Tips Disiplinkan Diri Minum Air Mencukupi Setiap Hari

Tuesday, March 9, 2021

Assalamualaikum wbt..


Tips Disiplinkan Diri Minum Air Mencukupi Setiap Hari  |  Terasa kekusaman diri kini.... Dengan kulit keringnye.. Tumit pecah lah.. Bagai-bagai kejadian pada diri telah berlaku.. hehe.. Bunyik cam tragik jerk kan... Sies wehh, rasa diri aku sekarang kusam bangat... Mungkin tak cukup air kowt.. Almaklumlah aku ni memang seorang yang sangatlah susah nak minum air masak/putih/mineral... Terasa payau tekak bila minum.. hehe.. Asek dok minum air manis aje seharian... Kalau minum air masak pown, mesti yang berais.. Barulah boleh telan...

Harini aku dok google tips-tips untuk disiplinkan diri untuk minum air masak secukupnya untuk sehari-hari... Hari ni berkobar-kobar nak usaha.. Esok lusa tak tahu la ape jadik.. haha..!! Nak minum air yang cukup untuk badan kita seharian, kena tahu jugak ye berapa keperluan air untuk badan kita.. Nak tahu sebanyak mana keperluan air untuk badan kita kene lah sukat dulu..

Sukatan Air Mengikut Berat Badan

Tengok jadual yang dikeluarkan oleh KKM tu.. Korang yang mana satu?? Untuk aku keperluan air untuk sehari adalah dalam 2 Liter lebih... Banyak tu weh.... Banyak bagi aku yang susah nak minum air masak ni hokehhh!! Haha..

Okeh lepas ni aku nak disiplinkan diri aku yang dah kusam ni dengan minum air masak yang mencukupi... Jom tengok tips apa yang encik google suggestkan pada aku.. Cewaahh.. Mula-mula kita tengok dulu waktu yang betul dan sesuai untuk kita minum air ye...

Untuk cara di atas, sehari keperluan air hanya 5 gelas sehari..



Untuk cara kedua ni pulak, keperluan air adalah 8 gelas sehari

Cara ketiga ni pula, disiplin 3L sehari... Huwahhh..!! Pengsannn..!!


AWAS!!!

Perlu diingat ye korang-korang semua... Air yang berlebihan juga akan memberi kesan yang buruk pada kita... Yang ni aku terbaca di blog Kevin Zahri... Bahaya juga sebenarnya jika pengambilan air berlebihan rupanya.. 


Info lanjut berkenaan bahaya minum air secara berlebihan dalam seharian kita boleh lah klik dekat tajuk artikel ini ye.. >>>>Kesan Minum Air Berlebihan<<<< Artikel ni ditulis oleh Kevin Zahri.. Bila baca artikel ni baru tahu yang kita tidak boleh sembarangan minum air.. Tak boleh berlebihan.. hehe.. 

Oklah.. Sampai sini aje la aku menceceh petang hari ni.. Itu saje tips yang aku dapat sepanjang aku bergoogle beberapa minit tadi..  Moga tips ni berguna untuk aku dan korang jugak.. Hiks..

Selamat mendisiplinkan diri k.. Ahakz..


4 comments:

  1. oo susah nak minum air eh.. kena didik dari kecik la bawa botol air g sekolah n jadikan minuman air masak as primary dkt umah.. alhamdulilah skrg tiada masalah nk minum air sbb di didik begitu.. semoga berjaya ye lea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha mmg susah sangatttttt,... Thankz Hasif.. :)

      Delete
  2. Kak Sue okay ja nak minum air kosong tapi nak cukupkan liter tu masalah sikit. Sekarang nie tengah follow cara anak dara Kak Sue, isi air dalam botol dan sukat macam cara ketiga yang Lea kongsi tu.. harap boleh lah konsisten.. hehehe..

    ReplyDelete
  3. Akak memang kena minum 2L sehari...memang jenuh la...especially asyik nak ke toilet

    ReplyDelete