10 Kesilapan Wanita Tentang Aurat


Assalamualaikum wbt.

Pagi-pagi lagik dah dikejutkan dengan kejadian yang tak diingini... Berdebar-debar.. Terkejut... Tadi OTW datang ofiz ada la sorang staff tempat aku kerja terguling kat jalan raya.. Jalan nak masuk tempat aku kerja... Terkejut kitorang.. Berhentilah kiterang untuk membantu sebabnya tengok cam dah tak boleh nak bangun... Bila tanye, katanya mengelak anjing melintas.. Kesian betul la.. Tangan tak boleh gerak belah kanan.. Tataw la ape citer tu... Harap-harap semua ok... 

Ehh.. pagi ni nak cite bende lain sebenarnya.. Hehe.. Aku nak cite tentang aurat wanita... 10 kesilapan wanita tentang aurat.. Haa... Setiap wanita harus tahu tentang aurat... Aurat ni dituntut dalam islam tau... Okeh!! jom kite lihat ape kesilapan kita sebagai wanita tentang aurat ni.. cekidaot...!!!

Gambar hiasan


1.   Anggap aurat adalah pakai tudung semata-mata

Ramai wanita yang beranggapan, tutup aurat ni hanyalah memakai tudung semata-mata... Asal tutup jerk kepala dah dikira menutup aurat.. Salah ye puan-puan sekalian... Menutup aurat ni banyak lagik yang perlu ditutup... bukan sekadar kepala sahaja... Sila rujuk gambar diatas ye... 


2.   Bertudung tetapi berT-shirt lengan pendek

Yang ni satu lagik... dah bertudung cantik tapi berbaju lengan pendek pulak... Lengan pown aurat ye... Jangan buat-buat tataw... Pakai la baju lengan panjang... Aurat kita yang boleh dibuka hanya muka dan tapak  tangan aje yerk... yang lain perlu ditutup...


3.   Bertudung tetapi baju & kain terbelah

Ada pulak yang bertudung tetapi baju dan kain terbelah... Aduhai... tak cukup benang nak jahit ke atau tak cukup kain nak cover semua tataw la yek... Jangan la... Tak yah la terbelah-belah sangat.. pakai la elok-elok ye kawan-kawan... Dah bertudung cantik.. baju dan kain lak terbelah.. Hurmm.. salah tu.. 


4.   Bertudung tetapi bajunya sendat dan nipis

Haaa.. Ramai jugak yang membuat kesilapan yang ni... Bertudung tetapi pakai pulak baju sendat dan nipis sehingga menampakkan susuk tubuh... Aurat tu puan-puan... cik-cik.. kakak-kakak.. makcik-makcik.. Boleh mengundang sesuatu yang lebih buruh... Boleh menarik perhatian kaum adam... Nah berfesyen boleh.. tak salah.. tapi perlu la kene pada tempat.. Jangan terlalu mengikut kebaratan... Kitakan orang Islam... :)


5.   Bertudung tetapi menayangkan jambul

Yang ni berlambak kite dapat tengok.. Terutama dalam telebisen (TV).... Pakai tudung dah nampak ayunya... Tapi amek hang.. Jambul tersembul kat depan... Gagal...!!! Tamo la cenggitu... Kasi tolak jambul tu kat dalam tudung ekk.. Kasi tutup semua... Ok???? Kamu.. Kamu.. Kamu semuakan baik... Haha..!!


6.   Bertudung tetapi hanya di pejabat/sekolah

Kebiasaan yang ni jadik bila pakai tudung secara on.. off... Kejap pakai.. kejap lesap... Tu yang jadik camni... Bila pegi pejabat/sekolah pakai tudung.. Keluar aje dari pagar pejabat/sekolah terus cabut.... Atau mungkin dalam perkiraan mereka.. hanya perlu menutup kepala bila di opiz atau sekolah aje.. Adoii.. Salah tu.. Kat mane-mane pown kene menutup aurat ye,.. Waima dalam rumah sekali pown kalau ada yang bukan mahram... Perlu menutup aurat...!!!


7.   Bertudung tetapi mendedahkan dada

Ehh.. Ehhh.. Tudung tu kenapa di sepak-sepak.. ditampar-tampar ke belakang tu... Dada tu kenapa tak tutup... Tarik balikk tudung tuu!!! tutup dada... aurat tu wahai wanita... Dada tu aurat juga.. Jangan kerana nak berfesyen, tudung tu di lempang ke belakang sampai dada terdedah yeee... Semua kan baik.. Tutup aurat yeee.... Hehe... serius ni tau...!!


8.   Bertudung tetapi nipis mendedahkan bentuk

Banyak tudung yang nipis sekarang ni...  Bawal pown ada yang nipis... tudung yang bermaterial chiffon lagik la nipis... Boleh pakai... tak salah.. ha!!! BOLEH PAKAI????? bio bebenoooo!!! relaxxx... Boleh pakai sekiranya kite pakai cover kat dalam.. Maksudnya pakai inner tudung belah dalamnya.. So, bila pakai tudung nipis tak nampak la bahagian dalamnya kan... 


9.   Bertudung tetapi menayangkan betis

Ada jugak yang bertudung tetapi menayangkan betis... Tak kirala sama ada pakai tudung berseluar pendek ke.. berskirt pendek ke.. sama ada dah labuh tapi terbelah pulak... tak menutup aurat tu tau bila dah betis pown nampak... Ikutlah cara tutup aurat yang mengikut piawaian islam ye.. Wah piawaian tu... Ayat mesti gempak yee...


10. Berbaju kurung tetapi mendedahkan kulit lengan
  
Okeh.. last sekali... Dah pakai baju kurung... wahh sopannya dia.. berbaju kurung... Ayu gitu... Adehhh nampak lak lengan... Dah kenape...!!! Aurat tuu hakakkkkk oiiiii... Nak amek sarung lengan ni.. Tutup lengan tu yekk.. Tak de la bila terselak lengan baju ternampak lengan... So, hakak-hakak-hakak semua pakai la sarung lengan untuk tutup lengan agar terlindung dan tak terlihat oleh yang bukan mahram ye...






No comments