Top Social

Image Slider

Showing posts with label ancasa royale. Show all posts
Showing posts with label ancasa royale. Show all posts

Ancasa Junior Chef 2018 Kembali Lagi Dengan Kerjasama Adabi

Tuesday, December 04, 2018
Ancasa Junior Chef 2018 Kembali Lagi Dengan Kerjasama Adabi  |  Menjadi tradisi apabila menjelangnya cuti persekolahan, Ancasa Hotels & Resorts telah merangka satu program khas sempena cuti persekolahan. Pada 01 Disember 2018 yang lalu telah diadakan program tahunan anjuran Ancasa Hotels & Resort menyaksikan cef-cef cilik beraksi menunjukkan bakat dalam bidang Kulinari dan pelbagai aktiviti menarik telah diadakan.



Program yang dikenali sebagai AnCasa Junior Chef ini merupakan program tahunan Ancasa Royale Pekan Pahang dan tahun ini merupakan penganjuran kali ke – lapan dengan kerjasama ADABI yang bertujuan untuk memupuk budaya minat memasak dalam diri anak-anak sejak dari bangku sekolah lagi. Program ini menyasarkan kanak-kanak berumur 6 – 12 tahun bertepatan dengan perumpamaan melayu iaiti ‘Meluntur Buluh Biar Dari Rebung’. Pada peringkat umur begini, kanak-kanak mudah untuk menerima tunjuk ajar dan pada masa yang sama dapat membantu membentuk sahsiah dan jati diri yang positif dalam diri mereka.


Program yang ditunggu-tunggu oleh warga pekan ini menyaksikan cef-cef cilik beraksi mempamerkan kereativiti mereka dalam menyediakan menu yang ringkas lagi berkhasiat iaitu ‘Chicken Spaggethi Carbonara’ serta membuat dekorasi kek sambil dibantu oleh cef-cef Ancasa Royale Pekan Pahang. Pada masa yang sama, cef-cef cilik diberikan pendedahan tentang penyediaan makanan sihat dan seimbang bertepatan dengan menu yang disediakan pada kali ini.






Selain dari Program Junior Chef, Ancasa Royale Pekan menampilkan kelainan daripada tahun-tahun sebelumnya dengan menganjurkan program Zumba bersama ‘Coach’ Zana, Karnival Makanan serta ‘inflatable bouncer’ untuk kanak-kanak. Lebih menarik lagi, program derma darah serta pemeriksaan kesihatan secara percuma dengan kerjasama Hospital Daerah & Jabatan Kesihatan Daerah Pekan turut diadakan bagi memberikan pendedahan tentang kepentingan menjaga kesihatan kepada orang ramai yang hadir dan seterusnya memeriahkan lagi program Ancasa Junior Chef.


Menurut Encik Baharin Baharudin, Pengurus Besar Ancasa Royale Pekan Pahang, ‘Ancasa Junior Chef adalah merupakan wadah terbaik buat anak-anak memanfaatkan cuti penggal persekolahan dengan mengikuti aktiviti memasak dalam suasana yang santai dan paling penting adalah menyeronokkan. Daripada program ini, ibu bapa dan anak-anak secara tidak langsung dapat mewujudkan ‘family bonding’. Pada tahun ini juga, Ancasa Royale telah mengambil inisiatif dengan menganjurkan pelbagai program-program menarik seperti Aerodance, pemeriksaan kesihatan serta karnival makanan bagi mendekatkan diri dengan penduduk sekitar Pekan dan beramah mesra dengan komuniti di negeri Pahang khususnya Daerah Pekan.

Turut hadir sama meriahkan program tersebut adalah wakil dari ADABI serta pihak pengurusan Ancasa Hotels & Resorts.


Sebagai penghargaan kepada para peserta, pihak penganjur juga telah menyediakan lampiran resipi, apron dan topi chef serta hamper sumbangan dari pihak ADABI kepada kanak-kanak ini. Sijil Penyertaan turut diberikan pada akhir program ini.



Ancasa Royale Pekan, Pahang Ceriakan Anak-Anak Yang Kurang Bernasib Baik

Tuesday, May 29, 2018
Ancasa Royale Pekan, Pahang Ceriakan Anak-Anak Yang Kurang Bernasib Baik  |  Alhamdulillah, pada 19 Mei 2018 yang lalu aku dijemput sekali lagi oleh Ancasa Royale Pekan, Pahang untuk menghadiri Majlis Berbuka Puasa bersama kanak-kanak yang kurang bernasib baik dari Sekolah Kebangsaan Sri Maulana, Pekan. Majlis ini telah diadakan di Saffron Brasserie Ancasa Royale Pekan, Pahang dalam suasana yang cukup meriah dan serta penuh dengan keinsafan.


Majlis ini diadakan bertujuan untuk mengeratkan ukhwah yang sedia terjalin di antara pelanggan setia Ancasa Royale Pekan serta penduduk setempat daerah Pekan, Pahang. Disamping itu, ianya juga salah satu cara untuk mendekati golongan yang kurang berkemampuan di sekitar kawasan tersebut. Warga kerja Ancasa Royale Pekan, Pahang berganding bahu memasak bubur lambuk untuk diagihkan kepada 500 orang penduduk sekitar daerah Pekan serta pelanggan setia yang sentiasa menyokong Ancasa Royale Pekan sejak dari penubuhan sehingga ke hari ini.

Dalam majlis tersebut, Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Pengurusan Aset Uda, YBhg. Datuk Tajuddin Mohamed dan diiringi oleh Naib Presiden Kanan, Bahagian Hospitaliti iaitu Encik Shah Azam Khan serta Pengurusan Kanan Ancasa Hotels telah menyampaikan sumbangan berupa duit dan baju raya kepada 50 orang anak-anak yatim. Pada masa yang sama juga, sumbangan berupa barangan keperluan untuk anak-anak yatim turut diagihkan hasil sumbangan daripada ADABI untuk kegunaan anak-anak yatim sepanjang bulan puasa.

Anak-Anak dari Sekolah Kebangsaan Sri Maulana, Pekan menerima sumbangan daripada Ancasa Royale Pekan, Pahang
- foto credit : Blog Seorang Syed-

Menurut Encik Shah Azam, "Konsep memberi atau bersedekah patut diterapkan secara konsisten bukan sahaja pada bulan Ramadhan bahkan pada bulan-bulan lain juga kerana amalan bersedekah ini dapat meningkatkan nilai-nilai murni peribadi kita di samping mengeratkan lagi kemesraan di kalangan masyarakat tanpa mengira taraf dan darjat," ujar beliau.


Usai sahaja azam Maghrib, tetamu yang hadir berbuka puasa dengan pelbagai hidangan yang enak berkonsepkan 'Kampong Boy' yang pastinya akan menggamit nostalgia zaman kanak-kanak sewaktu di kampung halaman serta keenakan berbuka puasa dengan masakan bonda. Apa menu yang ada? Jom kita lihat..

Antara lauk pauk yang ada

Lauk pauk.. Semua sedap-sedap belaka

Bergedil , Tauhu Sumbat

Kerabu, Ikan Masin

Keropok

Kambing Bakar

Satay Ayan & Daging

Murtabak, Roti Canai & Mee Goreng

Beraneka Mee

Churos & Jemput-Jemput

Buah-Buahan

Desert

Bubur Lambuk

ABC

Antara Air yang dihidangkan
Banyak lagi sebenarnya menu yang ada di Ancasa Royale Pekan, Pahang.. Lebih 120 jenis juadah dihidangkan.. Tak terambil semua gambar.. Cukuplah yang ada ini untuk tatapan korang.. Itu pun rasanya dah cukup untuk buat korang terliur.. Hahaha.. Alhamdulillah kali ni aku puas hati makan di Ancasa Royale kerana selera aku cukup baik tahun ini.. Banyak menu yang aku cuba walaupun tak kesemuanya.. Kalau aku rasa semua menu, rasanya tak bangun aku kekenyangan.. hehe..

Juadah yang paling aku nanti-nantikan adalah Kambing Bakar.. Tak boleh tidak sebab aku memang penggemar Kambing Bakar.. Kiranya Ancasa Royale Pekan ni memang menepati citarasa aku.. Lagi satu menu yang menarik perhatian aku adalah Churos... Serius, aku tak pernah makan sebelum ni.. Hanya dengar cerita orang aje.. Bila berkesempatan untuk merasa, ternyatalah makanan itu sedap dimakan bersama coklat... Paling terkilan aku tak dapat rasa Shell Out sebabnya aku malas nak bersusah payah kopak kulit ketam, udang dan sebagainya.. Jadi, aku tahankan hati.. Haha..

Antara rakan blogger yang hadir

Bergambar kenangan bersama Cik Aliah
Kali ni ramai juga rakan blogger yang hadir berbanding tahun sebelumnya.. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya meriah sikit majlis kan.. Syukur juga sebab dapat bertemu dengan orang yang bertanggungjawab menjemput rakan media ke majlis tersebut, Cik Aliah.. Ramah orangnya tau.. Seronok berborak dengan beliau seolah-olah dah lama kenal.. Sangat friendly..


Okeylah, kepada korang yang ingin merasai sendiri masakan persis air tangan ibu, korang boleh dapatkan baucer Ramadhan Buffet Hotel Ancasa Royale pada harga RM68 untuk dewasa dan RM40 untuk kanak-kanak.

Untuk sebarang tempahan dan maklumat lanjut, sila hubungi :-

No. Telefon
09-424 6600

atau layari

Website



Buffet Ramadhan 2018 Di AnCasa Royale, Pekan Bertemakan 'Kampong Boy'

Saturday, April 21, 2018
Buffet Ramadhan 2018 Di Ancasa Royale, Pekan Bertemakan 'Kampong Boy'  |  Pejam celik pejam celik, sekali lagi umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan.. Bila tu? Bulan depan je deknon oiii.. Tak lama dah!! Korang dah ganti ke puasa? Yang mana belum ganti tu, cepat-cepatlah ye ganti.. Nanti tak sempat ganti, susah pulak.. Apa yang bestnya bila dah dekat-dekat nak puasa ni, ramai kawan-kawan dok bercerita tentang buffet ramadhan.. Tengok gambar dorang post, amboiii sedap-sedap belaka.. Aku pun tak nak kalah hokeh!! Jadi, aku pun nak jugak bercerita tentang buffet ramadhan 2018 di AnCasa Royale, Pekan yang bertemakan 'Kampong Boy'...


10 April yang lalu, aku berkesempatan untuk menikmati hidangan istimewa sempena Ramadhan nanti di AnCasa Royale, Pekan.. Sudah menjadi kelaziman setiap tahun apabila menjelangnya bulan Ramadhan, banyak hotel yang akan memperkenalkan menu Ramadhan masing-masing... Begitu juga dengan AnCasa Royale, Pekan, Pahang dimana pada tahun ini mereka tidak melepaskan peluang untuk memperkenalkan menu-menu istimewa yang akan disajikan sepanjang bulan Ramadhan yang akan tiba tidak lama lagi.. 

Jika tahun lepas bertemakan 'Selera Desa', pada tahun ini pula AnCasa Royale, Pekan masih mengekalkan konsep masakan bercitarasa kampung dengan  memilih tema 'Kampung Boy' bertepatan dengan kempen 'Stay, Dine & Win' yang sedang berlangsung dan akan berakhir pada 14 Julai 2018 di mana tarikh akhir bagi perlawanan World Cup 2018. Bagi aku sendiri, jika ingin memilih buffet Ramadhan, aku lebih suka memilih buffet Ramadhan yang berkonsepkan selera kampung kerana ianya menepati citarasa aku yang agak kemelayuan ni.. Memang melayu pun kan.. Haha!!


Bertemakan 'Kampong Boy', merupakan gabungan idea chef-chef dari AnCasa Royale, Pekan yang berpengalaman dalam masakan tradisional Melayu khususnya masakan tradisional negeri Pahang yang bakal menampilkan kelainan dalam setiap resepi dan menu yang disajikan pada kali ini.. Yang bestnya, pada tahun ini AnCasa Royale akan menyajikan lebih dari 120 menu masakan melayu yang pasti akan membuatkan korang tersenyum disaat menikmati setiap hidangan yang ada nanti.. Menu apa yang ada?

AnCasa Royale, Pekan Memperkenalkan Lebih Dari 120 Sajian Masakan Tradisional Kampung Sempena Ramadhan 2018

120 menu sajian masakan melayu? Wahhh banyak tu.. Apalah agaknya yang akan disajikan tu ye.. Mesti ramai yang tertanya-tanya apakah menu yang akan dihidangkan oleh pihak AnCasa Royale, Pekan sepanjang bulan Ramadhan nanti kan? Ok, aku tak nak bagi korang kusut lama sangat, meh aku tunjukkan korang setiap menu yang akan disajikan nanti..

Kambing Golek, salah satu daya tarikan menu Ramadhan di AnCasa Royale

Kambing Golek Chef Pak Tam

'Seafood Kandar' ala AnCasa Royale

Ikan Patin Masak Tempoyak

My Feberet - Gulai Kawah!

Gulai Kawah Pahang

Daging Salai Masak Lemak

 Kailan Goreng Ikan Masin

 Sambal Tumis Ikan Bilis Terong Pipit

 Ayam Panggang Madu

Lala Masak Daun Selasih

Satay

Seperti biasa, ada satay ayam dan juga daging.. Sedap!!

 Ikan Masin, Telur Masin, Ayam Goreng, Tauhu Sumbat

Pelbagai jenis kerabu

Kerabu Kaki Ayam menjadi pilihan aku..

 Pelbagai Jenis Sambal

ShellOut jangan lupa untuk dicuba.. 

Selain itu, AnCasa Royale, Pekan turut menyajikan pelbagai aneka kuih muih tradisional dan turut menyediakan gerai-gerai yang menjual murtabak, roti canai, pisang goreng, cucur serta 'Churros'... Manisan pun banyak tau yang terdiri daripada ais kacang, aneka bubur serta puding yang pastinya mengubat rindu korang semua pada masakan bonda di kampung halaman..

Kuih Muih Tradisional

Puding Raja

Pelbagai jenis kek dan manisan


Dekorasi menarik di bahagian manisan

Coklat Strawberry

Ehh cookies pun ada laa..

Ais Kacang

Boleh campur macam-macam

 Gerai 'Churros'

 Firstime makan churros.. 
Sedap rupanya churros ni.. Lebih enak bila cicah dengan coklat.. 

 Kueh Teow pun ada tau.. 
Gerai Aneka Mee pun ada dibuka, cuma tak sempat nak snap gambar..

 Murtabak & Roti Canai


Buah-buahan tempatan pun ada.. Boleh cuci mulut.. hehe

Yang ni bagi peminat jeruk ye..

Antara barisan air yang disediakan untuk menghilangkan dahaga

Seperti tahun lepas, konsep gerai dan 'live cooking' masih dikekalkan supaya pelanggan mereka dapat merasai 'homely dining experience' semasa berbuka puasa di sini.. Sambil menikmati sajian masakan istimewa ala kampung, hasil air tangan chef yang berpengalaman ditambah pula dengan dekorasi ala kampung, pasti ianya dapat menggamit nostalgia di zaman kanak-kanak di kampung halaman serta keenakan berbuka dengan masakan bonda..


Sambil makan sambil dengar muzik, barulah best kan? Berbuka puasa di AnCasa Royale, korang tak kesunyian kerana korang akan dihiburkan dengan nyanyian yang akan didendangkan oleh artis jemputan AnCasa Royale.. Barulah tak bosan sangatkan.. Sambil makan sambil layan lagu, baru meriah suasana.. 

Di Buffet Ramadhan 'Kampong Boy' tempoh hari, aku berkesempatan bersua muka dengan beberapa orang blogger dari pahang.. Alhamdulillah, sebelum ni hanya bertegur sapa di media sosial sahaja tetapi bila ada majlis seperti ini, kami dapat berjumpa dan bersua muka.. Dapatlah kenal dengan lebih rapat kan.. Siapa yang aku jumpa? Ye mereka adalah Zaza Iman, Cik Renex, Ina Azlina, Ray, Iris Myra dan kak Ita.. Eceli Kak Ita memang aku kenal dan pernah jumpa dah sebelum ini.. 

Antara barisan Blogger Pahang

Iris Myra

Dari kiri - Ray, Zaza Iman, Lea Azleeya & Cik Renex
Belakang - Ina Azlina


Oklah, rasanya semuanya dah aku kongsikan disini... Overall, aku sangat suka dengan menu yang disediakan oleh AnCasa Royale.. Selain menepati citarasa aku yang ala-ala kampung ni, mereka juga memberikan servis dan layanan yang baik serta sangat friendly.. Bukan sahaja di tempat makan tetapi bermulanya di pintu masuk utama, aku telah disambut dengan penyambut tetamu dengan sapaan yang ramah beserta senyuman yang manis.. Sejuk hati aku memandang.. Cewahh!! Bukan itu sahaja ye, chef-chef yang ada juga turut turun padang bagi merai tetamu yang hadir..

Terima kasih diucapkan kepada pihak AnCasa Royale, Pekan, Pahang kerana sudi menjemput aku untuk merasai sendiri kemeriahan dan keenakan juadah berbuka puasa yang akan disajikan sepanjang bulan Ramadhan nanti.. Rasanya tak rugi spend duit untuk berbuka di AnCasa Royale, Pekan ni kerana hidangannya superb enak, pelbagai dan sangat berbaloi-baloi..


"Meh la kita nyinggoh berbuke di Hotel AnCasa Royale... Yek".... Bagi korang yang ada plan nak berbuka di hotel tahun ni, jangan lupa masukkan sekali Hotel AnCasa Royale, Pekan dalam list tempat berbuka puasa korang tu yek.. Rugi tau kalau tak berbuka di AnCasa Royale, Pekan ni sebabnya selain menu hidangannya lebih dari 120 jenis sajian masakan tradisional kampung, harganya juga sangat berbaloi-baloi.. 

Walaupun dengan keadaan ekonomi yang sedikit mencabar tambahan pula harga bahan-bahan mentah yang semakin meningkat, AnCasa Royale, Pekan masih lagi menawarkan harga yang murah iaitu RM58 sahaja  kepada pelanggan yang membeli baucer sebelum 12 Mei 2018. Manakala harga selepas itu adalah RM68 untuk dewasa dan RM40 untuk kanak-kanak..

Jadi, jangan lepaskan peluang untuk menikmati lebih dari 120 juadah berbuka puasa di AnCasa Royale Pekan, Pahang dengan HARGA ISTIMEWA tersebut.... Dapatkan baucer sekarang sebelum 12 Mei 2018... Nikmati hidangan berbuka puasa dengan harga yang berbaloi-baloi..  


Untuk maklumat lanjut atau membuat tempahan, sila layari :-

Website 

No. Telefon 
09 - 424 6600  (Saffron Brasserie)  
09 - 424 6700  (Faks)  

Alamat  
No. 2670, Jalan Pekan - Kuantan,  
26600 Pekan, Pahang Darul Makmur