Bagaimana Cara Kenal Pasti Madu Asli?

Assalamualaikum wbt..

Bagaimana Cara Kenal Pasti Madu Asli? |  Zaman sekarang memang banyak yang palsu dari yang originalnya.. Begitu juga al kesahnya dengan madu ni.. Terlalu banyak yang palsu dijual dengan tanpa rasa bersalah.. Kita yang tak ada ilmu tentang madu ni seringkali tertipu oleh peniaga-peniaga yang tak bertanggungjawab..


Lagi parah bila si pembuat madu palsu zaman sekarang ni dah terlebih pandai dapat meniru sebahagian sifat dan karekter fizik madu asli sehingga kebanyakan kebanyakan pembeli sukar untuk membezakan keaslian madu dengan melihat aspek fikizal atau luaran madu tersebut...

Walaubagaimanapun, Madu Asli mempunyai beberapa karekter fizik yang tidak dapat dipalsukan iaitu :-
  • Madu Asli mempunyai kandungan gula yang spesifik yang dapat mengubah sudut putaran cahaya terpolarisasi...
  • Masu Asli bersifat menyerap air, jika madu dibiarkan terbuka pada tempat dengan kelembapan udara tinggi maka madu akan bertambah cair..
  • Madu Asli jika dituangkan ke dalam air suam, ianya tidak akan pecah atau air akan tetap jernih sebelum dikacau... Bagi madu yang sudah dicampur akan lebih cepat keruh...
  • Sifat-sifat umum madu yang umumnya dipalsukan adalah seperti sifat madu yang dapat membuatkan telur masak, tidak beku, tidak menyerap kertas atau jika digancang mengeluarkan gas.
  • Kandungan madu yang juga tidak dapat dipalsukan adalah adanya kandungan Enzim Diatase. Kandungan diatase inilah salah satu cara untuk menentukan madu itu asli atau tidak kerana enzim ini hanya dapat dihasilkan dari kelenjar ludah atau air ludah lebah.. Namun hanya ujian di makmal sahaja yang dapat mengenalpasti sifat tersebut. 

Jom tengok video ni pulak bagi membezakan Madu Asli dan Palsu :-



Jadilah pengguna yang bijak..!! Pastikan produk madu yang dibeli di  pasaran telah melalui ujian ketulenan dari institusi yang diiktiraf..

Pastikan yang Asli baru beli..!!

CREDIT PAGE : ILMU MADU ASLI


6 comments on "Bagaimana Cara Kenal Pasti Madu Asli?"
  1. menarik info nii..zaman skg ni mcm org buat demi duit

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, jemput join giveaway ;) http://naziramohamad.blogspot.my/2016/11/giveaway-contact-lens-2016.html

    ReplyDelete
  3. Terima kasih Lea..kadang jual harga madu asli tapi sebenarnya madu tiruan..kesian pembeli..

    ReplyDelete
  4. info yang menarik... aah sukar juga nk tahu ia asli ke tidak.. peniaga kena jujur la kan dalam jualan mereka tu.. :)

    ReplyDelete
  5. Hari tu dapat madu. Fresh yang baru di kuarkan. Tapi tak reti nak.proses kuarkan madu. Sebab ade lebah masa tu. Jadi terpaksa menolak

    ReplyDelete