Showing posts with label islamik. Show all posts
Showing posts with label islamik. Show all posts
Review Novel | Ketika Azazil Berputus Asa By Hadi Fayyadh

Review Novel | Ketika Azazil Berputus Asa By Hadi Fayyadh


Assalamualaikum wbt..


Beli Buku Hadi Fayyadh Lagi  |  Rasa macam dah lama tak beli buku.. Semalam jejak kedai buku popular ternampak la buku Ketika Azazil Berputus Asa karya Hadi Fayyadh ni.. Menarik.. Lagi pown sebelum ni aku pernah baca buku dari penulis yang sama iaitu Semusim Di Barzakh... Dan aku suka hasil karya dan penulisan dari penulis ni.. Jadinya, untuk buku beliau yang kedua ni, aku tertarik jugak untuk memilikinya dan aku dah pown beli.. Hahaha!!

Ketika Azazil Berputus Asa... Tajuknya pun dah menarik minat aku untuk membacanya.. Tapi aku belum start baca lagi.. Tunggu ada masa terluang sikit baru aku akan mula pembacaan.. Tak sabar sebenarnya nak hadam buku ni.. Tapi masa tak mengizinkan lagi.. Nanti dah baca aku buat review lain ye.. Tungguuuuu..!!


Aku harap buku ini pown sehebat buku Semusim Di Barzakh... Harga buku ni Rm 29.90 sahaja... Harga mampu milik.. Kalau korang rasa nak baca buku ni jugak, pergi la terjah kedai-kedai buku yang berdekatan ngan korang yekk.. Hiks..

New Update!!

Jom baca review aku di goodreads...

REVIEW AKU DI GOODREADS

Ketika Azazil Berputus AsaKetika Azazil Berputus Asa by Hadi Fayyadh
My rating: 5 of 5 stars
Start : 05.03.2017
Finish : 08.03.2017

Buku karya Hadi Fayyadh memang tak pernah mengecewakan.. Jalan cerita yang digarap dalam novelnya sangat menginsafkan.. Sebuah cerita yang membuatkan kite terfikir dan mengingati kita sebagai pendosa di atas muka bumi tuhan ni.. Sangat menginsafkan.. Semua orang harus baca buku ni.. Buku terbaik yang ada di pasaran...

View all my reviews



Read more »
Lea Azleeya
14 Comments
Buku Amalan Mengangkat Darjat

Buku Amalan Mengangkat Darjat


Assalamualaikum wbt..


Buku Amalan Mengangkat Darjat  |  Minggu lepas aku dapat hadiah buku ni daripada seorang member opiz aku ni... Alhamdulillah rezeki untuk aku... Moga dengan pembacaan aku nanti, ganjaran pahala buat dia... Insyaallah.. Kat sini aku nak kongsikan dengan korang kebagusan buku  ni.. 'Kebagusan' hokeh.. Hahaha.. Ayat tamo kalah tu... 

Buku ini menghimpunkan amalan-amalan mudah yang boleh dilaksanakan pada setiap hari seawal bangun daripada tidur hinggalah tidur kembali... Bagus tau buku ni... Lengkap.. Setiap amalan diatur dalam sebuah jadual mengikut waktu... Amalan-amalan biasa dalam kehidupan kita jika dilakukan dengan ilmu dan penghayatan secara berterusan serta istiqamah, tinggi nilainya di sisi ALLAH SWT...

Jom tengok isi kandungan buku ni dulu..


Bermula dengan Qiamulail sampailah amalan dan adab ketika nak tidur... Siap ada lampiran lagik tu... Sangat membantu untuk kita dalam amalan seharian... 


Ni la jadual yang aku maksudkan... Setiap waktu disediakan jadual, apa yang patut dilakukan.. Mengikut aturan... Aku suka sangat dengan aturan jadual ni.. Kalau kita amalkan, terasa lengkap amalan kite seharian... Ada beberapa jadual dalam buku ni mengikut waktu-waktu yang ada.. Aku up kat sini satu aje la jadualnye.. Kalau korang nak tengok jadual yang lain, kena lah beli ye.. Tak rugi beli buku ni.. Banyak ilmu di dalamnye yang mungkin ada yang kita tak tahu..


Bacaan wirid selepas solat (Wirid Al-Qusyasyiah) dan Wirid Rabbani pown ada dalam buku ni... Mungkin ada yang dah biasa dengan wirid-wirid ni dan mungkin juga ada yang belum tahukan tentangnya.. So, dengan buku ni korang boleh kenal dan belajar tentang wirid ni... Sanad pown ada disertakan tau dalam buku ni.. memang terbaik.. Lupa lak aku nak snap wirid-wirid tersebut.. Sori yekk.. Hehe..


Ni last sekali dalam buku... Jadual yang boleh kite guna dan tick yang mana kite dah amalkan.. Mudahkan.. Buku ni siap disediakan jadual untuk memudahkan kita tick amalan yang dah kita buat... Tak yah susah-susah nak buat jadual sendiri.. Semuanya dah disediakan.. Cuma beramal aje yang tinggal.. Hiks..

Oklah.. Jom kite kenal dengan penulis buku ini..



USTAZ JAFRI ABU BAKAR MAHMOODI berasal dari Kampung Tambun Tulang, Arau, Perlis. Kini menetap di Bandar Baharu, Kedah. Merupakan Pengasas Kompleks Islam Dar al-Faizin (KIDAF) merangkap Mudir (Pengetua) di Maahad Darul Faizin, Madrasah Mahmudiyah, Arau dan Pra Tahfiz al-Fateh, Sg. Duri, Pulau Pinang. Kini menjadi Pendakwah Bebas sepenuh masa yang aktif berdakwah ke seluruh tanah air.. Beliau pernah menjadi pengacara rancangan Ayat Riwayat (TV Alhijrah), Pengisi Slot Mujahadah Ramadhan (TV Alhijrah) dan Tanyalah Ustaz (TV9).. 
AMALAN MENGANGKAT DARJAT adalah karya susunan pertama beliau bersama Galeri Ilmu Sdn. Bhd. 

Read more »
Lea Azleeya
15 Comments
Sinopsis Novel Putera Multazam

Sinopsis Novel Putera Multazam


Assalamualaikum wbt..


Sinopsis Novel Putera Multazam  |  Putera Multazam adalah novel hasil karya Ibnu Rijal.. Seorang penulis yang sangat aku kagumi.. Boleh dikatakan buku-buku yang ditulis oleh beliau dah aku baca... Kalau ada yang belum baca pown mungkin satu dua aje.. Hehe.. 

Sebenarnya novel ni dah lama kowt aku beli dan baca.. Aku pown tak berapa ingat dah jalan ceritanya macam mana.. Itu menandakan dah agak lama aku habis baca novel ni.. Hehe.. Tergerak hati aku hari ni nak up tentang novel ni sebab aku rindu nak baca buku hasil tulisan Ibnu Rijal lagi.. So, aku pilih novel Putera Multazam ni sebagai permulaan untuk aku kembali membaca karya Ibnu Rijal.. Hiks..

Kalau korang nak tahu.. Masa mula-mula aku belek buku ni, aku tak berminat sebenarnya untuk beli novel ni.. Dalam hati terdetik yang novel ni tak best... Tapi disebabkan penulisnya adalah saudara Ibnu Rijal, aku tekad untuk beli dan baca juga novel ni.. Bila dah baca novel ni, Alhamdulillah sungguh tak mengecewakan jalan ceritanya.. Novel ni best.. aku ulang NOVEL NI BEST!!!.. Haha.. Karya Ibnu Rijal tak pernah mengecewakan aku...

Insyaallah, aku akan baca balik novel ni nanti... Cerita yang penuh dengan pengajaran dan pengalaman.. Kalau korang adalah peminat novel, try la baca novel ni.. Novel ni berbentuk islamik... Bagi korang yang tak suka baca novel berbentuk islamik, cuba la baca novel ni.. Insyaallah, korang pasti akan menyukainya.. 

Okeh, sebelum aku ripit baca novel ni, jom ikut aku imbas balik sinopsis novel ni..


sumber pic : Blog Ibnu Rijal
.
.
SINOPSIS NOVEL 
PUTERA MULTAZAM


Multazam,
Seorang pemuda yang pulang ke kampung Muara Panjang setelah 20 tahun berkelana di bumi orang bagi menuntut ilmu.. Kepulangannya itu bersama sebuah kisah pengorbanan yang agung dan di sebalik namanya itu tersirat sebuah cerita hiba..

Perjuangan pemuda ini untuk membawa perubahan di Muara Panjang yang telah lama usang dan gersang dari syiar dan sinar, tak henti-henti dihujani halangan dan fitnah dari hati-hati yang khianat.. 

Adakah Multazam akan berjaya dalam perjuangannya itu? 

Dan...

Apakah kisah duka disebalik kepulangannya dan apakah yang ada di sebalik makna nama Multazam itu?



Read more »
Lea Azleeya
7 Comments
Semusim Di Barzakh

Semusim Di Barzakh


Assalamualaikum wbt..


Semusim Di Barzakh  |  Yeahh!! Sampai masa nak review buku hebat ni... Rasa tak sia-sia dan tak kecewa aku beli buku ni.. Sangat hebat dan sangat memberi pengajaran dan keinsafan kepada pembaca... Starting baca buku ni pown dah teruja nak teruskan pembacaan sehingga habis..

Buku ni menceritakan tentang alam barzakh yang digambarkan oleh penulis.. Walaupown ianya hanya sekadar gambaran tetapi ianya sangat terkesan dihati aku.. Semasa membaca terasa diri berada di tempat watak di dalam buku ni.. 

Buku ini mengisahkan seorang lelaki dimana penulis meletakkan dirinya sebagai watak tersebut yang mana lelaki tersebut jauh tersesat dari jalan yang lurus dengan melakukan segala macam maksiat di atas muka bumi ini sehingga meninggalkan segala suruhan tuhan.. Dia jauh dari agama.. 

Dalam masa yang sama, lelaki ini yang bernama fayyadh menyimpan perasaan cinta terhadap seorang gadis yang bernama Umairah yang mana Umairah ni seorang yang berpegang teguh pada ajaran islam dan boleh dikatakan dia adalah seorang wanita solehah.. Dia menolak cinta fayyadh kerana takut mendekati zina.. Allahuakbar..

Bukan kisah cinta tu yang aku nak tekankan di sini tetapi yang aku nak kongsikan dengan korang tentang kehebatan buku ini adalah kisah semusim lelaki itu di barzakh.. Menghadap segala seksaan yang ada di sana setimpal dengan kejahatan dia di atas muka bumi ini.. Setiap detik diceritakan dengan sangat menggerunkan seksaan yang ditanggung.. Korang bayangkan aku yang tengah baca ni boleh menangis... Menangis kerana takutnya azab Allah itu terhadap hambanya yang ingkar terhadap suruhannya.. Allahuakbar... Moga dijauhkan daripada azab kubur dan azab neraka..

Korang patut baca buku ni kerana terdapat banyak pengajaran di dalam nya.. 

Tahniah kepada penulis buku ini HADI FAYYADH kerana menghasilkan buku yang sangat hebat ini.. Moga beliau diberi kesihatan yang baik untuk menghasilkan lagi buku-buku yang sehebat ini dan boleh memberi pengajaran kepada pembaca,.. TQ penulis.. :)



Read more »
Lea Azleeya
7 Comments
[name=Lea Azleeya] [img=//1.bp.blogspot.com/-grWfwgzBOkQ/Xq8WSYJDTsI/AAAAAAAAfZI/tVxseM6NvuIeDN_Ksav4Cf2pX3udRXJGQCLcBGAsYHQ/s1600/lea%2B1.jpeg] [description=Hi, Lea here! I'm lifestyle & beauty blogger based in Kuantan, Pahang. I'm started blogging since Jun 2013. For any review, please email me at sotskirts@gmail.com] (facebook=http://www.facebook.com/s0tskirt) (twitter=http://www.twitter.com/LeaAzleeya) (instagram=http://www.instagram.com/lea_azleeya) (youtube=http://www.youtube.com/leaazleeya)