Top Social

Image Slider

Showing posts with label gulai kuning ikan kembong. Show all posts
Showing posts with label gulai kuning ikan kembong. Show all posts

Gulai Kuning Ikan Kembung Sedap Dan Mudah

Wednesday, May 15, 2019
Gulai Kuning Ikan Kembung Sedap Dan Mudah  |  Teringin nak makan Gulai Kuning Ikan Kembong.. Cara buatnya mudah jerk sebenarnya, cuma bila penyakit M tu selalu sangat menyerang tu yang tak terbuat tu.... Kali ni aku gagahkan diri jugak untuk memasak menu kegemaran aku ni sebabnya memang teringin sangat-sangat nak makan.. Dah macam orang mengidam jerk gayanya ye.. hehe.. So, kali ni kita buat sampai jadi.. 

Jadi ke idok??? Jom kita check resepi dan jangan lupa cuba ye.. Hiks.. Makan ngan sambal belacan sedap woii.. Tapi aku jerk malas nak buat sambal belacan.. Jadi, kita bedal jerk dengan sambal belacan adabi.. Haha.. 


Resepi Gulai Kuning Ikan Kembong Sedap dan Mudah

Bahan-Bahan

4 ekor ikan kembung
2 ulas bawang merah*
1 inci kunyit hidup*
2 hiris lengkuas*
3 keping asam gelugor
4 bij cili api
1 biji timun 
1 kotak santan ayam brand
Garam secukup rasa


Cara-Cara
  • Bersihkan ikan dengan sempurna.. Kalau rasa besar boleh potong dua.. 
  • Kisar halus bawang merah, kunit hidup dan lengkuas. Aku campur santan sikit masa blend tu.. Hiks..
  • Belah dua timun dan potong mengikut citarasa masing-masing.. Biasa kalau buat gulai ni kene potong tebal sikit.. Macam aku guna timun jepun.. hehe Itu jerk yang ada dalam freezer.
  • Masukkan santan, bahan kisar dan asam gelugor ke dalam periuk atau kuali mengikut keselesaan masing-masing ketika memasak.. Panaskan sehingga mendidih.
  • Kemudian masukkan ikan, timun, cili api, garam dan serbuk perasa secukup rasa.
  • Masak jangan terlalu lama ye, nanti ikan akan hancur.. Kacau supaya masak pekat sekata.
  • Siap dan boleh dihidangkan..


Selamat mencuba..!!