Update Buku Baru..???


Assalamualaikum..


Ihsan google


Rindu nak update buku baru.. Banyak gile buku baru yang di beli tak dapat di apdet... Arghhhh tensionn.. Hahahaha... Bila la dapat apdate.. Tunggu RedOne aku ada line tenet baru leh update.. Huisss lambatnyeh...

Satu lagik masalahnye.. aku tak dapat nak follow orang lain.. Ada sape-sape dapat bantu tak??
Tulunnn......~!!


Bila Tuhan Menguji..


Assalamualaikum..

Petang-petang macam ni pekene ABC kan best... Tapi sebenarnya Lea baru je balik dari pekene ABC.. hehehe... Lama betul tak jenguk  blog.. Almaklumla terbz lak sejak dua menjak ni.. Dok setel semua kerja.. Dah setel semua baru la leh jenguk blog...

Lagi pown sejak kebelakangan ni banyak pulak dugaan yang harus ditempuhi.. Tu yang jadi tak berapa nak ada mood untuk menjenguk blog.. Buat kerja boleh jugak hilangkan tekanan yang ada... Hurmm korang pown mesti pernah lalui ujian yang di anugerahkan olehNYA kan... Tu tandanya DIA sayangkan kita dan mahu kita belajar sesuatu dari ujian tersebut kan...

Sekarang ni dan diketika ini, banyak sungguh ujian yang diberikanNYA buat aku... Paling berat DIA menguji aku dengan satu penyakit yang aku sendiri belum ketahui apakah penyakitnya.. Haaa betul tak ayat tu.... Cam boloxsss aje... hehehe.. Janji faham kan,... Lebih kurang sebulan dah aku hadapi ujian ni.. Sampai sekarang masih belum dikenal pasti apakah penyakitnya... So, pasni kene mengadap pakar la pulak.. Moga-moga diberi ketabahan dan ketenangan sepanjang menghadapinya..

Ok la.. Lupakan lah kejap hal tu.. Nanti leh Migrin kalau fikir sangat... Kite cite sal p jenjalan.. Baru best... Seronok sikit hidup ni.. Hehehe..

Hari ni jumaat kan.. Kakitangan kerajaan diberi rehat yang agak panjang.. So, ape lagik.. terus pergi tenangkan fikiran dekat shopping compleks.. Hahaha.. Boleh ek camtu.. Tak de la tenangkan fikiran cuma menghilangkan bosan.. Bergerak secara solo kali ni.. Member buku aku tu tak boleh ikut memandangkan dia kene menjaga anaknya sepenuh masa.. hikhik.. 

Dengar cite Daiso dah bukak kat kuantan ni.. Di ECM.. Ape lagik, terjah la ECM.. Wahh seronok tengok barang-barang yang ada dalam tu.. Naik gile mata... Tapi aku kuatkan iman aku... Beli ape yang patut je.. Duit banyak lagik nak guna untuk bende yang lebih penting termasuk rawatan untuk sakit aku ni.. ekekeke.. Aku beli keperluan rumah aje.. Kire ok la tu kan...

Hujung minggu yang lepas (22.03.2014), aku ziarah kakak aku kat pekan.. Siap pergi kenduri kahwin anak Dato' agik.. Tetiba kan... Lain plan lain lak jadik.. hehehe.. Seronoknya dapat berkumpul ramai-ramai.. Lama dah tak rasai semua tu.. Moga aku masih diberi kesempatan untuk merasai semua tu...
InsyaALLAH..  :)

Note : -
Jangan pening ye.. kejap bahasakan diri Lea.. Kejap aku.. hehehe... 

Cinta Makrifat


Assalamualaikum..

Hoyeeee.. Akhirnya dapat gak carik lirik lagu duet Awie dan Erra Fazira ni.. Cinta Makrifat.. hehehe.. Beria je aku kan.. Padahal dah lama kowt kalau nak ada pown lirik ni.. Aku je baru dok usha lirik dia.. Tak pe la.. Janji dah jumpa kan.. Tapi betul pe.. Ritu aku search tak de agik lirik dia.. Lani baru dok ada dan jumpa.. Ritu aku ada dah buat entry sal lagu ni dan Konsert Teaterikal Suara Kita.. Klik Sini.. Cuma kat entry lepas tak de lirik je kan.. So kali ni nak gak la post lirik lagu ni.. kihkih.. Jom tengok..

ehsan en. google


Cinta Makrifat
Awie & Erra Fazira

Kau dan aku seperti
Bulan dan matahari
Kala malam bulan mentari
Menyatu mengukir gerhana

Kau mentari kalbuku
Akulah bulan hiasanmu
Cinta terpatri rindu
Yang tersimpul erat
Oleh hukum hakam

Walau di dunia cinta tak nyata
Syurga firdausi kan menanti
Engkau dan aku ( Cinta abadi )
Tetap bersama ( Berjanjilah )
Demi cinta

Hanya tinggal takdir
Yang menyatukannya
Sedangkan ku tahu terlerai akhirnya

Ku setia di sini
Di saat terakhir ( Di nafas terakhir )
Menanti gelora syurga cintamu
Syurga cintamu


Pesta Buku Antarabangsa Putrajaya 2014


Assalamualaikum..


Tu dia banner.. Pesta Buku.. Rasa nak menangis aje sebab tak dapat pergi.. Sob sob sob.. Bestnye orang-orang putrajaya dan berdekatan dengannya.. Boleh pergi borong buku.. Tak borong pown cuci-cuci bijik mata pown ok...

Pesta Buku Antarabangsa Putrajaya 2014
Penganjur : Kumpulan MPH Malaysia Sdn Bhd dengan kerjasama PICC
Tarikh : 19 - 23 Mac 2014
Masa : 10.00 am - 9.00 pm
Tempat : PICC 

Gambar Hiasan

Selama 5 hari pesta buku ni diadakan.. Dari pagi sampai kemalam.. Kalau la dapat pergi mahu aku tak keluar dari situ.. hahaha... Hurmmm.. Tengah berangan-angan dok kat KL ni.. hikhik.. Dalam mimpi ajo lah kan... 

Kepada ulat-ulat buku boleh la serbu kat sana untuk dapatkan buku-buku yang diidamkan.. 

Berikut adalah artikel berkenaan pesta buku ini daripada Kosmo Online :-

PESTA buku semakin kerap diadakan di negara ini. Ia merupakan satu petanda baik yang menunjukkan rakyat Malaysia semakin gemar membaca buku.
Penganjuran pesta-pesta ini memberi peluang kepada si pencinta buku bagi mendapatkan bahan bacaan pada harga jauh lebih rendah berbanding di pasaran.
Bagi memberikan kelainan, syarikat buku terkenal, Kumpulan MPH Malaysia Sdn. Bhd. (MPH) dengan kerjasama Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) memperkenalkan jualan buku secara besar-besaran dengan penerapan konsep taman tema.
Pesta Buku Antarabangsa Putrajaya (PBAP) 2014 di (PICC) yang bakal diadakan pada 19 hingga 23 Mac depan menawarkan pelbagai seleksi buku, majalah, buku elektronik (e-Book), alat bantuan belajar, alat tulis dan peralatan digital di dalam ruang pameran yang berkeluasan lebih 5,574.2 meter persegi.
Bersempena dengan konsep taman temanya, PBAP 2014 akan membawa pembaca ke dalam sebuah pekan buku untuk menerokai alam penuh keajaiban yang dipanggil Bookerville.
Pengarah MPH, Datuk Abdullah Abdul Rahman berkata, pesta buku berkenaan bertujuan untuk menyediakan persekitaran yang memperkaya, mendidik dan menghiburkan pengunjung.
“Ia sekali gus dapat menarik pelancong luar negara untuk menyertai pesta yang juga diadakan seiring dengan Tahun Melawat Malaysia 2014.
“Tawaran harga menarik tidak terhad kepada buku yang sudah lama diterbitkan malah ada juga buku-buku terkini yang diberikan potongan harga yang pastinya menambat hati pembaca,” katanya pada sidang akhbar PBAP 2014 di PICC, Putrajaya baru-baru ini.
Menurut beliau, PBAP 2014 bakal menarik lebih 300,000 pengunjung sepanjang lima hari pesta buku tersebut berlangsung.
Selain itu, penampilan selebriti dan aktiviti hiburan bagi kanak-kanak seperti cabaran permainan dan aktiviti seni kraf turut disediakan kepada pengunjung.



Ni pulak jadual pesta buku yang telah dan akan diadakan di Malaysia. hehehe
Best gileeeee bosssss... Jom serbuuuuuu.. Tapi............ aku tak de harapan hokeh.... hahahaha




JADUAL DAN TARIKH PESTA BUKU MALAYSIAN 2014

Sumber dari Klik Sini


Big Bad Wolf Book Sale
15 - 23 Feb 2014
Mines Exhibition Centre Sri Kembangan, Selangor

Ekspo Buku Islam Putrajaya
28 Feb - 9 Mac 2014
Dewan Cempaka Sari, Presint 3, Kompleks Perbadanan Putrajaya

Pesta Buku Antarabangsa Putrajaya
19 - 23 Mac 2014
PICC

Read Malaysia
21 - 30 Mac 2014
Mines Exhibition Centre Sri Kembangan, Selangor

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur
24 April - 4 Mei 2014
PWTC


Masalah Sebenar..


Assalamualaikum

Hai uols... hehehe rindu banget ni mau update buku-buku yang belum di update... Banyak tu.. Tapi tak boleh  nk update lagik sebab ada masalah sikit.. Intenet sangat-sangat lah teruk.. Kuasa mentransfer gambar-gambar tidak dapat dilakukan buat masa ni.. Bukan saje buku-buku nak update.. Adiah yang dapat dari penyertaan GA pown tak dapat lagik nak update.. Mane lagik dapat adiah dari member a.k.a rakan niaga agik... Entah bila la baru boley hapdet kan...

Sekarang ni pown aku pelik sebabnya aku tak boleh nak follow blog orang lain.. Tataw ape masalah.. Masalah dari aku ke? Masalah dari sistem blog ni ke? atau... Masalah intenet? haisss tak boleh nak tambah kenalan dah ni.. Sape-sape yang follow Lea tu, thankz naaa... Nanti dah ok, Lea follow back ye.. hikhik..

Bila semua ni akan ok??? hurmmm.. Jawapan nye....
.
.
.
ENTAH LA LABU......

Aku, Kau & Dia


Assalamualaikum..



Aku Kau dan Dia
:: Ella ::

Maafkanlah diriku ini
Perpisahan yang ku ingin ini
Sungguh ku tahu sayang kau kepadaku
Tapi semua tak mungkin
Oh sayangku lupakan aku
Apa jua kenangan lalu
Tiada kupinta oh jadi begini
Oh kasih pahamilah

Maafkanlah
Maafkanlah diriku
Walau kau masih di hatiku
Oh tinggalkan tinggalkan diriku
Sayang..
Maafkanlah diriku

Ku tahu sakitnya hatimu
Tapi percayalah kataku
Kau akan menemui teman yang baru
Yang kan lebih sayangimu

Tiada guna kau merayu lagi kasih
Kerna aku kini telah pun berdua


Ketika Cinta Tak Berjodoh


Assalamualaikum..

Lea nak tanye korang, sakit tak kalau kite mengharapkan seseorang menjadi milik kite, tetapi takdir berkata TIDAK!!..??

Sakit kan?? 

Sakitnya, ketika kite berharap seseorang tu menemani hidup kita, tetapi takdir berkata lain. Ianya hanya mendatangkan rasa sakit dan pedih...

Akan tetapi, percayalah bahawa hal ini sesuatu yang terbaik dari ALLAH SWT buat kita..

Kerana sudah jelas, segala kehidupan, pilihan dan hakikatnya telah ditentukan oleh ALLAH SWT sejak azali lagi..

Jangan pernah menangis dan menyesali akan takdir yang telah ditetapkan tuhan untuk  kita bahawa orang yang kita harapkan tak bisa selamanya bersama kita.

Namun, menangislah disaat kita lupa pada ALLAH SWT..

Segala perih di hati akan hilang bila sampai waktunya, dan pasti akan menimbulkan keindahan kelak.. InsyaALLAH..

Percayalah pada kebesaranNYA..

Bahawa DIA lebih tahu akan yang mana terbaik untuk hamba-hambaNYA dan makhluk-makhlukNYA..

Jangan pernah sesekali kita menyalahkan atau berprasangka buruk terhadap ALLAH SWT sekiranya sesuatu yang kita harapkan tidak menjadi kenyataan... Sebaliknya anggaplah ianya sebagai ujian buat kita untuk kita lebih mengingati dan mendekatkan diri padaNYA.

Percayalah, ada rahsia disebalik rahsia iaitu nikmat atau hikmah dari tuhan yang kita tidak ketahui disebalik setiap kejadian..

Maka ketahuilah bahawa :-

"Mungkin kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, 
dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi mu; 
ALLAH mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui" - Surah al-Baqarah ayat 216


Doa-Doa Untuk Memusnahkan Sel-Sel Kanser

Lapan surah ini diamalkan dan dibaca untuk memusnahkan sel-sel barah kanser. Jika pesakit dapat membacanya lagi baik. Jika tak terdaya atau kurang baik bacaannya maka boleh minta suami, ayah, ibu atau orang lain membaca untuknya.

Selok-eloknya sebelum memulakan bacaan surah dibawah :

1 - Istighfar 10x.
2 - Salawat Nabi 10x.
3 - Al-Fatihah 1x.

Sediakan sebotol secukupnya air yang bersih lagi suci dan setiap kali habis surah dibaca, ditiupkan kepada air. Pesakit dinasihat minum air bacaan tiap-tiap hari dan sapu/mandi pada anggota yang kena barah kanser. InsyaAllah kerana sakit dan sembuh semua kekuasaanNya.

1 - Surah Al Maidah (Ayat 82-91).
2 - Surah Al Araf (Ayat 70-81).
3 - Surah Ar Ra'd (Ayat 16-28).
4 - Surah Al Anbiyaa' (Ayat 38-50).
5 - Surah Asy Syu'ara (Ayat 185-227).
6 - Surah Az Zummar (Ayat 42-52).
7 - Surah Ghafir (Ayat 67-77).
8 - Surah Az Zukhruf (Ayat 52-70).


Kepada sahabat sekalin, tolong sebarkan kepada ahli keluarga dan saudara yang sedang mengidap penyakit kanser. Semoga dengan menolong mereka yang sakit, akan juga mendapat pahala dari bacaannya serta pahala kerana menolong sesama hamba yang benar-benar memerlukan pertolongan dan penyembuhan dari-Nya.

Wallahua'lam....


Makna Dalam Gerak Geri Solat

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......

Niat Sembahyang 
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

Berdiri Betul
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

Takbir-ratul Ihram
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

Fatihah
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

Ruqu'
Sebagai tikar kita di dalam kubur.

I'tidal
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.

Sujud 
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

Duduk antara 2 Sujud
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

Duduk antara 2 Sujud (akhir)
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

Tahhiyat Akhir
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

Selawat Nabi
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

Salam
Memelihara kita di dalam kubur.

Tertib
Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.

Tanda-Tanda Kiamat menghampiri

1. Sembahyang diringan-ringankan.

2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui iklan, buku, gambar, risalah atau filem.

3. Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakkannya jahil mengenai agama serta memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya.

4. Perkara benar disalahkan. Susah untuk membezakan antara perkara halal dengan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya.

5. Berbohong sudah menjadi keperluan dalam hidup sebab dikatakan jika tidak berbohong susah untuk mendapat kesenangan.

6. Membayar zakat (harta, perniagaan dan pendapatan) dianggap beban.

7. Manusia yang hidup mengikut lunas agama ditindas dan hati mereka sentiasa merintih kerana maksiat berleluasa, tetapi mereka tidak mampu mencegahnya.

8. Turun hujan di luar musim dan hujan tidak memberi keuntungan kepada makhluk di muka bumi.

9. Fenomena lelaki berkahwin dengan lelaki (homoseksual) dan perempuan berkeinginan perempuan (lesbian) semakin menjadi-jadi.

10. Perempuan menguasai lelaki dengan memakai ubat guna-guna, sihir dan amalan syaitan lain.

11. Anak-anak ingkar dan menderhaka kepada ibi bapa (ibu bapa menjadi kuli dan anak menjadi tuan).

12. Kawan baik dilayan kasar, manakala musuh dilayan baik. Kawan disangka lawan dan musuh diaanggap sahabat serta memusuhi orang yang mengajak berbuat kebaikkan.

13. Dosa dipandang ringan malah bangga melakukannya seperti zina, minum arak, bergaul bebas antara lelaki dengan perempuan, meninggalkan sembahyang, mendedahkan aurat dan berjudi.

14. Masjid dihiasi indah tetapi kosong, terpulau, berkunci dan banyak berlaku kecurian barang masjid yang berharga.

15. Ramai yang sembahyang tetapi munafik dan berpura-pura. Ketika sembahyang, berjanji akan mengikut suruhan ALLAH tetapi di luar sembahyang melanggar perintah-NYA.

16. Akan datang golongan manusia dari barat menguasai mereka yang lemah (iman) dan ramai terpengaruh dengannya seperti mengikut cara mereka berpakaian, bergaul dan suka berpesta.

17. Al-Quran dicetak dengan indah tetapi hanya dijadikan perhiasan dan jarang dibaca serta diamalkan isinya.

18. Darah manusia tidak berharga, sering berlaku pembunuhan, peperangan dan jenayah.

19. Penganut Islam tidak mahu mengamalkan suruhan agama, tidak mahu membela dan menyebarkannya.

20. Ramai orang kaya pergi umrah dan haji dengan tujuan melancong, yang sederhana pergi untuk berniaga dan yang miskin bermaksud meminta sedekah.

Surah-Surah Pilihan Untuk Ibu Mengandung


Assalamualaikum..

Lama tak update blog.. Aku membizikan diri dengan buat 5S yang tak siap-siap lagik.. Hari ni adalah hari rehat sedunia sebab aku tak rajin nak buat 5S tu lagik.. Tunggu isnin la aku sambung balik sebab idea dah berkurangan...

Berdirinya aku kat sini bukan nak kasi tau aku punye aktiviti kat pejabat ni.. Yang aku nak kongsi adalah seperti tajuk di atas ye.. Harap semua maklum..Ghahahaha~!!

Ehsan google

Hehehe ni aje sebenarnya yang aku nak tampal kat sini.. Kepada kaum hawa yang dah diberi rezeki dalam bentuk zuriat oleh ALLAH swt, Lea ucapkan tahniah ye.. :)

Ehsan google

Eh!! sama jek cam yang atas keterangan dia.. hehehe.. Sebenarnya gambar yg kedua ni bukannye ape.. Saje je aku tampal jugak sebab aku suka akan kekreatifan banner tersebut.. :) I loike..

Sekian, terima kasih..
Peace..

Segmen Mini Power Bank Untuk Rakan Blogger Zamani Abe


Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Setelah bercuti akibat demam, harini kembali untuk bekerja semula.. Dah baik demam ni, nak jugak la rajin-rajinkan diri jengok blog rakan-rakan.. Hasil daripada blogwalking, makanya, Lea mau join segmen yang Zamani Abe buat.. Cam menarik je hadiah nya.. Power Bank... Comel lak tu.. Dengan lafaz Bismillah, maka Lea join segmen tersebut..

Segmen Mini Power Bank Untuk Rakan Blogger Zamani Abe


Yeee selesai.. dah join... Syarat sangat-sangat la simple.. 

Thankz Zamani Abe sebeb buat segmen ni dengan syarat yang sangat-sangat simple..

Smileeee... :)



Bila Dia Bukan Untukku



Ya ALLAH,
Bila dia bukan untukku,
Bila dia bukan jodohku,
Maka berilah ganti yang lebih baik buatnya.
Dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku.

Ya ALLAH,
Andai ini bukan masanya,
Andai ini belum saatnya,
Jarakkan kami.
Pisahkan kami
Agar kami jauh dari dosa dan perkara yang sia-sia.
Agar kami tidak mengundang murkaMU.
Agar kami dapat lebih menjaga hati.

Dan,
Bila doaku didengari,
Bila permintaanku KAU kabulkan,
Bila masa membina jarak yang memisahkan,
Bila waktu membina tembok yang merenggangkan,
Bila kami semakin jauh,
Ingatkanlah aku tentang doaku yang lalu.

Ya ALLAH,
Bila itu terjadi,
Yakinkan aku,
Bahawa doaku didengari,
Bahawa KAU sedang merencanakan yang terbaik buat aku,
hambaMU..

Bantulah aku menjalani hari,
Bantulah aku menerima ketentuan dengan ketabahan.
Agar terhapus semua kesedihan dan kekecewaan.
Agar dapat ku pujuk hati,
"kerana ALLAH lebih tahu.."

Bila Dia Bukan Jodohku


Bila dia bukan jodohku .
Mengapa masih juga hati ini mengharap dia kembali .
Lama , aku merenung ke luar jendela .
Yang ada hanya jendela dikamar .
Kerna jendela hati telah lama tertutup dengan kehadirannya.

Katanya percaya dengan takdir Allah ? mana buktinya ?
Tutur kata yang hanya menggunakan lidah itu pastinya sangat mudah .
Cuba sekali , bicara dengan mata hati .
Kau akan tahu peritnya melepaskan insan yang tercinta .

Dia akan bahagiakah dengan si dia ?
Lalu apakah kau yakin dia sering bahagia denganmu ?
Jika sudah jodoh , Allah menetapkan itu yang terbaik untuk dirinya .
Sehingga itu , apa lagi yang menjadi dambaanmu ?

Hati kecilku mencucuk cucukku dengan kata kata pahit lebih pahit dari ubat .
Aku mengerti , ia sekadar mahu menyedarkan aku .
Perlu bangkit dari semuanya ini.
Dia sudah punya masa depan . namun aku ?
Semudah itukah ? melupakan dirinya yang hadir dengan cara terindah .
Yang juga telah ditakdirkan Allah.

Namun mengapa hanya seketika ?
Sudah diberitahu , perkenalan pertama tidak memberi jawapan bahawa dia adalah jodoh kita.
Namun hati degil mahu terus mencintai.
Sekarang jalannya sudah ditunjuk , untuk apa lagi terus berharap ?
Cinta itu tak mungkin hadir hari ini dan esoknya hilang , mampu dibuang . tidak begitu .

Jangan lupa kita masih punya senjata pengikat kasih sayang .
Doa .
Ya , semua milikinya .
Untuk terus bahagia mencintai ,
Meskipun yang dalam pelukannya bukan diriku .
Jari  yang disarungkan cincin itu bukan empunya aku .
Namun melihat dia dan insan dihadapannya tersenyum penuh makna .

Aku perlu bahagia , untukknya .
Mengingatinya dalam setiap bisikan doa .
Kerna tanda orang beriman itu ,
Apabila diberi kesenangan dia bersyukur ,
Dan apabila ditimpa musibah dia tetap juga bersyukur .
Kerna itu merupakan kayu ukur Allah terhadap hambaNYA ,
Mampu bersabar atau tidak .
Mampu menerima qada’ qadarNYA atau sebaliknya .

Mudahan , suatu ketika nanti .
Jendela hatiku akan terbuka lagi .
Dan aku ingin sekali merasa saatnya disarungkan cincin .
Disebut namaku dalam lafaz keramat .

insyaAllah , jika dia bukan jodohku .
aku terima , pasrah dan redha dengan ketentuanMu :’)


GA Mac 2014 by Emas Putih


Assalamualaikum..

Selamat pagi uolss.. Pagi-pagi lagik dah mood nak join GA seorang teman ni.. GA ni dianjurkan oleh Blogger Emas Putih.. Teruja jugak nak join sebab adiah yang ditawarkan agak banyak jugak.. hehehe.. Jom kite join sesama... 


Sila tekan banner di atas jika nak join.




Tu dia penganjur untuk GA ni... Meriah betolkan..  Jom la join reramai.. 

Mula : 07 MAC 2014
Tamat : 21 MAC 2014

Tanggungjawab Dalam Kesabaran..

Kebiasaannya 30hb suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air RM30.00, bayar duit rumah RM700.00 bayar duit kereta RM700.00, bil telephone suami dan isteri RM200.00, bill elektrik RM170.00, ansuran motor RM150.00 dan yuran tuisyen anak RM150.00 serta menukarkan RM150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan..

Lalu berbekalkan duit baki RM750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja terus di sambut ngan isteri satu soalan " Hari ni hari gaji abang kan?? Jom pergi beli barang dapur, banyak dah habis sambil bawak bebudak makan kat luar malam ni sebab saya tak laratlah nak masak ari ni. Bebudak pun esok hari sabtu cutikan? Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yang bongsu " Ayah cikgu adik cakap ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yang baru." Isteri spontan menyampuk " mintak kat ayah. Ayah baru dapat gaji. Sambil anak yang sulung pula mencelah " ayah kakak pun nak duit RM30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni. Si suami terus mengeluarkan RM50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong. 

Kemudian bila selepas magrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta RM50.00 langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dengan bil makan berjumlah RM50.00..Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dengan jumlah RM250.00 untuk barang kering dan RM50.00 untuk barang basah..

Setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut ke rumah dgn suami hanya tinggal gaji yg baru dpat pagi tadi sebanyak RM300.00 sahaja. Maka tidurlah si suami dgn mata yg terkebil-kebil mengenangkan baki duit yg tinggal hanya dlm beberapa jam sahaja dapat gaji tadi.. Keesokannyer pagi sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi... Suami pun pergilah beli dengan modal RM5.00 dan surat khabar RM1.50.

Manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu...si suami ikutkan jugak dalam keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak.Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak RM30.00 ..sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dgn tudung bawal berharga RM15.00 mintak dibelikan. Suami pun keluarkan duit bayar.. kemudian bila kedepan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yg berharga RM15.00 sehelai..isteri pun selamba kata " bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan diorg yg baru ni. murah jer RM15.00 ringgit... suami keluarkan lagi RM30.00 untuk baju tidur anak anak. 

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama sama..tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar .mintak singgah di kedai makan untuk makan mlm...sang ayah kesiankan dgn rengekan anak pun singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dgn membayar RM30.00 lagi..Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah RM188.50.Esok hari Ahad...isteri suh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi...suami modalkan lagi RM7.00 dan RM1.50 untuk suratkhabar...tinggallah duit gaji genab RM180.00..

Malamnyer pulak beri pada isteri RM150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta..Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak RM30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat..serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan datang samada sampai atau tidak??

Selang seminggu selepas itu pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung..suami katakan tidak.ada modal...lalu isteri menjawab dgn sinis " kalau ajak balik.kampung saya jer takder duit...klu ajak balik kg saya jer abg kata tak der duit...mana pergi duit gaji abang selama ni....takkanlah seminggu gaji dah tak berduit...abg ada pompuan lain ke??" Terpinga pinga suami nak di jawab jadi perang...nak di ceritakan yg sebenar nanti disalahkan balik kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung RM15.00 tu....Uaaaaa Uaaaaa..isteri ku sayang.....

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yg penyabar demi melaksanakan tanggungjawab dan amanah Allah kepadanya...Nak buat kerja lebih masa dan part-time nanti isteri mengeluh selalu tak lekat kat rumah...penat dia melayan kerenah anak anak sorang diri...tapi bila gaji tak cukup pun di sindir katakan suami tak jalankan tanggungjawab...bila mintak dibantu nanti di katakan itu tanggungjawab suami untuk sediakan nafkah anak isteri...lagipun dia katakan dah tlg bayarkan duit baby sitter yg sepatutnya tanggungjawab suami... 

kesimpulannya dan persoalannya bahagiakah suami itu atau dayuskah suami itu atau boroskah keluarga mereka ??Atau perlu mencari peluang utk berubah.





Note :-
Renung-renungkan sambil selami dan hayati serta fikir-fikirkan


Saya Nak Menang Pandora


Assalamualaikum

GA lagik.. Kali ni adiah dia gelang ala-ala pandora gitu.. 2 orang pemenang bakal menyarungkan gelang tersebut.. wah.. sape lah yang bertuah tu kan.. So, Lea cuba la jugak join.. :)

Klik Banner untuk join sama ye..

Mula : 06 MAC 2014
Tamat : 12 MAC 2014


Segmen : Jom Blogwalking By SukaGelak


Assalamualaikum..

Lea join Segmen : Jom Blogwalking by SukaGelak

Sape-sape yang free tu leh la juin segmen ni.. Mudah aje.. 

Klik la banner ni kalau nk join ye..

Bila tengok orang buat segmen @ GA, teringin jugak nak buat.. Tapi tak boleh buat lagi sebab geng-geng belom ramai lagik.. hehehe..

Segmen ni start : 05 MAC 2014
Berakhir pada : 09 MAC 2014 ( 11.59 pm )


Hadiah Giveaway 5K Dunia Sebenar Shida


Assalamualaikum..

Alhamdulillah hadiah GA daripada Blogger Shida dah selamat sampai ke tangan Lea pada hari isnin yang lalu.. 


Thankz Shida atas adiah yang sangat chomel ni... ;)


Giveaway SlimFast Diet : Pencarian 40 Orang Blogger


Assalamualaikum..

Klik banner untuk join

Giveaway yang menarik untuk disertai.. Pencarianseramai 40 orang blogger.. Sape-sape yang nak cuba produk baru ni atau nak kuruskan badan boleh la join GA ni.. Mane la tahu kan, tuah badan menjadi salah seorang pemenang.. Dapat la cuba produk baru ni.. Jom la join sekali.. 

Bermula : 03 MAC 2014 ( 05.00 PAGI )
Sehingga : 07 MAC 2014 ( 11.59 MALAM )

52

1st Giveaway by BondaQalish


Assalamualaikum..

Pagi-pagi lagik dah mood nk juin GA.. 1st Giveaway by BondaQalish..  
Jom la korang memeriahkan GA ni..

Klik banner untuk join

Tarikh tutup lambat lagik.. Hadiah pown comel-comel aje.. 
Moh moh kite join ramai-ramai..

Tarikh Tutup : 30 Mac 2014


Kad Pengenalan Baru Pelepas Rindu...


Assalamualaikum..

Fuhhh.. Berkejar-kejaran aku hari ni.. Berlumba-lumba dijalan raya... Rasa cam dah boleh daftar untuk F1 tahun akan datang.. hahaha.. Mengarutkan aku.. Bukan ape, bukan sesaja aku nk berlumba-lumba dijalan raya.. Cuma aku kesuntukan masa dan mengejar masa supaya waktu mengulo aku tu dapat dipendekkan.. 

Pagi tadi dalam pukul 11.00 pagi aku berkejaran ke JPN untuk mengolek atau dalam bahasa lain, mengambil IC baru aku.. Wahh dapat IC baru kan kan.. Orang lain dah berjaman buat, aku baru terhegeh-hegeh nak buat kan.. Pulak tu IC lama aku tu, time-time zaman jahiliah aku dulu.. Dengan tak bertudungnya.. Isk3x.. Terukkan aku... Bukan tak nak buat awai-awai tapi aku tunggu muka aku yang cengkung dulu jadik tembam sikit.. hahaha... Boleh camtu?? ekekeke.. Alhamdulillah, IC aku dah berubah kepada aku yang dah bertudung.. Tenang sikit ati ni... 

Satu lagik yang menarik time aku kat JPN tadik.. Aku terserempak dengan Mak 'kawan lama' aku... Terkejut beruk aku... Kenapa aku terkejut beruk?? haaaa ni nak cite ni.. Mane tak terkejutnya, pagi tadi sebelum pegi JPN tu tergerak dekat ati aku ni, "haiss, camne la kalau terjumpa dengan makcik"... Tup-tup, time aku dekat kaunter JPN untuk amek IC aku, aku berpaling ke belakang dan nampak la makcik dengan anak perempuannya dok kat kerusi tunggu giliran untuk buat IC jugak.. Tu yang terkejut beruk aku tu... Mungkin kebetulan aje la kan... hurmm..


Lama gile la tak jumpa dengan makcik.. Sampai makcik dah tak cam aku.. Sempat la borak-borak kejap dengan makcik melepaskan rindu... hehehe.. Segan betul aku.. Malu pun ada.. Sedih tak payah nak cerita la.. Aku buat-buat gumbire je tadik tu.. Kalau tak buat camtu mesti dah nangis.. huwaaaa huwaa...


Tapi Alhamdulillah, akhirnya aku dapat jugak jumpa makcik setelah sekian lama tak jumpa.. Terlepas jugak rindu aku kat dia.. Syukur pada tuhan.. Terima kasih ALLAH...

Tak sia-sia aku berlumba-lumba dijalanraya.. Akhirnya aku selamat sampai ke pejabat tepat pukul 1.45 petang.. Hahahaha.. ( karangan cam ampeh )

Smile Sokmo~!!