PART 3 | 1 Tahun Aku dan Dia


Assalamualaikum wbt..

Part 1  |  Part 2  |  Sambungan .......

Pica Sept 2015


Hampir terlupa aku dengan sambungan cerita ni.... Jom sambung cerita... Kali ni aku nak cerita tentang ragam/tabiat dan pembelajaran Qhaliff sepanjang dia meniti usia 1 tahun.. First sekali yang aku nak cerita berkenaan bantal busuk si Qhaliff ni.. Sejak kecil lagik, Qhaliff tidur mesti bertemankan bantal busuk dia untuk dia 'cocot' hujung bantal dan tutup muka dia... hehe.. Kalau tak de bantal dia tu mesti tak boleh tidur... Tabiat yang paling kiut dan unik dia adalah cara dia 'mencocot' hujung bantal.. Pada mulanya semua akan pelik tengok tabiat dia tu... Hujung mulut mesti nak kene bantal dan bergerak-gerak muncung-muncung gitu.. Itu la mencocot nama nya... aku yang kasi sendirik nama mencocot tu sebenarnya.. hahaha...


Tidur mesti nak  berbuai ye.. Kecuali dia terlalu letih dan tertidur dengan sendirinya atas tilam.. Kalau tak, mesti nak buai.. Tak de buai memang tak tidur... huhu.. Satu lagi tabiat dia suka isap jari... Huiii kadang-kadang naik risau.. Mane la tau kan lekat sampai besar tabiat tu.. Harapnya tak la.. 

Pica Okt 2015

Aku mula letakkan dia dalam walker seawal usianya 6 bulan.. Hurmm rasanya ada lagik kowt yang lebih awal... Semenjak dia pandai naik walker kemain laju lagik dia meluncur... Cedera parah kaki kami dilanggarnya.. haha...!! Tajam ohhh dia punye tepi walker tu.. huh.. 

Paling tak best, dia tak suka baring diribaan kita.. Qhaliff jugak tak suka tidur dipeluk.. mungkin rimas bagi dia.. huhu.. Makanya, tak merasa la ye aku nak tidur peluk dia.. sob.. sob.. sob...

Paling mencabar, bila dia kerap menangis.. Kadang-kadang sampai kami hilang punca untuk hentikan tangisan dia.. Dia menangis ada waktu yang tetap... Kalau dia tido malam, contohnya pukul 10 malam dia tido, then dia mesti sedar dalam jam 12 - 1 pagi.. Sedar dan terus menangis dengan kuatnya tanpa henti... Puas jugak memikirkan kenapa.. Mane la tahu ada sakit dimana-mana.. Kami sentiasa pasangkan ayat al- quran dekat rumah.. sebelum maghrib dah start pasang.. sampailah ke pagi esoknya.. Tapi keadaan tak berubah... Kami bawa jumpa ustaz, mane la tahukan ada gangguan ape-apa.. Tetap jugak sama keadaannya..  Sampai lah sekarang keadaan itu terjadi.. Kalau elok pown sekejap aje.. dalam seminggu ada la sekali dua dia tidur dengan aman.. Sampaikan kami terlewat masuk kerja.. Mane tak lewatnya, jam 5 pagi baru dapat tido.. huhu...

Sekarang keadaan masih sama... Tapinya sekarang lebih banyak nak bermain... Jam 12 - 1 pagi sedar... menangis.. Dah setel menangis, terus nak diajaknya kita bermain dengan dia.. Jam 3 @ 4 pagi baru tido balik... huhu.. Harapnya keadaan ini akan berubah dan menjadi lebih baik.. Insyaallah.. hikss...

Pica Nov 2015

Qhaliff start makan makanan solid sejuk usia 6 bulan... First makanan dia, aku kasi puree.. Dia memang kuat makan.. tapi badan tak naik jugak.. huhu... Sekarang  ni, bila orang makan dia mesti nak jugak.. Sama sibuk la dia dengan kita nak makan walaupun perut dah kenyang sangat... Lagi tak bagi lagi tu lah dia akan kacau kita makan....

Qhaliff jugak penah kena demam campak.. Tapi aku tak ingat la umur berapa bulan.. Biasa la RAM kecik kan.. Banyak bende tak sempat nak simpan dalam memori ni.... haha.. Bukan deman campak aje aku lupa... Dia mula tumbuh gigi pown aku dah lupa bila.. Aduhai ummi... Cepat benooo lupa...

Qhaliff memang lambat boleh berjalan... Dia mula berjalan pun dah masuk umur setahun baru boleh berjalan... Merangkak pown dia baru pandai dekat-dekat umur setahun.. sebaris dengan kebolehan dia berjalan.. Sebelum ni dia dok mengesotkan badan dia aje... Dia mula belajar berjalan sebetulnya sejak umur 11 bulan.. Tapi dia betul-betul dapat berjalan dengan jayanye adalah dalam usia dia 1 tahun... Kiranya baru lagi la dia boleh berjalannya.. hehe..

Pica Nov 2015

Pica Dis 2015

Pica Jan 2016

Masuk tahun baru gigi dia dah 6 batang.. sampai leee sekarang.. hehe.. belum ada pertambahan setakat ini... Banyak bende dia dah belajar dengan mama pengasuh dia... Antaranya, tepuk tangan... lambai tangan... Mungkin itu proses kebiasaan kanak-kanak seusia dia... Pembelajaran yang berperingkat... Kira asas la tu kan...

Pica Feb 2016

Perkataan pertama yang dia sebuat adalah 'Mama'... haha.. Seronok pengasuh dia... Sebab Qhaliff sebut mama dulu.. hiks... 'Ummi' sampai sekarang tak boleh sebut lagik... Sian ummi dikk oiiii!!!... Sekarang dah pandai sebut abah... Juga panggilan untuk suami pengasuh.. 'Abi' tak pandai jugak lagik.. haha.. Then perkataan seterusnya... 'babai'... dok lambai-lambai tangan sambil sebut babai... Seterusnya, perkataan 'katak'... hehehe.. Ini kes selalu nyanyi lagu katak si katak lompat la ni..

Pica Mac 2016


13 April 2016

13 April 2016, genaplah usia Qhaliff  1 tahun... Gambar kat atas ni, semasa di klinik kesihatan untuk buat check up setahun... Punye la dia buat perangai... Menangis.. merengek aje dia... Biasa pergi check up tak de ragam sangat... Dah masuk 1 tahun buat perangai lak dia.. hehe... Pening kepala misi pujuk si kecik ni... Macam-macam mainan dia kasi suruh benti menangis.. Selepas di periksa, semuanya ok-ok aje... Tak de masalah... Dah 1 tahun mestila kene suntik kan... Macam biasa bila kene suntik dia punye meraung... huhu.. Dasyat... Tapi sekejap aje... Lepas tu ok...

14 April 2016


14 April 2016

1 tahun dah anak ummi... Sekejap aje masa berlalu.... Moga Adik membesar dengan sihat dan menjadi anak yang soleh dan berjaya dalam hidup, dunia dan akhirat... Amin..

Fuhhhh!!! Panjang betul entry kali ni... Rasanya takde ape dah aku nak cerita... Menyesal pulak aku tak buat catatan setiap perkembangan anak aku... Banyak dah yang lupa... Ruginyaaa laa... Penting tu tau untuk buat modal bercerita dengan dia bila dia dah besar nanti... Kepada ibu-ibu yang ada RAM kecik cam aku ni, boleh la buat catatan lepas ni... Supaya memori kita dengan si kecik dapat disimpan dengan baik...

Sekian...


No comments