Top Social

Image Slider

Showing posts with label kesihatan. Show all posts
Showing posts with label kesihatan. Show all posts

13 Cara Pengendalian Makanan Yang Betul

Monday, January 16, 2017
Assalamualaikum wbt..


13 Cara Pengendalian Makanan Yang Betul  |  Sedap pulak kebab kat atas ni.. Hehe.. Aku dapat sedikit info berkenaan pengendalian makanan dari kawan aku melalui group whatapps.. Bila aku baca, aku rasa perlu dikongsikan dengan korang... Sangat penting dan perlu diamalkan oleh semua orang.. Izinkan aku kongsikannya disini ye.. Hiks..

13 Cara Pengendalian Makanan Yang Betul

1  Sayuran yang dimakan mentah seperti taugeh, daun kesum, daun serai wangi dan lain-lain yang dibuat ulam yakni tidak dimasak perlu direndam dengan air garam terlebih dahulu untuk mengelakkan daripada jangkitan virus e-coli..

2  Petua beli ayam segar - beli ayam pada waktu pagi kerana bakteria pada ayam masih sedikit.. Jika beli pada waktu tengahari, pastikan balik rumah terus cuci dan masukkan ke dalam peti beku sebelum dimasak bagi mematikan bakteria... Masak ayak dengan sempurna.. Kalau tak cukup masak, bakteria tak mati dan akan aktif semula bila makanan itu sejuk..

3  Panaskan makanan setelah sejuk.. Jangan makan makanan yang telah sejuk selama lebih 4 jam.. Perlu dipanaskan sampai mendidih..

4  Elakkan letak senduk nasi dalam periuk kerana pemegang senduk mungkin ada bakteria dari peluh ditangan kita..

5  Elakkan telur separuh masak kerana mengandungi banyak bakteria yang boleh menyebabkan demam panas dan kekejangan otak

6  Pastikan telur dibasuh sebelum digunakan

7  Makanan sejuk beku seperti nugget, ayam, daging burger digoreng terus selepas dikeluarkan dari peti sejuk.. Jangan biarkan makanan berada pada suhu bilik kerana mengundang bakteria.. Pastikan goreng dalam minyak yang betul-betul panas..

8  Pastikan tukang masak berada dalam keadaan yang bersih semasa memasak kerana 95% penyakit berjangkit dalam rumah berpunca dari tukang masak.. Itu sebab orang berniaga kena amek suntikan vaksin untuk elak dijangkiti penyakit dan menyebarkan kepada orang lain..

9  Pastikan makanan dan minuman dalam tin dibasuh dahulu sebelum digunakan untuk elakkan kencing tikus.. (tin tu basuh dulu.. hehehe)

10  Jika makan dikedai, pastikan basuh dan lap sudu yang nak digunakan terlebih dahulu.. Jangan gunakan sabun tongkol yang disediakan kedai makan.. Sebaiknya gunakan pencuci cecair dan tak salah kalau bawa kemana-mana pencuci tangan bersama kita.. Sekarang banyak penyakit berjangkit berpunca dari makanan..

11  Khasnya ayam golek, pastikan ayam itu panas.. jangan beli kalau ayam sudah sejuk dan yang sudah siap potong..

12  Pastikan papan pencincang ayam daripada plastik.. Kalau kayu jangan makan sebab serbuk kayu mungkin melekar pada ayam dan daging yang dicincang..

13  Pastikan makanan yang dibungkus dengan polisterin perlu dilapikkan dengan plastik untuk elakkan pengaktifan sel-sel kanser yang terdapat pada polisterin..




Sayur Dan Buah Membantu Mencegah Kanser

Monday, December 12, 2016
Assalamualaikum wbt

cegah kanser

Sayur Dan Buah Membantu Mencegah Kanser |  Sejak kebelakangan ni banyak betul dengar berita orang yang mengidap kanser.. Ada juga dikalangan rakan taulan aku sendiri yang mengidap kanser... Adehh... Aku hanya mampu mendoakan kesihatan dan kesembuhan untuk mereka.. Sebab itu juga, tergerak hati aku untuk mencari sesuatu yang berkaitan dengan kanser....

Kali ni aku nak senaraikan sayur dan buah yang dapat membantu mencegah kanser.. Yelah kita hanya mampu merancang tetapi segalanya tuhan juga yang tentukan.. So, kita berusaha selagi terdaya.. Betul tak?? Hehe.. Jom tengok senarai dibawah :-

tip cegah kanser

Senarai sayur-sayuran yang dapat membantu mencegah kanser :-

01: 98.7% - Ubi Keledek Kukus
02: 94.4% - Ubi Keledek Mentah
03: 93.9% - Asparagus
04: 82.8% - Kubis Bunga
05: 91.4% - Kubis
06: 90.8% - Brokoli
07: 83.7% - Daun Saderi
08: 74.0% - Kulit Terung
09: 55.5% - Lada Benggala
10: 46.5% - Lobak Merah
11: 37.6% - Bunga Lily Kering
12: 35.4% - Kubis Cina
13: 34.7% - Kailan
14: 32.9% - Sawi 
15: 29.8% - Mizuna / Sawi Jepun
16: 23.8% - Tomato


Air Lemon pown banyak manfaatnya tau.. Air Lemon panas boleh mengekalkan kesihatan dan membuatkan kita hidup lebih lama... Air Lemon panas juga boleh membunuh sel kanser... Caranya, tambahkan air panas dengan 2 - 3 hirisan Lemon dan jadikan ianya sebagai minuman harian... Air Lemon panas ini boleh mengawal pertumbuhan kanser...

Kalau korang nak tahu, kepahitan dalam air Lemon panas adalah bahan untuk membunuh sel kanser.. Air Lemon sejuk hanya mempunyi vitamin C, tiada pencegah kanser..

Teruskan pembacaan korang ye... Kat bawah ni aku senaraikan pula tip untuk mencegah kanser...
TIP MENCEGAH KANSER

1. Kerap mengambil makan tengah malam boleh meningkatkan peluang kanser perut

2. Jangan mengambil lebih daripada 4 biji telur seminggu.

3. Memakan punggung ayam boleh menyebabkan kanser perut.

4. Jangan mengambil buah-buahan selepas makan. Sepatutnya diambil sebelum makan.

5. Jangan ambil teh ketika tempoh haid.

6. Kurangkan pengambilan susu soya, tiada gula tambahan atau telur ke dalam susu soya.

7. Jangan makan tomato dengan perut kosong.

8. Minum segelas air kosong setiap pagi sebelum makan untuk mengelakkan hempedu batu karang.

9. Tidak makan 3 jam sebelum waktu tidur.

10. Kurangkan minum teh tarik, tiada nutrisi tetapi boleh menyebabkan diabetes dan tekanan darah tinggi.

11. Jangan makan roti bakar ketika masih panas dari ketuhar atau pembakar roti.

12. Jangan mengecas telefon bimbit atau sebarang peranti bersebelahan anda ketika tidur. 

13. Minum 10 gelas air sehari untuk mencegah kanser pundi kencing.

14. Minum air lebih banyak pada waktu siang dan kurang pada waktu malam.

15. Jangan minum lebih daripada 2 cawan kopi sehari, boleh menyebabkan insomnia dan gastrik.

16. Kurangkan makan makanan yang berminyak. Ia mengambil masa 5-7 jam untuk dicerna, menjadikan anda letih.

17. Selepas 5 petang, kurangkan makan.

18. Makanan yang menbuatkan anda segar.. ikan laut dalam, pisang, limau gedang, roti mil penuh, bayam, bawang putih, labu, susu rendah lemak, ayam, ceri.

19. Tidur kurang daripada 8 jam sehari boleh merosakkan fungsi otak. Tidur sebentar pada waktu tengahari (qailulah) boleh mengekalkan rupa muda.



Cirit-Birit Punca Awal Radang Usus

Tuesday, November 22, 2016
Assalamualaikum wbt..


Cirit Birit Gejala Awal Radang Usus  |  Perghhhh azab gile kowt kalau terkena cirit-birit.. Dok berulang ke tandas sampai nak pitam sebab dah tiada apa dah dalam perut.. Tapi perut masih memulas-mulas.. Korang mesti pernah alami jugakkan.. Kebiasaannya kalau mengalami cirit-birit ni mesti dikaitkan dengan keracunan makanan... Yelah, kengkadang kita tak tahu makanan dekat luar tu bersih ke tak kan.. Kita main bedal aje.. 

Contohnya makan makanan yang tak dibasuh dengan bersih.... Bukan saja boleh menyebabkan keracunan makanan tetapi boleh juga mendedahkan kepada komplikasi serius termasuk kegagalan buah pinggang..

pinjam komik Ankel Jonni


Gejala Keracunan Makanan

 Loya
 Muntah
 Cirit-birit berair
 Buang air besar berdarah
 Sakit pada abdomen dan kejang
 Letih dan lesu

Bagaimana Cirit-Birit Terjadi

 Usus besar tidak dapat menyerap air garam kerana terdapat jangkitan atau luka pada dinding
 Usus besar terpaksa menolak air dan garam keluar dalam bentuk pembuangan air besar


Rawatan

 Masuk air untuk merehatkan usus tanpa makan dan minum
 Pengambilan najis untuk menentukan jenis kuman
 Pengambilan antibiotik


Langkah bagi mencegah daripada berlakunya keracunan makanan adalah :-

ELAK SIMPAN MAKANAN TERLALU LAMA !!!
  • Penyediaan makanan dan minuman hendaklah dilakukan dengan rapi mengikut standard kebersihan
  • Jangan simpan makanan terlalu lama dan tidak melebihi daripada 24 Jam dan sebaiknya elakkan menyimpan makanan di dalam peti sejuk sehingga berhari-hari kerana menggalakkan pembiakan kuman.

Perlu Tahu :-
➽ Peti sejuk adalah tempat sempurna untuk kuman membiak kerana terdapat kuman yang menggemari suhu serendah empat darjah celsius.

➽ Peti sejuk juga adalah kawasan yang paling banyak terdapat kuman..

➽ Makanan yang disimpan sehari dua didalam peti sejuk walaupun dipanaskan tetap tidak dapat membunuh keseluruhan kuman kerana kuman telah membiak dengan banyak..


NIKMATI SAJIAN SEGAR SELEPAS MASAK

sumber foto : google

Sebaiknya, makanlah makanan yang segar selepas di masak berbanding makanan yang disimpan berhari-hari di dalam peti sejuk...



Info Radang Usus :-

➽ Cirit-birit yang berterusan juga menandakan seseorang itu berkemungkinan mengalami radang usus yang turut menunjukkan gejala yang salam seperti keracunan makanan..

➽ Radang usus boleh dirawat tetapi kebanyakan pesakit lambat mendapatkan rawatan kerana menjangkakan hanya mengalami cirit-birit atau keracunan makanan..

➽ Cirit-birit yang melebihi daripada 4 - 6 minggu kebanyakannya bukanlah keracunan makanan kerana keracunan makanan biasanya berlaku kurang daripada tempoh tersebut...

➽ Pemeriksaan lanjut perlu dilakukan dengan menggunakan kaedah Endoskopi iaitu dengan memasukkan kamera melalui dubur bagi melihat keadaan Usus Besar..


Tip Penjagaan Usus

 Makan makanan sihat dan seimbang
 Lebihkan makanan yang berserat tinggi
 Kurangkan pengambilan lemak
 Kurangkan pengambilan gula
 Minum air kosong secukupnya

 Lakukan aktivit fizikal 3-4 kali seminggu
 Amalkan gaya hidup sihat seperti berhenti merokok, minuman beralkohol dan minuman bergas


Bahaya juga ye cirit-birit yang terlalu lama.. Boleh mengakibatkan radang usus.. So, lepas ni kena berjaga-jaga lah.. Kalau mengalami cirit-birit yang terlalu lama, kenalah mendapatkan rawatan doktor lebih awal.. Jangan bertangguh-tangguh.. Nanti lain pulak yang jadi... Huhu..


9 Jenis Makanan yang Perlu Dielakkan Sebelum Tidur

Sunday, November 06, 2016
Assalamualaikum wbt..

9 Jenis Makanan yang Perlu Dielakkan Sebelum Tidur  |  Tajuk kemain lagik ye.. Mane taknye, sejak kebelakangan ni aku rasa badan macam tak selesa sikit.. Lebih tepatnya rasa berat badan dah bertambah... Haha.. Camne lah jadi camtu?? huhuhu.. Manelah tak rasa macam tu, kalau dah tengah malam aku dok bedal meggi.. meggi.. dan meggi... Sebenarnya dah tahu tak elok tapi mulut nak makan, buatlah jugak..

Bila dah rasa badan sedikit tak selesa, timbul pulak kesedaran nak menggoogle, makanan ape yang tak sesuai diambil sebelum tidur.. Penting untuk kita tahu tentang ini sebenarnya supaya kita tak tersalah mengambil makanan yang boleh menjejaskan kesihatan kita.. Kesihatan perlu dijaga brooo.. 

So, jom kita tengok makanan apa yang perlu kita elakkan sebelum tidur..

9 Jenis Makanan yang Perlu Dielakkan Sebelum Tidur

Sumber : google


1. KOPI 

Sepertimana yang korang tahu, kopi mengandungi kafein yang tinggi dan ianya boleh menyebabkan korang susah nak tidur.. Bukan itu sahaja tau, ianya juga bersifat diuretic, yang menyebabkan korang kerap ke tandas dan mengakibatkan korang mudah terasa lapar.. Bila dah tengah malam terasa lapar, aku yakin korang akan selongkar apa saje yang ada dekat dapur untuk dimakan termasuklah junk food.. Awas!! Ini boleh menyebabkan berat badan naik ye.. Macam aku.. hahaa.. 

2. COKLAT

Untuk membuatkan hari rasa tenang dan gembira, ubat paling mujarab ialah dengan memakan coklat.. Tapi harus diingat ye, coklat juga tidak sesuai di makan sebelum tidur kerana ia juga mengandungi kafein dan gula yang tinggi.. Bila korang makan coklat dengan berselera sekali, kandungan gula akan meninggi didalam badan dan akan membuatkan korang mudah terasa lapar.. Akibatnya, lagi banyaklah korang makan nanti.. Hehe..

3. KEJU

Keju adalah makanan yang perlu dielak sama sekali kerana keju mengandungi kalori dan lemak yang tinggi dan boleh menyebabkan kegemukan.. Keju juga akan memberi gangguan terhadap perut sekiranya diambil sebelum tidur seperti terasa sesak dan mual..

4. MAKANAN PEDAS

Perghh makanan pedas la sedap kan.. Tapi tak elok tau diambil sebelum tidur kerana kandungan cili dan rempah ratus akan menyebabkan perut korang mudah meragam dan paling kronik boleh menyebabkan korang mengalami heartburn atau dalam bahasa malayu nye rasa pedas di dalam dada.. Keadaan ini akan membuatkan korang sukar untuk tidur.. So, elakkan la ye..

5. KEK, AISKRIM & BISKUT

Elakkan makan makanan ini sebelum tidur kerana dengan memakan makanan ini kandungan gula didalam darah akan meningkat dan juga akan menambah tenaga mengakibatkan korang sukar tidur.. Sebaiknya gantilah dengan makanan yang lebih sihat seperti buah-buahan...

6. BURGER

Yang ni memang aku gemooo sangat makan.. Haha.. Tapi korang kena tau yang makanan ni kandungan lemak dan kalorinya sangatlah tinggi.. So, sangat tak elok ye makan sebelum tidur..Nanti bertambah pulak lemak dalam badan korang dengan kalorinya sekali.. 

7. KACANG & BIJIRIN

Bijirin adalah makanan yang sememangnya kaya dengan protein dan serat.. Sekiranya korang mengambilnya sebelum tidur, besar kemungkinan korang akan mengalami perut yang tidak selesa sepanjang malam kerana makanan ini mengandungi gas dan menyebabkan angin dalam badan..

8. SODA

Korang pown tahukan minuman soda ni bahaya untuk kesihatan kerana kandungan gula didalam minuman ini sangat tinggi.. Ianya boleh mengakibatkan sakit jantung dan diabetis sekiranya kerap meminumnya.. So, please say "NO" pada minuman ini.. Jaga lah kesihatan korang ye...

9. KENTANG GORENG

Fuhh ini satu lagi makanan yang syok bila time tonton tv.. Sempoii aje layan tv sambil kunyah kentang goreng.. Tapi tu lah, sebenarnya tak elok untuk kesihatan.. Kandungan minyak didalamnya akan menyebabkan lemak terkumpul dalam badan dan boleh juga meningkatkan kolestrol.. Bahaya woooo.. So, ingat lah ye.. Jangan ikut sedap di mulut aje.. hehe..


Okelah.. Itu sahajalah yang aku nak bebelkan.. Sebelum makan ingat dulu kesihatan ye.. Pilih sesuatu yang berkhasiat untuk di santap.. Peace no war...!!



Tanda, Rawatan dan Pencegahan Penyakit Tibi (Tuberkulosis)

Tuesday, November 01, 2016
Assalamualaikum wbt..


Tanda, Rawatan dan Pencegahan Penyakit Tibi (Tuberkulosis)  | Kebelakangan ini ramai betul yang batuk-batuk.. Kadang-kadang ada yang sampai berminggu-minggu tak baik-baik lagi.. Mungkin kah batuk biasa atau telah dijangkiti penyakit batuk kering atau lebih dikenali dengan penyakit Tibi... Kalau korang perasan di televisyen sekarang pown kerap ditayangkan iklan tentang penyakit Tibi ni.. Mungkin sekarang musim ramai yang terkena Tibi kowt.. Bahaya ke Tibi ni?? Ofkos bahaya... Jom ambil tahu serba sedikit tentang Penyakit Tibi (Tuberkulosis) ini..


APA ITU PENYAKIT TIBI?




TANDA-TANDA & GEJALA PENYAKIT TIBI

 Batuk yang berterusan selama 2 minggu
 Kahak yang mengandungi darah
 Demam dan berpeluh, lazimnya pada sebelah petang dan malam
 Susut berat badan dan hilang selera makan
 Sakit dada bila batuk atau semasa menarik nafas panjang
 Mudah letih dan lemah badan


CARA JANGKITAN

Kuman TIBI disebarkan melalui udara.. So, bila pesakit TIBI bersin atau batuk, kuman TIBI akan bertebaran di udara... Individu yang menyedut udara tercemar tersebut akan terdedah kepada jangkitan kuman TIBI ini..


GOLONGAN BERISIKO TINGGI MENDAPAT JANGKITAN TIBI

 Perokok tegar
 Pembawa HIV
 Warga tua
 Pengidap penyakit kronik seperti diabetis, tekanan darah tinggi, buah pinggang
 Pesakit yang mengambil ubat steroid dalam jangka masa yang lama


CARA MENGESAN TIBI

 Melakukan pemeriksaan kahak 
 Menjalankan pemeriksaan x-ray


LANGKAH PENCEGAHAN PENYAKIT TIBI

 Dapatkan suntikan BCG bagi bayi yang baru dilahirkan dan murid sekolah darjah 1 (7 tahun) sekiranya tiada parut BCG dilengan.
 Dapatkan pemeriksaan segera sekiranya mengalami batuk berterusan lebih 2 minggu
Ahli keluarga / individu yang terdekat/rapat dengan pesakit TIBI hendaklah tampil bagi menjalani pemeriksaan.

TIPS UNTUK PESAKIT TIBI

 Mendapatkan rawatan yang berterusan sehingga betul-betul sembuh
 Amalkan cara hidup yang sihat dan memakan makanan yang seimbang
 Mendapatkan rehat yang secukupnya
 Pastikan pintu dan tingkap rumah dibuka pada waktu siang supaya mendapat pengudaraan   yang baik bagi mencegah kuman TIBI merebak.
 Cahaya matahari juga penting bagi membunuh kuman TIBI yang bertebaran di udara dengan membiarkan cahaya matahari memasuki rumah seberapa banyak yang boleh
 Berhenti merokok


Dah tahukan tanda-tanda penyakit TIBI ni.. So, kalau korang mengalami tanda-tanda tersebut, cepat-cepatlah ke klinik untuk membuat pemeriksaan... Cegah sebelum parah..!!

Sepintas lalu, pesanan dari KKM...