pemikiran korang, bolehlah try baca novel ni.... Tapi bacalah dengan penuh berhemah ye, takut nanti korang lak yang mental... Haha..

View all my reviews


Sedikit coretan cinta dari Tajul Zulkarnain buat aku, Lea Azleeya.. Cewahh!!


8 comments on "Review Novel | Dari Tanah Ke Tanah By Tajul Zulkarnain"
  1. mama mmg suka novel yg memeningkan kepala macam ni.. best

    ReplyDelete
  2. e'in tak penah baca novel-novel macam nie.. kat rumah tu berlambak novel cinta je.. haha

    ReplyDelete
  3. sebelum n nampak post dari sis sha juga pasal buku ni. Ju pun sangka cerita pasal kematian. tp bla baca review sis, mmg sma la sangkaan kita meleset ! =D btw terima kasih share review =)

    salam aidilfitri, bru ju bkesempatan blogwalking ari ni =D

    ReplyDelete
  4. Dont judge a book by its cover gitu kan. Rupanya jln cerita pasal pesakit mental tidak kronik. Bukan seperti yg kita tgk dkt cover tu.

    ReplyDelete
  5. Hahaha.. Samalah perasaan kita.. Mental rasanya..
    Tapi sekurang-kurangny dapat kita mengenali perihal mereka yang berpenyakit mental ini..

    ReplyDelete
  6. Kalau berjaya baca muka surat awal mesti nak tahu cerita selanjutnya... Hehe.. Jangan Lea pening sudahlah...

    ReplyDelete
  7. wahh macam best je kak leaaaa. uyul pun da lama tak baca novel hahaha
    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
  8. Setakat ni saya jumpa novel fixi je selalu main dgn fikiran, haha. Saya suka jenis2 mind-bender ni..

    ReplyDelete