Berdoalah


Assalamualaikum wbt..


*pixa dr google*


Selamat pagi buat kawan-kawan blogger LA... Moga semua diberikan kesihatan yang baik dan memulakan hari ini dengan lebih bersemangat.. Pagi ni LA ada terbaca satu artikel berkenaan doa.. Terus tergerak hati nak buat post berkenaan BERDOA ni... Hihi..!!



“Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku [berdoa kepada-Ku] akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.” 
(QS al-Mu’min/40: 60)

Dalam seharian kita berapa kali kita berdoa?? Paling kurang pown mesti 5 kali kan.. lepas solat mesti berdoa..kan.. kan.. takan tak doa kowt lepas solat...!! agak-agak laa....!! Haha.. Berdoa ni boleh mendekatkan diri kita lagi pada ALLAH tau.. So pas ni kene la berdoa kerap sikit... Insyaallah pasti ALLAH perkenankan sekiranya kita berdoa bersungguh-sungguh..

Korang nak tahu tak?? Orang yang paling dekat dan rapat dengan ALLAH adalah orang yang paling rajin dan banyak berdoa kepadaNYA dengan bersungguh-sungguh dan sekikhlas hati.. Tapikan.... kenapa kita ni berpenyakit MALAS yek untuk berdoa??? Sedangkan ALLAH dah bagi jaminan yang DIA akan perkenankan a.k.a makbulkan doa kita.. Ce tengok ayat kat atas tu.. Haaa.. Dah terang lagik bersuluh.kan.. Kalau tak sekarang pown dia makbul, mungkin kat syurga nanti..!! Insyaallah..

Okeh ni tips untuk kite lebih rajin untuk berdoa.. Jom tengok ape yang boleh dilakukan dan dipraktikkan untuk lebih rajin berdoa.. Moga membantu..

Pertamanya, korang boleh ambil sehelai kertas dan listkan apa yang korang nak dalam hidup korang.. Contohnya nak diampunkan dosa-dosa yang ada, untuk mendapatkan ketenangan hati, bahagia dunia akhirat, dilimpahkan rezeki yang halal, kesihatan yang baik, kelapangan masa, suami/isteri soleh/solehah, isteri lawa.. suami hensem.. Haha.. dan ape sajelah yang korang nak mohon korang boleh listkan.. Pastu ambil masa untuk duduk, renungkan hidup, tanya pada diri, apa yang korang nak dalam hidup ni.. Senaraikan dalam sehelai kertas tersebut. Tak kire la berpuluh-puluh ke.. beratus-ratus ke.. listkan ajerrr..!!

Keduanya, bawa lah kertas tersebut setiap kali solat...

Ketiganya, tetiap kali habis solat, doa dan mintalah pada ALLAH apa yang korang tulis tadi... Doa dalam bahawa melayu je...Jangan la korang risau ALLAH faham apa yang kita ucapkan.. Tapi jangan lah pulak korang doa mintak bende pelik-pelik lak.. mintak tumbuh sayap la.. doa boleh terbang laa... doa ada superpower laa.. Tu melampau nama nye yek.. meh nak sekeh 100 kali... !!

Keempatnya, jangan lupa yek kawan-kawan berkenaan adab dalam berdoa ni.. paling utama hendaklah mengadap kiblat ye.,. pastu tadah la tangan tu.. merendah diri dan mulailah doa dengan memuji ALLAH dan selawat keatas Rasulullah SAW.

Last sekali, hendaklah sentiasa bersangka baik yek dengan ALLAH SWT... 

So, lepas ni boleh la kita praktikkan cara ni.. Moganya kite lebih rajin berdoa.. Kita ni sebenarnya yang jadi malas berdoa tu sebab kita tak faham apa yang kita doa kan.. Andainya kita faham hakikat berdoa tu, pasti kita berdoa bersunguh-sungguh... Sebabnya doa itu adalah senjata bagi orang mukmin..!!


No comments