Review Book | Lukisan Tarbiah By Abeben

Review Book | Lukisan Tarbiah By Abeben  |  Seperti biasa.... Dah habis baca sesebuah buku, harus aku review.. Hiks.. Kali ni aku nak review buku dari koleksi Tarbiah Sentap iaitu Lukisan Tarbiah by Abeben... Mungkin ada yang dah baca kot sebab buku ni dah lama diterbitkan.. Aku jerk baru terhegeh-hegeh nak baca... hehe.. Biasalah selalu sangat tertinggal train.. Huhu..

Lukisan Tarbiah dari Abeben
Orite, buku ni aku habiskan membacanya  hanya dalam satu hari sahaja... Tak memakan masa yang lama.. Mungkin sebab ianya adalah sebuah komik, makanya keseronokan membaca tu ada dan dapatlah dihabiskan dalam masa yang singkat... Eceli, buku Lukisan Tarbiah ni adalah hadiah Giveaway dari Blogger Rii ... Dah lama kot aku dapat dan baru sekarang ada masa untuk membacanya.. Alhamdulillah aku baca pada 12.05.2017 dan habis pada hari yang sama.. 

Apa yang terkandung dalam buku ni yek? Jom sama-sama kita tengok...



Ini adalah antara isi kandungan buku ni.. Banyak kot!! Sungguh pun banyak, ianya tak membosankan kerana buku ni diadaptasi dalam sebuah komik.. Banyak nasihat-nasihat yang berguna boleh kita ambil ikhtibar dalam buku komik ni.. Mesti ramai dikalangan korang yang suka baca komik kan... Haaa aku suggest korang beli buku ni untuk santapan minda korang... Sekali sekala baca buku komik islamik.. Baru ada kelainan.. Tak de la asek baca komik lucu dan cinta aje kan.. Disamping menambah ilmu agama.. Terbaikk toqqq..!!


Dalam banyak-banyak cerita dalam buku ni, tajuk 'Kerana Doamu' ni dapat membuatkan aku sebak.. Seorang doktor pakar yang terlalu sibuk dengan kerja luar.. Miting sana.. Miting sini.. Sampaikan pesakit yang memang memerlukan rawatan segera terpaksa tunggu terlalu lama untuk temujanji doktor pakar tersebut.. Satu hari, dalam perjalanan untuk menghadiri mesyuarat, pelbagai kejadian berlaku kepada doktor pakar tersebut, sehinggalah membawa kepada sebuah pertemuan yang tak disangka dengan pesakit yang memerlukan rawatan doktor pakar tersebut di rumahnya.. Berkat doa sang ibu... Lepas tu barulah, doktor pakar tu sedar yang dia telah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang doktor pakar yang diperlukan oleh ramai pesakit... Huhu sebak wooo...


Ok, gambar kat atas ni antara page yang ada dalam buku ni..



Last sekali, sinopsis buku ni.. Korang baca sendiri la yek kat atas ni.. Aku tak taip kat sini sebab gambar kat atas ni boleh dibaca dengan jelas.. Hehe.. Pemalas kan.. Haha!!

Konklusinya, aku sangat, sangat lah mencadangkan korang untuk baca buku Lukisan Tarbiah ni.. Banyak pengajaran yang korang akan dalam melalui buku ni.. Pelbagai nasihat diberikan.. Mungkin dalam kehidupan kita ni, kengkadang kita rasa bende yang kita buat tu dah betul.. Rupanya tak betul.. Dalam buku ni banyak teguran dibuat untuk panduan kita menjalani kehidupan seharian kita.. Jadi, jom la sesama perbetulkan apa yang tersilap.. Moga kita sama-sama istiqomah ye.. :)



4 comments on "Review Book | Lukisan Tarbiah By Abeben"
  1. menarik juga ni Lea..rasanya banyak utk mentarbiah diri kita jugak kan

    ReplyDelete
  2. Lagi satu buku kena masuk senarai utk di beli. Samalah dgn Ana. Lately ni ketinggalan ke blkg sgt bab2 buku ni. Tapi takpe, janji baca akhirnya kan.

    ReplyDelete
  3. Makin bertambah list buku Sha nie.. hehehe

    ReplyDelete