Bubur Untuk Qhaliff


Assalamualaikum wbt..

Semalam hari yang agak kelam kabut sebabnya stok nasi bubur si kecik dah habis.. Bergegas-gegas buat semua kerja.. Semua dah setel baru senang hati nak buat bubur untuk hero kesayangan aku tu... Pergi dapur tengok ape yang ada.. Sekali banyak pulak bahan-bahan yang dah habis.. Makanya suruh la en. somi pergi beli barang-barangnya... Dah beli barang ada pulak yang tercicir kelupaan untuk dibeli... apakah?? Tomato.. So bubur Qhaliff kali ni takde rasa tomato ye... 

Minggu lepas aku dah buat bubur ikan bilis.. So minggu ni tukar sikit flavor dia.. Bubur berperisa ayam.. Haha.. Jom tengok camne aku masak bubur untuk si kecik ku yang berusia hurmmm nak masuk 11 bulan dah 13hb ni.. cepatnya masa berlalu.. huhu.. Okeh jom follow...


Cara-Cara dan Bahan-Bahannya adalahhh...


Firstly ofkos kene perkenalkan bahan-bahannya kan.. Dan inilah bahan-bahan yang aku tarok dalam bubur nasik anak aku.... 

Beras
Ayam dipotong dadu 
(dadu ke?? cam tak jerk.. Haha..)
Butter Unsalted
Bawang Putih dicincang halus
Lobak Merah
Sayur kailan & Brokoli..
(Boleh dipelbagaikan mengikut kesukaan masing-masing)




Sayur mayur tadi silalah stim ye... Aku stim 20 minit aje..
Kasi lembut supaya mudah nak bland nanti..
Ada jugak pendapat aku baca, kalau kita stim sayur, khasiat sayur masih ada..
Tataw la betol ke idokkk.. Tapi aku rasa cam betol aje.. Ahakz.. 





Sementara tunggu sayur siap di stim boleh la masak nasi bubur dulu... Jimat masa..





Okey.. Sementara tunggu nasi separuh masak, kite tumis dulu ayam.. Part ni la patutnya ada tomato.. huhuhu

Panaskan butter..
Masukkan Bawang Putih cincang..
Lepas dah agak bawang putih kekuningan boleh la masukkan ayam ye..
Ayam dah masak tutup api.. Haha... Itu pown nak habaq ekk..





Nasi dah dekat-dekat nak masak terus masukkan ayam td... Kasi tuang semua ye... 
Pastu masukkan semua sayur mayur yang dah siap di stim tadi...
macam gambar di atas.. 
Masak sampai nasi betul-betul masak ye.. 

Dah selesai semua, biarkan sampai nasi agak-agak sejuk untuk di bland...





Nasi bubur dah sejuk boleh la dibland...





Dan seterusnya dibahagi-bahagikan untuk dibuat stok..

Hero aku masak 2 bekas sehari ye... So sempatla stok ni untuk 4 hari gitu..
Untuk buat stok kene tarok dalam peti sejuk beku ye.. Tarok kat luar, esok tengok dah basi.. 
Membazir.. Membazi itu amalan syaitonnn.....





Taraaaaa.. siap untuk di buat stok..

Khas untuk anak ummi..
MUHAMMAD QHALIFF AMSYAR
Kesayangan beta...



6 comments

  1. bila dah ada stock ni,legalah hati ibu nak bekerja kan...sama jugaklah rutin saya untuk baby

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula ida... bila stok abeh risau aje..
      Kite mommy bekerja kene buat stok..
      nak masak ari2 tak termampu.. hikhik

      Delete
  2. Macam tu lah kita kalau dah ada baby.. Hehe. Nak prepare makan siap2. demi anak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula kan.. ape2 mesti kene utamakan anak dulu.. perut kite lapar x pe janji anak terisi perutnya.. hehe..

      Delete
  3. Qhaliff kenyang mama senang hati...alhamdulillah :)

    ReplyDelete