Hijrah Takkan Pernah Habis


Assalamualaikum wbt..



Hijrah Takkan Pernah Habis | Aku yakin ramai sebenarnya orang yang nak berubah dan nak berhijrah menjadi orang yang ALLAH  redha kan... Jadi orang yang baik dan menuju kearah kesempurnaan.. Semua orang yang 'hidup' atas muka bumi ALLAH ni hatinya pasti nak menjadi orang yang baik kan.. Itu dah menjadi fitrah hidup atas muka bumi tuhan ni....

Namun, kesilapan yang sering dilakukan kebanyakkan orang ialah cepat merasakan PUAS dengan HIJRAH yang dilakukan.. Merasa puas dengan perubahan yang dilakukan.. 

Contohnya... 

Bila dari pakai pakaian seksi kepada pakaian yang lebih sopan, mereka akan rasa puas dan berhenti hanya setakat itu sahaja...

Ada juga yang dari pakaian sopan kepada pakai tudung tetapi baju ketat.... mereka dah rasa puas dengan perubahan tersebut..

Ada orang lagi dari pakai tudung dan baju ketat kepada pakai tudung dan baju longgar... berhentinya setakat itu sahaja..

Ada orang dari tudung pendek ke tudung labuh... naahhhh setakat itu juga berhentinya..

Ada orang dari tudung labuh dan berjubah kepada purdah juga berhenti setakat itu sahaja..

Begitu juga dengan solat... Ada yang rasa dah dapat melaksanakan solat 5 waktu tu dah cukup untuk meraka untuk merasakan diri mereka baik.. Dah solat jemaah 5 waktu kat masjid, dia rasa dah cukup.. Dah dapat melakukan tahajud, dah merasa cukup..

Korang tahu takk dengan merasakan  cukup dan puas dengan amalam itu adalah tipu daya syaitan wehhh korang ehh...!!

Untuk korang dan diri aku jugaakkk... Nak pesan ni... Baca ekk...!!

Marilah kite berusaha dan terus mengejar syurga, mengejar redha Allah.... Jangan sekali-kali kita merasa puas dengan hijrah dan perubahan yang telah kita lakukan.... Jangan rasa diri dah sempurna dan dah cukup.... Teruskanlah berubah, sehingga kita mati....

Dari menutup aurat, usaha untuk jaga ikhtilat, usaha untuk tidak sombong, usaha untuk dakwah, usaha untuk jaga amalan wajib dan banyakkanlah amalan sunat, banyakkan berdoa dan sebagainya. Janganlah kita pernah dan mudah rasa cukup dengan amalan yang kita lakukan... Kerana, "Hijrah takkan pernah berhenti!!"


  




Salam jumaat korang sumee...!!


No comments