Tudung kanak-kanak

Munajat Keampunan - Zikir Taubat Nasuha


Assalamualaikum wbt..

Pagi ni LA nk kongsi satu video zikir.... Selalunya LA akan dengar zikir ni time otw nak pergi kerja.. Sayu je rasa hati... Memberi keinsafan bila menghayati zikir ni... Subhanallah.. Indah sungguh zikir ni.. Selalu lah kita mengalunkan zikir yang indah ini dan juga menghayatinya.. Terasa tenang.. damai sangat....





Kembali Terjalin


Assalamualaikum wbt..




Kembali Terjalin
SLAM

Seperti mimpi perkenalan ini cuma seketika
Namun didalam hati dirimu ku terkenang jua
Engkaulah permata didalam genggaman tidak kusedari
Kaca yang bersadur keemasan terus kucari

Tertutup pintu hati, minda tak berfungsi diketika itu
Tak tahu menilai mana yang tulin mana yang palsu
Diakhir-akhir ini ketika aku dalam kesepian
Terasa kejahilan itu bagiku satu kerugian

Andainya disitu ada ruang
Bolehkah kiranya ku menumpang
Andai ada sisa kemaafan
Maafkan diri ini yang dulu melukakan

Berilah aku kesempatan
Kubuktikan erti keikhlasan
Andainya terpaksa aku rela
Menepis ego aku untuk kita (demi suatu masa )

Ku pohon darimu ketulusan hati
Menjalin kembali perhubungan suci





Kanta Kesedaran


Assalamualaikum wbt..


Setelah bertungkus lumus menyiapkan segala bagai untuk majlis malam mesra silaturahim 2014 sabtu nanti, sempat lah jugak aku menyelit untuk menaip kat sini.. Bukan menjadi 'ular' tau.. tapi cuma sekadar berehat sebentar bersama blog Lea Azleeya.. Ahakkzz..~!! Sambil-sambil menaip, kembang kuncup hidung aku ni bau buah kuini.. Satu opiz berbau.. 

Okeh jangan nak melalut panjang-panjang sangat... Sebenarnya aku nak kasi tau kat hangpa semua yang aku baru je habis baca buku Prof. Dr. Muhaya Hj. Mohamad...


Best tau buku ni.. Banyak pengajaran yang kite boleh dapat dalam buku ni... Aku nak kongsi sikit secebis coretan yang ada lam buku ni.. huh.. "secebis coretan" tu kowt.. Ayat melampaui batas kan.. hahaha.. Ada salah satu perenggan tu banyak memberi kesan pada diri aku.. Baca saje peranggan tersebut, seolah-olah aku tersedar akan diri aku yang serba kekurangan ni.. Jom tengok ape ayat itu...

"Untuk lebih membina keyakinan diri, apabila kita hendakkan satu-satu jodoh, kita tulis ciri-ciri jodoh yang kita hajati. Antaranya, sebagai wanita yang baik, kita mengharapkan seorang lelaki yang beriman, hidup sihat, tidak merokok, lelaki penyayang, lemah lembut, dan lelaki yang baik dengan keluarga kita. Namun begitu, selagi kita sendiri tidak ada ciri-ciri seperti lelaki yang kita idamkan itu, pada pengalaman dan pandangan saya, kita tidak akan mendapat orang seperti yang kita idamkan itu. Sebabnya, kita akan menarik orang yang sama auranya dengan kita. Kalau kita seorang wanita yang gedik-gedik dan seorang yang tidak menutup aurat, agak-agak lelaki soleh mahu atau tidak dengan kita?"

Begitulah kata-kata Prof Dr Muhaya dalam bukunya.. Bila baca perenggan ni, aku seolah-olah baru tersedar dari mimpi... Oleh itu, marilah kita sama-sama menjaga hubungan kita dengan ALLAH SWT dan bertakwa kepadaNya. Sekiranya kita menjaga hubungan kita dengan ALLAH dan sentiasa bertakwa kepadaNya, pastinya ALLAH akan menyayangi kita dan membantu kita menyampaikan segala hajat kita.

Binalah keyakinan yang kukuh kepada ALLAH agar keyakinan diri kita lebih kukuh. Bagi menghilangkan rasa waspada terhadap apa-apa tindakan kita, berdoa dan bermohonlah kepada ALLAH. Buatlah solat Istikharah dan solat Hajat bagi memohon petunjuk ALLAH, agar pilihan dan keputusan yang kita buat itu betul dan dapat menghilangkan rasa was-was serta akan terbinalah keyakinan diri. InsyaALLAH, dengan ketakwaan kita kepadaNya, ALLAH akan melindungi kita daripada sebarang musibah..

Wallahu'alam

Hukum Minta Kawan Tolong 'Punch Card'


Assalamualaikum wbt..

Sekian lama tak menaip kat sini.. Rindu sangat rasanye nak mencoretkan sesuatu... Tapi tak berapa nak coret gak ni.. Sekadar nak berkongsi video ceramah Ustaz Azhar Idrus ni.. Jom la dengar sama-sama.. 


Hukum Minta Kawan Tolong 'Punch Card' 
Ustaz Azhar Idrus




Hukum Minta Kawan Tolong 'Punch Card' 
Ustaz Azhar Idrus